Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Introdución ao Turismo Código 662G01009
Titulación
Grao en Turismo
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento
Coordinación
Lezcano González, Mª Elvira
Correo electrónico
m.lezcano@udc.es
Profesorado
Lezcano González, Mª Elvira
Correo electrónico
m.lezcano@udc.es
Web http://m.lezcano@udc.es
Descrición xeral Con esta materia preténdese a aproximación do alumnado ao turismo en todos os seus ámbitos dun modo introductorio. A adquisición dunha cultura turística e a comprensión dos distintos aspectos e organización da actividad dende un punto de vista transversal, son obxectivos básicos a alcanzar no transcurso da mesma e imprescindibles para que o alumnado se familiarice coa realidade turística e a súa terminoloxía.


Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Comprender os principios do turismo: a súa dimensión espacial, social, cultural, política, laboral e económica.
A2 Analizar a dimensión económica do turismo.
A3 Comprender o carácter dinámico e evolutivo do turismo e da nova sociedade do lecer.
A4 Coñecer as principais estruturas político-administrativas turísticas.
A5 Converter un problema empírico nun obxecto de investigación e elaborar conclusións.
A7 Recoñecer os principais axentes turísticos.
A8 Avaliar os potenciais turísticos e a análise prospectivo da súa explotación.
A14 Comprender o marco legal que regula as actividades turísticas.
A19 Xestionar o territorio turístico de acordo cos principios de sustentabilidade.
A23 Analizar os impactos xerados polo turismo.
A27 Comprender o funcionamento dos destinos, estruturas turísticas e os seus sectores empresariais no ámbito mundial.
B1 Capacidade de análise e síntese.
B2 Comunicación oral e escrita en lingua nativa.
B3 Resolución de problemas.
B4 Razoamento crítico.
B5 Compromiso ético.
B6 Aprendizaxe autónoma.
B7 Adaptación a novas situacións.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer as diferentes dimensións do turismo e as súas interrelacións A1
A2
A3
A4
A7
A8
A23
A27
B1
B2
B4
B7
Coñecer os conceptos básicos do turismo A1
A2
A3
A4
A7
A23
A27
B1
B2
B4
B6
Estudiar as tendencias turísticas e os factores de inestabilidade no turismo A1
A2
A3
A4
A7
B1
B4
B5
B6
Comprender que todos os aspectos e cualidades inciden directa ou indirectamente na calidade do turismo A1
A3
A5
A8
B1
B4
B5
B6
C4
Manexar fontes de información relacionadas co turismo A1
A5
B1
B2
B3
B4
B6
C1
C2
C3
C4
C7
Propoñer criterios de turismo sostible A1
A3
A5
A19
A23
B1
B3
B4
B5
C4
Saber abordar o turismo dende unha perspectiva histórica ate o momento actual A1
A3
A23
A27
B1
B4
Saber entender o turismo como motor de desenvolvemento das sociedades humanas A3
Coñecer os cambios que se experimentan nos procesos de desenvolvemento turístico A1
A3
B1
B4
Coñecer o papel do lecer na sociedade actual e as tendencias de futuro A1
A3
Empregar as fontes sociais e históricas para extraer e interpretar información sobre o desenvolvemento do turismo A1
A3
A14
B1
B3
B4
B6
C1
C4
C6
Extrapolar experiencias e tomar decisións a partir da análise das características de diversos modelos turísticos, a súa potencialidade e evolución A3
B1
B4
B6
Coñecer a importancia da investigación en turisno A5
B1
B2
B3
B4
B6
C4
C6
C8
Identificar situacións e realidades nas que se atopa inmerso o sector A1
A3
A5
A27
B1
B3
B4
C2
C4
C5
C6
Analizar, interpretar e inferir datos e resultados para a aplicación da investigación aos fines propostos A1
A3
A5
A19
B1
B3
B4
B6
B7
C1
C4
C5
C7
C8
Coñecer e recoñecer os principais axentes que actúan no mercado turístico nacional e internacional A1
A3
A7

Contidos
Temas Subtemas
1. Introducción ao turismo 1.1. Concepto e definicións. Formas de turismo.
1.2. Correntes e núcleos turísticos.
1.3. O sistema turístico. Relación con outras áreas

2. Historia do turismo 2.1. Dende as orixes ata o século XXI.
2.4. Evolución histórica do turismo en España.

3. Os axentes turísticos 3.1. Grupo empresarial: proveedores finais, distribuidores, organizadores-mediadores.
3.2. Grupo institucional.

4. O turismo mundial 4.1. Organizacións, institucións e asociacións turísticas mundiais.
4.2. A medición e control do turismo mundial.
4.3. A estructura do turismo mundial.
4.4. Previsións futuras do turismo mundial.

5. Turismo e territorio 5.1. Os recursos turísticos.
5.2. Ordenación do territorio. As infraestructuras do transporte.
5.3. Planificación do espacio turístico
5.4. Turismo e medio ambiente
6. Turismo e socioloxía 6.1. Motivacións turísticas.
6.2. O impacto sociocultural do turismo.

7. Turismo e economía 7.1. A producción e o consumo turísticos.
7.2. Oferta, demanda e política de prezos.
7.3. Efectos económicos do turismo.

9. Política turística 9.1. A Administración Pública turística.
9.2. A política turística en España.

10. A demanda e a oferta turística 10.1. Análise da demanda turística
10.2. Análise da oferta turística

11. As TICs e o Turismo 11.1. Presenza e evolución das TICs no ámbito turístico

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Análise de fontes documentais A1 A2 A3 A4 A7 A23 A27 B1 B2 B4 B6 C1 C4 C6 C8 7.5 30 37.5
Estudo de casos A1 A2 A3 A4 A5 A7 A8 A19 A23 A27 B1 B4 B6 C4 C6 C8 7.5 22.5 30
Portafolios do alumno A1 A2 A3 A4 A5 A7 A14 A27 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C3 C4 C6 C7 C8 2 18 20
Presentación oral A5 A8 A23 A27 B1 B2 B3 B4 B6 C1 C4 C6 C8 2 2 4
Proba mixta A1 A2 A3 A4 A5 A7 A27 B1 B2 B4 C1 C4 C6 C8 2 2 4
Sesión maxistral A1 A2 A3 A4 A7 A23 A27 B4 B5 C2 C4 C5 C6 C8 21 31.5 52.5
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Análise de fontes documentais Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. Pódese empregar como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico
Estudo de casos Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.
Portafolios do alumno É unha carpeta ou arquivador ordenado por seccións, debidamente identificadas ou etiquetadas, que contén os rexistros ou materiais produto das actividades de aprendizaxe realizadas polo alumno nun período de tempo, cos comentarios e cualificacións asignadas polo profesor, o que lle permite visualizar o progreso do alumno. O portafolios ou carpeta inclúe todo o que fai o alumno, como: apuntes ou notas de clases, traballos de investigación, guías de traballo e o seu desenvolvemento, comentarios de notas, resumes, probas escritas, autoavaliacións, tarefas desenvolvidas, comentarios de progreso do alumno realizado polo profesor, etc.
Presentación oral Intervención inherente aos procesos de ensino-aprendizaxe baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan dun modo ordenado, propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica.
Proba mixta Proba que integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxectivas.
En canto a preguntas de ensaio, recolle preguntas abertas de desenvolvemento. Ademais, en canto preguntas obxectivas, pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación.
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.

Atención personalizada
Metodoloxías
Portafolios do alumno
Presentación oral
Descrición
A súa preparación poderá requerir a presenza do alumno para resolver algunha dúbida ou aclarar algún aspecto de forma e contido co profesor.
O xeito e o momento nos que se realizará será especificado ao longo do desenvolvemento da materia

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Portafolios do alumno A1 A2 A3 A4 A5 A7 A14 A27 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C3 C4 C6 C7 C8 É unha carpeta ou arquivador ordenado por seccións, debidamente identificadas ou etiquetadas, que contén os rexistros ou materiais produto das actividades de aprendizaxe realizadas polo alumno nun período de tempo, cos comentarios e cualificacións asignadas polo profesor, o que lle permite visualizar o progreso do alumno. O portafolios ou carpeta inclúe todo o que fai o alumno, como: apuntes ou notas de clases, traballos de investigación, guías de traballo e o seu desenvolvemento, comentarios de notas, resumes, probas escritas, autoavaliacións, tarefas desenvolvidas, comentarios de progreso do alumno realizado polo profesor, etc.
Valorarase especialmente a creatividade, á pertinencia aos contidos da materia e a aportación propia do alumno.
Cada curso a profesora indicará que parte do temario haberá que desenvolver específicamente.
25
Presentación oral A5 A8 A23 A27 B1 B2 B3 B4 B6 C1 C4 C6 C8 Intervención inherente aos procesos de ensino-aprendizaxe baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan dun modo ordenado, propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica.
Cada alumno fará unha presentación oral sobre un artigo de investigación ou un caso proposto pola profesora na que se valorará a calidade na exposición e a vinculacion coa materia.
25
Proba mixta A1 A2 A3 A4 A5 A7 A27 B1 B2 B4 C1 C4 C6 C8 Proba que integra proba de ensaio e preguntas obxectivas.
En canto a proba de ensaio, recolle a análise dun texto relacionado co traballado durante a materia . En canto ás preguntas obxectivas, pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación
50
 
Observacións avaliación

Segundo a participación do alumnado na materia contémplanse dúas opcións:

OPCIÓN A (Para o alumnado que asiste e participa nas actividades de clase >85%)
A avaliación será a proposta no apartado anterior:
- Presentación oral (25%)
- Proba mixta (50%)
- Portafolios do alumno (25%)
Para poder facer o cómputo final, o resultado de todas as probas ou traballos debe superar o 50% do total. Se unha das partes está suspensa, a materia tamén o estará ate que sexa subsanada nas probas de Xullo.
OPCIÓN B (Para o alumnado que non asiste e participa nas actividades de clase < 85%)

- Presentación de dúas fichas de lectura sobre dous artigos de investigación propostos pola profesora. Ambos traballos deberán estar aprobados aínda que non computan na nota final.
- Proba escrita (100%)

A proba mixta consistirá nunha parte de preguntas de discriminación e un comentario de texto- O comentario é unha parte da metodoloxía empregada para impartir a materia e será traballado nas titorías, seguindo as pautas entregadas pola profesora.

Fontes de información
Bibliografía básica FERNÁNDEZ FUSTER, L (1991). Geografía general del turismo de masas. MadridAlianza Universidad
BAYÓN MARINÉ, F., MARCOS VALDUEZA, H., VOGELER RUÍZ, C. e GONZÁLEZ DE SOUZA, M.A. (coord.) (2000). 50 años del turismo español. Madrid, Centro de Estudios Ramón Areces S.A
URIEL, E. y HERNÁNDEZ, R. (coord.) (2004). Análisis y tendencias del turismo. Madrid, Pirámide
ESTEVE, R. E FUENTES, R ( 2000). Economía, historia e instituciones del turismo en España. Madrid, Pirámide
VOGELER RUIZ, C. e HERNÁNDEZ ARMAND, E. (2000). El mercado turístico. Madrid, Ed. Centro de Estudios Ramón Areces S.A.
MONTANER MONTEJANO, J. (2008). Estructura del mercado turístico. Madrid, Síntesis
RIVAS GARCÍA, JESÚS (2008). Estructura y economía del mercado turístico. Oviedo, Septem Edics
FERNÁNDEZ FUSTER, L. (1991). Historia general del turismo de masas. Madrid, Alianza Universidad
OMT (1998). Introducción al turismo. Madrid, OMT
IRANZO, JUAN E. et al. (2003). La estructura económica de los mercados turísticos. Madrid, Instituto de Estudios Económicos

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

A asistencia ás aulas é unha obriga



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías