Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Márketing Turístico Código 662G01016
Titulación
Grao en Turismo
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Híbrida
Prerrequisitos
Departamento Economía
Empresa
Coordinación
Fernández Fernández, Javier Luis
Correo electrónico
javier.fernandez4@udc.es
Profesorado
Fernández Fernández, Javier Luis
Correo electrónico
javier.fernandez4@udc.es
Web http://javier.fernandez4@udc.es
Descrición xeral O obxectivo desta materia é proporcionar ao alumno os coñecementos esenciais sobre a mercadotecnia para que poida aplicalos profesionalmente no sector turístico, dende o ámbito estratéxico como operativo.

Neste sentido, trátase de que o alumno coñeza e interiorice:

1. O papel da mercadotecnia na estratexia da empresa turística.
2. As principais técnicas, procesos e funcións da mercadotecnia aplicadas ao sector turístico.
3. Os instrumentos da mercadotecnia mix turística: produto, prezo, distribución e comunicación.
4. Os elementos básicos para a elaboración do plan de mercadotecnia.
5. A investigación e planificación comercial.

O contido da materia estrutúrase en tres partes: 1) Conceptos básicos e plan de mercadotecnia; 2) mercadotecnia estratéxica; e 3) mercadotecnia operativa.

Competencias do título
Código Competencias do título
A5 Converter un problema empírico nun obxecto de investigación e elaborar conclusións.
A6 Ter unha marcada orientación de servizo ao cliente.
A11 Definir obxectivos, estratexias e políticas comerciais.
A24 Utilizar e analizar as tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) nos distintos ámbitos do sector turístico.
A26 Planificar e xestionar os recursos humanos das organizacións turísticas.
A33 Creatividade.
A34 Iniciativa e espírito emprendedor.
B1 Capacidade de análise e síntese.
B2 Comunicación oral e escrita en lingua nativa.
B3 Resolución de problemas.
B4 Razoamento crítico.
B5 Compromiso ético.
B6 Aprendizaxe autónoma.
B7 Adaptación a novas situacións.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer o concepto de marketing e a suas ferramentas B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
Coñecer as partes dun plan de marketing C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Coñecer as estratexias de marketing empleadas pola empresa turística A5
A6
A11
A24
A26
A33
A34

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1: INTRODUCCIÓN O MARKETING TURÍSTICO 1.1 CONCEPTO DE MARKETING TURÍSTICO
1.2 ORIXES E EVOLUCIÓN DO MARKETING EN TURISMO
1.3 MARKETING ESTRATÉXICO VS MARKETING OPERATIVO
1.4 APLICACIÓNS DO MARKETING EN TURISMO
TEMA 3: O ENTORNO DO MARKETING EN TURISMO 3.1 A DIRECCIÓN DO ENTORNO
3.2 ANÁLISE DO MICROENTORNO
3.3 ANÁLISIS DO MACROENTORNO
3.4 PRINCIPAIS ASPECTOS E TENDENCIAS NO ENTORNO TURÍSTICO
3.5 PRINCIPAIS DETERMINANTES E TENDENCIAS DA DEMANDA TURÍSTICA
TEMA 5: SEGMENTACIÓN DOS MERCADOS E ESTRATEXIAS DE POSICIONAMIENTO 5.1 CONCEPTO DE SEGMENTACIÓN DO MERCADO
5.2 PROCESO XERAL DE SEGMENTACIÓN
5.3 CRITERIOS PARA SEGMENTAR MERCADOS
5.4 ESTRATEXIAS DE SELECCIÓN DO MERCADO OBXETIVO
5.5 O POSICIONAMIENTO
TEMA 7: O PRODUCTO TURÍSTICO 7.1 CONCEPTO DE PRODUCTO TURÍSTICO E NIVEIS
7.2 DESENVOLVEMENTO DE NOVOS PRODUCTOS
7.3 O CICLO DE VIDA DO PRODUCTO
7.4 DECISIÓNS SOBRE A MARCA
TEMA 8: O PREZO 8.1 CONCEPTO E IMPORTANCIA DO PREZO
8.2 CONDICIONANTES NA FIXACIÓN DE PREZOS
8.3 MÉTODOS DE FIXACIÓN DE PREZOS
8.4 ESTRATEXIAS DE PREZOS
TEMA 9: A DISTRIBUCIÓN 9.1 A IMPORTANCIA DA DISTRIBUCIÓN COMO CANAL DE COMERCIALIZACIÓN
9.2 CONCEPTO, OBXETIVOS E FUNCIÓNS DOS CANÁIS DE DISTRIBUCIÓN
9.3 TIPOS DE CANÁIS DE DISTRIBUCIÓN NO SECTOR TURÍSTICO
9.4 OS INTERMEDIARIOS TURÍSTICOS
9.5 LAS NUEVAS TECNOLOGÍAS Y SU INFLUENCIA EN LA DISTRIBUCIÓN TURÍSTICA

TEMA 10: A COMUNICACIÓN E PROMOCIÓN 10.1 O PROCESO DE DESENVOLVEMENTO DA COMUNICACIÓN
10.2 O MIX DE COMUNICACIÓN
10.3 NOVAS FORMAS DE COMUNICACIÓN: WEB 2.0


Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Estudo de casos A5 A11 A24 A26 A33 A34 B1 B2 B3 B4 B6 B7 C1 C5 C8 6 25 31
Presentación oral A5 A11 A24 A26 A33 A34 B1 B2 B3 C1 C2 C3 2 2 4
Proba obxectiva A5 A11 A24 A26 A33 A34 B1 B2 B3 B4 C1 C2 C4 C8 2 2 4
Sesión maxistral A5 A11 A24 A26 A33 A34 B1 B2 B4 B5 C1 C6 C7 C8 20 30 50
Traballos tutelados A5 A6 A11 A24 A26 A33 A34 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C2 C4 C5 C6 10 35 45
Lecturas B1 B4 C5 C8 2 12 14
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Estudo de casos As actividades de estudo de casos versarán sobre a presentación de situacións centradas no ámbito da mercadotecnia turística para que o alumno logre aplicar os coñecementos adquiridos durante as sesións maxistrais, consiga unha participación máis activa e un maior achegamento á realidade.
Presentación oral Esta actividade consistirá na exposición verbal a través da cal o alumno e o profesor interactuar dun modo ordenado, propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios dunha forma dinámica.
Neste sentido, consistirá na exposición oral das opinións acerca das lecturas, a resolución de casos e a exposición do traballo tutelado realizado ao longo do curso.
Proba obxectiva Consistirá na realización dun exame final a través dunha proba escrita que versará sobre aspectos teóricos, prácticos ou teorico-prácticos correspondentes aos temas desenvolvidos nas sesións maxistrais.
Sesión maxistral Desenvolveranse os contidos que conforman o marco teórico da materia mediante a exposición oral, guiada mediante o uso de presentacións con medios audiovisuais, e a través da introdución de cuestións dirixidas ao alumnado coa finalidade de favorecer a súa aprendizaxe.
Traballos tutelados A partir dos diferentes temas explicados nas sesións maxistrais propoñerase a realización de traballos en grupo, que consistirán na aplicación práctica dos temas desenvolvidos na aula de cara a elaborar un plan de mercadotecnia ao final do curso.
Os traballos iniciaranse na aula e despois deberán ser completados mediante o traballo autónomo do alumnado, atendendo ás indicacións que se proporcionarán a través da atención personalizada do profesor aos diferentes grupos.
Para a realización destes traballos tomaranse como referencia tanto os materiais básicos da materia así como outros complementarios.
Lecturas Trátase dun conxunto de documentos para afondar nos contidos desenvolvidos nas sesións maxistrais e provocar así a discusión por parte do alumnado con respecto a diferentes temas relacionados coa mercadotecnia turística.

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Traballos tutelados
Lecturas
Descrición
A atención personalizada que se describe en relación a estas metodoloxías concíbese como aqueles momentos de traballo presencial do alumno e profesor, polo que implican unha participación obrigatoria para o alumnado.
A forma e o momento en que se desenvolverán indicarase en relación a cada actividade ao longo do curso segundo o plan de traballo da materia.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Estudo de casos A5 A11 A24 A26 A33 A34 B1 B2 B3 B4 B6 B7 C1 C5 C8 Valorarase: 1) A comprensión e exposición da situación presentada considerando a diversidade e complexidade dos factores; 2) A profundidade de análise atendendo ao marco teórico traballado na materia; 3) A idoneidade das propostas de acción e intervención como resposta á situación presentada. 20
Presentación oral A5 A11 A24 A26 A33 A34 B1 B2 B3 C1 C2 C3 Valorarase a claridade das opinións expostas en relación ás lecturas, a resolución de casos e a exposición dos traballos tutelados realizados ao longo do curso. 10
Proba obxectiva A5 A11 A24 A26 A33 A34 B1 B2 B3 B4 C1 C2 C4 C8 Consistirá na realización dun exame final a través dunha proba escrita que versará sobre aspectos teóricos, prácticos ou teórico-prácticos correspondentes aos temas desenvolvidos ao longo do curso.
Para aprobar a materia é imprescindible que o alumno alcance o 50% do exame final.
50
Traballos tutelados A5 A6 A11 A24 A26 A33 A34 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C2 C4 C5 C6 Realización por grupos dun plan de mercadotecnia que consistirán na aplicación práctica dos temas desenvolvidos durante o curso.
Valorarase a súa orixinalidade, solidez analítica e a utilización dos recursos desenvolvidos na materia.
20
 
Observacións avaliación

A evaluación desta asignatura consta de 3 partes:

a) Asistencia a clase. Igual o superior a un 85%. Evaluarase cun 20%

b) Traballo tutelado individual o en grupo. Evaluará sobre un 40%.

c) Examen final, tipo test e preguntas a desarrollar. Evaluarase sobre un 40%.

Para aprobar a asignatura debese aprobar o traballo e o examén.

Aquel

alumno que non teña a puntuación de asistencia, ou non elabore o
traballo, non poderá presentarse o examen. Neste caso tería que ir a
convocatoria de Xullo con toda a materia. Aqueles alumnos que
suspendan, se lles mantendrá a nota do traballo, e o examen tera un
valor dun 60%.

Os alumnos que no realizasen o traballo, tendrán outro tipo de examen.

No caso dun alumno con recoñecemento de dedicación a tempo
parcial, evaluarase por un único examen o final do cuatrimestre,
quedando exento dos traballos e actividades desarrolladas durante o
curso.

A materia poderá ser adaptada ao estudantado que precise da adopción de medidas encamiñadas ao apoio á diversidade (física, visual, auditiva, cognitiva, de aprendizaxe ou relacionada coa saúde mental). De ser o caso, deberán contactar cos servizos disponíbeis na UDC/no Centro: nos prazos oficiais estipulados de maneira previa a cada cuatrimestre académico, coa Unidade de Atención á Diversidade ; no seu defecto, coa tutora ADI da Facultade de Turismo


Fontes de información
Bibliografía básica

ALTÉS, C. (2001): Marketing y Turismo, Síntesis, Madrid.

BIGNÉ, J.E., FONT,X. y ANDREU, L. (2000): Marketing de destinos turísticos. ESIC, Madrid.

BORJA, L., ANDREU, J. y BOSCH, R. (2007): El consumidor turístico. ESIC, Madrid.

KOTLER, P. (2000): Dirección de Marketing. Prentice-Hall. Madrid.

KOTLER, P., BOWEN, J. AND MAKENS, J. (2014): Marketing for Hospitality and Tourism. Pearson, Essex.

KOTLER, P., BOWEN, J. Y MAKENS, J. (2003): Marketing para Turismo. Prentice-Hall, Madrid.

KOTLER, P., BOWEN, J. Y MAKENS, J. (1997): Mercadotecnia para hostelería y turismo. Prentice-Hall, Madrid.

MALHOTRA, N.K. (2013): Basic Marketing Research. Pearson, Essex.

MIGUEL, S., MOLLÁ, A. y BIGNÉ,J.E. (1994): Introducción al Marketing. McGraw-Hill, Madrid.

MUÑOZ, F. (1997): Marketing Turístico. Centro de Estudios Ramón Areces, Madrid.

PARRA, E. y CALERO, F. (2006): Gestión y dirección de empresas turísticas. McGraw-Hill, Madrid.

SAÍNZ, J.M. (2008): El Plan de Marketing en la práctica. ESIC, Madrid.

SERRA, A. (2007): Marketing turístico. ESIC-Pirámide, Madrid.

VALLS, J.F. (2003): Las claves del mercado turístico. Deusto, Bilbao.

Bibliografía complementaria

ALONSO, J. (2005): Comportamiento del Consumidor. ESIC, Madrid.

CUTROPÍA, C. (2005): Plan de Marketing paso a paso. ESIC, Madrid.

FERNÁNDEZ, A. (2005): Investigación y Técnicas de Mercado. ESIC, Madrid.

KERIN, A.K.,HARTLEY, S. AND RUDELIUS, W. (2014): Marketing. McGraw-Hill, Mexico.

KOTLER, P. and ARMSTRONG, G. (2013): Principles of Marketing. Pearson, Essex.

LAMBIN, J. (1995): Marketing Estratégico. McGraw-Hill, Madrid.

RUFIN, R. (2002): Las empresas turísticas en la sociedad de la información. Centro de Estudios Ramón Areces, Madrid.

RUFIN, R. (2003): Marketing: Conceptos, Instrumentos y Estrategias. UNED, Madrid.

SANTESMASES, M. (2004): Marketing. Conceptos y Estrategias. Pirámide, Madrid.

ZEITHAML, V. y  BITNER, M. (2000): Marketing de Servicios. McGrawHill, Mexico.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Introdución a Economía/662G01002
Técnicas de Comunicación e de Promoción Turísticas/662G01005
Introdución ao Turismo/662G01009
Economía da Empresa/662G01010

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías