Datos Identificativos 2018/19
Asignatura (*) Dereito da Seguridade Social I Código 660G01021
Titulación
Grao en Relacións Laborais e Recursos Humanos (Coruña)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento
Coordinación
Vázquez Forno, Jesús
Correo electrónico
jesus.vazquez@udc.es
Profesorado
Martínez Barbero, Verónica
Vázquez Forno, Jesús
Correo electrónico
veronica.mbarbero@col.udc.es
jesus.vazquez@udc.es
Web http://www.erlac.es
Descrición xeral A asignatura ten como obxectivo presentar aos estudantes os elementos definitorios do sistema de Seguridade Social en España. Deste xeito, os estudantes coñecerán como se estructura e xestiona o sistema de Seguridade Social , cal é o seu ámbito subxectivo de aplicación e as normas xerais da acción protectora así como o seu réxime económico e a responsabilidade dos suxeitos.

Competencias do título
Código Competencias do título
A2 Marco normativo regulador da Seguridade Social e da protección social complementaria.
A3 Saúde laboral e prevención de riscos laborais.
A7 Auditoría Sociolaboral.
A13 Transmitir e comunicarse por escrito e oralmente usando a terminoloxía e as técnicas adecuadas.
A14 Seleccionar e xestionar información e documentación laboral.
A15 Dirixir grupos de persoas.
A16 Asesorar e/ou xestionar en materia de emprego e contratación laboral.
A17 Asesoramento e xestión en materia de Seguridade Social, Asistencia Social e protección social complementaria.
A27 Asesoramento a organizacións sindicais e empresariais, e aos seus afiliados.
A30 Representación técnica no ámbito administrativo e procesual e defensa ante os tribunais.
A31 Aplicar os coñecementos á práctica.
B1 Resolución de problemas.
B2 Capacidade de análise e síntese.
B3 Capacidade de organización e planificación.
B4 Capacidade de xestión da información.
B5 Toma de decisións.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B7 Habilidades nas relacións interpersoais.
B9 Traballo en equipos.
B10 Recoñecemento á diversidade e á multiculturalidade.
B11 Traballo en ámbitos internacionais.
B12 Motivación para a calidade.
B13 Adaptación a novas situacións.
B14 Aprendizaxe autónomo.
B15 Creatividade.
B16 Liderado.
B17 Sensibilidade cara a temas medioambientais.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Definir modelos de proteccion social existentes. Coñecer las Normas generales del sistema de la Seguridad Social y lPrincipios y fines de la Seguridad Social. A2
salud laboral e prevención de riscos laborais A3
auditoria sociolaboral A7
A13
SEleccionar y gestionar información y documentacion laboral A14
A15
A16
A17
A27
A30
A31
C1
C2
C3
C4
C5
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. Evolución histórica e modelo español de Seguridade Social.

1.1.-Evolución histórica das técnicas de Protección Social.
1.2.- Antecedentes e aparición do sistema español de Seguridade Social.
1.3.- O modelo constitucional da Seguridade Social.
1.4.- Fontes do Sistema da Seguridade Social.
1.5.- O reparto competencial entre o Estado e as Comunidades Autónomas.
Tema 2. Xestión e Competencias do Sistema da Seguridade Social.
2.1.- Organización Administrativa: entidades xestoras e servizos comúns
2.2.- Colaboración na xestión: As mutuas de accidentes de Traballo e a colaboración das empresas.
2.3.- A participación dos interesados na xestión.

Tema 3.- O campo de aplicación e a estructura da Seguridade Social. Os actos de encadramento.
3.1.- Ámbito de aplicación.
3.1.1.- Inclusións e exclusións: nacionalidade e residencia
3.2- A Estructura.
3.2.1.- Contributiva, non contributiva e complementaria.
3.2.2.- Contributiva: Réxime Xeral e Réximes especiais. Un suposto especial os socios traballadores de sociedades mercantiles capitalistas.
3.3.- Réxime xurídico dos actos de cuadramento.
3.3.1.- Inscripción de empresas
3.3.2.- Afiliación, altas, baixas e variación de datos dos empregados.
Tema 4.- Réxime económico. A cotización e a recadación da Seguridade Social 4.1.- O financiamento da Seguridade Social espñola: sistema actual e propostas alternativa.
4.2.- Cotización: suxeitos obrigados e responsables.
4.3.- Dinámica da obligación de cotizar: bases de cotización, tipos e cuotas.
4.4.- Normas sobre a recaudación.
Tema 5.- Normas xerais da acción protectora. O Subsidio de Incapacidade Temporal. 5.1.- Análise específico das continxencias comúns e profesionais: o accidente de traballo e a enfermidade profesional no Réxime xeral.
5.2.- As prestacións: concepto, clases e características.
5.3.- A incapacidade temporal. Concepto. Requisitos, cálculo do subsidio.
Tema 6.- A responsabilidade xurídica dos suxeitos 6.1.- A responsabilidade empresarial respecto ás prestacións
6.2.- Infraccións e Sancións.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A2 A13 A14 A17 C3 C4 C5 C6 C7 C8 22 45 67
Seminario A15 A16 A27 A31 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B9 B10 B11 B12 B14 B15 B16 B17 22 42 64
Saídas de campo A30 B13 3 0 3
Proba obxectiva A2 A3 A7 A31 B1 C1 C2 3 12 15
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Seminario Parte práctica dos contidos expostos a todo o grupo na sesión magistral, con apoio fundamental no uso de Internet. É unha clase tipo "seminario" por cada clase tipo "sesión maxistral". O grupo divídese en dous.
Saídas de campo Esta prevista unha visita as entidades xestoras da Seguridade Social para o seu mellor coñecemento. En caso de que non teña lugar se valorará a asistencia a conferencia e congresos relacionado coa materia da Seguridade Social.
Proba obxectiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. Constitúe un instrumento de medida, elaborado rigorosamente, que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, intelixencia, etc. É de aplicación tanto para a avaliación diagnóstica, formativa como sumativa.

A Proba obxectiva pode combinar distintos tipos de preguntas: preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación. Tamén se pode construír con un só tipo dalgunha destas preguntas.

A proba obxectiva consistirá nun exame tipo test de resposta múltiple, varias preguntas teóricas e a resolución de un ou varios casos prácticos propostos polo profesor. O test a as preguntas teóricas poden ser escritas ou orais.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Seminario
Descrición
A asignatura conleva unha aprendizaxe acumulativa sistemática e integradora de carácter teórico e práctico, que require da exposición xeral, a asimilación progresiva de conceptos expostos na sesión maxistral, con discusión asimiladora de tales coñecementos, o casuismo e a resolución de supostos reais, a fixación o reforzo mediante esquemas de traballo, o adquirir habilidades de eficacia, no basta la fijación de conceptos teóticos y de perpectiva, se requiere comprobar su eficiencia resolviendo casos reais e autoacreditar.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Sesión maxistral A2 A13 A14 A17 C3 C4 C5 C6 C7 C8
Valoración obxectiva da asistencia e participación activa dos alumnos nas sesións a través de diferentes ferramentas propostas polo profesor Será necesario superar a proba obxectiva (alomenos obter una puntuación dun 5 sobre 10) para poder sumar esta puntuación.
10
Saídas de campo A30 B13 Está prevista unha visita a organismos da Seguridade Social. No caso de que non sexa posible se valorará a asistencia alomenos a un Congreso, curso ou conferencias indicados polo profesor organizados por ERLAC ou entidades Colaboradoras. 10
Seminario A15 A16 A27 A31 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B9 B10 B11 B12 B14 B15 B16 B17
Resolución dos diferentes casos prácticos propostos polo docente nas sesións e desenvolvemento dun informe sobre os mesmo. Será necesario superar a proba obxectiva (alomenos obter una puntuación dun 5 sobre 10) para poder sumar esta puntuación.
30
Proba obxectiva A2 A3 A7 A31 B1 C1 C2 Proba escrita sobre o temario da asignatura que valorará unha parte teórica e outra de resolución de supostos prácticos. 50
 
Observacións avaliación

Será imprescindible obter o 50% da cualificación correspondente a cada un dos apartados para avaliar para que se sumen as diferentes metodoloxías a fin de obter a nota media final. De non conseguir o mínimo esixido nalgunha das metodoloxías, o alumno non superará a materia.

