Identifying Data 2020/21
Subject (*) Building Structures I Code 670G01107
Study programme
Grao en Arquitectura Técnica
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
First Obligatory 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Construcións e Estruturas Arquitectónicas, Civís e Aeronáuticas
Coordinador
Lamas Lopez, Valentin
E-mail
valentin.lamas@udc.es
Lecturers
Lamas Lopez, Valentin
Mosquera Rey, Emilio
E-mail
valentin.lamas@udc.es
emilio.mosquera@udc.es
Web
General description La asignatura aborda contenidos de elasticidad y resistencia de materiales junto a acciones en la edificación.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos No se modifican.
2. Metodoloxías *Metodoloxías docentes que se manteñen Sesión magistral Solución de problemas Prueba objetiva *Metodoloxías docentes que se modifican No se modican.
3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado La atención personalizada se realizara durante las clases y en horarios de tutorias oficiales empleando Teams y/o correo electrónico.
4. Modificacións na avaliación Se mantiene la evaluación de primera y segunda oportunidad en los mismos términos conservando igualmente aquellas evoluaciones previas que se hubiesen realizado. *Observacións de avaliación: Se mantienen las mismas que figuran en la guía docente. Son las mismas para la primera y segunda oportunidad. La condición de asistencia del 80% solo afecta a las clases presenciales hasta que se suspendieron las clases.
5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía No se realizan modificaciones. Es meramente orientativa y abierta a otros textos de mecánica.,elasticidad y resistencia de materiales.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A37 A0.2 Applied knowledge of the principles of general mechanics, structural systems statistics, mass point geometry, and elastic behaviour of solids (principles and analysis methods).
A56 A3.1 Ability to apply building rules and standards, and draw up technical specifications in relation to building methods and procedures.
A58 A3.3 Ability to carry out initial sizing, design, calculation and testing of structures, and oversee their implementation.
B31 B1 Students will demonstrate knowledge and understanding of subjects that build upon the foundation of a general secondary education using advanced textbooks and ideas and analyses from the cutting edge of their field.
B32 B2 Students will be able to use their knowledge professionally and will possess the skills required to formulate and defend arguments and solve problems within their area of study.
B33 B3 Students will have the ability to gather and interpret relevant data (especially within their field of study) in order to make decisions and reflect on social, scientific and ethical matters.
B34 B4 Students will be able to communicate information, ideas, problems and solutions to specialist and non-specialist audiences alike.
B35 B5 Students will develop the learning skills and autonomy they need to continue their studies at postgraduate level.
C1 Adequate oral and written expression in the official languages.
C3 Using ICT in working contexts and lifelong learning.
C4 Acting as a respectful citizen according to democratic cultures and human rights and with a gender perspective.
C5 Understanding the importance of entrepreneurial culture and the useful means for enterprising people.
C6 Acquiring skills for healthy lifestyles, and healthy habits and routines.
C7 Developing the ability to work in interdisciplinary or transdisciplinary teams in order to offer proposals that can contribute to a sustainable environmental, economic, political and social development.
C8 Valuing the importance of research, innovation and technological development for the socioeconomic and cultural progress of society.
C9 Ability to manage times and resources: developing plans, prioritizing activities, identifying critical points, establishing goals and accomplishing them.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Conocimientos aplicados a la Arquitectura Çtecnica de elasticidad y resistencia de materiales y de las acciones de edificación. A56
A58
B31
B32
B33
B34
B35
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
C9
Visión general del análisis tensional y deformacional, del predimensionado y comprobación de elementos estructurales sencillos en el ámbito de la edificación. A37
A56
A58
B31
B32
B33
B34
B35
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
C9

Contents
Topic Sub-topic
1.-Tensiones y deformaciones. Relaciones: ley de Hooke generalizada y ecuaciones de Lamé


2.-Principios de la resistencia de materiales.


3.-Esfuerzos simples: axil (tracción y compresión).Cortadura simple. Flexión pura.

4.-Esfuerzos combinados: flexión simple, flexión esviada. Flexión compuesta . Nucleo central.

5.-Acciones en la edificación. Aspectos normativos. Bases de cálculo.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A37 A56 A58 B31 B32 B33 B34 B35 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 30 30 60
Objective test A37 B31 B32 B33 B34 B35 C3 C6 C7 C8 C9 4 8 12
Problem solving A37 B31 B32 B33 B34 B35 C3 C6 C7 C8 C9 26 52 78
 
Personalized attention 0 0
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Se expondrán los diversos conceptos teoricos de la materia y se orienta al alumnado en el desarrollo de su trabajo autónomo.
Objective test Se plantearan cuestiones y/o problemas teóricoprácticos a resolver por el alumno.
Problem solving Se propondrán y/o resolverán por profesor y alumnado diversos ejercicios prácticos relacionados con el temario.

Personalized attention
Methodologies
Problem solving
Guest lecture / keynote speech
Objective test
Description
La atención personalizada será en el propio aula y en el horario de tutorías del profesor que figura en la web de la escuela.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Objective test A37 B31 B32 B33 B34 B35 C3 C6 C7 C8 C9 Consistira en ejercicios y/o cuestiones teoricopracticas 100
 
Assessment comments
El alumno puede alcanzar los 10 puntos con la resolución de ejercicios y/o teoría que plantee el profesor en la primera y segunda oportunidad de los exámenes oficiales que fije la escuela. Aquellos alumnos que garanticen una asistencia superior al 80% podrán también tener una evaluación continua a través de dos pruebas que el profesor propondrá a lo largo del curso antes de los exámenes oficiales. Se puede llevar a las pruebas calculadora no programable, material de dibujo, formulario A4 manuscrito redactado por el alumno exclusivamente con formulación. No se admiten teléfonos móviles en el examen. Se acudirá con el DNI a las pruebas. Pueden solicitar el no presentado durante la primera media hora. El esquema de calificación es orientativo, se ajustará, por parte de los profesores, en cada momento a las circunstancias del curso.

Sources of information
Basic Documento (). DB-SE. Ministerio de FOmento
Documento (). DB-SE-AE. Ministerio de Fomento
ortiz Berrocal,Luis (1985). Elasticidad. Litoprint Pricam, SA.
ortiz Berrocal,Luis (1992). Resistencia de materiales. McGraw
M. Vazquez (1986). Resistencia de Materiales. Coimpres, SA.
Timoshenko (1980). Resistencia de Materiales. Espasa Calpe, SA
Feodosiev (1980). Resistencia de Materiales. Mir
Timoshenko y Young (1981). Teoría de las Estructuras. Urmo,SA

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Mechanical Basics of Building Structures/670G01104

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Building Structures II/670G01111

Other comments
Para un axeitado seguimento da materia é imprescisdíbel o dominio previo dos seguintes temas: - Razoamento Lóxico. - Cálculo vectorial. - Sistemas de unidades. - Matrices. - Xeometría e Trigonometría. - Derivación e Integración. - Resolución de sistemas de ecuacións. Se recuerda que la bibliografía propuesta es orientativa. Existen numerosos textos de mecánica por los cueles se puede realizar el trabajo autónomo del alumno.


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.