Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Socioloxía do Turismo Código 662G01001
Titulación
Grao en Turismo
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Híbrida
Prerrequisitos
Departamento
Coordinación
Pérez García, Antonia
Correo electrónico
antonia.perezg@udc.es
Profesorado
Pérez García, Antonia
Correo electrónico
antonia.perezg@udc.es
Web
Descrición xeral O obxectivo da materia é estudar as teorías que explican os comportamentos dos actores turísticos, coñecer modelos de planificación para o desenvolvemento turístico sostible, describir procedementos de elaboración de produtos turísticos, así como adquirir coñecementos mínimos para saber avaliar socialmente a repercusión do turismo.

Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos

Non se realizarán cambios nos contidos da materia.

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen

*Metodoloxías docentes que se modifican

As clases e atención de dúbidas sobre os temas impartidos fanse a través de Teams.
As titorías de traballos faranse a través de Teams e dun foro en Moodle, para o envío dos avances nos traballo de grupo faranse a través de moodle. A exposición do traballo en grupo faranse por Teams.
Algunhas das tarefas serán adaptadas máis cara a reflexión individual e grupal ao carecer da práctica presencial en clase. O visionado de películas para o seu traballo posterior, faranse a través de Moodle, debido a que se facilítará o enlace directo a mesma.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado

A través de Moodle, Teams e enderezo electrónico.

4. Modificacións na avaliación

Práctica: 60%
Teoría: 40% (a través dunha proba)

*Observacións de avaliación:

Para o alumnado que non houbese seguido a avaliación continua desde o inicio do curso, estará obrigado a entregar todas as tarefas requiridas ao longo do curso nas datas que se indiquen, antes da data de peche da acta de xuño.

Modalidade online:
Para a modalidade online, contemplada na Memoria de Grao, seguiranse os mesmos criterios de avaliación, dado que non poden ter exames presenciais.


5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Comprender os principios do turismo: a súa dimensión espacial, social, cultural, política, laboral e económica.
A3 Comprender o carácter dinámico e evolutivo do turismo e da nova sociedade do lecer.
A5 Converter un problema empírico nun obxecto de investigación e elaborar conclusións.
A7 Recoñecer os principais axentes turísticos.
A19 Xestionar o territorio turístico de acordo cos principios de sustentabilidade.
A23 Analizar os impactos xerados polo turismo.
A27 Comprender o funcionamento dos destinos, estruturas turísticas e os seus sectores empresariais no ámbito mundial.
B1 Capacidade de análise e síntese.
B2 Comunicación oral e escrita en lingua nativa.
B3 Resolución de problemas.
B4 Razoamento crítico.
B5 Compromiso ético.
B6 Aprendizaxe autónoma.
B7 Adaptación a novas situacións.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
- O alumno debe saber definir as teorías que expliquen os comportamentos dos turistas e dos actores (empresarios, administración, etc.) do sistema turístico. - Saber formular modelos prácticos de planificación para o desenvolvemento turístico sostible. - Saber como se constrúe un produto turístico, a imaxe que se proxecta e como se percibe. - Saber avaliar socialmente a repercusión do turismo para os turistas e para sociedades receptoras A1
A3
A5
A7
A19
A23
A27
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
1. As distintas concepcións sociolóxicas da realidade aplicadas ao turismo.



1.1 Opción multiparadigmática e integrada.
1.2 Paradigmas consenso-conflito
1.3 Outras teorías aplicadas ao turismo



2. Métodos e técnicas de investigación aplicados ao turismo
2.1 Metodoloxía pluralista
2.2 Métodos cuantitativos e cualitativos
2.3 Técnicas de recollida e tratamento de datos dos devanditos métodos
2.4 Fases do método cuantitativo-dedutivo aplicado ao turismo


3. Cambio social e turismo: a evolución do turismo en relación cos grandes cambios sociais
3.1 Turismo de nobleza y de burguesía
3.2 Turismo de masas
3.3 Turismo del siglo XXI
4. Tendencias do turismo no futuro 4.1 Tendencias segundo a OMT
4.2 Riscos mundiais ou locais e posibles variacións das previsións turísticas
4.3 Sociedades da información
5. As funcións do turismo para os turístas. as motivacións dos turístas. 5.1 Funciones do turismo: perspectiva da liberación e realización humanas, perspectiva crítica.
5.2 As motivacións dos turistas
6. A construción social dos produtos turísticos 6.1. Fases na construción social dos recursos-produtos turísticos e das necesidades dos turistas.
6.2. Obxetivación dos recursos turísticos. Perspectiva da autenticidade.
6.3. O ciclo de vida dos recursos-productos-destinos turísticos
7. Repercusións do turismo no desenvolvemento integral das sociedades
7.1. O paradigma do desenvolvemento integral do espazo social.
7.2. Distintos capitais que contribuen ao desenvolvemento integral.
7.3. Metodoloxía de análise.
8. Os plans estratéxicos de desenvolvemento turístico: contidos, estrutura e metodoloxía
8.1. Modelos de planificación turística
8.2. Contidos e estrutura do plan
8.3. Metodoloxía
8.4. Exemplos de plans turísticos
9. Imaxe proxectada e percibida dos produtos turísticos 9.1 A creación da imaxe proxectada
9.2 A imaxe percibida, satisfacción e comportamento do consumidor
10. O comportamento do consumidor turístico 10,1 Estudos macrosociolóxicos da demanda turística
10.2 Estudos microsociolóxicos

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Traballos tutelados A1 A3 A5 A7 A19 A23 A27 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 10 30 40
Proba mixta A1 A3 A5 A7 A19 A23 A27 B1 B3 B4 B5 B6 B7 C4 C5 C6 C7 C8 2 6 8
Sesión maxistral A1 A3 A5 A7 A19 A23 A27 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C4 C5 C6 C7 C8 25 37.5 62.5
Estudo de casos A1 A3 A5 A7 A19 A23 A27 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C4 C5 C6 C7 C8 5 12.5 17.5
Lecturas A1 A3 A5 A7 A19 A23 A27 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C2 C4 C5 C6 C7 C8 5 15 20
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Traballos tutelados Ao longo do curso o alumno deberá realizar un traballo en grupo sobre un tipo de turismo (a elixir) onde se analizará dende a perspectiva sociolóxica: concepto, breve evolución histórica, variables a analizar dende diferentes paradigmas de estudo e implicacións do estudo. Farase seguemento e control dos traballos tutelados nas titorías.
O traballo está suxeito a exposición oral.


Modalidade online: Ao longo do curso o alumno realizará un traballo individual sobre un tipo de turismo (a elexir) onde analizarase dende a perspectiva sociolóxica: concepto, breve evolución histórica, variables a analizar dende diferentes paradigmas de estudo e implicacións do estudo. Farase seguimento e control do traballo tutelado.
Proba mixta Exame mixto de dúas partes: test e preguntas de desenvolvemento



Sesión maxistral Nas sesións maxistrais expoñeranse as teorías e fundamentos claves para a adquisición de coñecementos nesta materia.

Modalidade online: Facilitaránse os contidos dos temas en formato pdf a través da aplicación de Moodle.

Estudo de casos Visionado de películas ou audiovisuais que tratan o turismo dende unha perspectiva sociolóxica. Despois da súa análise haberá que contestar a unhas cuestións concretas sobre esta. Esta parte será formulada e resolta nos seminarios.

Modalidade online: As dúbidas que xurdan nesta parte resolveranse nas titorías online e no foro.


Lecturas Análise sobre lecturas que tratan algúns exemplos de casos turísticos dende a vertente sociolóxica. Haberá que contestar a unhas cuestións concretas sobre as lecturas. Esta parte será formulada e resolta nos seminarios.

Modalidade online: As dúbidas que xurdan nesta parte resolveranse nas titorías e no foro.

Atención personalizada
Metodoloxías
Lecturas
Traballos tutelados
Estudo de casos
Descrición
Ao longo do curso o alumno deberá realizar un traballo en grupo sobre un tipo de turismo (a elixir) onde se analizará dende a perspectiva sociolóxica: concepto, breve evolución histórica, variables a analizar dende diferentes paradigmas de estudo e implicacións do estudo. O traballo está suxeito a exposición oral. Visionado de películas ou audivisuais que tratan o turismo dende unha perspectiva sociolóxica. Despois da súa análise haberá que contestar a unhas cuestións concretas sobre esta. Esta parte será formulada e resolta nos seminarios. Análise sobre lecturas que tratan algúns exemplos de casos turísticos dende a vertente sociolóxica. Haberá que contestar a unhas cuestións concretas sobre as lecturas. Esta parte será formulada e resolta nos seminarios. Todos os traballos, estudos de casos e lecturas supoñen un control e seguemento que traballa nas titorías en pequenos grupos en clase ou a través de teams.

Modalidad online: En caso de dúbidas, acláranse nas titorías online. Todos os traballos, estudos de casos e lecturas supoñen un control e seguimento que trabállase no foro e nas titorías a través de teams.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Lecturas A1 A3 A5 A7 A19 A23 A27 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C2 C4 C5 C6 C7 C8 Análise sobre lecturas que tratan algúns exemplos de casos turísticos dende a vertente sociolóxica. Haberá que contestar a unhas cuestións concretas sobre as lecturas. Esta parte será formulada e resolta nos seminarios.

Modalidade online: As dúbidas que xurdan neste tipo de tareas resolveranse nas titorías online e no foro (ver traballos tutelados).


10
Traballos tutelados A1 A3 A5 A7 A19 A23 A27 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Ao longo do curso o alumno deberá realizar un traballo en grupo sobre un tipo de turismo (a elixir) onde se analizará dende a perspectiva sociolóxica: concepto, breve evolución histórica, variables a analizar dende diferentes paradigmas de estudo e implicacións do estudo. O traballo está suxeito a exposición oral.