Como alternativa, aqueles alumnos que non poidan facer un normal seguimento da materia, poderán optar por examinarse do 100% do seu cualificación por medio dunha proba obxectiva final. De non conseguir o 50% do total da nota nesa proba, a avaliación constará suspensa na convocatoria ordinaria e poderá volver examinarse na oportunidade de Xullo, onde a metodoloxía de avaliación será unha única proba obxectiva por valor do 100% da cualificación, versando tanto sobre contidos teóricos como prácticos do programa.

Todos os alumnos farán constar de forma visible na súa ficha de alumno se optan por AVALIACIÓN CONTINUA ou EXAME FINAL. De non constar expresamente, ou non entregar a ficha nos quince días posteriores ao comezo do curso académico, entenderase que optan polo EXAME FINAL. A elección é definitiva e irreversible para a convocatoria en curso.

As adaptacións curriculares para estudantes con discapacidade ou con necesidades educativas específicas serán pautadas pola Comisión de docencia do centro, previo informe do PAT


A proba obxectiva conterá catro partes: Proba tipo test de 20 preguntas con tres respostas alternativas, preguntas de resposta curta, exposición dun tema e un caso práctico.









Fontes de información
Bibliografía básica MARIA ANTONIA PÉREZ ALONSO (Última Edicion). CUESTIONES PRÁCTICAS EN DERECHO DE LA SEGURIDAD SOCIAL. PRESTACIONES. TIRANT LO BLANCH
JOSE FRANCISCO BLASCO LAHOZ (Última Edicion). CURSO DE SEGURIDAD SOCIAL . TIRANT LO BLANCH
MARTINEZ GIRÓN, J.;ARUFE VARELA, A.;CARRIL VÁZQUEZ, X.M. (última edición). Derecho de la Seguridad Social. Coruña. Netbiblo
REMEDIOS ROQUETA BUJ (Ultima edición). DERECHO DE LA SEGURIDAD SOCIAL. TIRANT LO BLANCH
ALONSO OLEA, M; TORTUERO PLAZA J.L. (ultima edicion). Instituciones de la Seguridad Social. Madrid. Civitas
ALARCON CARACUEL, M.R. (última edición). La Seguridad Social en España. Madrid Aranzadi
VIDA, J,: MONEREO, J.L.; MOLINA, C.;QUESADA R. (ultima edición). Manual de Seguridad Social. MAdrid. Tecnos. Darerra Edición.
MINISTERIO DE EMPLEO Y SEGURIDAD SOCIAL (). SEGURIDAD SOCIAL . WWW.SEG-SOCIAL.ES
MARIA ANTONIA PÉREZ ALONSO (Última Edición). VADEMÉCUM DE DERECHO DE LA SEGURIDAD SOCIAL . TIRANT LO BLANC
É moi importante dispoñer da lexislación actualizada de Seguridade Social que se pode atopar na web da Seguridade Social ou nun código que ofrece as actualizacións durane todo o curso na súa páxina web (Civitas, Aranzai, Tecnos, Tirant lo Blanch, Colex, calquera delas é válida. Non obstante os profesores da asignatura publicarán en moodle diferentes recursos de información para a preparación da asignatura: diapositivas, indicacións bibliográficas complementarias, artículos doctrinais, lexislación e xurisprudencia.
Bibliografía complementaria AA.VV. (2013). TODO SOCIAL. VALENCIA CISS


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Teoría das Relacións Laborais/660G01010
Dereito do Traballo I/660G01011
Dereito do Traballo II/660G01012

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Dereito Administrativo/660G01028

Materias que continúan o temario
Dereito da Seguridade Social II/660G01022
Dereito Laboral Comunitario e Institucións da Unión Europea/660G01035
Procedemento Administrativo Laboral e Sancionador/660G01041

Observacións

A lexislación de Seguridade Social é moi cambiante, polo que o estudante debe estar ao corrente destes cambios e naturalmente a avaliación da asignatura farase a normativa legal vixente en cada momento.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías