Identifying Data 2020/21
Subject (*) Construction Materials I Code 670G01105
Study programme
Grao en Arquitectura Técnica
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
First Basic training 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Construcións e Estruturas Arquitectónicas, Civís e Aeronáuticas
Coordinador
Alonso Alonso, Patricia
E-mail
patricia.alonso.alonso@udc.es
Lecturers
Alonso Alonso, Patricia
E-mail
patricia.alonso.alonso@udc.es
Web http://euat.udc.es/es/
General description Nesta materia o alumno iniciase na aprendizaxe sobre a natureza dos diversos materiais de construcción así como a súa aproximación o aspecto físico e recoñecemento dos mesmos.
Contingency plan Plan de continxencia

Deseñánronse dous plans de continxencia.

MODALIDADE DOCENTE HÍBRIDA
Plantexase un primeiro escenario no que debido á capacidade das aulas u outro tipo de razóns non sexa factible a docencia presencial das clases expositivas (sesións maxistrais), en tanto que a docencia interactiva e de laboratorio, ó seren grupos de menor número de alumnos, poidan seguir impartíndose de forma presencial.
Nesta situación o único cambio previsto afecta á metodoloxía docente empleada nas sesións maxistrais que realizaranse en formato on line coa axuda da plataforma Teams incluida en Office365.
Non hai cambios nos contidos da materia, ni nos mecanismos de atención persoalizada ó alumno, ni nos criterios de avaliación.

MODALIDADE DOCENTE NON PRESENCIAL
Plantéxase un segundo escenario no que ante un posible confinamento non sexa factible ningún tipo de docencia presencial. En tal caso, os cambios previstos son os siguientes:

1. Modificacións nos contidos
Non se realizan cambios

2. Metodoloxías

*Metodoloxías docentes que se manteñen
Mantéñense adaptándoas a modalidade telemática: sesión maxistral, traballos tutelados e probas obxectivas

*Metodoloxías docentes que se modifican
A imposibilidade de continuar utilizando as metodoloxías en formato presencial: (prácticas de laboratorio e probas mixtas) obriga a adoptar estratexias alternativas similares que faciliten as aprendizaxes con independencia das posibles continxencias relativas ó equipamiento e conexión do alumnado. Por isto, óptase por facilitar a través da plataforma Moodle a documentación necesaria para continuar avanzando no programa formativo, con videos se e preciso, e o resto das tarefas efectuaranse coa axuda da plataforma Teams incluida en Office365.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Moodle, foro virtual, Teams, reunións virtuais e correo electrónico
Estes canais permanecerán abertos durante todo o período lectivo, respondendo o profesorado ás posibles consultas tanto durante as sesións virtuais, así como durante o horario oficial de tutorías.

4. Modificacións na avaliación
Proba obxectiva. Mantense o peso na calificación 40% e utilizaranse o procedemento de evaluación non presencial. Desenrolarase en liña mediante unha herramienta institucional (Moodle o cuestionarios de Microsoft Forms) con soporte de Teams, que facilite o aporte electrónico de respostas, imáxes ou outros tipos de documentos que permitan valorar o nivel competencial adquirido polo alumno na materia.

Os traballos tutelados xunto as probas mixtas manterán un peso na calificación 60%.
Sin embargo, as probas mixtas como estratexia utilizada na evaluación desta parte, potenciaranse a avaliación continua ó largo de todo o cuatrimestre, de forma que se poida ir avaliando o traballo do alumno semana a semana: tanto a través de traballos individuais, lecturas, foros, recoñecemento de mostras, resolución de problemas e intervencións durante as clases, que estarán enfocadas ó saber facer.

A avaliación de toda esta actividade (traballos tutelados e probas mixtas) será dun 60% e a proba obxectiva dun 40%, sendo preciso para facer media e aprobar en calqueira caso ter unha nota tanto “por curso” como no exame superior ó 5. Se non se chega a ese mínimo en cada unha das partes a nota resultante será como máximo dun 4. Para poder aprobar a parte de avaliación continua será necesario realizar como mínimo o 80% das actividades. As actividades que non se realicen terán unha calificación de 0.

*Observacións de avaliación:
Manteñense os criterios de avaliación indicados.
Os alumnos que por causas xustificadas relativas ó equipamiento informático ou de conexión, debidamente acreditadas, non puidesen realizar os exames correspondientes ás probas en liña, terán dereito á realización de ditas probas de forma oral, sendo requisito imprescindible solicitalo mediante correo electrónico ó menos 24 horas antes da data e hora do exame, tras isto serán oportunamente convocados para súa realización.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Non se realizan cambios

Study programme competencies
Code Study programme competences
A39 A0.4 Understanding of the chemical properties of the materials used in construction, how they are made and tested, their geological origin and environmental impact, and recycling and waste management strategies.
A47 A2.1 Understanding of the different types and physical and mechanical properties of traditional and prefabricated building materials and systems.
B31 B1 Students will demonstrate knowledge and understanding of subjects that build upon the foundation of a general secondary education using advanced textbooks and ideas and analyses from the cutting edge of their field.
B32 B2 Students will be able to use their knowledge professionally and will possess the skills required to formulate and defend arguments and solve problems within their area of study.
B33 B3 Students will have the ability to gather and interpret relevant data (especially within their field of study) in order to make decisions and reflect on social, scientific and ethical matters.
B34 B4 Students will be able to communicate information, ideas, problems and solutions to specialist and non-specialist audiences alike.
B35 B5 Students will develop the learning skills and autonomy they need to continue their studies at postgraduate level.
C1 Adequate oral and written expression in the official languages.
C3 Using ICT in working contexts and lifelong learning.
C4 Acting as a respectful citizen according to democratic cultures and human rights and with a gender perspective.
C5 Understanding the importance of entrepreneurial culture and the useful means for enterprising people.
C6 Acquiring skills for healthy lifestyles, and healthy habits and routines.
C7 Developing the ability to work in interdisciplinary or transdisciplinary teams in order to offer proposals that can contribute to a sustainable environmental, economic, political and social development.
C8 Valuing the importance of research, innovation and technological development for the socioeconomic and cultural progress of society.
C9 Ability to manage times and resources: developing plans, prioritizing activities, identifying critical points, establishing goals and accomplishing them.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecemento das características químicas dos materiais empleados na construcción, a súa orixe xeolóxica así como os seus procesos de elaboración. A39
Realización de ensayos de laboratorio para determinar as propiedades físicas e mecánicas dos materiais de construcción. B33
B34
C1
C8
C9
Coñecer os materiais, tecnoloxías, equipos, sistemas e procesos constructivos propios da edificación en xeral e en particular aqueles específicos de Galicia. A39
A47
Coñecer a evolución histórica dos materiais, tecnoloxías, procedementos, métodos, sistemas e elementos construtivos A47
Capacidade para recoñecer organolepticamente os materiais de construcción. A39
A47
Elaborar certificados e informes técnicos sobre a calidade dos materiais baseados en ensayos e probas organolépticas. B32
B35
C1
C3
C9
Manexar o impacto medioambiental, xestión de residuos, reciclado e construcción sustentable A39
C4
C7
Capacidade de análise e síntese. Capacidade de organización e planificación. Capacidade para a procura, análise, selección, utilización e xestión da información C6
C9
Capacidade de traballo en equipo B32
B33
C7
C9
Razoamento crítico. Compromiso ético. Aprendizaxe autónomo. Adaptación a novas situacións. Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica. Creatividade e innovación. B31
B33
B34
Motivación pola calidade. Sensibilidade cara a temas de seguridade laboral, accesibilidade, sustentabilidade e medioambiente C4
C6
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade C5
C8

Contents
Topic Sub-topic
BLOQUE 1. MATERIALES PETREOS TEMA 1.- Generalidades, clasificación y elección de los materiales
TEMA 2.- Rocas, formación clasificación general, estructuras
TEMA 3.- Rocas ígneas: intrusivas, filoneanas, extrusivas
TEMA 4.- Rocas sedimentarias, de formación mecánica, disgregadas
Coherentes, aplicaciones
TEMA 5.- Sedimentarias de precipitación química, aplicaciones
TEMA 6.- Rocas metamórficas
TEMA 7.- Rocas extracción: sistemas, obtención de tableros, tratamientos superficiales.
TEMA 8.- Formas de las piedras utilizadas en construcción.
BLOQUE TEMATICO 2. CERAMICA Y VIDRIO TEMA 9.- Cerámica, materias primas propiedades
TEMA 10.- Sistemas de elaboración
TEMA 11.- Productos cerámicos: ladrillos, bloques, bovedillas.
TEMA 12.- Tejas, piezas especiales, arcilla expandida
TEMA 13.- Baldosas cerámicas, fabricación, clasificación. Definiciones.
TEMA 14.- Azulejos. Pavimentos ceramicos.Gres
TEMA 15.- Vidrio, fabricación, características. Tipos, propiedades. Colocación
BLOQUE TEMATICO 3. CONGLOMERANTES TEMA 16.- Conglomerantes, generalidades. Cales, yesos: obtención, tipos, propiedades, productos para la construcción, aplicaciones.
TEMA 17.- Cementos tipo portland: fabricación, constituyentes. Hidratación,
TEMA 18.- Propiedades: fraguado, endurecimiento, calor de hidratación. inestabilidad volumétrica. Propiedades físicas y químicas. Carbonatación
TEMA 19.- Cementos, cales y yesos: almacenamiento y conservación.
TEMA 20.- RC-16. Definiciones. Tipos de cementos. Aplicaciones
BLOQUE 4. METALES TEMA 21.- Materiales metálicos: propiedades.
TEMA 22.- Hierro fundido. Acero, obtención. Productos para la construcción. Designaciones. Aplicaciones,
TEMA 23.- Acero: Tratamientos. Operaciones. Acero inoxidable
TEMA 24.- Aluminio, Cobre, zinc: obtención, propiedades, tratamientos, aleaciones, aplicaciones.
BLOQUE 5. MADERAS TEMA 25.- Madera: generalidades, composición, clasificaciones.
TEMA 26.- Propiedades y enfermedades de la Maderas. Aplicaciones.
PRÁCTICAS DE LABORATORIO GENERALIDADES
1.- Conceptos de normalización, estandarización, calidad, normalización 1 H.
2.- Concepto de ensayo, tipos, muestras, probetas 1 H.
3.- Estructura de los materiales 1 H

PROPIEDADES
4.- Físicas Básicas 1 H.
5.- Hidrofísicas 1 H.
6.-Acústicas 1 H.
7.-Térmicas 1 H.
8.-Mecánicas 1 H.
9-Químicas 1 H.
10.- Reglas para expresión numérica, aplicaciones 1 H.

ENSAYOS
11.- Instrumentación 1 H.
12.- Densidades, porosidades, compacidad, etc 1 H.
13.- Succión, tolerancias 1 H
14.- Tiempos de trabajabilidad y principio y fin de fraguado 1 H.
15.- Desgastes 1 H
16.- Medidores galvanizado, lacado etc 1 H.

EJERCICIOS
17.- Densidades, porosidades 1 H.
18.- Densidades 1 H
19.- Granulometrías 1 H
20.- Resistencias mecánicas 1 H.
21.- Tolerancias 1 H.

RECONOCIMIENTO
22.- Materiales pétreos 2 H
23.- Materiales cerámico 2 H.
24.- Vidrio 1 H.
25.- Yesos, escayolas, cales, cementos 1 H.
26.- Materiales metálicos 2 H.
27.- Maderas 1 H.
28.- OTROS

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A39 A47 26 50 76
Supervised projects B31 B32 B33 B34 B35 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 0 8 8
Laboratory practice A39 A47 B31 B32 B34 C3 C4 C5 C7 26 30 56
Objective test A47 A39 B33 B35 C1 C6 C8 C9 5 0 5
Mixed objective/subjective test A47 A39 B35 B34 B33 B32 B31 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 3 0 3
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Supervised projects Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
Laboratory practice Metodoloxía que permite que os estudantes aprendan efectivamente a través da realización de actividades de carácter práctico, tales como demostracións, exercicios, experimentos e investigacións
Objective test Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. Constitúe un instrumento de medida, elaborado rigorosamente, que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, intelixencia, etc. É de aplicación tanto para a avaliación diagnóstica, formativa como sumativa.

A Proba obxectiva pode combinar distintos tipos de preguntas: preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación. Tamén se pode construír con un só tipo dalgunha destas preguntas.
Mixed objective/subjective test Proba que integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxectivas.
En canto a preguntas de ensaio, recolle preguntas abertas de desenvolvemento. Ademais, en canto preguntas obxectivas, pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Laboratory practice
Description
Resolver dudas referentes ós contidos da asignatura.
Orientación e asesoramiento sobre bibliografías
Orientar traballos tutelados.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects B31 B32 B33 B34 B35 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma do alumno, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados. Está referida prioritariamente a aprendizaxe de "cómo facelas cousas";. Constitue unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade polo seu propio aprendizaxe. Este sistema de ensinanza basease en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes, o seguemento dese aprendizaxe independente dos estudantes e o seguemento da aprendizaxe polo profesor tutor 30
Objective test A47 A39 B33 B35 C1 C6 C8 C9 Proba que integra preguntas das materias impartidas nas clases explicativas e nas clases interactivas.

40
Mixed objective/subjective test A47 A39 B35 B34 B33 B32 B31 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 Proba que integra preguntas das materias impartidas.
Resolución de Exercicios.
Recoñecemento dos materiais de construcción estudiados.

30
 
Assessment comments

Avaliación continua

A avaliación continua abrangue o traballo desenrolado
nas clases interactivas, o traballo autónomo xeral do alumno desenrolado
durante o curso, os traballos tutelados, o traballo semanal e as presentacións orais. Además para poder optar a esta avaliación será necesaria a asistencia a clase como mínimo do 80% das
clases así como o realizaren tódalas actividades propostas. Además
para o aprobado final da asignatura, independente das porcentaxes das cualificacións que cada alumno obtenga dos traballos tutelados e das
probas será NECESARIO obtener unha NOTA MÍNIMA de 5 sobre 10 na prueba o
examen final. 

Caso particular: alumnos que non realizan as actividades da
avaliación continua (recoñecemento de dedicación a tempo parcial ou exencións) 

Os
alumnos que por algún motivo non poidan realizar as actividades que se
avaliarán no que se definiu como avaliación continua, terán dereito a demostrar
o seu coñecemento a través dun exame que estará formado por un test e se se
supera este a unha proba de desenvolvemento oral. Esta proba oral en caso de
non poderse facer de forma presencial substituirase por un exame oral a través
da plataforma Teams ou similar. Esta modalidade de avaliación excepcional
manterase tamén na segunda oportunidade .Para aprobar haberá que ter unha nota
superior a 5 en cada unha das partes. A nota final estará formada polo 40% do
test e o 60% da proba de desenvolvemento. En cada unha das partes haberá que
ter unha nota superior a 5 para poder aprobar. Se non se chega a ese mínimo en
cada unha das partes a nota final será como máximo dun 4.


Sources of information
Basic

APUNTES DE PRÁCTICAS E TEORÍA REDACTADOS POR PROFESORES DA ASIGNATURA

UNE 197001-2011

MATERIALES DE CONSTRUCCION G.I.Gorchakov

MATERIALES DE CONSTRUCCION F. Arredondo

TRATADO DE GEOLOGIA P. Bellair y CH. Pomerol

MATERIALES DE CONSTRUCCIÓN F.Orúx

PIEDRAS GRANITOS Y MARMOLESE. Samso.

LA PIEDRA EN CASTILLA Y LEÓN. Edit. Junta de Castilla yLeón.

ARQUITECTURA Y TECNOLOGÍA DE LA COLOCACIÓN DE PIZARRAS ENCUBIERTAS. José Luis Menéndez Seigas.

MANUAL DE ROCAS ORNAMENTALES. Edit. E.T.S. de Ingenieros de Minas de Madrid

MANUAL-GUÍA TÉCNICA DE LOS REVESTIMIENTOS Y PAVIMENTOS CERÁMICOS. EDT. INSTITUTO DE TECNOLOGÍA CERÁMICA DIPUTACIÓN DE CASTELLÓN. José Luis Porcar.

MANUAL DEL VIDRIO.. CITAV

EL CEMENTO PORTLAND Y OTROS AGLOMERANTES. Autor . F. Gomá.Edit. Editores técnicos asociados.

MANUAL DEL YESO. autores: Luis Villanueva Dominguez y Alfonso García Santos. Edit. ATEDY

FABRICACIÓN, CARACTERÍSTICAS Y APLICACIONES DE LOS DIVERSOS TIPOS DE CEMENTOS. Edit: E.T.A. Autor: M. Venuat.

INSTRUCCIÓN PARA LA RECEPCIÓN DE CEMENTOS (RC-16)

NORMAS UNE EN 197-1:2011/ 80-303:2013/80-305:2012/80307:2001/ E.H.E.08

FABRICACIÓN DE HIERRO, ACERO Y FUNDICIÓN. 2 tomos. José Apraiz B.

INSTRUCCIÓN DE ACERO ESTRUCTURAL  ( E A E ) 2011

LAS ARMADURAS. Instituto Técnico de la Construcción S.A. Ismael Sirvent Casanova

GALVANIZACIÓN EN CALIENTE; Asociación Técnica Española de Galvanización

ARMADURAS PASIVAS PARA HORMIGÓN ESTRUCTURAL. José Calatrava Ruiz

EL ALUMINIO EN LA CONSTRUCCIÓN. – TECNOLOGÍA DE LA MADERA. E. Salesianas. Edit. Don Bosco.

CÓDIGO TÉCNICO DE LA EDIFICACIÓN UNE, EN, PLIEGOS ETC.
Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.