Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Situacións de risco para a saúde e Radioloxía Código 661G01013
Titulación
Grao en Enfermaría
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Formación básica 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento
Coordinación
Castro Lareo, María Isabel
Castro Lareo, Isabel
Correo electrónico
isabelcastro@udc.es
i.clareo@udc.es
Profesorado
Castro Lareo, Isabel
Garcia Trigo, Beatriz
Correo electrónico
i.clareo@udc.es
beatriz.trigo1@udc.es
Web
Descrición xeral O próposito desta materia é :
Preparar os estudantes no coñecemento dos conceptos básicos de todas aquelas medidas destinadas a diminuír e evitar as infeccións que as persoas doentes poidan adquirir no medio hospitalario, así como previr as posibles infeccións que eles poidan adquirir como consecuencia do seu traballo.
Asi mesmo, que os estudantes adquira os coñecementos e habilidades necesarias para identificar situacións de risco vital e emprender as accións necesarias para a atención de urxencia ante estas situacións.

Competencias do título
Código Competencias do título
A15 Recoñecer as situacións de risco vital e saber executar manobras de soporte vital básico e avanzado.
A16 Coñecer os principios de radioloxia, radioprotección e prevención e control das infeccións.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaborativa nun equipo interdisciplinar.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B9 Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica.
B11 Capacidade e habilidade de xestión da información.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C10 CB2.- Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos a seu traballo ou vocación de unha forma profesional y posúan as competencias que solen demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Describir os conceptos xerais da infección e hixiene hospitalaria. A16
B2
B3
B5
C4
Explicar os procedementos de hixiene hospitalaria e de prevención da infección hospitalaria. A16
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B9
B11
C4
C6
C10
Identificar as estratexias de prevención de riscos laborais no contexto sanitario. A16
B2
B3
B4
B5
B6
C6
C10
Describir e aplicar as maniobras de soporte vital básico e avanzado A15
B1
B2
B4
B5
B6
B9
B11
C4
C6
C10
Identificar os diferentes sistemas radioloxicos de diagnóstico e tratamento e procedementos para unha manipulación segura. A16
B4
B5
B6
B9
C4
C10

Contidos
Temas Subtemas
UNIDADE I. CONCEPTOS BÁSICOS SOPORTE VITAL BÁSICO E AVANZADO.
TECNICAS DE REANIMACIÓN CARDIOPULMONAR BÁSICA EN ADULTO E NENOS.
TEMA 1. Conceptos básicos de soporte vital basico e avanzado - Prevención de situacions de risco vital.
- Cadena de supervivencia e os seus eslabons.
- Prevención da parada cardiorespiratoria.
- Algoritmo do soprte vital básico.
- Algoritmo do soporte vital avanzado
TEMA 2. Técnicas de reanimación cardiopulmonar básica en adultos e nenos - Valoración da resposta.
- Apertura da vía aérea e ventilación.
- Compresions torácicas.
- Control de hemorraxías.
- Atragantamento
- Resucitación cardíopulmonar en accidentes.
- Desfibriladores automáticos e semiautomáticos.
- Equipamientos para desostrucción e apertura da vía aérea.
- Equipamentos para ventilación e osixenación.
UNIDADE II. CONCPTOS XERAIS DSA INFECCIÓNS HOSPITALARIAS, LIMPEZA, DESINFECCIÓN E ESTERILIZACIÓN.
MEDIDAS DE PREVENCIÓN DA INFECCIÓN ASOCIADA A COIDADOS SANITARIOS.
TEMA 1. CONCEPTOS XERALES DA INFECCIÓN E HIXIENE HOSPITALARIAS 1.1 Conceptos xerais
1.2 Evolucion historica e perspectivas futruras
1.3 Obxectivos da hixiene no hospital.Posibilidades e limites de prevención
1.4 Importancia sanitaria da infección hospitalaria
Mortalidade, Morbilidade, Custo
1.5 Etioloxía da infección hospitalaria
TEMA 2. EPIDEMIOLOXIA DA INFECCION HOSPITALARIA 2.1 Metodoloxia xeral do estudio da infección hospitalaria
2.2Cadea de transmisión na infección hospitalaria
2.3: Clasificación e criterios diagnósticos das infección hospitalarias
TEMA 3.PROCEDEMEINTOS DA HIXIENE HOSPITALARIA 3.1. Hixiene persoal: Lavado de mans,
Comportamentos no traballo,
Apliacación dos Antisépticos


3.2. Hixiene do material: Técnicas de descontaminación, Limpeza, Desinfección, Esterilización

3.3. hixiene hosteleira: hixiene da lencería,
hixiene alimentaria.

3.4. Hixiene medioambiental: Limpeza e desinfección,
Desinsectación e desratización, Control do acondicionamento do aire e ventilación,
Control de augas, Xestión dos Residuos hospitalarios

TEMA 4.: PREVENCIÓN DAS INFECCIÓNS HOSPITALARIAS 4.1. Precauciones estándar
4.2. Aislamientos
4.3. Prevención de la infecciones hospitalarias más prevalentes: Prevención das infecciós intravasculares asociadas a catéter, Prevención das infección urinarias, Prevención das infecciós respitaorias: neumonía asociada a dispositivos de ventilación mecánica, Prevención das infección do sitio cirúrxico

UNIDADE III. PREVENCIÓN DE RISCOS LABARAIS NO CONTORNO SANITARIO
TEMA 5. PREVENCIÓN DE RISCOS BIOLÓXICOS

5.1 Os riscos biolóxicos no perosal sanitario. Lexislación
5.2 Vacinación do persoal sanitario
5.3 Patóxenos de transmisión sanguínea
5.4 Prevención da Tuberculose no medio hospitalario
UNIDADE IV. INTRODUCCIÓN A RADIOLOXÍA E ASPECTOS BIOLOXÍCOS DAS RADIACCIÓNS IONIZANTES.
TEMA 6. SISTEMAS RADIOLÓXICOS. MANIPULACIÓN SEGURA 6.1. Introducción a radioloxía
6.2. Aspestos bioloxicos das radiaccións ionizantes
6.3 Principios e normas básicas de protección radioloxíca.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba obxectiva A15 A16 B2 B3 B4 B5 B6 B11 C6 2 24 26
Sesión maxistral A15 A16 B2 B3 B4 B5 B6 C4 C10 19 32 51
Simulación A15 B2 B3 B4 B5 B6 B9 C6 10 21 31
Saídas de campo A16 B1 B3 B4 B6 B9 B11 C4 C10 1 1 2
Traballos tutelados A16 B1 B2 B3 B4 B6 B9 B11 C6 C10 5 10 15
Estudo de casos A16 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B11 C4 C6 C10 9 15 24
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba obxectiva Proba escrita con pregunta curta e tipo test para avaliar, fundamentalmente, a aprendizaxe dos contidos teóricos.
Sesión maxistral Actividade na que o profesor expón de maneira oral e con medios audiovisuais contidos teóricos do programa e a orientación bibliográfica dos mesmos.
Simulación Actividade na que o estudante ante unha determinada situación debe probar os seus coñecementos e desenvolver as accións necesarias para a sua resolución. A asistencia as sesións de simulación planificacdas será obrigatoria.
Saídas de campo Visita ao servicio de esterilización para a observación directa das diferentes técnicas de esterilización e desinfección.
Traballos tutelados Actividade na que os estudantes de forma autónoma profundizan ou relacionan coñecementos expostos polo profesor.
Estudo de casos Actividade, habitualmente en grupo, na que os estudantes analizan um suposto dentro das seguintes modalidaes: resolución de problemas ou comprensión

Atención personalizada
Metodoloxías
Proba obxectiva
Simulación
Descrición
A atención personalizado relacionada coa proba obxectiva ten como finalidade atender as consultas do alumnado relacionadas co estudo e/ou temas vinculados coa materia. Farase de forma individualizada, ben de maneira presencial ou a través do correo electrónico.
A atención personalizada relacionada coas simulacións ten como finalidade orientar, instruir e motivar aos estudantes na aprendizaxe das diferentes maniobras de soporte vital básico e avanzado.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Saídas de campo A16 B1 B3 B4 B6 B9 B11 C4 C10 Resumo da visita visita ao servicio de esterilización. 2.5
Traballos tutelados A16 B1 B2 B3 B4 B6 B9 B11 C6 C10 A avaliación dos traballos farase tendo en conta os seguintes apartados:
. Descripción e sintese da información dos contidos ou temas relativos ós traballos
. Utilización de léxico específico.
4
Proba obxectiva A15 A16 B2 B3 B4 B5 B6 B11 C6 Examen escrito con resposta curta y/o tipos test. 80
Simulación A15 B2 B3 B4 B5 B6 B9 C6 Examen práctico consistente na valoración e realización maniobras de soporte vital básico e avanzado unha determinada situación.
A asistencia as sesións de simulación planificacdas será obrigatoria.
10
Estudo de casos A16 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B11 C4 C6 C10 Exposición e resulución dos casos traballados. 3.5
 
Observacións avaliación
AVALIACIÓN PREVENCIÓN DA INFECCIÓN : Proba obxectiva Examen escrito con resposta curta y/o tipo test :80%. Traballo tutelado: 5% Saída de campo:5% Estudio de casos:5% Otras: asistencia ao 90% das clases teóricas, participación en clase:5% NOTA: Será necesario superar la prueba escrita (aprobado)para eliminar esta parte da materia.
AVALIACIÓN SOPORTE VITAL: Proba obxectiva Examen escrito con resposta curta y/o tipo test :80%. Co 75% das respostas acertadas. Simulación : 20%. AS clases de simulación son obrigatorias, de non asistir obterán un no presentado nesta parte.
SERÁ NECESARIO APROBAR AS DUAS PARTES PARA A SUPERACIÓN DA MATERIA.
Avaliacion segunda oportunidade : os criterios da avaliación da segunda oportunidade son os mesmos que na 1º oportunidade. As probas superadas na primeira oportunidade conservaranse só para a segunda oportunidade.
Adianto oportunidade o 100% da nota é a proba obxectiva.

ESTUDANTES CON MATRICULA A TEMPO PARCIAL: proba obxectiva 80% da nota, 20 as outras metodoloxías que deberá superar en tempo e forma que se establecer.

Fontes de información
Bibliografía básica

N. PERALES RODRIGUEZ DE VIGURI. Avances en emergencias y resucitación VI. Barcelona: Edikamed; 2004.

N. PERALES RODRIGUEZ DE VIGURI, N. LESMES SERRANO, C. TORMO CALANDÍN. Guía de resucitación cardiopulmonar básica y desfibrilación semiautomática. 5º ed. Barcelona: Masson; 2006.

N. PERALES RODRIGUEZ DE VIGURI, J. LÓPEZ MESSA, M. RUANO MARCO. Manual de soporte vital avanzado. 4ª ed. Barcelona: Elsevier Masson; 2007.

NORMAN E. McSWAIN, SCOOT FRAME. PHTLS. Soporte vital básico y avanzado en el trauma prehospitalario. Madrid: Mosby; 2004.

En red:

Sociedad Española de Medicina Intensiva, Crítica y Unidades Coronarias.

http://www.semicyc.org

European Resuscitation Council

http://www.erc.edu/new

Fundación Pública Urgencias Sanitarias de Galicia

http://061.sergas.es

Bibliografía complementaria (). .
David L. Heymann (2005). El control de las enfermedades transmisibles. 18 Ed.OPS
MAYHALL CG, (1996 ). Hospital Epidemiology and Infection Control. Philadelphia: Williams& Wilkins
BENNET JB, BRACHMAN (1999. ). Hospital Infections . 4ª Ed. Philadelphia: Williams&Wilkins
DARBORD JC, DAUPHIN A,coordinadores (1988). Hygiene Hospitaliere Pratique . 2ª ed. Paris: Editions medicales Internationales
GALVEZ R, DELGADO M, GUILLEN JF (1993.). Infección Hospitalaria . Granada: Universidad de Granada
SOULE BM (1996 ). Infecciones y práctica de enfermería prevención y control . Barcelona: Mosby Doyma
PALMER M (1986 ). manual de control de infecciones . Madrid interamericana
Guía para la Prevención y control de la Infección hospitalaria (1998). Manual de la Comisión clínica de infecciones . Manual de la Comisión clínica de infecciones Hospital La Paz. Madrid
PIEDROLA GIL (2001 ). medicina Preventiva y Salud Pública . Barcelona: Masson 10 ed
Xunta de Galicia. Consellería de Sanidad. Dirección Xeral Saúde Pública; (1999 ). Plan de Minimización de Riesgos Microbiológicos en los Hospitales de Galicia (PLANMIRMIHGA) . Santiago
www.cdc.gov (). web Center for Disease Control and Prevention .
www..saludpreventiva.com (). web sobre infección hospitalaria,prevención y salud.
www.sempsph.com (). WEB SOCIEDAD ESPAÑOLA DE MEDICINA PREVENTIVA, SALUD PUBLICA E HIGIENE .


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Bioloxía/661G01002
Coidados Básicos en Enfermaría/661G01006
Fundamentos da Enfermaría/661G01007
Fisioloxía/661G01105

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Estancias Clinicas I/661G01025
Enfermaría Clínica I/661G01034

Materias que continúan o temario
Enfermaría clínica III/661G01017
Estancias Clinicas II/661G01026
Estancias Clínicas III/661G01027
Estancias Clínicas IV/661G01028
Estancias Clínicas V/661G01029
Estancias Clínicas VI/661G01030
Estancias Clínicas VII/661G01031
Enfermaría Clínica II/661G01035

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías