Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Construcións de fábrica: terra. pedra. ladrillo. outros Código 670503021
Titulación
Mestrado Universitario en Tecnoloxías de Edificación Sostible (plan 2012)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Construcións Arquitectónicas
Coordinación
Hermo Sanchez, Victor Manuel
Correo electrónico
victor.hermo@udc.es
Profesorado
Hermo Sanchez, Victor Manuel
Correo electrónico
victor.hermo@udc.es
Web http://euat.udc.es/m%C3%A1ster-tes-esp
Descrición xeral Esta asignatura ten por obxecto, a partir da revisión dos sistemas construtivos tradicionais de fábrica e da súa análise desde a perspectiva da ecoeficiencia, capacitar ao alumno para enfrontarse ao reto da construción sostible así como a apertura de liñas de investigación derivadas de ditos sistemas construtivos.
Partindo do estudo e revisión dos principios fundamentais que rexen o comportamento das construcións de fábrica (terra, cerámica, pedra e outros) analízanse as diferentes opcións das construtivas en cada material, así como os novos sistemas e investigación. Todo isto mediante a análise desde a perspectiva da eficiencia enerxética e ciclo da vida dos materiais. A partires do coñecemento básico do estado da técnica en relación á sostibilidade nestes sistemas construtivos, propoñeranse diferentes liñas de investigación.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecer os principios básicos do paradigma da sostibilidade, os seus debates e implicacións ambientais, socioculturais e económicas.
A2 Coñecer o impacto que o uso da tecnoloxía ten sobre a sociedade que o adopta e os principios básicos para unha tecnoloxía da sostibilidade.
A3 Deseñar, planificar, executar e avaliar proxectos tecnolóxicos, científicos ou de xestión nun marco de sostibilidade.
A10 Analizar os fluxos materiais e enerxéticos que se dan nun sistema en edificación e a súa interrelación co territorio e os recursos que o sostén.
A34 Dominio de habilidades e métodos de aplicación de materiais tradicionais no edificio.
A35 Capacidade de concibir, deseñar ou crear, poñer en práctica e adoptar un sistema sostible con materiais tradicionais.
A36 Capacidade de aplicar novos sistemas construtivos en dialogo con sistemas construtivos tradicionais no edificio.
B1 Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación.
B2 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en ámbitos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
B3 Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos.
B4 Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións -e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan- a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades
B5 Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en boa medida autodirixido ou autónomo.
B6 Capacidade de análise e síntese.
B7 Capacidade de organización e planificación.
B9 Capacidade de xestión da información.
B10 Capacidade de Resolución de problemas.
B12 Capacidade de Traballo en equipo.
B13 Capacidade de Traballo nun equipo de carácter interdisciplinar
B18 Capacidade de Adaptación a novas situacións.
B19 Creatividade.
B22 Motivación pola calidade.
B23 Sensibilidade cara a temas ambientais.
B24 Orientación a resultados.
B25 Orientación ao cliente.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecemento dos sistemas construtivos de fábrica tradicionais desde a perspectiva da sostibilidade. AM1
AM10
BM1
BM23
CM6
Coñecemento das novas solucións construtivas derivadas dos sistemas de fábrica. Detección e comprensión dos obxectivos prestacionais destes sistemas construtivos. AM2
AM36
BM1
BM9
BM23
BM24
CM6
CM8
Ser quen de analizar e comprender o seu comportamento en canto a consumo enerxético. AM10
AM34
AM36
BM3
BM7
BM13
BM18
BM23
BM24
BM25
CM6
CM7
CM8
Ser quen de propoñer posibles liñas de investigación a partir do coñecemento do estado da técnica en ditos sistemas construtivos. AM3
AM35
AM36
BM2
BM4
BM5
BM6
BM10
BM12
BM19
BM22
BM23
BM24
CM1
CM6
CM8

Contidos
Temas Subtemas
1. INTRODUCIÓN Á INVESTIGACIÓN E DESENVOLVEMENTO DE SISTEMAS CONSTRUTIVOS SOSTIBLES. ESTUDIO DE CASOS. -O estado da técnica.
-Investigación e desenvolvemento.
-Análise do comportamento desde a perspectiva da sostibilidade.

2. MUROS DE FÁBRICA CERÁMICA E O SEU COMPORTAMENTO ENERXÉTICO. -Introdución aos muros de fábrica cerámica.
-Proceso de fabricación dos produtos cerámicos.
-Características dos produtos cerámicos. Comportamento enerxético.
-Fábricas de ladrillo cerámico.
-Fábrica de bloque cerámico.
-Novos produtos e sistemas construtivos.
3. MUROS DE FÁBRICA DE BLOQUE DE FORMIGÓN E O SEU COMPORTAMENTO ENERXÉTICO. -Introdución aos muros de fábrica de bloque de formigón
-O bloque de formigón: tipos, proceso de fabricación.
-Criterios construtivos.
-Características dos muros de bloque de formigón. Comportamento enerxético.
-Novos sistemas en bloque de formigón.
4. MUROS DE FÁBRICA DE PEDRA E O SEU COMPORTAMENTO ENERXÉTICO. - Introdución aos muros de fábrica de pedra.
- A pedra, material de construción.
- Extracción e manipulación da pedra.
- Criterios construtivos.
- Características dos muros de fábrica de pedra. Comportamento enerxético.
- Arquitectura de pedra.



5. MUROS DE TERRA E O SEU COMPORTAMENTO ENERXÉTICO. - Introdución aos muros de fábrica de terra.
- A terra, material de construción.
- Criterios construtivos.
- Características dos muros de fábrica de terra. Comportamento enerxético.
- Arquitectura de terra.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A34 A35 A36 B4 B5 B22 B23 B24 C8 8 16 24
Eventos científicos e/ou divulgativos A2 A1 B1 5 10 15
Traballos tutelados A3 A10 B2 B3 B7 B9 B10 B12 B13 B18 B19 C6 C7 5 20 25
Presentación oral B6 B25 C1 3 6 9
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes. Esta exposición farase de modo esquemático abarcando os temas principais teóricos co obxecto de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Eventos científicos e/ou divulgativos Consistirá na asistencia a sesións de conferencias onde técnicos relevantes nas materias expoñerán traballos profesionais e investigacións de interese. Estas actividades proporcionan ao alumnado coñecementos e experiencias actuais que incorporan as últimas novidades referentes a un determinado ámbito de estudo.
Traballos tutelados Os grupos de traballo formado formulasen o estudo dos sistemas construtivos elixidos baixo a aprobación do mestre desde a perspectiva do seu comportamento enerxético. Os alumnos desenvolverán os traballos seleccionados baixo a tutela semanal do profesor. Fomentarase o debate en torno ao desenvolvemento dos traballos, servindo de referencia os exemplos formulados na clase maxistral.
Presentación oral A o final do curso realizarase unha exposición oral dos traballos desenvoltos durante o curso fomentando novamente o debate e co obxecto de descubrir posibles liñas de investigación a desenvolver.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Eventos científicos e/ou divulgativos
Presentación oral
Traballos tutelados
Descrición
Todas estas metodoloxías potencian o traballo autónomo do alumno que será necesario supervisar e/ou resolver dúbidas. A atención personalizada desenvolverase durante as clases interactivas programadas e no horario de titorías.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Sesión maxistral A34 A35 A36 B4 B5 B22 B23 B24 C8 Valórase a participación activa con aproveitamento no traballo tutelado e presentación oral. 5
Eventos científicos e/ou divulgativos A2 A1 B1 Valórase a participación activa con aproveitamento no traballo tutelado e presentación oral. 5
Presentación oral B6 B25 C1 Valórase a aplicación de técnicas e coñecementos expostos durante o curso no desenvolvemento do traballo. A selección das fontes de información. A concreción e síntese. A profundidade técnica alcanzada e coherencia. A orixinalidade e innovación. A presentación e explicación. 80
Traballos tutelados A3 A10 B2 B3 B7 B9 B10 B12 B13 B18 B19 C6 C7 Valórase a participación activa nos debates xerados na clase e no desenvolvemento final do traballo exposto na presentación oral. 10
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica AA.VV. (2009). Aplicaciones del CTE-SE-F. Monografías de los Colegios de Arquitectos.
Klaus Greilich, Theodor Hugues, Christine Peter (2008 ). Bloques cerámicos. . Gustavo Gili
Jové Sandoval, Félix (2013). Construcción con tierra, pasado, presente y futuro. E.T.S. de Arquitectura de Valladolid
Enrique Antelo Tudela, Santiago Sánchez Iglesias, Cristóbal Crespo González, Antonio Raya de Blas (2012). Construir con tapial. Piscina en Toro.. Boletín Académico. Escuela Tecnica Superior de Arquitectura de la Coruña.
www.codigotecnico.org/web/cte/ (). CTE-DB-SE-F, DB-HE.
Kenneth Frampton (1999). Estudios sobre cultura tectónica. Akal, S.A.
Concha del Río. (2010). Fachadas de ladrillo caravista.. La Sombra Creativa.
Ignacio Paricio (1983 revisad post). La construcción de la arquitectura. Barcelona ITC
Ignacio Aparicio (2000). La fachada de ladrillo. Barcelona. Bisagra
Gernot Minke (2001). Manual de construcción en tierra. Nordan-Comunidad
J. Fernández Madrid (1996). Manual del granito para arquitectos. Santiago. AGG
Maldonado Ramos, Luis. (2003). Nuevas aplicaciones de la tierra como material de construcción. Madrid : Instituto Juan de Herrera
Theodor Hugues, Ludwig Steiger, Johann Weber (2008). Piedra natural. Gustavo Gili
AA.VV. (2003). Tectónica 15 Cerámica (I). ATC Ediciones, S.L.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías