Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Materiais de Construción I Código 670G01105
Titulación
Grao en Arquitectura Técnica
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Construcións e Estruturas Arquitectónicas, Civís e Aeronáuticas
Coordinación
Alonso Alonso, Patricia
López Rivadulla, Francisco Javier
Correo electrónico
patricia.alonso.alonso@udc.es
javier.rivadulla@udc.es
Profesorado
Alonso Alonso, Patricia
Iglesias Martinez, Maria Cruz
López Rivadulla, Francisco Javier
Correo electrónico
patricia.alonso.alonso@udc.es
cruz.iglesias@udc.es
javier.rivadulla@udc.es
Web http://euat.udc.es/es/
Descrición xeral Nesta materia o alumno iniciase na aprendizaxe sobre a natureza dos diversos materiais de construcción así como a súa aproximación o aspecto físico e recoñecemento dos mesmos.

Competencias do título
Código Competencias do título
A39 A0.4 Coñecemento das características químicas dos materiais empregados na construción, os seus procesos de elaboración, a metodoloxía dos ensaios de determinación das súas características, a súa orixe xeolóxica, do impacto ambiental, a reciclaxe e a xestión de residuos.
A47 A2.1 Coñecemento dos materiais e sistemas construtivos tradicionais ou prefabricados empregados na edificación, as súas variedades e as características físicas e mecánicas que os definen.
B31 B1 Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B32 B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
B33 B3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
B34 B4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado.
B35 B5 Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía respectuosa coa cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables.
C7 Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
C9 Ter a capacidade de xestionar tempos e recursos: desenvolver plans, priorizar actividades, identificar as críticas, establecer prazos e cumprilos.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecemento das características químicas dos materiais empleados na construcción, a súa orixe xeolóxica así como os seus procesos de elaboración. A39
Realización de ensayos de laboratorio para determinar as propiedades físicas e mecánicas dos materiais de construcción. B33
B34
C1
C8
C9
Coñecer os materiais, tecnoloxías, equipos, sistemas e procesos constructivos propios da edificación en xeral e en particular aqueles específicos de Galicia. A39
A47
Coñecer a evolución histórica dos materiais, tecnoloxías, procedementos, métodos, sistemas e elementos construtivos A47
Capacidade para recoñecer organolepticamente os materiais de construcción. A39
A47
Elaborar certificados e informes técnicos sobre a calidade dos materiais baseados en ensayos e probas organolépticas. B32
B35
C1
C3
C9
Manexar o impacto medioambiental, xestión de residuos, reciclado e construcción sustentable A39
C4
C7
Capacidade de análise e síntese. Capacidade de organización e planificación. Capacidade para a procura, análise, selección, utilización e xestión da información C6
C9
Capacidade de traballo en equipo B32
B33
C7
C9
Razoamento crítico. Compromiso ético. Aprendizaxe autónomo. Adaptación a novas situacións. Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica. Creatividade e innovación. B31
B33
B34
Motivación pola calidade. Sensibilidade cara a temas de seguridade laboral, accesibilidade, sustentabilidade e medioambiente C4
C6
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade C5
C8

Contidos
Temas Subtemas
BLOQUE TEMÁTICO 1. MATERIALES CONSTRUCTIVOS TRADICIONALES 1.1.- Generalidades, clasificación y elección de los materiales
1.2.- ROCAS, formación clasificación general, estructuras
1.3.- Rocas ígneas: intrusivas, filoneanas, extrusivas
1.4.- Rocas sedimentarias, de formación mecánica, disgregadas
Coherentes, aplicaciones
1.5.- Sedimentarias de precipitación química, aplicaciones
1.6.- Rocas metamórficas
1.7.- Rocas extracción: sistemas, obtención de tableros, tratamientos superficiales.
1.8.- Formas de las piedras utilizadas en construcción.
1.9.- CERAMICA, materias primas propiedades
1.10.- Sistemas de elaboración
1.11.- Productos cerámicos: ladrillos, bloques, bovedillas.
1.12.- Tejas, piezas especiales, arcilla expandida
1.13.- Baldosas cerámicas, fabricación, clasificación. Definiciones.
1.14.- Azulejos. Pavimentos cerámicos. Gres
1.15.- VIDRIO, fabricación, características. Tipos, propiedades. Colocación
BLOQUE TEMATICO 2. MATERIALES CONSTRUCTIVOS A BASE DE CONGLOMERANTES 2.16.- Conglomerantes, generalidades. CALES, YESOS: obtención, tipos, propiedades, productos para la construcción, aplicaciones.
2.17.- CEMENTOS tipo portland: fabricación, constituyentes. Hidratación,
2.18.- Propiedades: fraguado, endurecimiento, calor de hidratación. inestabilidad volumétrica. Propiedades físicas y químicas. Carbonatación
2.19.- Cementos, cales y yesos: almacenamiento y conservación.
2.20.- RC-16. Definiciones. Tipos de cementos. Aplicaciones
BLOQUE TEMÁTICO 3. OTROS MATERIALES CONSTRUCTIVOS TRADICIONALES 3.21.- Materiales METÁLICOS: propiedades.
3.22.- Hierro fundido. Acero, obtención. Productos para la construcción. Designaciones. Aplicaciones,
3.23.- Acero: Tratamientos. Operaciones. Acero inoxidable
3.24.- Aluminio, Cobre, zinc: obtención, propiedades, tratamientos, aleaciones, aplicaciones.
3.25.- MADERA: generalidades, composición, clasificaciones.
3.26.- Propiedades y enfermedades de la Maderas. Aplicaciones.
BLOQUE TEMÁTICO 4. GENERALIDADES, PROPIEDADES Y ENSAYOS DE LOS MATERIALES GENERALIDADES
1.- Conceptos de normalización, estandarización, calidad, normalización 1 H.
2.- Concepto de ensayo, tipos, muestras, probetas 1 H.
3.- Estructura de los materiales 1 H

PROPIEDADES
4.- Físicas Básicas 1 H.
5.- Hidrofísicas 1 H.
6.-Acústicas 1 H.
7.-Térmicas 1 H.
8.-Mecánicas 1 H.
9-Químicas 1 H.
10.- Reglas para expresión numérica, aplicaciones 1 H.

ENSAYOS
11.- UNE-EN 933-1 Granulometría, áridos 1 H.
12.- UNE-EN 1936 Densidades real y aparente 1 H.
13.- UNE-EN 772-11 y -21 Succión, porosidad, absorción por capilaridad 1 H
14.- UNE-EN 13279-2 Tiempos de trabajabilidad y principio y fin de fraguado 1 H.
15.- UNE-EN 10545-7 Desgaste por rozamiento 1 H
16.- UNE-EN 12390-3 y UNE-EN 15630-1 Probeta hormigón, tensión deformación barra de acero 1 H.

EJERCICIOS
17.- Densidades, porosidades 1 H.
18.- Densidades 1 H
19.- Granulometrías 1 H
20.- Resistencias mecánicas 1 H.
21.- Tolerancias 1 H.

RECONOCIMIENTO
22.- Materiales pétreos 2 H
23.- Materiales cerámico 2 H.
24.- Vidrio 1 H.
25.- Yesos, escayolas, cales, cementos 1 H.
26.- Materiales metálicos 2 H.
27.- Maderas 1 H.
28.- OTROS

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A39 A47 26 50 76
Traballos tutelados B31 B32 B33 B34 B35 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 0 8 8
Prácticas de laboratorio A39 A47 B31 B32 B34 C3 C4 C5 C7 26 30 56
Proba obxectiva A39 A47 B33 B35 C1 C6 C8 C9 5 0 5
Proba mixta A39 A47 B31 B32 B33 B34 B35 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 3 0 3
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Traballos tutelados Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
Prácticas de laboratorio Metodoloxía que permite que os estudantes aprendan efectivamente a través da realización de actividades de carácter práctico, tales como demostracións, exercicios, experimentos e investigacións
Proba obxectiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. Constitúe un instrumento de medida, elaborado rigorosamente, que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, intelixencia, etc. É de aplicación tanto para a avaliación diagnóstica, formativa como sumativa.

A Proba obxectiva pode combinar distintos tipos de preguntas: preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación. Tamén se pode construír con un só tipo dalgunha destas preguntas.
Proba mixta Proba que integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxectivas.
En canto a preguntas de ensaio, recolle preguntas abertas de desenvolvemento. Ademais, en canto preguntas obxectivas, pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Prácticas de laboratorio
Descrición
Resolver dudas referentes ós contidos da asignatura.
Orientación e asesoramiento sobre bibliografías
Orientar traballos tutelados.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados B31 B32 B33 B34 B35 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma do alumno, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados. Está referida prioritariamente a aprendizaxe de "cómo facelas cousas";. Constitue unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade polo seu propio aprendizaxe. Este sistema de ensinanza basease en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes, o seguemento dese aprendizaxe independente dos estudantes e o seguemento da aprendizaxe polo profesor tutor 30
Proba obxectiva A39 A47 B33 B35 C1 C6 C8 C9 Proba que integra preguntas das materias impartidas nas clases explicativas e nas clases interactivas.

40
Proba mixta A39 A47 B31 B32 B33 B34 B35 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 Proba que integra preguntas das materias impartidas.
Resolución de Exercicios.
Recoñecemento dos materiais de construcción estudiados.

30
 
Observacións avaliación

Avaliación continua

A avaliación continua abrangue o traballo desenrolado
nas clases interactivas, o traballo autónomo xeral do alumno desenrolado
durante o curso, os traballos tutelados, o traballo semanal e as presentacións orais. Además para poder optar a esta avaliación será necesaria a asistencia a clase como mínimo do 80% das
clases así como o realizaren tódalas actividades propostas. Además
para o aprobado final da asignatura, independente das porcentaxes das cualificacións que cada alumno obtenga dos traballos tutelados e das
probas será NECESARIO obtener unha NOTA MÍNIMA de 5 sobre 10 na proba o
examen final. 

Implicación
de plaxio

A
implicación de plaxio nun traballo desta asignatura traerá como calificación
automática un 0 na convocatoria, sen perxuicio do que a institución e/ou lexislación estableza
neste sentido.

Caso particular: alumnos que non realizan as actividades da
avaliación continua 

A Dispensa académica de exención de asistencia ou recoñecemento de dedicación a tempo parcial  

Estes alumnos terán dereito a demostrar o seu coñecemento a través dun exame que
estará formado por un test e se se supera este a unha proba de desenvolvemento mixta. Esta modalidade de
avaliación excepcional manterase tamén na segunda oportunidade. Para aprobar
haberá que ter unha nota superior a 5 en cada unha das partes. A nota final
estará formada polo 40% do test e o 60% da proba de desenvolvemento mixta. En
cada unha das partes haberá que ter unha nota superior a 5 para poder aprobar.
Se non se chega a ese mínimo en cada unha das partes a nota final será como
máximo dun 4.

B Outras circunstancias

Os alumnos que non realizaran a evaluación continua por outras circunstancias poderán presentarse na segunda oportunidade a un
examen específico que englobe tódolos contidos da asignatura. Para
aprobar o examen cumplirase as condicións descritas no apartado A.


Fontes de información
Bibliografía básica

APUNTES DE PRÁCTICAS E TEORÍA REDACTADOS POR PROFESORES DA ASIGNATURA

UNE 197001-2011

MATERIALES DE CONSTRUCCION G.I.Gorchakov

MATERIALES DE CONSTRUCCION F. Arredondo

TRATADO DE GEOLOGIA P. Bellair y CH. Pomerol

MATERIALES DE CONSTRUCCIÓN F.Orúx

PIEDRAS GRANITOS Y MARMOLESE. Samso.

LA PIEDRA EN CASTILLA Y LEÓN. Edit. Junta de Castilla yLeón.

ARQUITECTURA Y TECNOLOGÍA DE LA COLOCACIÓN DE PIZARRAS ENCUBIERTAS. José Luis Menéndez Seigas.

MANUAL DE ROCAS ORNAMENTALES. Edit. E.T.S. de Ingenieros de Minas de Madrid

MANUAL-GUÍA TÉCNICA DE LOS REVESTIMIENTOS Y PAVIMENTOS CERÁMICOS. EDT. INSTITUTO DE TECNOLOGÍA CERÁMICA DIPUTACIÓN DE CASTELLÓN. José Luis Porcar.

MANUAL DEL VIDRIO.. CITAV

EL CEMENTO PORTLAND Y OTROS AGLOMERANTES. Autor . F. Gomá.Edit. Editores técnicos asociados.

MANUAL DEL YESO. autores: Luis Villanueva Dominguez y Alfonso García Santos. Edit. ATEDY

FABRICACIÓN, CARACTERÍSTICAS Y APLICACIONES DE LOS DIVERSOS TIPOS DE CEMENTOS. Edit: E.T.A. Autor: M. Venuat.

INSTRUCCIÓN PARA LA RECEPCIÓN DE CEMENTOS (RC-16)

NORMAS UNE EN 197-1:2011/ 80-303:2013/80-305:2012/80307:2001/ CÓDIGO ESTRUCTURAL 2021

FABRICACIÓN DE HIERRO, ACERO Y FUNDICIÓN. 2 tomos. José Apraiz B.

INSTRUCCIÓN DE ACERO ESTRUCTURAL  ( E A E ) 2011

LAS ARMADURAS. Instituto Técnico de la Construcción S.A. Ismael Sirvent Casanova

GALVANIZACIÓN EN CALIENTE; Asociación Técnica Española de Galvanización

ARMADURAS PASIVAS PARA HORMIGÓN ESTRUCTURAL. José Calatrava Ruiz

EL ALUMINIO EN LA CONSTRUCCIÓN. – TECNOLOGÍA DE LA MADERA. E. Salesianas. Edit. Don Bosco.

CÓDIGO TÉCNICO DE LA EDIFICACIÓN UNE, EN, PLIEGOS ETC.
Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Materiais de Construción III/670G01118
Materiais de Construción II/670G01113

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías