Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) Biblioteconomía Aplicada Código 710212301
Titulación
Diplomado en Bibliotoeconomía e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
1º e 2º Ciclo Anual
Terceiro Obrigatoria 8
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Correo electrónico
Profesorado
Correo electrónico
Web http://www.udc.es/humanidades
Descrición xeral Tipoloxía e modelos de bibliotecas. Sistemas, redes e consorcios. Personal e instalaciones. Gestión de la colección.Servicios

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecemento da natureza da información e dos documentos, dos seus diversos modos de produción e do seu ciclo de xestión, dos aspectos legais e éticos do seu uso e transferencia, e das fontes principais de información en calquera soporte, e ao longo do tempo.
A2 Coñecemento, comprensión, aplicación e valoración dos principios teóricos e metodolóxicos para a organización e avaliación de sistemas, unidades e servizos de información.
A6 Coñecemento da realidade nacional e internacional en materia de políticas e servizos de información e das industrias da cultura.
A9 Habilidades na obtención, tratamento e interpretación de datos sobre o contorno das unidades e servizos de información, dos procesos de produción, transferencia e uso da información e da actividade científica.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B8 Capacidade de análise e de síntese aplicada á xestión e organización da información.
B9 Capacidade de xestión da información relevante.
B11 Habilidades no uso de software xenérico (ofimática).
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Valorar y conocer los elementos constitutivos de las tipologías bibliotecarias en el contexto de la Sociedad de la información y del conocimiento. Así como su evolución y estado actual. A2
Definir las funciones de las diferentes tipologías bibliotecarias y de los responsables de las mismas en el marco de las tendencias generales del mundo bibliotecario, y como principales centros de difusión de recursos de información. A2
A9
B6
C8
Dotar al alumno de unas bases teórico-técnicas que le capaciten para el desarrollo de adecuados servicios y/o productos dentro de las unidades bibliotecarias en las que desempeñen su labor profesional. Fomentando el desarrollo de un pensamiento crítico y creativo para enfrentarse adecuadamente al diseño y planificación de servicios bibliotecarios. A2
A6
B1
B3
C6
Ofrecer una panorámica general de las nuevas tendencias en biblioteconomía aplicada destacando la importancia de conocer y dominar las herramientas tecnológicas existentes que permiten la adecuada explotación de la información. A1
A9
B4
B8
C3
Iniciarse en la metodología de investigación de la disciplina mediante un trabajo de curso tutelado. B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B11
C3
C5

Contidos
Temas Subtemas
1. Introducción

2. Análisis de las diversas clases de bibliotecas

3. Estudio de Personal. Edificio. Instalaciones. Planificación y gestión de la colección. Conservación. Evaluación y calidad
1.1. Presentación del programa. Contextualización
1.2. La Biblioteconomía. La Biblioteca, objeto de la biblioteconomía
1.3. Tipos y clases de bibliotecas

2.1. Bibliotecas Nacionales y de las Autonomías
2.2. La Biblioteca Pública
2.3. Bibliotecas Escolares
2.4. Bibliotecas Universitarias
2.5. Bibliotecas Especializadas, Especiales y Centros de Documentación

3.1. El personal de la biblioteca. Funciones
3.2. El edificio de la biblioteca. Instalaciones. Prevención y conservación
3.3. Formación y gestión de la colección
3.4. Servicios bibliotecarios
3.5. Evaluación y calidad

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba de resposta breve 3 9 12
Glosario 1 10 11
Recensión bilbiográfica 3 15 18
Sesión maxistral 33 33 66
Traballos tutelados 4 24 28
Estudo de casos 9 15 24
Discusión dirixida 6 0 6
Aprendizaxe colaborativa 6 8 14
Saídas de campo 10 5 15
 
Atención personalizada 6 0 6
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba de resposta breve Test de cada tema para a avaliación continua
Glosario Identificación dos conceptos fundamentais e elaboración de vocabularios
Recensión bilbiográfica Lectura e comentario de un texto relacionado cos contidos de cada tema
Sesión maxistral Exposición de contidos teóricos da materia
Traballos tutelados Traballo en pequeno grupo con desenvolvementos teóricos e prácticos
Estudo de casos Resolución de supostos de carácter práctico proporcionados polo profesor
Discusión dirixida Debates sobre diferentes resolucións dos estudos de caso, textos de recensións, etc.
Aprendizaxe colaborativa Achegas en grupo de caracter prospectivo sobre os contidos de cada tema
Saídas de campo Visitas a algúns tipos de bibliotecas

Atención personalizada
Metodoloxías
Glosario
Recensión bilbiográfica
Estudo de casos
Discusión dirixida
Aprendizaxe colaborativa
Saídas de campo
Sesión maxistral
Traballos tutelados
Descrición
Axuda á identificación. Corrección erros

Comentarios

Aclaracións e resolución dúbidas

Aclaracións e resolución dúbidas

Seguimento dos grupos. Problemas de integración.

Acompañamento, Aclaracións e resolución dúbidas, valoración de visita

Aclaracións e resolución dúbidas

Seguimento dos grupos. Resolución dúbidas

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Glosario Identificación de los conceptos fundamentales y elaboración de vocabularios 5
Recensión bilbiográfica Lectura y comentario de un texto relacionado con los contenidos de los temas 15
Estudo de casos Resolución de supuestos de caracter práctico planteados por el profesor 30
Proba de resposta breve Preguntas de respuesta breve sobre cada tema para la evaluación continua 20
Traballos tutelados Trabajo realizado en pequeño grupo con desarrollos teóricos y prácticos
30
 
Observacións avaliación
As metodoloxías sinaladas serán avaliadas de forma continua, sendo obrigatorio realizar todos os estudos de caso, probas de resposta breve e traballos tutelados.

Unha segunda opción conleva a realización do exame final de contidos teóricos e prácticos.

Fontes de información
Bibliografía básica

* ANGLADA I DE FERRER, L. “Biblioteca digital ¿mejor, peor o sólo distinto?”. Anales de Documentación, 2000, nº 3, pp. 25-39.

* ANGLADA, L. “El futur de les biblioteques i el bibliotecari del futur”. Item, 1993, 13, pp. 5-24.

* ARTAL, C. La biblioteca pública vista por los ciudadanos. Informe de estudio realizado en tres ciudades 1998/99. Barcelona: Fundación Bertelsmann, 1999.

* ASHWORTH, W. Special librarianship. London: Clive Bingley, 1979.

* BARÓ, M.; MAÑÁ, T.; VELLOSILLO, I. Bibliotecas escolares, ¿para qué?. Madrid: Anaya, 2001.

* CAMACHO, J. A. La biblioteca escolar en España: pasado, presente y un modelo para el futuro. Madrid: Ediciones de la Torre, 2003.

* CARRIÓN GÚTIEZ, M. Manual de bibliotecas. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 1993.

* CLAVES para el éxito: indicadores de rendimiento para bibliotecas públicas. Barcelona: Collegi Oficial de Bibliotecaris- Documentalistes de Catalunya, 1995.

* COMPETENCIAS del bibliotecario digital. Plan Estratégico de REBIUN, 2003 [en línea] http://bibliotecnica.upc.es/Rebiun/nova/InformesGrupoTrabajo/56.pdf [citado 18/03/05]

* DIRECTRICES IFLA/UNESCO para el desarrollo del servicio de bibliotecas públicas. Madrid: Secretaría General Técnica, Subdirección General de Información y Publicaciones, 2002.

* GÓMEZ HERNÁNDEZ, J. A. Biblioteconomía general y aplicada: conceptos básicos de gestión de bibliotecas. Murcia: DM, 1997.

* MOSCOSO, P. “La nueva misión de las bibliotecas universitarias ante el Espacio Europeo de Enseñanza Superior” [en línea] http://biblioteca.uam.es/documentos-/Jornadas_REBIUN/4%20-%20nueva_mision_bibliotecas.pdf [consultado 05/07/06]

* ORERA ORERA, L. Manual de Biblioteconomía. Madrid: Editorial Síntesis, 1998.

* PÉREZ PULIDO, M.; HERRERA MORILLAS, J. L. Teoría y nuevos escenarios de la Biblioteconomía. Buenos Aires: Alfagrama Ediciones, 2005.

* THOMPSON, J.; CARR, R. La biblioteca universitaria. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 1990.

* Título de grado en información y documentación. Madrid: Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación, 2004.

* VIDULLI, P. Diseño de bibliotecas: guía para planificar y proyectar bibliotecas públicas. Gijón: Ediciones Trea, 1996.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Biblioteconomía/710212202

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías