Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Materiais II Código 670G01012
Titulación
Grao en Arquitectura Técnica
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Construcións e Estruturas Arquitectónicas, Civís e Aeronáuticas
Coordinación
Iglesias Martinez, Maria Cruz
Correo electrónico
cruz.iglesias@udc.es
Profesorado
Iglesias Martinez, Maria Cruz
Correo electrónico
cruz.iglesias@udc.es
Web http://moodle.udc.es/course/view.php?id=34364
Descrición xeral A materia de Materias II está centrada no estudo do formigón como material de construción.
Trátase de introducir ao alumno naqueles conceptos que servirán como base para o estudo do formigón estrutural na materia de Construción III.
Estúdanse e analizan as propiedades, características e esixencias aplicables ao formigón e ás armaduras pasivas. Faise especial fincapé no estudo do Control de Recepción das materias primas e do formigón.

Competencias do título
Código Competencias do título
A3 Coñecer os materiais, tecnoloxías, equipos, sistemas e procesos construtivos propios da edificación en xeral e en particular aqueles específicos de Galicia.
A5 Coñecer a evolución histórica dos materiais, tecnoloxías, procedementos, métodos, sistemas e elementos construtivos.
A19 Aplicar as técnicas, interpretar resultados e tomar decisións para o control da calidade da obra.
A20 Aplicar as técnicas de xestión da calidade, xestión medioambiental e construción sustentable.
B1 Capacidade de análise e síntese.
B3 Capacidade para a procura, análise, selección, utilización e xestión da información.
B5 Capacidade para a resolución de problemas.
B7 Capacidade de traballo en equipo.
B12 Razoamento crítico.
B13 Compromiso ético.
B16 Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica.
B21 Motivación pola calidade.
B22 Sensibilidade cara a temas de seguridade laboral, accesibilidade, sustentabilidade e medioambiente.
B26 Capacidade de razoamento, discusión e exposición de ideas propias.
B27 Capacidade de comunicación a través da palabra e da imaxe.
B30 Sensibilidade cara a temas relacionados coa protección, conservación e posta en valor do patrimonio cultural e arquitectónico.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables.
C7 Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer os materiais, tecnoloxías, equipos, sistemas e procesos construtivos propios da edificación en xeral e en particular aqueles específicos de Galicia. A3
Coñecer a evolución histórica dos materiais, tecnoloxías, procedementos, métodos, sistemas e elementos construtivos. A5
Aplicar as técnicas, interpretar resultados e tomar decisións para o control da calidade da obra. A19
Aplicar as técnicas de xestión da calidade, xestión medioambiental e construción sustentable. A20
Capacidade de análise e síntese. B1
C1
Capacidade para a procura, análise, selección, utilización e xestión da información. B3
Capacidade para a resolución de problemas. B5
Capacidade de traballo en equipo. B7
Razoamento crítico. B12
Compromiso ético. B13
Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica. B16
Motivación pola calidade. B21
Sensibilidade cara a temas de seguridade laboral, accesibilidade, sustentabilidade e medioambiente. B22
Capacidade de razoamento, discusión e exposición de ideas propias. B26
Capacidade de comunicación a través da palabra e da imaxe. B27
Sensibilidade cara a temas relacionados coa protección, conservación e posta en valor do patrimonio cultural e arquitectónico. B30
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. C3
Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. C6
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. C7
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. C8

Contidos
Temas Subtemas
L-1: Introdución. Requisitos Básicos. Antecedentes históricos.
O formigón actual: Definición, Tipos e aplicacións
A EHE 2008: Requisitos básicos: a resistencia e a durabilidad.
Clasificación ambiental e esixencias.
L-2: Os materiais compoñentes I: Os Áridos. Definición.
Requisitos xerais: natureza e composición.
Designación e tamaño. Limitacións de uso.
Condicións físico-químicas, condicións físico-mecánicas. Granulometría e forma do árido.
L-3: Os materiais compoñentes II: Cemento e Auga Esixencias da EHE-08. A RC-16.
Recomendacións para a súa utilización. Anexo 4 da EHE-08.
A auga:
Requisitos da EHE-08.
A relación a/c e a Instrución.
L-4: Os materiais compoñentes III: Os Aditivos e As Adicións. Os aditivos:
Definición.
Clasificación e tipos.
Funcións e efectos.
Requisitos da EHE-08.
As adicións:
Definición.
Características xerais.
Esixencias e limitacións.
Influencia no cálculo de dosificaciones.
L-5: Propiedades do Formigón Fresco I. Designación e especificación do formigón.
Condicións de calidade do formigón: a docilidade
Dosificaciones de formigón. Xeneralidades. Bases de cálculo: Método de Fuller.
Amasado do formigón.
Ensaios do formigón fresco.
L-6: Propiedades do Formigón Fresco II e Endurecido. Propiedades do formigón fresco:
Trabajabilidad e consistencia.
Homoxeneidade e uniformidade.

Propiedades do formigón endurecido:
Peso específico.
Resistencia a compresión.
Durabilidad.
Permeabilidade.
A retracción durante o fraguado e endurecemento.
Ensaios do formigón endurecido.
Hormigonado en tempo frío. Hormigonado en tempo caloroso.
L-7: Control de Calidade do Formigón I. Control de Consistencia.
Control de Durabilidad.
Control de Resistencia.
Ensaios Previos e Característicos.
Ensaios de Control: Xeneralidades e Criterios Básicos.
Modalidades de Control: Control 100%, Indirecto e Estatístico.
Formigóns con Distintivo de Calidade Oficialmente Recoñecido.
L-8: Control de Calidade do Formigón II: Control Estatístico. Control Estatístico da resistencia do formigón durante a subministración.
Formación dos lotes de Control.
Realización dos ensaios.
Criterios de Aceptación ou Rexeitamento da resistencia do formigón.
Decisións derivadas do control.
Ensaios de Información complementaria.
L-9: Ensaios de Información Complementaria do Formigón. Ensaios de Información Complementaria do Formigón: Ensaio mediante Probetas Testemuña. Usos e aplicacións do esclerómetro e ultrasóns.
L-10: Fabricación, Transporte e Posta en Obra do Formigón. Requisitos na fabricación e transporte do Formigón.
Formigón fabricado en Central. Formigón preparado.
L-11: Formigóns Especiais. Formigóns con Fibras.
Formigóns Reciclados.
Formigón Autocompactante.
Formigón de Altas Prestacións.
L-12: Armaduras Pasivas I. Xeneralidades.
Tipos e designación das armaduras pasivas: Barras corrugadas, mallas electrosoldadas, armaduras básicas electrosoldadas en celosía.
L-13: Armaduras Pasivas II. Control das armaduras pasivas. Características xeométricas. Adherencia. Características mecánicas. Diagramas Tensión-deformación. Control Previo á subministración. Control durante a subministración. Criterios de aceptación e rexeitamento.
Anularanse todas as prácticas no laboratorio se non se certifica que os datos de radón cumpren
a normativa vixente
Anularanse todas as prácticas no laboratorio se non se certifica que os datos de radón cumpren
a normativa vixente

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A5 2 0 2
Sesión maxistral A3 A5 A20 B12 B13 B22 B26 B30 C6 C7 27 42 69
Prácticas de laboratorio A19 B7 B12 B16 B21 B22 B27 C8 27 37 64
Proba obxectiva B1 B16 C1 3 0 3
Solución de problemas B5 B16 4 0 4
Análise de fontes documentais B3 C3 C7 0 4 4
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Realizarase unha presentación xeral da materia, con indicación das pautas a seguir, así como os elementos a utilizar durante o desenvolvemento da materia.
Sesión maxistral A sesión maxistral é a metodoloxía a empregar nas clases expositivas.
Realizarase a exposición oral de cada lección, complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Planifícanse 27 horas presenciais e 42 que o alumno debe destinar ao estudo, preparación de apuntamentos, así como á consulta e estudo da bibliografía recomendada co fin de complementar a súa formación.
Prácticas de laboratorio Dentro das Clases Interactivas inclúese a metodoloxía de Prácticas de laboratorio.

Contempla este apartado:
* Realización de prácticas de laboratorio: Realizaranse tres prácticas de laboratorio: Análise granulométrico dunha area, fabricación dun formigón en laboratorio, para posteriormente realizar os ensaios de consistencia e resistencia a compresión e aplicacións e usos do esclerómetro, ultrasóns e extracción de testemuñas de formigón.
Proba obxectiva Trátase dunha proba escrita utilizada para avaliar a aprendizaxe. Esta proba permite avaliar coñecementos, capacidades e destrezas adquiridas polo estudante. Exporanse unha serie de preguntas con resposta breve, relacionando os distintos conceptos traballados durante o curso.
Contémplase a realización dunha proba tipo test, expondo unha cuestión en forma de pregunta directa, e varias opcións ou alternativas de resposta que proporcionan posibles solucións, das que só una delas é válida.
Solución de problemas Exporase a resolución dun ou dous exercicios, nos que a partir duns datos de partida o alumno terá que obter a solución á problemática exposta.
Con esta metodoloxía preténdese avaliar os coñecementos básicos desenvolvidos nas clases de realización de exercicios.
Análise de fontes documentais Utilizaranse documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, fotografías, artigos de revistas, etc.) co fin de proceder á súa análise.

Atención personalizada
Metodoloxías
Análise de fontes documentais
Prácticas de laboratorio
Descrición
Durante as clases interactivas prestarase a atención ao alumnado co fin de asesorarlle e resolver as dúbidas que poidan expor á hora de resolver as distintas prácticas expostas.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Solución de problemas B5 B16 En cada exame proporase a solución dun ou varios exercicios relacionados coa materia impartida. 20
Proba obxectiva B1 B16 C1 Realizaranse distintas preguntas relacionadas coa materia impartida, tanto nas clases expositivas, como interactivas, que pretenden avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, etc. (Ponderación 80%).
Realizarase así mesmo unha proba tipo test, co fin de avaliar os coñecementos específicos sobre a materia tratada. (Ponderación 20%.).
50
Prácticas de laboratorio A19 B7 B12 B16 B21 B22 B27 C8 Valorarase o traballo realizado polo alumno durante o curso na realización das prácticas de laboratorio, resolución dos exercicios que se expoñan, así como a nota obtida nos controis realizados. 30
 
Observacións avaliación

EXAME PRIMEIRA E SEGUNDA OPORTUNIDADE.

No exame da primeira e segunda oportunidade, realizarase unha parte teórica e outra de solución de problemas.

AVALIACIÓN CONTINUA (PRÁCTICAS DE LABORATORIO)

Representa o 30 % da nota final. Para poder optar a esta nota, será necesaria a asistencia a un mínimo do 80 % das clases interactivas e das expositivas, así como realizar TODAS as actividades de laboratorio propostas. Ademais será necesario obter unha nota mínima de 5 sobre 10, para tela en conta na nota final da materia. No caso de non cumprir algún dos requisitos anteriores a nota correspondente á Avaliación continua, será cero (0).

As actividades a realizar e a porcentaxe na nota total das Prácticas de laboratorio, serán:

    Práctica de Laboratorio*: Realización da análise granulométrico dunha area (10 %).

    Práctica de Laboratorio*: Deseño e fabricación dun formigón en laboratorio. Realización de ensaios de consistencia e resistencia. (10 %).

    PARTICIPACIÓN EN CLASE: Avaliarase o traballo persoal e a intervención en clase (10%)

    CONTROL: Exame consistente na resolución dun exercicio de granulometría de áridos. (35 %).

    CONTROL: Exame consistente na resolución dun exercicio de dosificación dun formigón. (35 %).

NOTA FINAL

A avaliación da signatura terá en conta, en calquera convocatoria,tanto o traballo continuado do alumno durante o curso (avaliación continua) como a puntuación obtida no exame final . O alumno aprobará a materia cando obtendo un 5 na avaliación continua e asistise ao 80% das clases e realizado o traballo previo necesario, obtivese OBRIGATORIAMENTE unha nota superior ou igual a 5 no exame final.

A nota final obterase mediante o cálculo da media aritmética ponderada das distintas metodoloxías de avaliación. (30 % Avaliación Continua, 50 % Proba Obxectiva e 20 % Solución de Problemas).

En cada unha das partes que compoñen o exame deberase obter unha nota mínima de 4 sobre 10, para poder aprobar o exame. En caso contrario (Nota inferior a 4 nalgunha das partes do exame), a nota medía ponderal dividirase por 1,6.

*Anularanse todas as prácticas no laboratorio se non se certifica que os datos de radón cumpren a normativa vixente. Nese caso o contido das prácticas se desarrrollará só a través de vídeos e normativa, e a nota da súa avaliación obterase nas probas obxectivas (controis) que pasarán a ter unha puntuación do 50% da nota de avaliación cada un:

    PARTICIPACIÓN EN CLASE: Avaliarase o traballo persoal e a intervención en clase (10%)

    CONTROL: Exame consistente na resolución dun exercicio de granulometría de áridos e preguntas sobre o seu procedemento. (45 %).

    CONTROL: Exame consistente na resolución dun exercicio de dosificación dun formigón e preguntas sobre o deseño, fabricación e control do formigón. (45 %).

Sera necesaria unha nota media de 5 sobre 10 no exame para aprobar.

Non se permite o uso de calculadoras programables nos exames da materia.

Ante calquera diferenza entre a versión en castelán e galego, terá prevalencia a guía en castelán


Fontes de información
Bibliografía básica Normas UNE (). .
Ministerio de Fomento. (2008). EHE-08. Instrucción de Hormigón Estructural. Madrid
Fernández Cánovas Manuel (2011). Hormigón : Adaptado a la Instrucción de Recepción de Cementos y a la Instrucción de Hormigón Estructural EHE. Madrid
Jiménez Montoya (2009). Hormigón Armado. Barcelona

Bibliografía complementaria

http://www.fomento.es/MFOM/LANG_CASTELLANO/DIRECCIONES_GENERALES/ORGANOS_COLEGIADOS/CPH/


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Materiais I/670G01003
Construción I/670G01009

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Construción III/670G01017

Observacións

Nesta materia non se achegarán apuntamentos realizados polos profesores.

Tampouco se porán a disposición dos alumnos as transparencias utilizadas durante as clases.

Preténdese potenciar a consulta bibliográfica recomendada ou outra que se poida achegar durante o curso (artigos, noticias, etc.).

É importante que o alumno saiba utilizar a Plataforma de Teleformación MOODLE, dado que a mesma utilizarase para fornecer información a empregar no desenvolvemento do programa, así como de vehículo de comunicación.

Non se permite o uso de calculadoras programables nos exames da materia.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías