Identifying Data 2018/19
Subject (*) Tourism Marketing Code 662G01016
Study programme
Grao en Turismo
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Second Obligatory 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Economía
Coordinador
Fernández Fernández, Javier
E-mail
javierfernandez@udc.es
Lecturers
E-mail
Web
General description O obxectivo desta materia é proporcionar ao alumno os coñecementos esenciais sobre a mercadotecnia para que poida aplicalos profesionalmente no sector turístico, dende o ámbito estratéxico como operativo.

Neste sentido, trátase de que o alumno coñeza e interiorice:

1. O papel da mercadotecnia na estratexia da empresa turística.
2. As principais técnicas, procesos e funcións da mercadotecnia aplicadas ao sector turístico.
3. Os instrumentos da mercadotecnia mix turística: produto, prezo, distribución e comunicación.
4. Os elementos básicos para a elaboración do plan de mercadotecnia.
5. A investigación e planificación comercial.

O contido da materia estrutúrase en tres partes: 1) Conceptos básicos e plan de mercadotecnia; 2) mercadotecnia estratéxica; e 3) mercadotecnia operativa.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A5 Converter un problema empírico nun obxecto de investigación e elaborar conclusións.
A11 Definir obxectivos, estratexias e políticas comerciais.
A24 Utilizar e analizar as tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) nos distintos ámbitos do sector turístico.
A26 Planificar e xestionar os recursos humanos das organizacións turísticas.
A33 Creatividade.
A34 Iniciativa e espírito emprendedor.
B1 Capacidade de análise e síntese.
B2 Comunicación oral e escrita en lingua nativa.
B3 Resolución de problemas.
B4 Razoamento crítico.
B5 Compromiso ético.
B6 Aprendizaxe autónoma.
B7 Adaptación a novas situacións.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Básicas e xerais B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
Transversais / Nucleares C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Específicas A5
A11
A24
A26
A33
A34

Contents
Topic Sub-topic
PARTE I: INTRODUCCIÓN E CONCEPTOS BÁSICOS

TEMA 1: INTRODUCCIÓN O MARKETING TURÍSTICO 1.1 CONCEPTO DE MARKETING TURÍSTICO
1.2 ORIXES E EVOLUCIÓN DO MARKETING EN TURISMO
1.3 MARKETING ESTRATÉXICO VS MARKETING OPERATIVO
1.4 APLICACIÓNS DO MARKETING EN TURISMO
TEMA 2: O PLAN DE MARKETING 2.1 FASES DO PLAN DE MARKETING
2.2 DESEÑO, DESENVOLVEMENTO E IMPLEMENTACION
PARTE II:MARKETING ESTRATÉXICO
TEMA 3: O ENTORNO DO MARKETING EN TURISMO 3.1 A DIRECCIÓN DO ENTORNO
3.2 ANÁLISE DO MICROENTORNO
3.3 ANÁLISIS DO MACROENTORNO
3.4 PRINCIPAIS ASPECTOS E TENDENCIAS NO ENTORNO TURÍSTICO
3.5 PRINCIPAIS DETERMINANTES E TENDENCIAS DA DEMANDA TURÍSTICA
TEMA 4: O COMPORTAMENTO DO CONSUMIDOR TURÍSTICO 4.1 O PROCESO DE DECISIÓN DE COMPRA
4.2 FACTORES QUE AFECTAN O COMPORTAMENTO DO CONSUMIDOR
4.3 AS ACTITUDES POSTERIORES A COMPRA
TEMA 5: SEGMENTACIÓN DOS MERCADOS E ESTRATEXIAS DE POSICIONAMIENTO 5.1 CONCEPTO DE SEGMENTACIÓN DO MERCADO
5.2 PROCESO XERAL DE SEGMENTACIÓN
5.3 CRITERIOS PARA SEGMENTAR MERCADOS
5.4 ESTRATEXIAS DE SELECCIÓN DO MERCADO OBXETIVO
5.5 O POSICIONAMIENTO
TEMA 6: A INVESTIGACIÓN DE MERCADOS 6.1 O SISTEMA DE INFORMACIÓN DO MARKETING
6.2 A INVESTIGACIÓN COMERCIAL: CONCEPTO E PROCESO METODOLÓXICO
6.3 FONTES DE INFORMACIÓN
6.4 TÉCNICAS DE RECOXIDA DE INFORMACIÓN DE FONTES PRIMARIAS

PARTE III: MARKETING OPERATIVO
TEMA 7: O PRODUCTO TURÍSTICO 7.1 CONCEPTO DE PRODUCTO TURÍSTICO E NIVEIS
7.2 DESENVOLVEMENTO DE NOVOS PRODUCTOS
7.3 O CICLO DE VIDA DO PRODUCTO
7.4 DECISIÓNS SOBRE A MARCA
TEMA 8: O PREZO 8.1 CONCEPTO E IMPORTANCIA DO PREZO
8.2 CONDICIONANTES NA FIXACIÓN DE PREZOS
8.3 MÉTODOS DE FIXACIÓN DE PREZOS
8.4 ESTRATEXIAS DE PREZOS
TEMA 9: A DISTRIBUCIÓN 9.1 A IMPORTANCIA DA DISTRIBUCIÓN COMO CANAL DE COMERCIALIZACIÓN
9.2 CONCEPTO, OBXETIVOS E FUNCIÓNS DOS CANÁIS DE DISTRIBUCIÓN
9.3 TIPOS DE CANÁIS DE DISTRIBUCIÓN NO SECTOR TURÍSTICO
9.4 OS INTERMEDIARIOS TURÍSTICOS
9.5 LAS NUEVAS TECNOLOGÍAS Y SU INFLUENCIA EN LA DISTRIBUCIÓN TURÍSTICA

TEMA 10: A COMUNICACIÓN E PROMOCIÓN 10.1 O PROCESO DE DESENVOLVEMENTO DA COMUNICACIÓN
10.2 O MIX DE COMUNICACIÓN
10.3 NOVAS FORMAS DE COMUNICACIÓN: WEB 2.0


Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Case study A5 A11 A24 A26 A33 A34 B1 B2 B3 B4 B6 B7 C1 C5 C8 10 15 25
Oral presentation A5 A11 A24 A26 A33 A34 B1 B2 B3 C1 C2 C3 2 2 4
Objective test A5 A11 A24 A26 A33 A34 B1 B2 B3 B4 C1 C2 C4 C8 2 2 4
Guest lecture / keynote speech A5 A11 A24 A26 A33 A34 B1 B2 B4 B5 C1 C6 C7 C8 23 34.5 57.5
Supervised projects A5 A11 A24 A26 A33 A34 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C2 C4 C5 C6 10 30 40
Workbook B1 B4 C5 C8 5 12.5 17.5
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Case study As actividades de estudo de casos versarán sobre a presentación de situacións centradas no ámbito da mercadotecnia turística para que o alumno logre aplicar os coñecementos adquiridos durante as sesións maxistrais, consiga unha participación máis activa e un maior achegamento á realidade.
Oral presentation Esta actividade consistirá na exposición verbal a través da cal o alumno e o profesor interactuar dun modo ordenado, propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios dunha forma dinámica.
Neste sentido, consistirá na exposición oral das opinións acerca das lecturas, a resolución de casos e a exposición do traballo tutelado realizado ao longo do curso.
Objective test Consistirá na realización dun exame final a través dunha proba escrita que versará sobre aspectos teóricos, prácticos ou teorico-prácticos correspondentes aos temas desenvolvidos nas sesións maxistrais.
Guest lecture / keynote speech Desenvolveranse os contidos que conforman o marco teórico da materia mediante a exposición oral, guiada mediante o uso de presentacións con medios audiovisuais, e a través da introdución de cuestións dirixidas ao alumnado coa finalidade de favorecer a súa aprendizaxe.
Supervised projects A partir dos diferentes temas explicados nas sesións maxistrais propoñerase a realización de traballos en grupo, que consistirán na aplicación práctica dos temas desenvolvidos na aula de cara a elaborar un plan de mercadotecnia ao final do curso.
Os traballos iniciaranse na aula e despois deberán ser completados mediante o traballo autónomo do alumnado, atendendo ás indicacións que se proporcionarán a través da atención personalizada do profesor aos diferentes grupos.
Para a realización destes traballos tomaranse como referencia tanto os materiais básicos da materia así como outros complementarios.
Workbook Trátase dun conxunto de documentos para afondar nos contidos desenvolvidos nas sesións maxistrais e provocar así a discusión por parte do alumnado con respecto a diferentes temas relacionados coa mercadotecnia turística.

Personalized attention
Methodologies
Case study
Supervised projects
Workbook
Description
A atención personalizada que se describe en relación a estas metodoloxías concíbese como aqueles momentos de traballo presencial do alumno e profesor, polo que implican unha participación obrigatoria para o alumnado.
A forma e o momento en que se desenvolverán indicarase en relación a cada actividade ao longo do curso segundo o plan de traballo da materia.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Case study A5 A11 A24 A26 A33 A34 B1 B2 B3 B4 B6 B7 C1 C5 C8 Valorarase: 1) A comprensión e exposición da situación presentada considerando a diversidade e complexidade dos factores; 2) A profundidade de análise atendendo ao marco teórico traballado na materia; 3) A idoneidade das propostas de acción e intervención como resposta á situación presentada. 20
Oral presentation A5 A11 A24 A26 A33 A34 B1 B2 B3 C1 C2 C3 Valorarase a claridade das opinións expostas en relación ás lecturas, a resolución de casos e a exposición dos traballos tutelados realizados ao longo do curso. 10
Objective test A5 A11 A24 A26 A33 A34 B1 B2 B3 B4 C1 C2 C4 C8 Consistirá na realización dun exame final a través dunha proba escrita que versará sobre aspectos teóricos, prácticos ou teórico-prácticos correspondentes aos temas desenvolvidos ao longo do curso.
Para aprobar a materia é imprescindible que o alumno alcance o 50% do exame final.
50
Supervised projects A5 A11 A24 A26 A33 A34 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C2 C4 C5 C6 Realización por grupos dun plan de mercadotecnia que consistirán na aplicación práctica dos temas desenvolvidos durante o curso.
Valorarase a súa orixinalidade, solidez analítica e a utilización dos recursos desenvolvidos na materia.
20
 
Assessment comments

A evaluación desta asignatura consta de 3 partes:

a) Asistencia a clase. Igual o superior a un 85%. Evaluarase cun 20%

b) Traballo tutelado individual o en grupo. Evaluará sobre un 40%.

c) Examen final, tipo test e preguntas a desarrollar. Evaluarase sobre un 40%.

Para aprobar a asignatura debese aprobar o traballo e o examén.

Aquel

alumno que non teña a puntuación de asistencia, o non elabore o
traballo, non poderá presentarse o examen. Neste caso tería que ir a
convocatoria de Xullo con toda a materia. Aqueles alumnos que
suspendan, se lles mantendrá a nota do traballo, e o examen tera un
valor dun 60%.

Os alumnos que no realizasen o traballo, tendrán outro tipo de examen.

No caso dun alumno con recoñecemento de dedicación a tempo
parcial, evaluarase por un único examen o final do cuatrimestre,
quedando exento dos traballos e actividades desarrolladas durante o
curso.


Sources of information
Basic

ALTÉS, C. (2001): Marketing y Turismo, Síntesis, Madrid.

BIGNÉ, J.E., FONT,X. y ANDREU, L. (2000): Marketing de destinos turísticos. ESIC, Madrid.

BORJA, L., ANDREU, J. y BOSCH, R. (2007): El consumidor turístico. ESIC, Madrid.

KOTLER, P. (2000): Dirección de Marketing. Prentice-Hall. Madrid.

KOTLER, P., BOWEN, J. AND MAKENS, J. (2014): Marketing for Hospitality and Tourism. Pearson, Essex.

KOTLER, P., BOWEN, J. Y MAKENS, J. (2003): Marketing para Turismo. Prentice-Hall, Madrid.

KOTLER, P., BOWEN, J. Y MAKENS, J. (1997): Mercadotecnia para hostelería y turismo. Prentice-Hall, Madrid.

MALHOTRA, N.K. (2013): Basic Marketing Research. Pearson, Essex.

MIGUEL, S., MOLLÁ, A. y BIGNÉ,J.E. (1994): Introducción al Marketing. McGraw-Hill, Madrid.

MUÑOZ, F. (1997): Marketing Turístico. Centro de Estudios Ramón Areces, Madrid.

PARRA, E. y CALERO, F. (2006): Gestión y dirección de empresas turísticas. McGraw-Hill, Madrid.

SAÍNZ, J.M. (2008): El Plan de Marketing en la práctica. ESIC, Madrid.

SERRA, A. (2007): Marketing turístico. ESIC-Pirámide, Madrid.

VALLS, J.F. (2003): Las claves del mercado turístico. Deusto, Bilbao.

Complementary

ALONSO, J. (2005): Comportamiento del Consumidor. ESIC, Madrid.

CUTROPÍA, C. (2005): Plan de Marketing paso a paso. ESIC, Madrid.

FERNÁNDEZ, A. (2005): Investigación y Técnicas de Mercado. ESIC, Madrid.

KERIN, A.K.,HARTLEY, S. AND RUDELIUS, W. (2014): Marketing. McGraw-Hill, Mexico.

KOTLER, P. and ARMSTRONG, G. (2013): Principles of Marketing. Pearson, Essex.

LAMBIN, J. (1995): Marketing Estratégico. McGraw-Hill, Madrid.

RUFIN, R. (2002): Las empresas turísticas en la sociedad de la información. Centro de Estudios Ramón Areces, Madrid.

RUFIN, R. (2003): Marketing: Conceptos, Instrumentos y Estrategias. UNED, Madrid.

SANTESMASES, M. (2004): Marketing. Conceptos y Estrategias. Pirámide, Madrid.

ZEITHAML, V. y  BITNER, M. (2000): Marketing de Servicios. McGrawHill, Mexico.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Introduction to Economics/662G01002
Tourism Promotion and Communication Skills/662G01005
Introduction to Tourism/662G01009
Business Economics/662G01010

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.