Identifying Data 2019/20
Subject (*) Organisation, Programming and Control Code 670G01021
Study programme
Grao en Arquitectura Técnica
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Third Obligatory 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Construcións e Estruturas Arquitectónicas, Civís e Aeronáuticas
Coordinador
Pinedo Iglesias, Eduardo Miguel
E-mail
eduardo.m.pinedo@udc.es
Lecturers
Pinedo Iglesias, Eduardo Miguel
E-mail
eduardo.m.pinedo@udc.es
Web http://www.iesc.es
General description La asignatura “Organización, Programación y control de obras”, es imprescindible para poder realizar las funciones básicas de la dirección de producción en la construcción, aplicando gráficos para la planificación y control de las obras. Se intenta sintetizar en esta asignatura, mediante el temario que se expone, toda la materia necesaria para asegurar un completo y sistemático conocimiento de los aspectos fundamentales para organizar una obra de edificación y programar detalladamente las actividades asignando los tiempos y recursos necesarios para su ejecución.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A11 Coñecer e aplicar as técnicas e procedementos de planificación, programación e organización do proceso de construción da obra.
A18 Dirixir e xestionar o proceso de execución da obra.
B2 Capacidade de organización e planificación.
B3 Capacidade para a procura, análise, selección, utilización e xestión da información.
B6 Capacidade para a toma de decisións.
B7 Capacidade de traballo en equipo.
B8 Capacidade para traballar nun equipo de carácter interdisciplinario.
B19 Capacidade de liderado, diálogo e negociación.
C3 Using ICT in working contexts and lifelong learning.
C5 Understanding the importance of entrepreneurial culture and the useful means for enterprising people.
C6 Acquiring skills for healthy lifestyles, and healthy habits and routines.
C7 Developing the ability to work in interdisciplinary or transdisciplinary teams in order to offer proposals that can contribute to a sustainable environmental, economic, political and social development.
C8 Valuing the importance of research, innovation and technological development for the socioeconomic and cultural progress of society.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Adquirirá conocimientos sobre las funciones básicas de la dirección de producción en la construcción A11
A18
C5
C7
Conocerá y aplicará los gráficos empleados para la planificación y control de las obras C3
Conocerá y aplicará la teoría grafo y los métodos de planificación y control que se basan en dicha teoría que emplean la ruta crítica C3
Conocerá y aplicará distintos métodos matemáticos y heurísticos para la optimización recursos. C3
C8
Conocerá y analizará el concepto de productividad, el estudio de métodos y las políticas de incentivos A18
B2
B3
B6
B7
C5
Conocerá y aplicará el informe del valor acumulado como método para el control temporal de la producción y costes de producción A18
Tendrá la capacidad de organizar una obra de edificación y programar detalladamente las actividades asignando tiempos y recursos necesarios para su ejecución, así como los trabajos de mantenimiento B8
B19
C6

Contents
Topic Sub-topic
1. Organization. 1. Building Construction and building-site work as an unusual industrial process
2. Agents
3. Organization. Concept and historical synthesis
4. Principles and objectives of the organization
5. Typology of organizations
6. Distribution in plan. Basic principles
3. Spatial organization of the building site 1. On-site implantation
2. The importance of allocating rigid resources
3. Organization chart
4. Employee control
5. Some features about execution activities
Planificación y gestión de obra 7. El presupuesto de costes según la Empresa Constructora
8. Optimización de Costes según un Programa
Gestión y cierre de obra 9. Documentación de las obras
10. Proyecto de ejecución de obra
11. Control de ejecución de obra

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Introductory activities A11 B2 C3 10 40 50
Workbook A11 C8 2 8 10
Supervised projects A11 A18 B2 B3 B6 B7 B19 C6 5 20 25
Case study A11 A18 B2 B3 B6 B7 C3 C8 6 12 18
Glossary A11 C5 C8 2 8 10
ICT practicals A11 A18 B2 B3 B6 B7 B8 C5 C7 6 12 18
Objective test A11 A18 B2 B3 B6 B7 2 12 14
 
Personalized attention 5 0 5
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Introductory activities Explicación de las bases de la realización de cada uno de los entorno de la Gestión Online de Proyecto y Obra, de los fundamentos científicos, bases legales, normativa de aplicación,...
Workbook Un fondo bibliográfico y páginas web para que el estudiante consulte la metodología. Especialmente orientado a que lo haga previamente a la realización de trabajos tutelados.
Supervised projects Students could develop only one exercise, and at least two exercises.
It must be divided into two parts.
1ª A clear statement and method with provision of data con aportación de datos for the case study.
After the deadline students will be informed about changes and complementary data that it must take into consideration to develop it.
2ª Developing exercises.
Case study Each student is guided to a methodologhy in all types of procedures related with planning work.
All of them are in a format that permits analizing methodology related wth IT use.
Glossary Se aporta terminología y argot propio de los distintos campos de la Gestión de Proyecto y Obra en sus distintos ámbitos para la gestión online. En la prueba objetiva se incluye un test que permite conocer el grado de conocimiento que ha adquirido el alumno sobre los términos y expresiones que utilizará en su actividad profesional en la Gestión Integrada Online de Proyecto y Obra.
ICT practicals Every exercise done by the student will have two parts:

1ª part- Exposition of a concrete process, analysis and IT methodologhy
2ª part.- Exposition de un case study with a double perspective: management and a Project office and management of a Building company

Objective test At exams it will be given a global assessment of the learning process supervised every period.
There will be a final exam that will be divided in a theoretical part like a test and a case study.

Personalized attention
Methodologies
Glossary
Objective test
ICT practicals
Case study
Supervised projects
Description
Guidance to students will be given during the development of case study.
In order to improve learning, these consultations will allow checking the level of student involvement

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Glossary A11 C5 C8 Es complementaria para la evaluación de la teoría 10
Objective test A11 A18 B2 B3 B6 B7 Consists of theoretical questions and concrete exercises, very similar to those proposed during the academic year. It could be completed with some test questions.
50
ICT practicals A11 A18 B2 B3 B6 B7 B8 C5 C7 Knowledge and use of IT´s is considered a main competence (C3)
All exercises will be developed with appropiated models and applications
20
Case study A11 A18 B2 B3 B6 B7 C3 C8 Through several sessions in interactive classes will be developed cases in which procedures are the basis for processes
10
Supervised projects A11 A18 B2 B3 B6 B7 B19 C6 Through the course exercises will be proposed. 10
 
Assessment comments
Se realizarán controles parciales sin previo aviso. Supondrá una calificación con la que se podrá mejorar la calificación final, nunca reducirla. Permite hacer una estima del nivel de comprensión directa de las clases expositivas. Cada control no superará los 15 minutos y tendrá como contenido un test o una pregunta sobre un tema concreto y de rápida exposición.

Sources of information
Basic Eduardo Pinedo Iglesias (2003). Programación y Gestion de Obras. J.B. Castro Ambroa y Copibelén SL

Es la única publicación que recoge el programa integro de la asignatura, esta agotado pero hay ejemplares en la Biblioteca.

Para alguno de los temas que la Memoria del Grado ha incluido en la Guía Docente de esta asignatura no conozco otra fuente bibliográfica.

Complementary Eduardo Pinedo Iglesias (). Gestión Integrada de Proyecto y Obra. en formato web en la página iesc.es/publicaciones

Este libro estuvo en formato online hasta 2017 y recogía la actualización de los conocimientos del anterior


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Administration, Leadership and Management of Construction/670G01028

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.