Identifying Data 2020/21
Subject (*) Descriptive Geometry [In extinction] Code 670G01004
Study programme
Grao en Arquitectura Técnica
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
First Basic training 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Expresión Gráfica Arquitectónica
Coordinador
Fernández Álvarez, Ángel José
E-mail
angel.fernandez.alvarez@udc.es
Lecturers
Fernández Álvarez, Ángel José
E-mail
angel.fernandez.alvarez@udc.es
Web http://euat.udc.es
General description A Xeometría Descritiva ten como obxectivo a racionalización xeométrica dos temas espaciais. No ámbito académico achega o aparello básico sobre o que se apoiarán disciplinas gráficas máis especializadas como Expresión Gráfica Arquitectónica, Topografía e Proxectos Técnicos, así como o emprego do Deseño Asistido por Computador e a Informática Gráfica. Convértese así na "gramática" da linguaxe gráfica, sendo necesario o seu coñecemento para poder expresarse con corrección e eficacia.

Outra das achegas importantes á formación do Arquitecto Técnico é a súa contribución á configuración e racionalización dun modelo mental da realidade, o que comunmente se denomina "ver no espazo", aínda que sería máis exacta a expresión "imaxinar no espazo".

No ámbito profesional a lectura e interpretación de planos é unha das tarefas necesarias á hora de executar un proxecto de edificación, tendo que extraer dos documentos gráficos toda a información necesaria para a correcta execución da obra. Iso comporta un coñecemento da metodoloxía da representación, cuxa base é a Xeometría Descritiva.

No campo da redacción de proxectos técnicos a Xeometría Descritiva achega a formación da visión espacial necesaria para a xénese da solución final que será tridimensional e dentro da función comunicativa da linguaxe gráfica a través de planos e esbozos, achega o substrato teórico básico dos distintos Sistemas de Representación.

Como materia que utiliza como medio de expresión a súa base gráfica e achega ao debuxo o rigor xeométrico que precisa, fai que esta disciplina sexa imprescindible na titulación de Grao en Arquitectura Técnica, para fornecer ao alumno os coñecementos necesarios que lle permitan desenvolver a súa capacidade creativa e imaxinativa, á vez que está clara a súa achega á práctica profesional, en canto á representación, resolución e restitución de calquera espazo ou elemento xeométrico tridimensional propio do ámbito da edificación.
s
Contingency plan ACTUACIÓNS DOCENCIA NON PRESENCIAL COVID-19
Durante o curso 2020/21 as actividades docentes adaptaranse ao contexto definido en cada momento pola situación de crise sanitaria ocasionada polo COVID-19.
1. Modificacións nos contidos.
Non se modifican contidos.

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen.
Aínda que se trata dunha materia "en extinción" todas as metodoloxías empregadas adaptaranse á modalidade NON PRESENCIAL.
*Metodoloxías docentes que se modifican.
Modifícanse as metodoloxías correspondentes á ATENCIÓN PERSONALIZADA (tutoría) e os procedementos de AVALIACIÓN para adaptalos á NON PRESENCIALIDAD.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado.
A atención tutorial personalizada sobre cuestións informativas ou puntuales realizarase preferentemente a través do correo electrónico institucional UDC aínda que tamén se poderán utilizar as ferramentas telemáticas institucionais dispoñibles de traballo en equipo como, por exemplo, Microsoft Teams. Toda a información sobre a asignatura neste periodo de docencia non presencial (actividades, entregas, avaliación, atención tutorial, ...) realizarase a través da plataforma Moodle da asignatura (Campus Virtual) polo que se recomenda a súa consulta frecuente por parte do alumnado.
Ferramentas: plataforma Moodle, Correo electrónico UDC, Microsoft Teams.
Temporalización: Manteríase o horario de tutorías do periodo de docencia presencial coa flexibilidad marcada pola excepcionalidade da situación motivada pola crise sanitaria do COVID-19.
A atención personalizada realizarase utilizando a ferramenta telemática que se considere máis adecuada en función do caso.

4. Modificacións na avaliación
Metodoloxía: Prácticas gráficas. Peso na cualificación: 40%. Resolución de problemas relacionados cos contidos teóricos e prácticos da asignatura. Serán desenvolvidos como traballo autónomo por parte do alumno.
Metodoloxía: Proba obxectiva de control. Peso na cualificación: 60%. Proba gráfica obxectiva para a avaliación da aprendizaxe. Consistirá na resolución de problemas relacionados cos contidos teóricos e prácticos da asignatura.

*Observacións de avaliación:
PROCEDEMENTO DE AVALIACIÓN MODO NON PRESENCIAL COVID-19
O procedemento da avaliación en modo non presencial diversificarase en dúas metodoloxías e consistirá nunha combinación de tarefas de dous tipos: Traballo Persoal Autónomo TPA (prácticas gráficas realizadas de forma asíncrona) e unha Proba Obxectiva de Control POC (síncrona) que se entregarán de forma telemática a través da plataforma Moodle da asignatura (Campus Virtual). As actividades de avaliación (practicas gráficas e probas obxectivas) adaptaranse na súa estrutura e formato á modalidade non presencial e á entrega de forma telemática. Por este motivo e co fin de preservar a calidade e a fiabilidad do proceso de avaliación poderían sufrir pequenos axustes ou modificacións en relación coa tipología das que se realicen durante o curso en modo presencial. MOI IMPORTANTE Todas as tarefas correspondentes á Avaliación Final tanto as entregas de traballo persoal autónomo como a proba obxectiva de control terán un carácter OBLIGATORIO e deberán ser entregados en tempo e forma. A non realización ou entrega dalgunha das tarefas propostas supoñerá a cualificación de NON PRESENTADO. Os orixinais dos exercicios entregados deberán ser conservados obligatoriamente polo alumno co obxecto de que o profesorado poida realizar as comprobaciones oportunas. Para superar a asignatura o alumno deberá alcanzar unha NOTA MÍNIMA DE 5 PUNTOS sobre os 10 posibles na suma total das cualificacións obtidas nas diferentes tarefas de avaliación pero co requisito obligatorio de obter na proba obxectiva de control (síncrona) unha NOTA MÍNIMA de 1,8 PUNTOS sobre os 6 posibles.

TAREFAS DE AVALIACIÓN

A.- Entregas de traballo persoal autónomo (TPA). Peso na cualificación: 40% (4 puntos) Xeraranse as correspondentes tarefas asíncronas de entrega na plataforma Moodle na que se indicarán os enunciados dos exercicios e as instrucións de entrega.

B.- Proba obxectiva de control (POC). Peso na cualificación: 60% (6 puntos) (*) Realizarase de forma síncrona mediante conexión a través de Teams e con entrega de tarefas na plataforma Moodle. As instrucións concretas da proba daranse ao comezo da mesma a través da aplicación Teams. Deberán seguirse en todo momento as indicacións do profesorado da asignatura que resolverá calquera dúbida sobre os enunciados e sobre a proba obxectiva a través de Teams. Para poder realizar a entrega en Moodle e ser evaluado é OBLIGATORIO que o alumno estea conectado á sesión de Teams durante toda a realización da proba obxectiva de control.
(*) Para poder superar a materia (cualificación global igual ou superior a 5 puntos) será obligatorio obter unha nota mínima de 1.8 puntos nesta proba obxectiva de control.

MOI IMPORTANTE: Toda a información sobre os procedementos de avaliación comunicarase a través da plataforma Moodle da asignatura (campus virtual) polo que se recomenda a consulta frecuente da mesma. Calquera consulta, aclaración ou incidente relacionado co procedemento de avaliación debe poñerse o máis axiña posible en coñecemento do profesorado responsable da asignatura. En todas as entregas e probas deberán seguirse OBLIGATORIAMENTE as indicacións do profesorado responsable da materia.

5. Modificacións dá bibliografía ou webgrafía.
Mantéñense as fontes de información básicas e complementarias reflectidas na guía docente inicial xa que os alumnos teñen á súa disposición na plataforma Moodle da asignatura (campus virtual) como na web (recursos en liña) toda a documentación necesaria e suficiente para o estudo adecuado dos contidos da materia.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A2 Adquirir os coñecementos fundamentais sobre os sistemas e aplicacións informáticas específicos e xerais utilizados no ámbito da edificación.
A6 Coñecer e aplicar os distintos sistemas de representación así como as técnicas e procedementos de expresión gráfica aplicados á edificación e ás construcións arquitectónicas.
B1 Capacidade de análise e síntese.
B3 Capacidade para a procura, análise, selección, utilización e xestión da información.
B4 Coñecementos de informática relativos ao ámbito de estudo.
B5 Capacidade para a resolución de problemas.
B7 Capacidade de traballo en equipo.
B8 Capacidade para traballar nun equipo de carácter interdisciplinario.
B12 Razoamento crítico.
B14 Aprendizaxe autónomo.
B16 Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica.
B17 Creatividade e innovación.
B25 Hábito de estudo e método de traballo.
B27 Capacidade de comunicación a través da palabra e da imaxe.
C1 Adequate oral and written expression in the official languages.
C3 Using ICT in working contexts and lifelong learning.
C4 Acting as a respectful citizen according to democratic cultures and human rights and with a gender perspective.
C5 Understanding the importance of entrepreneurial culture and the useful means for enterprising people.
C6 Acquiring skills for healthy lifestyles, and healthy habits and routines.
C7 Developing the ability to work in interdisciplinary or transdisciplinary teams in order to offer proposals that can contribute to a sustainable environmental, economic, political and social development.
C8 Valuing the importance of research, innovation and technological development for the socioeconomic and cultural progress of society.
C9 Ability to manage times and resources: developing plans, prioritizing activities, identifying critical points, establishing goals and accomplishing them.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Understanding the geometry as a graphic model able to establish spatial relationships that allow understanding, description and control of construction and architectural forms. A6
B1
B4
B7
B12
B14
B25
C1
C3
C6
C7
C8
Knowing and applying graphical representations used in building and architecture through different systems, procedures and techniques. A2
A6
B1
B4
B7
B12
B14
B16
B25
B27
C1
C3
C6
C8
Identifying and understanding spatial relationships and the connection between the real sensible space and geometric space represented. A6
B1
B4
B7
B12
B14
B25
C1
C3
C5
C6
C8
Knowing the theoretical foundations of the different systems of graphic representation by applying them in building and architecture. A6
B1
B4
B12
B14
B16
B25
B27
C1
C3
C6
C8
Knowing the main bodies and geometric surfaces in constructive and architectural applications, both in terms of mathematical concept as analysis and graphical representation in major systems. A2
A6
B1
B3
B4
B5
B7
B12
B14
B16
B25
B27
C1
C3
C4
C6
C8
Developing the ability known as "spatial imagination" so the student can "think space" (three-dimensional), an object represented in the plane (two dimensions), as well as being able to represent in the plane what has been previously imagined in space. A2
A6
B1
B3
B4
B5
B7
B12
B14
B16
B17
B25
B27
C1
C3
C6
C7
C8
Knowing the complements of plane, spatial or projective geometry in general, necessary for the theoretical development of the course. A6
B1
B3
B4
B7
B12
B14
B17
B25
B27
C1
C3
C6
C8
Knowing the terminology, fundamental concepts, conventions and theoretical principles that define the elements of Representation Systems in Building. A6
B1
B4
B5
B8
B12
B14
B16
B25
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Knowing and applying methods and paths of Representation Systems used in Building and Architecture. A2
A6
B1
B3
B4
B5
B8
B14
B16
B25
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Developing habits of clarity, simplicity and precision and the ability of understanding, analysing and synthesising knowledge and application of methods and paths of representation systems. A6
B1
B3
B4
B5
B8
B12
B14
B16
B25
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Learning to evaluate the solution of chosen paths using logical, coherent and technical criteria. A6
B1
B4
B5
B8
B12
B14
B16
B25
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Applying the methods and layouts of each of the studied Representation systems to the resolution of practical exercises. A6
B1
B3
B4
B5
B8
B12
B14
B16
B25
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
C9
Representing the primary geometric shapes in any position in space. A2
A6
B1
B4
B5
B8
B12
B14
B16
B25
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Solving positional problems of intersections, parallelism, perpendicularity and metrical problems of distances and angles determination between various geometric elements. A6
B1
B3
B4
B5
B8
B14
B16
B25
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Representing simple geometric shapes in different systems with special emphasis on the representation of elements and architectural, constructive or in any builgin applications. A6
B1
B3
B4
B5
B8
B12
B14
B16
B17
B25
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Knowing the general principles of the Shadow Theory as geometric rationalization of the luminous phenomenon in the different systems of representation of architectural application. A2
A6
B1
B4
B5
B8
B12
B14
B16
B25
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Applying the figured planes system (topographic projection) to graphic resolution of roofs, to the representation of the terrain and the resolution of topographies modified in the execution of earthworks and roads. A2
A6
B1
B4
B5
B8
B14
B16
B25
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Assessing the graphical representation in aspects of communication and reflection. A6
B1
B3
B4
B8
B12
B14
B17
B25
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contents
Topic Sub-topic
Lesson I. DIHEDRAL REPRESENTATION SYSTEM:
FUNDAMENTALS AND POSITIONAL PROBLEMS
Introduction. Basics. Fundamentals. Representation of point, line and plane. Spatial basic geometric relations. Parallelism. Intersections. Perpendicularity
Lesson 2.- DIHEDRAL REPRESENTATION SYSTEM:
GRAPHICS METHODS AND METRIC PROBLEMS.
Geometric Procedures: Change of planes of projection. Rotations. Rotated Plane Method. Distances. Angles.
Lesson 3.- DIHEDRAL REPRESENTATION SYSTEM:
ANALYSIS AND REPRESENTATION OF SURFACES
Representation of surfaces. Regular polyhedra. Radiating polyhedra: Pyramid and Prism. Radiated Quadrics: Cone and Cylinder. Representation of the Sphere.
Lesson 4. DIHEDRAL REPRESENTATION SYSTEM:
INTERSECTION OF SURFACES AND THEORY OF SHADOWS
Intersection of surfaces. Methods. Architectural applications: vaults, domes and lunettes. Shadow Theory applied to Diedral System.
Lesson 5.- FIGURED PLANS SYSTEM (TOPOGRAPHICAL PROJECTION): FUNDAMENTALS Introduction. Fundamentals. Representation of the plane.
Positional Problems: parallelism, perpendicularity, intersections. Rotated plane method. Metrical problems: distances and angles. Representation of geometric surfaces.
Lesson 6.- FIGURED PLANS SYSTEM (TOPOGRAPHICAL PROJECTION): APPLICATIONS IN BUILDING. ROOFS. LANDSCAPE REPRESENTATION.
Graphical resolution of roofs. Topographical surfaces and interventions on the ground:dirt moving and road layout.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Objective test A2 A6 B27 B25 B17 B16 B14 B12 B8 B7 B5 B4 B3 B1 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 6 140 146
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Objective test Graphic test for the assessment of learning, whose distinctive feature is the ability to determine whether the answers are correct or not. It is a measuring element that allows to assess knowledge, abilities, skills, performance, attitudes, intelligence, etc. It is applicable for both diagnostic, formative and summative evaluation.

Personalized attention
Methodologies
Objective test
Description
The needs and questions of the students related to the study or similar topics with the course will be adressed, while giving them orientation, support and motivation throughout the learning process.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Objective test A2 A6 B27 B25 B17 B16 B14 B12 B8 B7 B5 B4 B3 B1 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 Graphic test for the assessment of learning, whose distinctive feature is the ability to determine whether the answers are correct or not. It is a measuring element that allows to assess knowledge, abilities, skills, performance, attitudes, intelligence, etc. Representation Systems that are covered in the syllabus of the subject: Dihedral System and Topographical Projection. 100
 
Assessment comments

IMPORTANT NOTE. In order for the student to have a passing grade in the final exams he must obtain an overall average grade of 5 points or higher in the sum of the proposed exercises but it will be mandatory to score in the exercises corresponding to the Dihedral System and in the Topographical Projection System. A grading of 0 will cause the failing of the course.


Sources of information
Basic GIMÉNEZ PERIS, Vicente (2007). Diédrico Directo. Tomo I. Teoría y 190 ejercicios de aplicación. Edición del autor
GIMÉNEZ PERIS, Vicente (2014). Diédrico Directo. Tomo II. Superficies, Intersecciones, CAD, Sombras. Edición del autor
FERNÁNDEZ SAN ELÍAS, Gaspar (1999). Fundamentos del Sistema Diédrico. Universidad de León
IZQUIERDO ASENSI, Fernando (Varias ediciones). Geometría Descriptiva.
FRANCO TABOADA, José Antonio (2011). Geometría Descriptiva para la representación arquitectónica. Vol. 1. Fundamentos. Santiago de Compostela: Andavira Editora
TAIBO FERNÁNDEZ, Ángel (2010). Geometría Descriptiva y sus aplicaciones. Tomo I. Punto, Recta y Plano.. Tébar
TAIBO FERNÁNDEZ, Ángel (2007). Geometría descriptiva y sus aplicaciones. Tomo II. Curvas y Superficies. Tébar
BARDÉS FAURA, Lluis; GIMÉNEZ RIBERA, José Manuel (2001). Geometría Descriptiva. Plans acotats i perspectives. Exercicis. Edicións UPC
BARDÉS FAURA, Lluis; GIMÉNEZ RIBERA, José Manuel (1999). Geometría Descriptiva. Sistema Dièdric. Exercicis. Edicións UPC
MARTÍN MOREJÓN, Luís (1978-80). Geometría Descriptiva. Sistema Diédrico (2 vol).
SÁNCHEZ GALLEGO, Juan Antonio (1997). Geometría Descriptiva. Sistemas de Proyección Cilíndrica. Edicións UPC
RODRÍGUEZ DE ABAJO, F. J. (Varias ediciones). Geometría Descriptiva. Tomo I. Sistema Diédrico.
RODRÍGUEZ DE ABAJO, F. J. (Varias ediciones). Geometría Descriptiva. Tomo II. Sistema de Planos Acotados.
COBOS GUTIERREZ, Carlos (2001). Geometría para Ingenieros. Tomo I: Representación Diédrica. Tébar
COBOS GUTIERREZ, Carlos (2009). Geometría para Ingenieros. Tomo II: Sistema de Planos Acotados. Tébar
GENTIL BALDRICH, José María (1998). Método y aplicación de representación acotada y del terreno.
FERNÁNDEZ SAN ELÍAS, Gaspar (2004). Sistema Acotado. Problemas y Aplicaciones.

Complementary IZQUIERDO ASENSI, F. (2002). Construcciones Geométricas.
IZQUIERDO ASENSI, F. (2005). Fórmulas y Propiedades Geométricas.
IZQUIERDO ASENSI, F. (Varias Ediciones). Geometría Descriptiva Superior y Aplicada.
RENDÓN GÓMEZ, Álvaro (2016). Geometría paso a paso. Vol. I. Elementos de Geometría Métrica y sus aplicaciones en Arte, Ingeniería y Construcción. Editorial Tébar Flores


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Architectural Graphic Expression I [In extinction]/670G01008

Subjects that continue the syllabus
Geometry of Illustrations/670G01018

Other comments

By addressing the basics of graphical representation, it is recommended to study the subject of Descriptive Geometry prior or simultaneous to other subjects in the area of Architectural Graphic Expression.

PREREQUISITES. It is recommended to have studied the subject of Technical Drawing in high school or equivalent training as it is considered that the student must be accustomed to using conventional instruments of graphical representation. They also should know the most basic aspects of the different systems of representation, especially Diedric System  and  basic flat geometry layouts (polygons, conic sections, elementary trigonometry, etc.).



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.