Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Ferramentas Gráficas Dixitais para a Edificación Código 670G01109
Titulación
Grao en Arquitectura Técnica
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Expresión Gráfica Arquitectónica
Coordinación
Fernández Álvarez, Ángel José
Correo electrónico
angel.fernandez.alvarez@udc.es
Profesorado
Fernández Álvarez, Ángel José
López Chao, Vicente Adrián
Correo electrónico
angel.fernandez.alvarez@udc.es
v.lchao@udc.es
Web http://https://euat.udc.es/es/
Descrición xeral Esta asignatura proporciona os coñecementos básicos para que o alumno iníciese na utilización das distintas ferramentas gráficas digitales de aplicación no ámbito da edificación.
En combinación coas asignaturas Expresión Gráfica Arquitectónica I e Xeometría Descriptiva e da Representación preténdese traballar de forma produtiva na representación de elementos do ámbito da edificación.
A aprendizaxe desta materia se enfoca cara a unha representación óptima e eficaz utilizando as ferramentas gráficas digitales que se utilizan no ámbito profesional.
Plan de continxencia ACTUACIÓNS DOCENCIA NON PRESENCIAL COVID-19
Durante o curso 2020/21 as actividades docentes adaptaranse ao contexto definido en cada momento pola situación de crise sanitaria ocasionada polo COVID-19.

1. Modificacións nos contidos.
Non se realizarán cambios.

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
As metodoloxías suscitadas na guía adaptaranse á nova situación de excepcionalidade mediante o emprego das ferramentas telemáticas institucionais de traballo en equipo dispoñibles para a realización de seminarios en liña, así como o emprego da plataforma Moodle (Campus Virtual) e a utilización do correo electrónico.

*Metodoloxías docentes que se modifican.
A metodoloxía de "Sesión Magistral" substitúese por seminarios en liña (Microsoft Teams) cun formato máis flexible e dinámico coa posibilidade de participación do alumnado e resolución de dúbidas. A docencia expositiva adaptarase á nova situación de excepcionalidade mediante o emprego da plataforma Moodle (Campus Virtual) e a utilización do correo electrónico. O seguimiento e a revisión das tarefas e traballos da asignatura realizarase a través dalgunha plataforma telemática de traballo en equipo (Teams) organizándose a actividade en combinación coa plataforma Moodle da asignatura (Campus Virtual) e o correo electrónico UDC.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado.
A atención tutorial personalizada sobre cuestións informativas ou puntuales realizarase preferentemente a través do correo electrónico UDC aínda que tamén se poderán utilizar as ferramentas telemáticas institucionais dispoñibles de traballo en equipo. Toda a información sobre a asignatura neste periodo de docencia non presencial (actividades, entregas, avaliación, atención tutorial, ...) realizarase a través da plataforma Moodle da asignatura (Campus Virtual) polo que se recomenda a súa consulta frecuente por parte do alumnado.

4. Modificacións na avaliación

Metodoloxía: Traballos tutelados. Peso na cualificación: 100%.
Descrición: Elaboración de traballos prácticos tutelados relacionados cos contidos da asignatura.

*Observacións de avaliación:
A docencia da asignatura de Ferramentas Gráficas Digitales para a Edificación baséase nunha metodoloxía activa de aprendizaxe que inclúe enfoques pedagógicos como Project Based Learning e Problem Based Learning, mediante un sistema de avaliación continua e coa obligatoriedad de participación activa por parte do alumnado.

Cada tarefa/traballo práctico realizarase de forma individual e consideraranse APTOS aqueles traballos que alcancen unha puntuación mínima de 5 sobre 10. Para superar a asignatura é necesario a correcta realización de TODOS os traballos propostos así como o adecuado seguimiento dos mesmos na clase de prácticas (taller) e nas tutorías.

Ademais da asistencia, participación e realización de tarefas/traballos poderanse realizar as probas que se consideren necesarias co fin de valorar adecuadamente o grado de asimilación dos contidos conceptuais e procedimentales da asignatura.

Para superar a asignatura POR CURSO o alumno deberá realizar a entrega de TODOS os traballos propostos na forma e prazo sinalados ao comezo do periodo de docencia e cada un dos traballos deberá ser cualificado como APTO.

Os alumnos que non superen a asignatura por curso deberán entregar os traballos correspondentes na data fixada para a Primeira Oportunidade de avaliación (MAIO/XUÑO) ou, no seu caso, na data fixada para a Segunda Oportunidade de avaliación (XULLO). Nestas entregas deberán seguirse OBLIGATORIAMENTE as indicacións correspondentes do profesorado responsable da materia.

Para poder ser evaluado na Primeira e Segunda Oportunidade considérase OBLIGATORIO realizar un seguimiento dos traballos a entregar sendo responsabilidade do alumno a participación activa nas tutorías.

IMPORTANTE: Terá a condición de NON PRESENTADO o alumno que non entregue en tempo e forma algún dos traballos propostos. Non se permitirá completar ou modificar os traballos fóra das datas de entrega sinaladas.

As entregas dos traballos realizaranse por vía telemática a través da plataforma Moodle da asignatura (Campus Virtual). Nestas entregas deberán seguirse OBLIGATORIAMENTE as indicacións correspondentes do profesorado responsable da materia.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía.
Mantense as fontes de información básicas e complementarias reflectidas na guía docente xa que os alumnos teñen á súa disposición tanto na plataforma Moodle da asignatura (campus virtual) como na web (recursos en liña) toda a documentación necesaria e suficiente para o estudo adecuado dos contidos da materia.

Competencias do título
Código Competencias do título
A38 A0.3 Capacidade para aplicar os sistemas de representación espacial, o desenvolvemento do esbozo, a proporcionalidade, a linguaxe e as técnicas da representación gráfica dos elementos e procesos construtivos.
A45 A1.2 Coñecemento dos procedementos e métodos infográficos e cartográficos no campo da edificación.
B1 Capacidade de análise e síntese.
B3 Capacidade para a procura, análise, selección, utilización e xestión da información.
B4 Coñecementos de informática relativos ao ámbito de estudo.
B5 Capacidade para a resolución de problemas.
B12 Razoamento crítico.
B14 Aprendizaxe autónomo.
B16 Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica.
B25 Hábito de estudo e método de traballo.
B27 Capacidade de comunicación a través da palabra e da imaxe.
B31 B1 Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B32 B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
B33 B3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
B34 B4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado.
B35 B5 Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía respectuosa coa cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero.
C6 Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables.
C7 Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer os procedementos e métodos infográficos utilizados no campo da edificación. A38
A45
B3
B4
B5
B12
B14
B31
B32
B33
B34
B35
C1
C3
C4
C6
C7
C8
Adquirir destreza no manexo do debuxo en 2D e en 3D mediante sistemas e aplicacións informáticas gráficas como ferramenta de comunicación e representación no ámbito da edificación. A38
A45
B1
B3
B4
B5
B12
B14
B16
B25
B31
B32
B33
B34
B35
C1
C3
C4
C6
C7
C8
Aplicar los procedimientos gráficos informáticos a la representación de objetos y espacios. A38
A45
B1
B3
B4
B5
B12
B14
B16
B31
B32
B33
B34
B35
C1
C3
C4
C6
C7
C8
Concebir y representar los atributos visuales de los objetos por medio de las técnicas informáticas del dibujo. A38
A45
B1
B5
B12
B14
B16
B25
B31
B32
B33
B34
B35
C1
C3
C4
C6
C7
C8
Adquirir el conocimiento adecuado y aplicado a la edificación de los sistemas de representación espacial, el análisis formal y las leyes de la percepción visual por medio de herramientas, procedimientos y métodos infográficos. A38
A45
B1
B3
B4
B5
B12
B14
B16
B25
B31
B32
B33
B34
B35
C1
C3
C4
C6
C7
C8
Aplicar sistemas avanzados de representación y comunicación gráfica a los procesos edificatorios. A38
A45
B1
B3
B4
B5
B12
B14
B16
B25
B27
B31
B32
B33
B34
B35
C1
C3
C4
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
Introdución ao Deseño Asistido por Ordenador (CAD). Fundamentos da representación gráfica digital 2D e 3D.
Contorna gráfico de traballo. Propiedades básicas obxectos. Comandos e operacións. Ferramentas de edición e xestión do debuxo. Textos. Acotación. Presentación e trazado.
Introdución ao modelado xeométrico 3D. Primitivas. Operacións booleanas. Xeración de sólidos. Modelado de superficies e xeometrías arquitectónicas e constructivas.
Introdución á infografía 3D. Visualización e virtualización. Renderizado.
Introdución á metodoloxía BIM (Building Information Modeling). Contextualización. Contorna de traballo. Interfaz. Modelado básico. Anotación, medición e presentación. Visualización.
Introduction to digital image processing. Basic concepts of digital image editing: bitmap and vector design.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A45 B1 B3 B12 B14 B25 B27 B31 B33 B35 C1 C4 C6 C7 C8 15 10 25
Solución de problemas A38 A45 B1 B4 B5 B12 B14 B16 B31 B32 B33 C3 5 10 15
Prácticas a través de TIC A38 A45 B1 B4 B5 B12 B14 B16 B25 B33 B34 C3 C8 5 8 13
Obradoiro A38 A45 B1 B3 B4 B5 B16 B25 B32 C3 C4 C7 30 20 50
Traballos tutelados A38 A45 B1 B3 B4 B5 B12 B14 B16 B25 B27 B32 B33 B34 C1 C3 C8 0 30 30
Portafolios do alumno A45 B1 B3 B12 B14 B25 B27 B33 B34 C1 C3 C8 0 5 5
Proba obxectiva A38 A45 B1 B3 B4 B5 B12 B16 B31 B32 C3 5 0 5
Análise de fontes documentais A38 A45 B1 B3 B12 B14 B25 B33 C3 C8 0 5 5
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral O formato da docencia expositiva consiste na modalidade de exposición oral complementada co uso de medios audiovisuales e a introdución de cuestións suscitadas aos estudantes coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. A exposición oral poderase complementar con outro tipo de actividades formativas como conferencias, presentacións, charlas, visitas, etc.
Solución de problemas Técnica mediante a que ha de resolverse unha situación problemática concreta, a partir dos coñecementos que se traballaron, que pode ter máis dunha posible solución.
Prácticas a través de TIC Realización de tarefas prácticas específicas nas que sevaplicarán os coñecementos adquiridos sobre as distintas ferramentas gráficas digitales.
Obradoiro A docencia interactiva organízase segundo a estrutura de taller, modalidade formativa orientada á aplicación das aprendizaxes adquiridas nas clases teóricas e na que se poden combinar diversas metodoloxías/probas (exposicións, simulaciones, debates, solución de problemas, prácticas guiadas, etc) a través da que o alumnado realiza tarefas eminentemente prácticas sobre un tema específico, co apoio e a supervisión do profesorado.
Traballos tutelados Con esta metodoloxía preténdese promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes baixo tutélaa do profesorado tanto en escenarios académicos como profesionais. Refírese á aprendizaxe de "como facer as cousas", é o estudante o que asume a responsabilidade da súa formación.
Portafolios do alumno Consiste na recopilación de datos que o alumno vai elaborando a partir das sesións teóricas (expositivas) e das súas reflexións persoais relativas ao traballo proposto: datos gráficos, imaxes, debuxos, referencias bibliográficas, documentación técnica e apuntes relacionados co desenvolvemento de cada un dos exercicios propostos.
Proba obxectiva Realización de probas que se consideren necesarias co fin de valorar adecuadamente o grado de asimilación dos contidos conceptuais e procedimentales da asignatura. Estas probas poderán ter un formato variado e adaptado ás características especificas dos contidos expostos.
Análise de fontes documentais Para o desenvolvemento material dos traballos, procederase á análise das fontes documentales relacionadas co tema proposto mediante a utilización de documentos audiovisuales, bibliográficos, reportaxes documentales, paneles gráficos, fotografías, maquetas, artigos, textos informativos, normativa de aplicación, etc. De forma individual ou nos grupos de taller analízase a documentación dispoñible e amplíase, elaborando unha síntese das distintas fontes documentales.

Atención personalizada
Metodoloxías
Obradoiro
Traballos tutelados
Portafolios do alumno
Descrición
O profesorado simultaneará o seguimiento colectivo do grupo co de cada alumno para garantir a correcta evolución do proceso proyectual individual. Atenderanse as necesidades e consultas do alumnado relacionadas co estudo e/ou temas vinculados coa materia proporcionándolle orientación, apoio e motivación no proceso de ensino/aprendizaxe.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A38 A45 B1 B3 B4 B5 B12 B14 B16 B25 B27 B32 B33 B34 C1 C3 C8 Propoñerase a elaboración de traballos prácticos relacionados cos contidos da asignatura.
Ao comezo do cuatrimestre comunicarase aos alumnos o número de traballos, as súas características e as datas de entrega correspondentes.
70
Portafolios do alumno A45 B1 B3 B12 B14 B25 B27 B33 B34 C1 C3 C8 Neste apartado considérase o seguimiento da recopilación de datos e a xestión de información elaborada polo alumno con relación aos traballos desenvolvidos así como a participación activa e o aprovechamiento do alumnado nas prácticas e actividades que se realicen sobre os contidos da asignatura. 10
Prácticas a través de TIC A38 A45 B1 B4 B5 B12 B14 B16 B25 B33 B34 C3 C8
Desenvolveranse prácticas que demostren destrezas no manexo das ferramentas digitales expostas durante as clases.
10
Proba obxectiva A38 A45 B1 B3 B4 B5 B12 B16 B31 B32 C3 Realización de probas que se consideren necesarias co fin de valorar adecuadamente o grado de asimilación dos contidos conceptuais e procedimentales da asignatura. Estas probas poderán ter un formato variado e adaptado ás características especificas dos contidos expostos. 10
 
Observacións avaliación

Para a avaliación da asignatura esíxese unha asistencia regular tanto ás
clases expositivas (TEORÍA) como ás interactivas (PRÁCTICA) cun mínimo
do 80% de asistencia en cada unha delas. Calquera incidencia relacionada
coa asistencia (causas familiares, laborais, dispensa académica de
exención de asistencia, etc.) deberá ser comunicada ao profesorado
responsable ao comezo do periodo de docencia ou no momento en que esta
se produza.


A docencia da asignatura de Ferramentas Gráficas Digitales para a
Edificación baséase nunha metodoloxía de Aprendizaxe Baseada en
Proxectos (ABP), suxeitos a un sistema de avaliación continua e coa
obligatoriedad de participación activa por parte do alumnado.


Cada tarefa/traballo práctico realizarase de forma individual e
consideraranse APTOS aqueles traballos que alcancen unha puntuación
mínima de 5 sobre 10. Para superar a asignatura é necesario a correcta
realización de TODOS os traballos propostos así como o adecuado
seguimiento dos mesmos na clase de prácticas (taller) e nas tutorías.


Ademais da asistencia, participación e realización de traballos
tutelados poderanse realizar as probas que se consideren necesarias co
fin de valorar adecuadamente o grado de asimilación dos contidos
conceptuais e procedimentales da asignatura.


Para superar a asignatura POR CURSO o alumno deberá realizar a entrega
de TODOS os traballos propostos na forma e prazo sinalados ao comezo do
periodo de docencia e cada un dos traballos deberá ser cualificado como
APTO.


Os alumnos que non superen a asignatura por curso deberán entregar os
traballos correspondentes na data fixada para a Primeira Oportunidade de
avaliación (XUÑO) ou, no seu caso, na data fixada para a Segunda
Oportunidade de avaliación (XULLO). Nestas entregas deberán seguirse
OBLIGATORIAMENTE as indicacións correspondentes do profesorado
responsable da materia.


Para poder ser evaluado na Primeira e Segunda Oportunidade considérase
OBLIGATORIO realizar un seguimiento dos traballos a entregar sendo
responsabilidade do alumno a participación activa nas tutorías.


IMPORTANTE: Terá a condición de NON PRESENTADO o alumno que se atope nalgunha das seguintes circunstancias:


- Non cumprir co mínimo de asistencia esixido.


- Non entregar en tempo e forma algún dos traballos propostos.


Non se permitirá completar ou modificar os traballos fóra das datas de entrega sinaladas.


Fontes de información
Bibliografía básica Manuales de usuario y tutoriales del software empleado en la asignatura. (). .
CARRANZA ZAVALA, Óscar (2019). AutoCAD 2019. Barcelona: Marcombo
REYES RODRÍGUEZ, Antonio Manuel (2019). AutoCAD 2019: manual imprescindible. Madrid: Ediciones Anaya
REYES RODRÍGUEZ, Antonio Manuel; CANDELARIO GARRIDO, Alonso;CORDERO TORRES, Pablo (2016). BIM. Diseño y Gestión de la Construcción. Madrid: Ediciones Anaya
KREBS, Jan (2007). CAD. Basel: Birkhauser
ELYS, John (2013). Fundamentos del diseño asistido por ordenador (CAD) : en arquitectura. Barcelona: Blume
RODRÍGUEZ, Hugo (2020). Guía completa de la Imagen Digital, 5ª ed.. Barcelona: Marcombo

Bibliografía complementaria MOLL, Ze (2009). Curso de dibujo arquitectónico : [herramientas y técnicas para la representación bidimensional y tridimensional]. Barcelona: Acanto
CHING, D. K. (2015). Architectural graphics. Nueva York: Wiley
McMorrough, Julia (2017). Dibujo para arquitectos : cómo usar la ilustración para explorar conceptos, definir elementos y rediseñar edificios con eficacia. Barcelona: Promopress
FÉLEZ, J. (Coord.); MARTÍNEZ, M.L.; CABANELLAS, J.M.; CARRETERO, A. (1996). Fundamentos de ingeniería gráfica. Madrid: Síntesis


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Xeometría Descritiva e da Representación/670G01102
Expresión Gráfica Arquitectónica I/670G01103

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Xeometría Descritiva e da Representación/670G01102

Materias que continúan o temario
Expresión Gráfica Arquitectónica II/670G01117

Observacións

Considérase recomendable posuír uns mínimos coñecementos a nivel de usuario do uso de software informático (instalación de programas, xestión de arquivos, utilización de sistemas operativos e ferramentas ofimáticas a nivel de usuario...).

MOI IMPORTANTE: Recoméndase acudir ás clases da asignatura provistos dun ordenador portatil con acceso a Internet.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías