Identifying Data 2019/20
Subject (*) Hospitality and Catering I Code 662G01014
Study programme
Grao en Turismo
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Second Obligatory 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department
Coordinador
Rivas Iglesias, Carlos Alberto
E-mail
c.rivas@udc.es
Lecturers
Rivas Iglesias, Carlos Alberto
E-mail
c.rivas@udc.es
Web
General description A materia de Aloxamentos e Restauración, esta dividida en dúas partes: Aloxamentos e Restauración I e Aloxamentos e Restauración II.
Aloxamentos e Restauración I ten por obxecto a explotación e dirección das distintas empresas de aloxamento, aplicando as teorías propias da xestión empresarial. Introdución aos procedementos operativos asociados á devandita xestión. Visión individual e de conxunto do funcionamento, estrutura e organización, dos diversos departamentos das empresas de aloxamento para unha xestión eficiente.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A6 Ter unha marcada orientación de servizo ao cliente.
A12 Dirixir e xestionar (management) os distintos tipos de entidades turísticas.
A13 Manexar técnicas de comunicación.
A14 Comprender o marco legal que regula as actividades turísticas.
A20 Coñecer o procedemento operativo do ámbito de aloxamento.
A21 Coñecer o procedemento operativo do ámbito de restauración.
A32 Detectar necesidades de planificación técnica de infraestruturas e instalacións turísticas.
A33 Creatividade.
A34 Iniciativa e espírito emprendedor.
A35 Motivación por calidade.
B1 Capacidade de análise e síntese.
B2 Comunicación oral e escrita en lingua nativa.
B3 Resolución de problemas.
B4 Razoamento crítico.
B5 Compromiso ético.
B6 Aprendizaxe autónoma.
B7 Adaptación a novas situacións.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer a terminoloxía técnica empregada, e xerar e interpretar a documentación básica asociada á prestación dos servizos demandados polos clientes no campo do aloxamento. A13
A32
A33
B2
B6
C1
C2
C7
Coñecer a estrutura usual das empresas do sector de aloxamentos, os seus distintos tipos, organización interna e procedementos operativos, así como a planificación, coordinación e control destes tendo en conta a achega que teñen as TICs e as ferramentas informáticas. A12
A13
A14
A20
A21
B1
B4
B7
C3
C4
C6
C8
Coñecer os diferentes produtos que actualmente están no mercado, e saber seleccionar os provedores máis axeitados co obxectivo prioritario de garantir un bo produto final, mellorar a calidade e a información ao cliente. A6
A34
A35
B3
B5
C5
C6

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1.- A Empresa Turística: Introdución 1.1.- O aloxamento e a restauración como servizos turísticos
TEMA 2.- A HOTELARÍA ESPAÑOLA 2.1.- Evolución histórica do Turismo e a Hotelaría en España
2.1.1.- 2ª metade do século. XIX-2ª Guerra Mundial
2.1.2.- Anos 50: Boom Mundial do Turismo
2.1.3.- Anos 60: Boom do Turismo en España (precedente planta hostaleira actual)
2.1.4.- Anos 70: Consumismo e hotelaría
2.1.5.- Anos 90: Crise e resposta
2.2.- Actualidade da Hotelaría en España e Galicia
2.3.- A Hotelaría Española e Galega ante o século XXI
2.4.- Sistemas de Explotación
TEMA 3.- DIVERSOS TIPOS DE ALOXAMENTO TURÍSTICO. GALICIA. 3.1.- Establecementos hostaleiros. Marco legal en Galicia e ferramenta para a autoevaluación e clasificación.
3.1.1.- Hotel: Hotel, Hotel Apartamento, Hotel Balneario, Hotel Talaso e Motel
3.1.2.- Pensión e Hostal
3.2.- Establecementos hostaleiros especiais (condo-hoteis, paradores, hoteis cápsula, …)
3.3.- Establecementos Extra-Hostaleiros. Marco legal en Galicia de cada un
3.3.1.- Albergues Turísticos
3.3.2.- Apartamentos Turísticos, Vivendas Turísticas e Vivendas de Uso Turístico. Problemática, intrusismo e “Home- Sharing”
3.3.3.- Campamentos de Turismo
3.3.4.- Cidade de Vacacións
3.3.5.- Aloxamentos de Turismo Rural
3.3.6.- Outros Aloxamentos: Refuxios de montaña, Interhome, CouchSurfing, Albergues Xuvenís, Residencias de Tempo Libre.
3.3.7.- Aproveitamento por quendas de bens inmobles de uso turístico
TEMA 4.- XENERALIDADES DA INDUSTRIA HOSTALEIRA ESPAÑOLA E GALEGA 4.1.- Xeneralidades da Industria Hostaleira
4.2.- A súa regulamentación. Galicia
4.3.- Prezos e Reservas: Lexislación aplicable en Aloxamentos Turísticos
TEMA 5.- DEPARTAMENTOS OPERACIONAIS NUN ESTABLECEMENTO HOSTALEIRO 5.1.- Área de Aloxamento:
5.1.1.- Recepción. Organización e funcións
5.1.1.1.- Reservas (folla reservas, slip, rack de reservas, plannings, …). Overbooking. Pick-up e previsión de vendas
5.1.1.2.- Mostrador (lista chegadas previstas, room-rack, benvido, rexistro clientes, check-in, auto check-in, folla de reclamacións, check-out, check-out express, auto check-out, parte de produción habitacións, parte de pernoitas, lista de pensións, informe diario, ...). Supostos prácticos
5.1.1.3.- Man Corrente manual e informatizada. Configuración dun modelo de Man Corrente. Supostos prácticos
5.1.1.4.- Caixa de Recepción (facturación, caixas de seguridade, cambio moeda, arqueo, …) e Caixa Xeral.
5.1.1.5.- Comunicacións (control teléfonos, mensaxes, chamadas matinais, produción, telefax, busca-persoas, megafonía, …)
5.1.1.6.- Ferramentas de Business Intelligence: PMS, RMS, Channel Manager, CRS, …
5.1.2.- Conserxería. Organización
5.1.2.1.- Funcións de Conserxería (Fichas de policía, apertura de habitacións: chave, tarxeta, móbil, escáner biométrico, pulseira …, consigna de equipaxes, relación con informadores turísticos, transferistas e animadores, …)
5.1.3.- Pisos. Organización e funcións
5.1.3.1.- Misións da gobernanta (bloqueos, cambios de habitación, …)
5.1.3.2.- Controis da gobernanta (habitacións, inventarios, minibares, …)
5.1.3.3.- Misións das camareiras de pisos (limpeza, office, Turndown Service, …)
5.1.3.4.- Room-Service, problemática e alternativas
5.1.3.5.- Lavandería-Lenzaría (seccións, planificación, inventario, …)
5.1.3.6.- Externalización do servizo de limpeza de pisos, da lavandería e Outsourcing completo. Supostos prácticos
5.1.3.7.- Dixitalización do departamento de Housekeeping. Aplicación de tecnoloxía RFDI en lavandería-lenceria.
5.2.- Área de Comidas e Bebidas. "Food and Beverage":
5.2.1.- Economato-adega
5.2.2.- Restaurante
5.2.3.- Banquetes
5.2.4.- Cociña
5.2.5.- Bar. Cafetería. Sala de festas
5.3.- Área de Distribución e Promoción:
5.3.1.- Canles de comercialización, distribución e medios
5.3.2. Promoción e publicidade
5.4.- Área de Animación
5.5.- Área Comercial:
5.5.1.- Compras
5.5.2.- Vendas
5.6.- Área de Administración:
5.6.1.- Conceptos básicos
5.6.3.- Contabilidade
5.6.4.- Intervención
5.6.5.- Caixa Xeral
5.7.- Área de Mantemento ou "Servizos Técnicos". Organización e funcións
5.7.1.- Instalacións
5.7.2.- Sala de máquinas
5.7.3.- Diferentes servizos de mantemento
5.7.4.- Dos programas de xestión de mantemento asistidos por computador á dixitalización do departamento.
5.8.- Área de Persoal
TEMA 6.- AS CADEAS HOSTALEIRAS 6.1.- Vantaxes, inconvenientes e particularidades
6.2.- Fórmulas operacionales: contrato de franquía, arrendamento, management, joint venture, outras
6.3.- Hoteis de cadea a nivel mundial, España e Galicia
6.4.- Expansión mundial das cadeas hostaleiras españolas
6.5.- CRS´s independentes e Cadeas voluntarias
TEMA 7.- COMERCIALIZACIÓN E PROMOCIÓN HOSTALEIRA 7.1.- Canles de comercialización
7.1.1.- Canle directa
7.1.2.- Canle Indirecta
7.1.3.- Centrais de reserva
7.1.4.- Distribución hostaleira coas novas tecnoloxías
7.1.4.1.- Canles de reserva (OTA´s): Booking, expedia, …
7.1.5.- Medios de comercialización: Workshops, Feiras de Turismo, Fam Trips
7.2.- Salas de reunións e banquetes
7.2.1.- Telepresencia holográfica
7.2.2.- Conpast (Contribution Per Available Space for a Given Time)
7.3.- Captación da clientela
7.3.1.- Relación AAVV-Hoteis
7.3.2.- O Bono (Voucher) e o seu circuíto
7.3.3.- Cotas e Contrato de Release
7.4.- Instalacións complementarias
7.5.- Publicidade e artigos de promoción
7.6.- Relacións públicas
TEMA 8.- ANIMACIÓN HOSTALEIRA 8.1.- Concepto
8.2.- Campo da animación turística
8.3.- Características do animador turístico
8.4.- Actividades a desenvolver
8.5.- Rendibilidade da animación
TEMA 9.- TARIFAS E PREZOS HOSTALEIROS 9.1.- Break Even Point
9.1.1.- Umbral Mínimo de Rendibilidade
9.1.2.- Prezo Técnico, Obxectivo e Mínimo
9.2.- Determinación do prezo da habitación
9.2.1.- O método de Horwarth e Toth
9.2.2.- A fórmula de Hubbart
9.2.3.- Outros métodos de fixación de prezos
9.3.- A Xestión de reservas
9.3.1.- Orientación á venda
9.4.- A Xestión da produción
9.4.1.- Yield Management
9.4.2.- Conceptos de Revenue: Rev-Par, GopPar
9.4.3.- Segmentación de tarifa
9.4.4.- Bar (Best Available Rate)
TEMA 10.- ORGANIZACIÓNS NACIONAIS E INTERNACIONAIS DO SECTOR 10.1.- Organizacións Nacionais Gobernamentais e Non Gobernamentais
10.2.- Organizacións Internacionais Gobernamentais e Non Gobernamentais

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A6 A12 A14 A20 A21 A35 B5 C2 C5 C7 C8 31 43 74
Problem solving A32 B1 B3 B4 C4 C6 12 12 24
Supervised projects A13 A33 A34 B4 B6 B7 C1 C3 2 24 26
Objective test A12 A14 A20 A21 B1 B2 B3 2 20 22
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Exposición oral por parte do profesor dos aspectos fundamentais da materia. As exposicións complementaranse co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Problem solving Conxunto de probas prácticas que serven para ir preparando a avaliación dos coñecementos que teñen os alumnos da materia, ao longo do curso.
Supervised projects Os alumnos realizarán diferentes traballos sobre temas específicos recomendados polo profesor. O traballo tutelado realizarase, a ser posible, en grupos de non máis de cinco alumnos e manteranse reunións periódicas co profesor para o seu seguimento.
Objective test Ao final do cuadrimestre celebrarase unha proba escrita de contido teórico-práctico, para valorar a correcta comprensión e aplicación dos contidos da materia por parte do alumno.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
A atención personalizada que se describe en relación a estas metodoloxías concíbese como momentos de traballo presencial co profesor, polo que implican unha participación obrigatoria para o alumnado.
En canto aos estudantes con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, a atención personalizada poderase levar a cabo, segundo os casos e de acordo co profesor, a través de correo electrónico, do campus virtual ou medios similares.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Objective test A12 A14 A20 A21 B1 B2 B3 A proba escrita de contido teórico-práctico consistirá na resolución de exercicios breves e/ou resposta a cuestións curtas e/ou de resposta múltiple e/ou preguntas de desenvolvemento. 80
Supervised projects A13 A33 A34 B4 B6 B7 C1 C3 Terase en conta na súa valoración: a exposición, a capacidade de recompilación, a capacidade de síntese, a achega persoal, o rigor e a actualización das fontes utilizadas. Tratarase de fomentar o traballo en equipo, polo que o traballo de curso se realizará en grupos de non máis de cinco alumnos. O prazo e o modo de entrega serán de obrigado cumprimento. 20
 
Assessment comments

Segundo a participación do alumnado na materia, a avaliación considera dúas opcións:

Opción A (Primeira Oportunidade 1ª Convocatoria).- Para o alumnado que asiste/participa nas actividades de clase (alumnos que acrediten a súa asistencia a, polo menos, o 85% das clases) e para os alumnos con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia (segundo a normativa aplicable)

1) Traballos tutelados 20%


2) Proba obxectiva 80%


A devandita proba obxectiva única, abranguerá toda a materia e consistirá na resolución de exercicios breves, resposta a cuestións curtas e/ou de resposta múltiple e/ou preguntas de desenvolvemento.

A planificación exposta nesta guía docente supón a aplicación dun sistema de avaliación continua, polo que a cualificación final se obterá da avaliación da proba obxectiva e dos traballos tutelados.

No conxunto das dúas partes (20% e 80%), o alumno deberá obter unha puntuación mínima de 5 puntos sobre 10.

Non obstante, non se considerará superada a materia, se nos traballos tutelados non se obtén un mínimo de puntuación de 0,5 sobre 2 puntos totais, e na proba obxectiva un mínimo de 3 puntos sobre 8 puntos totais.

Opción B (Primeira Oportunidade 1ª Convocatoria).- Para o alumnado que non asiste/participa nas actividades de clase (alumnos que non acrediten a súa asistencia a, polo menos, o 85% das clases)

1) Proba obxectiva 100%


A devandita proba obxectiva única, abranguerá toda a materia e consistirá na resolución de exercicios breves, resposta a cuestións curtas e/ou de resposta múltiple e/ou preguntas de desenvolvemento.

Esta proba representará o 100% da nota final. O alumno deberá obter unha puntuación mínima de 5 puntos sobre 10.

Na segunda oportunidade da Primeira Convocatoria, e nas oportunidades de ulteriores convocatorias, aplicarase o sistema de avaliación por proba obxectiva única.


Independentemente de todo o anterior, para superar a materia Aloxamentos e Restauración II, todos os alumnos deberán superar satisfactoriamente un período de formación práctica de 2 meses nunha empresa de aloxamentos. Estas prácticas desenvolveranse ao longo do segundo curso ou do terceiro de xeito indistinto".


Sources of information
Basic GONZÁLEZ, L.; TALÓN, P. (2002). Dirección hotelera. Operaciones y Procesos. Editorial Síntesis. Madrid
MARTÍN ROJO, I. (2014). Dirección y Gestión de Empresas del Sector Turístico. Ediciones Pirámide. Madrid
CERRA, J.; DORADO, J. A.; ESTEPA, D.; GARCÍA, P. E. (2001). Gestión de Producción de Alojamientos y Restauración. Editorial Síntesis. Madrid
DORADO, J. A.; CERRA, J. (2014). Manual de Recepción y atención al cliente. Editorial Síntesis. Madrid (2ª Ed.)
BAYÓN MARINÉ, F.; MARTÍN ROJO, I. (2012). Operaciones y Procesos de Producción en el sector turístico. Editorial Síntesis. Madrid
CASANUEVA ROCHA, C.; GARCÍA del JUNCO, J.; CARO GONZÁLEZ., F. J. (2000). Organización y Gestión de Empresas Turísticas. Ediciones Pirámide. Madrid
MESTRE SOLER, J. R. (2003). Técnicas de Gestión y Dirección Hotelera. Gestión 2000. Barcelona

 

Complementary GONZÁLEZ TORRE, P. L.; DÍAZ FERNÁNDEZ, A. (2000). El overbooking en los recursos hoteleros: un método sencillo para el cálculo de las sobreventas . Revista Gestión de Hoteles y Empresas Turísticas nº 3 Mayo/Junio 2000, pp. 48-53
CHON, Kye-Sung (Kaye); SPARROWE, Raymond T. (2001). Atención al cliente en Hostelería. Thomson Editores Spain/Paraninfo,S.A. Madrid
IGLESIAS TOBAR, J. R.; TALÓN, P.; GARCÍA-VIANA, R. (2007). Comercialización de Productos y Servicios Turísticos. Editorial Síntesis. Madrid
MUÑOZ OÑATE, F.; RODRIGO MOYA, B. (2003). Dirección de Operaciones en Alojamiento y Restauración. Editorial Universitas Internacional,SL. Madrid
MESALLES, L. (1999). El Jefe de Recepción. Técnica de la Recepción en un hotel de calidad. Laertes,S.A. de Ediciones. Barcelona
VOGELER RUIZ, C.; HERNÁNDEZ ARMAND, E. (2000). El Mercado Turístico. Estructura, Operaciones y Procesos de Producción. Editorial Centro de Estudios Ramón Areces. Madrid
RIVAS GARCÍA, J. I. (2008). Estructura y economía del Mercado Turístico. Septem Ediciones, S.L. Oviedo
GONZÁLEZ FERNÁNDEZ, A. Mª.; SULÉ ALONSO, Mª A. (1994). Expectativas de la utilización del Yield Management en las empresas turísticas. Revista Estudios Turísticos, nº 123 (1994), pp. 47-70. Instituto de Estudios Turísticos
ALACREU GINÉS, J. R. (2003). Gestión de Banquetes. Editorial Síntesis. Madrid
FELIPE GALLEGO, J. (2002). Gestión de Hoteles. Una nueva visión. Paraninfo,S.A./Thomson Editores Spain. Madrid
ARRILLAGA, J. I. (1982). Gestión de Producción, I. Puerta del Sol. Textos. Madrid.
MARÍN, C. (1974). Gestión Hotelera. Ediciones Turísticas, Editur, S.L.
GATELL PAMIES, J. (1994). Hotel Hotel, Marketing. CDN, Ciencias de la Dirección,S.A. Madrid
CUNHA, L. (2007). Introduçâo ao Turismo. Editorial Verbo
WEISSINGER, S. S. (2001). Introducción a las Actividades Hoteleras. Paraninfo S.A./Thomson Editores Spain. Madrid
MUSA ALHASAN, S. M.; SANCHIS PALACIO, J. R. (1993). La determinación de los precios de alojamiento en la Industria Hotelera. Revista de Estudios Turísticos, nº 117, pp. 49-60. Instituto de Estudios Turísticos
FELIPE GALLEGO, J. (1996). La Dirección Estratégica en los Hoteles del siglo XXI. McGraw-Hill • Interamericana de España. Madrid
BLASCO PERIS, A. (2002). La Empresa y el Producto Turístico. Editorial Civitas. Madrid
SUCH DEVESA, M. J. (2006). La Financiación de las Multinacionales hoteleras españolas. Delta, Publicaciones Universitarias. Madrid
LÓPEZ COLLADO, A. (1996). La Gobernanta. Editorial Paraninfo, S.A. Madrid
Del ALCÁZAR MARTÍNEZ, B. (2002). Los canales de distribución en el sector turístico. ESIC Editorial. Madrid
BLASCO PERIS, A. (2014). Manual de Gestión de Producción de Alojamientos y Restauración. Editorial Civitas. Madrid
CORRAL MESTAS, F. (2006). Manual de recepción hotelera: principios y técnicas. Septem Ediciones, S.L. Oviedo
ANTUÑA SUAREZ, B. (2008). Manual Práctico de los Derechos del Consumidor en el Sector Turístico. Septem, Ediciones S.L. Oviedo
ISMAIL, A. (2001). Operaciones y Procesos Hoteleros. Gestión del Alojamiento. Paraninfo S.A./Thomson Editores Spain. Madrid
MILIO BALANZÁ, I. (2000). Organización y Control del Alojamiento. Paraninfo S.A./Thomson Editores Spain. Madrid
FELIPE GALLEGO, J. (1987). Principios Generales para la Dirección de Establecimientos Hoteleros. Gráficas Lormo. Madrid
NAVARRO UREÑA, A. (2008). Recepción hotelera y atención al cliente. Cengage Learning Paraninfo, S.A. Madrid

Estudios e Informes:

AECIT (varios autores): La Actividad Turística Española (varios anos: desde 2008 a 2015), FEH, ACHE, BDO Consulting, Horwath Consulting España, Ernst & Young, Mazars, etc.

Revistas y Seminarios Turísticos:

Tecnohotel, Gestión de Hoteles y Empresas Turísticas, Hostelmarket, SPIC, Editur, IH, Hotelería Gallega & Turismo, Hostelería y Restauración, Nexotur, Viajar, ...

 

 

 


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.