Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Matemáticas I Código 670G01001
Titulación
Grao en Arquitectura Técnica
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Matemáticas
Coordinación
Garcia Abel, Marta
Correo electrónico
marta.gabel@udc.es
Profesorado
Benitez Garcia, Marta
Garcia Abel, Marta
Correo electrónico
marta.benitez@udc.es
marta.gabel@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia impártese no primeiro cuadrimestre do primeiro curso da titulación e forma parte dos 60 créditos básicos do título de Grao.
É por iso unha materia de tipo xeral, na que se trata de proporcionar ao alumnado uns coñecementos básicos de matemáticas e da súa aplicación en carreiras técnicas.
É validable en calquera outra carreira da rama científico-técnica.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Adquirir os coñecementos fundamentais sobre matemáticas, estatística, física, química e acústica como soporte para o desenvolvemento das habilidades e destrezas propias da titulación.
A2 Adquirir os coñecementos fundamentais sobre os sistemas e aplicacións informáticas específicos e xerais utilizados no ámbito da edificación.
A8 Deseñar, calcular e executar estruturas de edificación.
A9 Deseñar, calcular e executar instalacións de edificación.
A19 Aplicar as técnicas, interpretar resultados e tomar decisións para o control da calidade da obra.
B1 Capacidade de análise e síntese.
B2 Capacidade de organización e planificación.
B3 Capacidade para a procura, análise, selección, utilización e xestión da información.
B4 Coñecementos de informática relativos ao ámbito de estudo.
B5 Capacidade para a resolución de problemas.
B6 Capacidade para a toma de decisións.
B7 Capacidade de traballo en equipo.
B12 Razoamento crítico.
B14 Aprendizaxe autónomo.
B16 Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica.
B25 Hábito de estudo e método de traballo.
B26 Capacidade de razoamento, discusión e exposición de ideas propias.
B27 Capacidade de comunicación a través da palabra e da imaxe.
B28 Capacidade de improvisación e adaptación para enfrontarse a novas situacións.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía respectuosa coa cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables.
C7 Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
• Afianzar os coñecementos de Cálculo que posúe o alumno e cubrir as posibles lagoas en relación con algúns contidos básicos, fomentando a interrelación entre teoría e práctica. A1
B1
B3
B5
B7
B16
C3
C6
C7
C8
Adquirir os conceptos básicos e técnicas fundamentais do cálculo, relacionar estes conceptos entre sí e domiñar a terminoloxía propia da materia. A1
B1
B5
B7
B12
B14
C3
C6
C7
C8
Conseguir capacidade de abstracción a partir do concreto e aplicar os resultados abstractos ás situacións concretas. A1
A8
A9
B1
B3
B5
B27
C1
C3
C6
C7
C8
Coñecer algúns modelos matemáticos indispensables na formulación e resolución de problemas relacionados coa construción. A1
A8
A9
A19
B1
B3
B5
B6
B7
C3
C4
C6
C7
C8
Tomar conciencia de que os coñecementos, aptitudes, capacidades e destrezas que se desenvolven co estudo desta materia por parte do alumnado, son fundamentais para a súa actividade estudantil no transcurso da súa fomación, así como na súa futura actividade profesional A1
A8
A9
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B25
B26
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Afianzar e afondar nos coñecementos de estatística e probabilidade A1
A8
A9
B1
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C3
C4
C7
C8
Adquirir os coñecementos fundamentais sobre os sistemas e aplicacións informáticas específicos e xerais utilizados no ámbito da edificación. A2
B28

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1.- FUNCIÓN DUNHA VARIABLE REAL 1.1.- Definición e conceptos básicos.
1.2.- Límite dunha función nun punto. Propiedades. Operacións. Límites infinitos e límites no infinito.
1.3.- Continuidade. Discontinuidades. Propiedades das funcións continuas.
1.4.- Derivada. Propiedades. Interpretación xeométrica. Regra da cadea. Polinomio de Taylor.
1.5.- Interpolación.
TEMA 2.- FUNCIÓNS DE VARIAS VARIABLES REAIS 2.1.- Definicións e conceptos básicos.
2.2.- Límites. Propiedades. Operacións.
2.3.- Continuidade.
2.4.- Diferenciación. Derivadas parciais. Propiedades.
2.5.- Plano tanxente e recta normal.
2.6.- Extremos relativos, con e sen ligaduras. Multiplicadores de Lagrange.
TEMA 3.- INTEGRACIÓN DE FUNCIÓNS 3.1.- Concepto de primitiva. Propiedades.
3.2.- Métodos de integración. Cálculo de primitivas.
3.3.- Integrais impropias.
34.- Aplicacións xeométricas. Áreas, volumes, lonxitudes.
3.5.- Integración numérica.
TEMA 4.- ECUACIÓNS DIFERENCIAIS. MÉTODOS NUMÉRICOS DE RESOLUCIÓN. 4.1.- Definición e conceptos básicos.
4.2.- Ecuacións de primeira orde: variables separadas, homoxéneas, exactas, lineares.
4.3.- Métodos numéricos de resolución: Euler, Runge-Kutta
TEMA 5.- ESTATÍSTICA E PROBABILIDADE 5.1.1- Estatística descritiva dunha variable.
5.1.2.- Conceptos previos. Táboas de frecuencias.
5.1.3.- Representacións gráficas. Medidas características, posición, dispersión.
5.1.4.- Estatística descritiva de varias variables.
5.1.5.- Variable estatística bidimensional. Distribucións de frecuencias. Representacións gráficas. Regresión e correlación

5.2.1.- Probabilidade. Experimento aleatorio. Espazo dunha mostra. Sucesos. Definición de probabilidade.
5.2.2.- Probabilidade condicionada. Independencia de sucesos. Regras do produto e das probabilidades totais. Teorema de Bayes.
5.2.3.- Distribucións de probabilidade. Variable aleatoria discreta e continua. Esperanza e varianza.
5.2.4.- Distribución binomial. Distribución normal.
5.2.5.- Introdución á inferencia estatística.
Anexo: Programa de cálculo matemático MAXIMA Prácticas co programa de software libre MAXIMA

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Discusión dirixida A1 A8 A9 A19 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B12 B14 B25 B26 B27 B28 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 30 45 75
Proba de resposta breve A2 B1 B26 C1 1 0 1
Solución de problemas A1 A8 A9 A19 B1 B16 3 0 3
Proba obxectiva A1 B1 3 0 3
Sesión maxistral A1 A2 B12 B25 B26 30 33 63
 
Atención personalizada 5 0 5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Discusión dirixida Resolución de exercicios e problemas na aula de maneira participativa.
Proba de resposta breve Consistirá nunha proba final na que o alumno/a terá que responder a un exame tipo test (con respostas alternativas) ou cuestións breves.
Solución de problemas No exame final o alumno/a deberá resolver varios exercicios, relacionados cos coñecementos expostos e adquiridos ao longo do curso.
Proba obxectiva O alumnado que opte pola evaluación continua realizará ao longo do curso probas ou controis, realizados de forma escrita ou a través de plataformas TIC relativos aos diferentes temas da materia.
Sesión maxistral Na aula, por parte do profesor/a, farase unha exposición dos contidos da asignatura.

Atención personalizada
Metodoloxías
Discusión dirixida
Sesión maxistral
Descrición
A atención personalizada que se describe en relación con estas metodoloxías, concíbese como momentos de traballo presencial para o alumnado co profesor, polo que implican unha participación por parte do alumnado.
En concreto, as máis relevantes, son as titorías individualizadas e a avaliación (probas escritas, probas prácticas mediante o ordenador e presentación e defensa, individual ou en grupo, de traballos académicos).
As medidas de atención personalizada específicas para o “Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia” serán establecidas polo profesorado da materia ao comenzo da súa impartición, atendendo ás características concretas dos casos presentados, e poderán incluír titorías presenciais ou por vía electrónica.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba de resposta breve A2 B1 B26 C1 Consisitirá nun cuestionario que conterá diversas cuestións, teorico prácticas, de resposta breve. 30
Solución de problemas A1 A8 A9 A19 B1 B16 Consistirá na realización dun exame, ao final do cuatrimestre, que constará de diversos problemas (exercicios práticos). 50
Proba obxectiva A1 B1 Consistirá en probas presenciais de diverso tipo, escritas ou mediante plataformas TIC, para o alumnado que opte pola avaliación continua, con asistencia regular. 20
 
Observacións avaliación

O/a alumno/a será avaliado a través dunha "avaliación continuada" que constará de dúas
partes ou "fases".

A) PRIMEIRA FASE:

 Ao longo do curso o
alumnado deberá realizar unha serie de traballos, resolver  boletíns
de problemas e responder cuestionarios ou controis.

 Valorarase a súa participación activa na aula (ata 1 punto):
asistencia (activa) ás clases, entrega de traballos e resolución de problemas
na aula.

O/a alumno/a poderá superar a materia nesta fase se supera as probas
establecidas.

B) SEGUNDA FASE:

 O alumnado que non
supere a materia na "primeira fase" poderá superala mediante a
realización dunha "proba final", que constará de cuestións teóricas e
prácticas.

 A cualificación final será a suma do 80% da proba teórico-práctica
final e do 20% do curso.

  Se
un/unha alumno/a
participa nalgunha das tarefas programadas ao longo do curso, necesariamente
será avaliado/a ao seu remate. En ningún caso será cualificado/a como Non presentado.

SEGUNDA OPORTUNIDADE: Para a avaliación da materia, na 2.ª
oportunidade (xullo) seguiranse os mesmos criterios que para a segunda fase
da primeira oportunidade.

 O alumnado matriculado en
réxime de tempo parcial pode optar pola avaliación continuada. Para isto
deberá realizar os controis e entregar aqueles traballos, boletíns etc. que se lle
pidan ao resto do alumnado.

 No caso de que non supere a materia pola avaliación continuada, poderá
realizar a proba final coma o resto do alumnado e coas mesmas condicións. Para a segunda oportunidade seguirase
o mesmo criterio.

 Nalgúns casos excepcionais, que o profesorado determinará con carácter
extraordinario,  para o alumnado pertencente a SICUE, Erasmus, Tempo
parcial e outros casos, poderanse  establecer  probas específicas que
se realizarán nas datas fixadas polo centro.


Fontes de información
Bibliografía básica Frank Ayres, Jr (2010). Cálculo (5ª edición). Mc-Graw-Hill
Alfonsa García y otros (2007). CÁLCULO I . CLAGSA
Alfonsa García y otros (2002). Cálculo II. CLAGSA
Larson - Hostetler (1999). CÁLCULO Y GEOMETRÍA ANALÍTICA. Mc Graw Hill
Burgos, Juan de (2008). Fundamentos matemáticos de la Ingeniería (Álgebra y Cálculo). Madrid: García-Maroto
García Merayo, Félix (1997). MÉTODOS NUMERICOS EN FORMA DE EJERCICIOS. Universidad Pontificia de Comillas

Bibliografía complementaria Burden, Richard L. (2011). Análisis Numérico. México: Cengage Learning
Adams, Robert A. (2009). CÁLCULO. Madrid:Prentice Hall
Simmons, George F. (1996). ECUACIONES DIFERENCIALES CON APLICACIONES Y NOTAS HISTÓRICAS. Madrid: McGraw-Hill
Bartoll Arnau, S. y otros (2009). FUNDAMENTOS MATEMÁTICOS EN ARQUITECTURA. Valencia: Editorial de la UPV
Ramos del Olmo-Rey Cabeza J.M. (2017). Matemáticas básicas para el acceso a la universidad. Ed. Pirámide
Miller, Irwin (2004). Probabilidad y estadística para Ingenieros. Barcelona: Reverté


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Matemáticas II/670G01006

Materias que continúan o temario

Observacións

É importante que o alumnado teña unha base de matemáticas da área Ciencias para cursar esta materia.

É moi positivo dominar a materia para despois entender e superar con éxito outras materias da carreira.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías