Identifying Data 2015/16
Subject (*) Xestión Medioambiental Code 660G01037
Study programme
Grao en Relacións Laborais e Recursos Humanos (Coruña)
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Third-Fourth Optativa 6
Language
Spanish
English
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department
Coordinador
Fernández Mosquera, Daniel
E-mail
daniel.fernandez.mosquera@udc.es
Lecturers
Fernández Mosquera, Daniel
E-mail
daniel.fernandez.mosquera@udc.es
Web
General description Nesta asignatura estudiaráse a relación entre a actividade económica e o Medio Ambiente dende a perspectiva da actividade profesional dun Departamento de Recursos Humáns. Dun tempo a esta parte, o medio ambiente está a ser considerado dentro das estratexias que condicionan e modulan a actividade empresarial. Como executor da cultura da empresa, o Departamento de Recursos Humáns debe entender e trasladar esta estratexia na empresa, que en moitas ocasións supora xestionar un proceso de cambio. Como exemplo deste procesos, estudiarase os Sistemas de Xestión Ambiental (ISO 14001 e EMAS) e a súa implantación nunha pyme.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A3 Saúde laboral e prevención de riscos laborais.
A7 Auditoría Sociolaboral.
A10 Organización e dirección de empresas.
A13 Transmitir e comunicarse por escrito e oralmente usando a terminoloxía e as técnicas adecuadas.
A15 Dirixir grupos de persoas.
A18 Interpretar datos e indicadores socioeconómicos.
A31 Aplicar os coñecementos á práctica.
B2 Capacidade de análise e síntese.
B3 Capacidade de organización e planificación.
B4 Capacidade de xestión da información.
B5 Toma de decisións.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B8 Razoamento crítico.
B9 Traballo en equipos.
B10 Recoñecemento á diversidade e á multiculturalidade.
B12 Motivación para a calidade.
B13 Adaptación a novas situacións.
B14 Aprendizaxe autónomo.
B15 Creatividade.
B16 Liderado.
B17 Sensibilidade cara a temas medioambientais.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
A3 Saúde laboral e prevención de riscos laborais. A3
A7 Auditoría Sociolaboral. A7
A13 Transmitir e comunicarse por escrito e oralmente usando a terminoloxía e as técnicas adecuadas. A13
A14 Seleccionar e xestionar información e documentación laboral. A10
A18 Interpretar datos e indicadores socioeconómicos. A18
A31 Aplicar os coñecementos á práctica. A31
A15 Dirixir grupos de persoas. A15
B2 Capacidade de análise e síntese. B2
B3 Capacidade de organización e planificación. B3
B4 Capacidade de xestión da información. B4
B5. Toma de decisións. B5
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. B6
B8 Razoamento crítico. B8
B9 Traballo en equipos. B9
B10. Recoñecemento á diversidade e á multiculturalidade. B10
B12 Motivación para a calidade. B12
B13 Adaptación a novas situacións. B13
B14 Aprendizaxe autónomo. B14
B15. Creatividade. B15
B16. Liderado. B16
B17 Sensibilidade cara a temas medioambientais. B17
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. C1
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. C3
C4. Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. C4
C6. Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. C6
C7. Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. C7
C8. Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. C8

Contents
Topic Sub-topic
Tema 1. O cambio climático como exemplo de problema ambiental global
1.1. O Informe IPCC
2 Conceptos de Economía Ambiental 2.1.Origen y evolución de la Economía de los Recursos Naturales y del Medio Ambiente
2.2. Conceptos básicos en Economía Ambiental
3. Desenrolo sostible 3.1. Crecimiento económico y conservación ambiental
3.2. Definición de desarrollo sustentable
3.3. Indicadores de desarrollo sustentable
4. Mercado e Medio Ambiente 4.1. Derechos de propiedad y mercado
4.2. El deterioro ambiental como externalidad
4.3. Los bienes públicos ambientales
4.4. La Evaluación económica del medio ambiente
4.5. Métodos para estimar el valor económico del medio ambiente
5. Política Ambiental 5.1. Diseño de política ambiental
5.2. Práctica de política ambiental
5.3. Problemas ambientales globales y acuerdos internacionales
5.4. Políticas contra el cambio climático a través de mercados
5.5. Responsabilidad y política ambiental en la práctica
6. Empresa e Medio Ambiente 6.1. Empresa y medio ambiente
6.2. Factores que inciden en el comportamiento ambiental de las empresas
6.3. Indicadores de desarrollo sostenible en la gestión empresarial
6.4. Instrumentos de gestión ambiental
7. Medio ambiente e Responsabilidade Social Corporativa A triple conta de resultados
8. Sistemas de Xestión Ambiental 8.1. Sistemas de Gestión Ambienta (SGA)l: norma ISO 14001 y Reglamento EMAS
8.2. Implantación y certificación de un SGA

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Objective test 2 18 20
Simulation 10 38 48
Guest lecture / keynote speech 24 48 72
 
Personalized attention 10 0 10
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Objective test Prueba escrita individual sobre el conocimiento de los contenidos adquiridos por el alumno
Simulation Elaboración dun EMAS para unha organización tipo PYME (real o ficticia).O traballo será individual e utilizarase a documentación real recomendad por as administracións con competencias en medio ambiente
Guest lecture / keynote speech Clases expositivas con apoyo de medios audiovisuales e intervención directa del alumnado

Personalized attention
Methodologies
Simulation
Guest lecture / keynote speech
Description
Plantexamento da simulación e resolución de dúbidas

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Simulation Elaboración dun proxecto de implantación dun EMAS 30
Objective test Proba escrita individual para a evaluación dos coñecementos do alumno/a 40
Guest lecture / keynote speech Asistencia as clases presenciais 30
 
Assessment comments

Sources of information
Basic Carmelo J. León , María Xosé Vázquez y Xabier Labandeira (2013). ECONOMÍA AMBIENTAL. Pearson

Guía interactiva de aplicación do sistema de xestión ambiental EMAS en Pemes

http://www.cmati.xunta.es/seccion-tema/c/Avaliacion_ambiental?content=SX_Calidade_Avaliacion_Ambiental/Sistemas_calidade/seccion.html&std=guia-aplicacion-emas.html&sub=utilidades-emas/http://www.cmati.xunta.es/seccion-tema/c/Avaliacion_ambiental?content=SX_Calidade_Avaliacion_Ambiental/Sistemas_calidade/seccion.html&std=guia-aplicacion-emas.html&sub=utilidades-emas/

Complementary

Granero Castro, Javier.(2007). Cómo implantar un sistema de gestión ambiental según la norma ISO 14001:2004. Ed. FC Editorial.

Ximénez de Embún Ramonel, Joaquín. Zulueta Taboada, Antonio. (2001). Sistemas de Gestión Medioambiental. Ed Colex.

Durán Romero, Gemma. (2007). Empresa y medio ambiente. Evaluación de riesgo medioambiental. Editorial Pirámide.

Hewitts Roberts, Gary Robinson. (2003).ISO 14001 EMS Manual de sistemas de gestión medioambiental. Ed. Paraninfo.

Ed. Cep. (2008). Manual Gestión medioambiental. Formación.Ed. CEP.

AA.VV. (2008). Manual de gestión y evaluación ambiental ISO 14001/EMAS. CEP Editorial.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Economía e Empresa/660G01007

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.