Modalidade online: Ao longo do curso o alumno realizará diferentes tareas individuais como participación en foros, visionado de películas, comentarios de texto, etc, relacionado cos diferentes contidos dos temas. Faráse seguimento e control do traballo tutelado. Calificación 40%
20
Proba mixta A1 A3 A5 A7 A19 A23 A27 B1 B3 B4 B5 B6 B7 C4 C5 C6 C7 C8 Exame mixto de dúas partes: test e preguntas de desenvolvemento.

60
Estudo de casos A1 A3 A5 A7 A19 A23 A27 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C4 C5 C6 C7 C8 Visionado de películas que tratan o turismo dende unha perspectiva sociolóxica. Despois da súa análise haberá que contestar a unhas cuestións concretas sobre esta. Esta parte será formulada e resolta nos seminarios.

Modalidade online: As dúbidas que xurdan neste tipo de tareas resolveranse nas titorías online e no foro (ver traballos tutelados).



10
 
Observacións avaliación

Modalidade presencial:

Traballos tutelados, estudo de casos e lecturas son traballos obrigatorios para a avaliación e o alumno terá que obter un mínimo de 4 para facer media co exame, sempre e cando a media de ambas partes sumen un aprobado (5)

1ª Oportunidade: a parte práctica ten un valor dun 40%, a parte teórica ten un valor dun 60%. Aqueles que non teñan un mínimo dun 4 na parte práctica teñen que facer un exame dun 100% de cualificación para ambas partes.

Permítese unha dispensa de asistencia máxima dun 20%. A partires do 20% as ausencias teñen que xustificarse por motivos de traballo, prácticas ou enfermidades, de non ser así, pode quedar afectado a porcentaxe de avaliación de ambas as partes

2ª Oportunidade: gárdase a nota da parte práctica de traballos obrigatorios feitos, no caso de ter mínimo un 4 na mesma, durante o curso.

O alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, solicitada oficialmente poderá facer os traballos obrigatorios non presenciais, e facerlos chegar ao profesor para a súa avaliación, estes alumnos terán que facer o examen dun 80% sempre que chegen a un mínimo dun 4 na parte práctica. No caso de non aprobar os traballos, o exame será sobre a cualificación dun 100%.

Modalidad online:

Traballos tutelados, estudo de casos e lecturas son traballos
obrigatorios para a avaliación e o alumno ten que obter un mínimo
dun 4 para facer media có exame, sempre e cando a media de ambas
partes sumen un aprobado (5)

1ª Oportunidade: a parte de
actividades online ten un
valor dun 40%, a parte de exame teórico ten un valor dun 60%. Tense que obter un mínimo dun 4 na parte online para facer media coa
parte do exame teórico cun valor dun 60%.

2ª Oportunidade: gardase a nota da parte de actividades online obrigatorias realizadas, no caso de ter mínimo un 4 na mesma, durante o curso (40%). O exame teórico ten un valor do 60%.


Fontes de información
Bibliografía básica Huertas Roig, Assumpció (2014). Comunicación de los territorios, los destinos y sus marcas. Editorial UOC
Alvarez Sousa, Antonio (1994). El ocio turístico en las sociedades industriales avanzadas. Barcelona, Bosch Casa Editorial
Muntaner Montejano, Jordi (2014). Psicosociología del Turismo. Editorial Síntesis
Alvarez Sousa, Antonio (2009). Sociología del Turismo. Madrid, Centro de Estudios Financieros
Mazón Martínez, Manuel Tomás (2001). Sociología del Turismo. Editorial Universitaria Ramón Areces
Alvarez Sousa, Antonio (2011). Teoría sociológica y turismo. A Coruña, Netbiblo

Bibliografía complementaria Molina, S. (2006). El posturismo, Turismo y posmodernidad. Editorial Trillas
Bourdieu, P (1989). La distinción. Madrid, Taurus
Kuhn, T (1975). La estructura de las revoluciones científicas. México, Fondo de Cultura Económica
Goffman, Erving (1971). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires, Amorrortu
Maslow, A.H. (1963). Motivación y personalidad. Barcelona, Sagitario
Dumazedier, Kaes René y otros (1971). Ocio y sociedad de clases. Barcelona, Fontanella
Knebel, H. J. (1960). Sociología del Turismo. Cambios estructurales en el turismo. Editorial Hispano Europea
Veblen, T. (1971). Teoría de la clase ociosa. México, Fondo de Cultura Ecocómica
Ritzer, G. (1993). Teoría sociológica contemporánea. México Mc Graw-Hill
Rial Boubeta, A (2008). Una aplicación turística para el estudio de la imagen de marca de un destino turístico. Pasos, Vol 6


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Técnicas de Comunicación e de Promoción Turísticas/662G01005
Introdución ao Turismo/662G01009

Materias que continúan o temario
Márketing Turístico/662G01016
Métodos e Técnicas de Investigación no Turismo/662G01024
A Imaxen dos Produtos e Destinos Turísticos nos Medios de Comunicación/662G01046

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías