Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Xeometría da Representación Código 670G01018
Titulación
Grao en Arquitectura Técnica
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Expresión Gráfica Arquitectónica
Coordinación
Pernas Alonso, Maria Ines
Correo electrónico
ines.alonso@udc.es
Profesorado
Hermida Gonzalez, Luis
Pernas Alonso, Maria Ines
Correo electrónico
luis.hermida@udc.es
ines.alonso@udc.es
Web http://euat.udc.es
Descrición xeral A Xeometría da Representación como continuación do temario da materia de Xeometría Descritiva ten como obxectivo a racionalización xeométrica dos temas espaciais. No ámbito académico achega o aparello básico sobre o que se apoian disciplinas gráficas máis especializadas como Expresión Gráfica Arquitectónica, Topografía e Proxectos Técnicos, así como o emprego do Deseño Asistido por Computador e a Informática Gráfica. Convértese así na GRAMÁTICA da linguaxe gráfica, sendo necesario o seu coñecemento para poder expresarse con corrección e eficacia.

Contribúe á configuración e racionalización dun modelo mental da realidade, o que comunmente se denomina VER NO ESPAZO, aínda que sería máis exacta a expresión IMAXINAR no espazo.

No ámbito profesional a lectura e interpretación de planos é unha das tarefas necesarias á hora de executar un proxecto de edificación, tendo que extraer dos documentos gráficos toda a información necesaria para a correcta execución da obra.

No campo da redacción de proxectos técnicos a Xeometría da Representación achega a formación da visión espacial necesaria para a xénese da solución final que será tridimensional e dentro da función comunicativa da linguaxe gráfica a través de planos e esbozos, achega o substrato teórico básico dos distintos Sistemas de Representación perspectivos: axonometría ortogonal, axonometría oblicua e perspectiva cónica.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
- NON SE MODIFICAN OS CONTIDOS DA MATERIA.

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen

- SESIÓN MAXISTRAL
- PRÁCTICAS SEMANAIS
- PROBA OBXECTIVA


*Metodoloxías docentes que se modifican
Todas as metodoloxías sufrirán unha adaptación a un formato virtual, de ser necesario.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
- NON SE MODIFICA A ATENCIÓN PERSONALIZADA AO ALUMNADO. PASANDO A SER A TRAVÉS DAS PLATAFORMAS VIRTUAIS, de ser o caso.

4. Modificacións na avaliación
- NON SE MODIFICAN OS CRITERIOS FIXADOS NA GUÍA DOCENTE.

*Observacións de avaliación:
- MANTEÑENSE AS PORCENTAXES ESIXIDAS PARA CADA METODOLXÍA.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía.
- NON SE MOFIFICA A BIBLIOGRAFÍA, dado que o alumnado ten acceso á bibliografía, videos e webgrafía básicas para a realización dos traballos, a través das plataformas MOODLE, TEAMS ou STREAM.

Competencias do título
Código Competencias do título
A2 Adquirir os coñecementos fundamentais sobre os sistemas e aplicacións informáticas específicos e xerais utilizados no ámbito da edificación.
A6 Coñecer e aplicar os distintos sistemas de representación así como as técnicas e procedementos de expresión gráfica aplicados á edificación e ás construcións arquitectónicas.
B1 Capacidade de análise e síntese.
B3 Capacidade para a procura, análise, selección, utilización e xestión da información.
B4 Coñecementos de informática relativos ao ámbito de estudo.
B5 Capacidade para a resolución de problemas.
B7 Capacidade de traballo en equipo.
B8 Capacidade para traballar nun equipo de carácter interdisciplinario.
B12 Razoamento crítico.
B14 Aprendizaxe autónomo.
B16 Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica.
B17 Creatividade e innovación.
B27 Capacidade de comunicación a través da palabra e da imaxe.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía respectuosa coa cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables.
C7 Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Desenvolver a capacidade de "imaxinación espacial", tanto para que o alumno poida "pensar no espazo" (tres dimensións) un obxecto representado no plano (dúas dimensións), como para que poida representar no plano o previamente imaxinado no espazo. A2
A6
B1
B3
B4
B5
B7
B8
B12
B14
B16
B17
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Identificar e comprender as relacións espaciais e a conexión entre o espazo sensible real e o espazo xeométrico representado. A2
A6
B1
B4
B7
B8
B12
B14
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Coñecer os principais corpos e superficies xeométricas de aplicación construtiva e arquitectónica, tanto a nivel de concepto matemático como de análise e representación gráfica nos principais sistemas de representación perspectivos. A2
A6
B1
B3
B4
B5
B7
B8
B12
B14
B16
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Coñecer e aplicar as representacións gráficas empregadas en edificación e arquitectura a través de distintos sistemas, procedementos e técnicas. A2
A6
B1
B4
B7
B8
B12
B14
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Entender a xeometría como modelo gráfico capaz de establecer relacións espaciais que permitan a comprensión, descrición e control das formas construtivas e arquitectónicas. A2
A6
B1
B4
B7
B8
B12
B14
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Coñecer a terminoloxía, os conceptos fundamentais, os convencionalismos e os principios teóricos que definen os elementos dos Sistemas de Representación perspectivos empregados en Edificación. A2
A6
B1
B4
B8
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Coñecer os fundamentos teóricos dos diferentes Sistemas de Representación perspectivos de aplicación en edificación e arquitectura. A2
A6
B1
B4
B8
B12
B14
B16
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Coñecer e aplicar os métodos e trazados propios dos Sistemas de Representación perspectivos de aplicación en Edificación e Arquitectura. A2
A6
B1
B4
B8
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Aprender a avaliar mediante criterios lóxicos, coherentes e técnicos, a solución elixida nos trazados e aplicar os métodos e trazados de cada un dos Sistemas de Representación estudados á resolución de exercicios prácticos. A2
A6
B1
B4
B8
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Representar as formas xeométricas primarias en calquera posición no espazo. A2
A6
B1
B4
B8
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Resolver problemas posicionales de interseccións, paralelismo, perpendicularidad e problemas métricos de distancias e determinación de ángulos entre os diversos elementos xeométricos. A2
A6
B1
B4
B8
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Representar corpos xeométricos sinxelos nos distintos sistemas con especial incidencia na representación de elementos e aplicacións de carácter arquitectónico, construtivo ou de utilización no ámbito da edificación. A2
A6
B1
B4
B8
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Coñecer os fundamentos xerais da Teoría de Sombras como racionalización xeométrica do fenómeno luminoso nos distintos Sistemas de Representación de aplicación arquitectónica. A2
A6
B1
B4
B8
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Capacidade para aplicar os sistemas de representación espacial perspectivos: axonometría ortogonal, axonometría oblicua e perspectiva cónica. A2
A6
B1
B4
B8
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Xerar e interpretar perspectivas axonométricas ortogonales e oblícuas baixo distintas condicións para a definición gráfica de elementos construtivos. A2
A6
B1
B4
B8
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Utilización das distintas formas de posta en perspectiva para a representación de propostas de carácter arquitectónico e edificatorio. A2
A6
B1
B4
B8
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Capacidade para analizar e coñecer as variacións dos diferentes elementos da perspectiva lineal, a restitución das imaxes perspectivas e as súas condicións de xeración así como os conceptos básicos da teoría de sombras en perspectiva. A2
A6
B1
B4
B8
B27
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
O DEBUXO ARQUITECTÓNICO E OS SISTEMAS DE REPRESENTACIÓN O debuxo arquitectónico.
Proxección e sección.
Propiedades-invariantes- dos tipos de proxección.
A biounivocidade dos sistemas de representación. Clasificación.
Elementos xeométricos no espazo.
Notacións.
XENERALIDADES DO SISTEMA AXONOMÉTRICO Concepto do sistema.
Axonometría ortogonal.
Principais axonometrías ortogonais.
AXONOMETRÍA OBLÍCUA Axonometría oblicua. Xeneralidades.
Teorema de Pohlke-Schwarz.
Perspectivas Cabllera e Militar.
Axonometrías seccionadas.
PRÁCTICA DA AXONOMETRÍA Paso de sistema Diédrio a Axonométrico e viceversa.
Representación de figuaras planas e corpos xeométricos.
XENERALIDADES DA PERSPECTIVA LINEAL Concepto de Perspectiva Lineal.
Representación da recta. Punto de fuga.
Representación do plano. Rectas de fuga.
Clasificación das perspectivas lineais:
- Segundo a posición do plano do cadro.
- Segundo a posición do punto de vista.
METODOS CLÁSICOS DA PERSPECTIVA Paso de Sistema Diédrico á Perspectiva Lineal.
Perspectiva Lineal Central e Oblicua por raios visuais.
MEDICIÓN DIRECTA EN PERSPECTIVA Perspectiva con puntos de medición. Concepto.
Perspectiva Central.
Perspectiva Oblicua.
REPRESENTACIÓN DE FIGURAS ESPECIAIS Cadrado referencial. Posicións horizontais, verticais e inclinadas.
Figuras especiais. Mallas.
INTRODUCIÓN Á TEORÍA DE SOMBRAS Asoleo xeométrico.
Sombras de puntos e liñas.
Sombras de superficies planas.
Contraproxección.
SOMBRAS EN PERSPECTIVA LINEAL Luz solar paralela ao plano do cadro.
Luz solar oblicua ao plano do cadro.
- Sol diante do observador.
- Sol detrás do observador.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A2 A6 B1 B4 B8 B12 B14 B27 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 27 43 70
Obradoiro A2 A6 B1 B3 B4 B5 B7 B8 B16 B27 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 27 44 71
Proba obxectiva A2 A6 B1 B4 B5 B8 B12 B16 B17 B27 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 6 0 6
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral e gráfica na aula complementada co uso opcional de medios audiovisuais e TIC así como a introdución de preguntas dirixidas aos alumnos/as coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Obradoiro Desenvólvese coa finalidade de que o alumnado participe activamente no proceso de aprendizaxe, enfrontándose á necesidade de valorar, responder e experimentar os coñecementos expostos nas sesións maxistrais a través de prácticas gráficas.
Elíxense para a realización destas prácticas exemplos arquitectónicos reais ou elementos que se consideren axeitados. A formalización dos devanditos proxectos búscase adecuada ao nivel do curso no que se atopa o alumnado e contribúe a familiarizarse co feito arquitectónico.
Proba obxectiva Defínese como "proba obxectiva" ás dúas prácticas especiais que se realizan dentro do curso e que serven para comprobar o nivel alcanzado no proceso de aprendizaxe do alumno.
Constitúe un elemento de medida que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes e actitudes.

Atención personalizada
Metodoloxías
Obradoiro
Descrición
Atenderanse as necesidades e consultas do alumnado relacionadas co estudo e/ou temas vinculados coa materia, proporcionándolle orientación, apoio e motivación no proceso de aprendizaxe.

O "Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia", deberá pór en coñecemento do profesor correspondente, dita circunstancia, para poder concretar o desenvolvimiento desta actividade segundo considérese máis adecuada.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba obxectiva A2 A6 B1 B4 B5 B8 B12 B16 B17 B27 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Realizaranse dúas prácticas especiais ao longo do cuadrimestre.
Con estas prácticas avaliarase a transferencia dos coñecementos adquiridos polo estudantado nas diferentes partes da materia.

A porcentaxe da nota final será do 55%.

Para a aplicación desta porcentaxe será necesaria unha nota media de 5 puntos, entre as dúas prácticas especiais. Para facer a media débense aprobar ambas prácticas con ao menos un 5.


55
Obradoiro A2 A6 B1 B3 B4 B5 B7 B8 B16 B27 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 A avaliación das prácticas feitas nas aulas, será ao longo do cuadrimestre. Avaliarase o traballo feito polo alumnado e os coñecementos adquiridos.
Debido ao carácter fundamentalmente práctico da materia, requirese unha porcentaxe do 90% de prácticas entregadas en data, atendendo ao calendario académico.
No caso de non poder asistir de maneira xustificada, o alumnado poderá entregar o traballo na semana seguinte, sendo a súa valoración do 50% da nota.

A porcentaxe sobre da nota final será do 45%.
45
 
Observacións avaliación

NOTA:

A AVALIACIÓN SERÁ CONTINUA AO LONGO DO CUADRIMESTRE. A MATERIA
APROBARASE POR CURSO, TENDO SUPERADAS AS PARTES QUE FORMAN A NOTA FINAL =
[Taller 45% + Proba obxectiva (media de as dúas prácticas especiais)
55%].

PARA PODER PRESENTARSE Á SEGUNDA OPORTUNIDADE, O
ALUMNADO DEBE CUMPRIR OS MESMOS CRITERIOS ESIXIDOS NA PRIMEIRA
OPORTUNIDADE. QUEDA EXCLUIDO O ALUMNADO QUE NON CUMPRA DITAS CONDICIÓNS.


Fontes de información
Bibliografía básica (). .
FERRER MUÑOZ (). Axonometrías. Sistema de representación axonométrico.
IZQUIERDO ASENSI, Fernando (). Ejercicios de Geometría Descriptiva Tomo II. Sistema Acotado y Axonométrico.
IZQUIERDO ASENSI, Fernando (). Ejercicios de Geometría descriptiva. Tomo IV. Sistema Cónico. .
IZQUIERDO ASENSI, Fernando (). Geometría Descriptiva.
FRANCO TABOADA, José Antonio (2011). Geometría Descriptiva para la representación arquitectónica. Santiago de Compostela: Andavira Editora
BARDÉS FAURA; GIMÉNEZ RIBERA (). Geometría Descriptiva. Plans acotats i perspectives. Exercicis.
SÁNCHEZ GALLEGO (). Geometría descriptiva. Sistemas de Proyección Cilíndrica. .
PALANCAR PENELLA (). Geometría descriptiva. Sistemas de representación axonométrica. Caballera. Planos Acotados.
RODRIGUEZ DE ABAJO (). Geometría Descriptiva. Tomo III: Sistema de Perspectiva Caballera. .
RODRÍGUEZ DE ABAJO (). Geometría Descriptiva. Tomo V. Sistema Cónico. .
RODR͍GUEZ DE ABAJO (). Geometrí­a Descriptiva. Tomo IV: Sistema Axonométrico. .
Rodilla López, José Luis (2009). Perspectiva Lineal (parte I). A Coruña:El autor
VILLANUEVA BARTRINA (). Perspectiva lineal. Su relación con la fotografía. .
BARTOLOMÉ RAMÍREZ (). Perspectiva: fundamentos y aplicaciones..

Bibliografía complementaria Rodilla López, José Luis (2006). Apuntes de Geometría Métrica, Homología y Afinidad. Aplicaciones. A Coruña:El autor
IZQUIERDO ASENSI (). Construcciones Geométricas.
ÁLVAREZ BENGOA; RODRÍGUEZ DE ABAJO (). Curso de Dibujo Geométrico y Croquización. .
IZQUIERDO ASENSI (). Fórmulas y propiedades geométricas.
RENDÓN GÓMEZ (). Geometría paso a paso. Vol. I..


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Xeometría Descritiva [En extinción]/670G01004
Expresión Gráfica Arquitectónica I [En extinción]/670G01008

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Expresión Gráfica Arquitectónica II/670G01013

Materias que continúan o temario

Observacións

Para abordar os fundamentos da representación gráfica, recoméndase cursar a materia de Xeometría da Representación de forma previa ou simultánea ao resto de materias da área de Expresión Gráfica Arquitectónica.

PRERREQUISITOS. Recoméndase cursar a materia de Xeometría Descritiva en Primeiro Curso.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías