Datos Identificativos 2017/18
Asignatura (*) Sistema Español de Museos, Archivos y Bibliotecas Código 710521004
Titulación
Mestrado Universitario en Estudos Avanzados en Museos, Arquivos e Bibliotecas
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
Máster Oficial 1º cuatrimestre
Primero Obligatoria 3
Idioma
Gallego
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento
Coordinador/a
Perez Rodriguez, Maria Antonia
Correo electrónico
antonia.perezr@udc.es
Profesorado
Perez Rodriguez, Maria Antonia
Correo electrónico
antonia.perezr@udc.es
Web
Descripción general Os obxectivos son:
1º) Acadar por parte dos e das discentes a formación que lles permita coñecer o funcionamento legal e profisional que require traballar en rede. Unha labor que require que se desenvolva dentro dun determinado territorio e dentro dun sistema propio das ciencias da información e documentación.

2º) Dotar ás alumnas/os de coñecementos para levar a cabo a análise dos sistemas de información e documentación, e así poder optimizar as posibilidades que ofrecen para mellorar os servizos de cara ao usuario.

3º) Conquerir que os alumnos/as adequiran formación e habilidades instrumentais e intelectivas, que no eido profisional lles achancen chegar a sinerxias efectivas mediante o emprego do traballo en rede, e que sexan capaces de revertir os seus resultados desas sinerxias cara aos cidadáns.

Competencias del título
Código Competencias del título
A3 CE3 - Saber manejar y aplicar las nuevas tecnologías en el campo del patrimonio cultural y bibliográfico-documental.
A4 CE4 - Saber manejar estrategias de márqueting cultural.
A9 CE9 - Tener capacidad como gestor cultural y patrimonial.
A10 CE10 - Estar capacitado para diseñar, gestionar y organizar exposiciones permanentes y temporales.
A12 CE12 - Conocer los museos, archivos y bibliotecas desde un punto de vista diacrónico
A13 CE13 - Estar capacitado para diseñar nuevos recursos para museos, archivos y bibliotecas en el ámbito de la Sociedad del Conocimiento.
A14 CE14 - Contribuir al diseño y mejora de contenedores y de proyectos culturales y patrimoniales.
B1 CB6 - Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación
B2 CB7 - Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio
B3 CB8 - Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios
B4 CB9 - Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades
B5 CB10 - Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo
B8 CG3 - Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión ya para el aprendizaje a lo largo de su vida.
B9 CG5 - Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras
B10 CG6 - Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C3 CT3 - Habilidades para localizar y analizar información de fuentes diversas.
C4 CT4 - Capacidad de crítica y autocrítica
C6 CT6 - Capacidad de organización y planificación
C7 CT7 - Trabajar de forma autónoma y con iniciativa.
C9 CT10 - Incorporar las TIC en el proceso de investigación y la gestión de la información, el análisis de datos y la difusión y comunicación de resultados.

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias del título
Iniciar aos alumnos/as na análise dos sitemas de información de arqyuivos, bibliotecas, centros de documentación, museos, etc., no plano teórico e práctico, así como no seu aspecto legal. AP4
AP9
BP1
BP2
BP8
CP3
CP4
CP6
CP7
Iniciar na metodoloxía de investigación da disciplina mediante traballos de curso tutelados (teórico e práctico) que fomenten o desenrolo dun pensamento crítico e creativo. AP3
AP10
AP12
AP13
AP14
BP3
BP4
BP5
BP9
BP10
CP3
CP9

Contenidos
Tema Subtema
Tema 1. Concepto de sistema

1.1 Orixe, bases teóricas e evolución
1.2 Caractéristicas
Tema 2: Centros de información e construcción cultural

2.1 Sistema cultural e os centros de información
2.2 O territorio e a construcción e planificación dos sistema de información
Tema 3 Sistema de bibliotecas, sistema de arquivos e sistema de museos do Estado Español

3.1 Obxectivos e características de cada un dos sistemas de información sinalados
3.2 Aspectos legais de cada un dos sistemas de información sinalados

Planificación
Metodologías / pruebas Competéncias Horas presenciales Horas no presenciales / trabajo autónomo Horas totales
Sesión magistral B2 B10 C4 C6 11 0 11
Taller B5 B8 C7 C9 4 0 4
Lecturas A4 A9 A10 0 15 15
Trabajos tutelados A3 B4 B9 C3 1 20 21
Prueba objetiva A12 A13 A14 B1 B3 2 20 22
 
Atención personalizada 2 0 2
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Sesión magistral Aulas maxistrais nas cales se explicará a evolución e as bases teóricas da materia.
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Taller Modalidade formativa orientada á aplicación de aprendizaxes na que se poden combinar diversas metodoloxías/probas (exposicións, simulacións, debates, solución de problemas, prácticas guiadas, etc) a través da que o alumnado desenvolve tarefas eminentemente prácticas sobre un tema específico, co apoio e supervisión do profesorado.
Lecturas Son un conxunto de textos e documentación escrita que se recolleron e editaron como fonte de profundización nos contidos traballados.
Trabajos tutelados Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
Haberá unhas visitas sobre as que os alumnos deberán entregar á profesora un traballo sobre as explicacións que recibiu nela. Será obligatorio asistir a esta visita.
Prueba objetiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. Constitúe un instrumento de medida, elaborado rigorosamente, que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, intelixencia, etc. É de aplicación tanto para a avaliación diagnóstica, formativa como sumativa.

A Proba obxectiva pode combinar distintos tipos de preguntas: preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación. Tamén se pode construír con un só tipo dalgunha destas preguntas.

Atención personalizada
Metodologías
Trabajos tutelados
Descripción

Asesorar na metodoloxía así como na redacción.

Resolucíón de cuestións e problemas plantexados polos alumnos.

Importante a titorización dos traballos.

Evaluación
Metodologías Competéncias Descripción Calificación
Prueba objetiva A12 A13 A14 B1 B3 Preguntas breves e preguntas de desenrolo dos temas especificados.
Para superar a materia é preciso obter na proba obxectiva 2’5 puntos; de non obter esta cualificación non se aprobará
esta materia.
50
Lecturas A4 A9 A10 Avaliaranse a entrega na data establecida, a análise, síntese e reflexión persoal sobre o asunto tratado. 40
Trabajos tutelados A3 B4 B9 C3 Traballo individual constará da búsqueda de bibliografía (libros, capítulos de libros e artigos en revistas) en todo tipo de soportes e na rede. Está bibliografía terá que estar publicada nos últimos dez anos e centrarase na temática dos temas do apartado Contidos.

Estes traballos enviaranse por correo electrónico e entregaranse á profesora sobre papel na data acordada na aula. De non entregarse nese día, únicamente se recollerán eses traballos se o discente presenta a xustificación pertinente da razón pola cal non poido presentalos na data sinalada.
Efectuar cada un dos alumnos as lecturas e os traballos anteriores é indispensabel para superar a materia. Estos non subirán nota cando o discente non aprobe o examen da materia.
10
 
Observaciones evaluación

Efectuar cada un dos alumnos os traballos anteriores é indispensabel para superar a materia. Estos non subirán nota (nin farán media) cando o discente non conquira o aprobado na proba obxectiva, xa que non obter o aprobado no exame, implica non superar a disciplina.

Aquellos/as alumnos/as que tengan alguna clase de excepcionalidad para asistir a clase legalmente concedida, que hablen con el/la profesor/a a comienzos del curso para establecer las tutorías y los sistemas de evaluación correspondientes.


Fuentes de información
Básica

A profesora completará esta bibliografía nas aulas durante as explicacións. Tamén proporcionará ás alumnas/os a lexislación do Estado español e de varias das súas CCAA, no que atinxe aos seus respectivos sistemas de información.

Abadal Falgueras, E. Sistemas y servicios de información digital. Gijón: Ed. Trea, 2001.

Bergtoglio Johansen. Introducción a la teoría de los sistemas. México: ed. Limusa, 1982.

Comision Europea DG XIII/E.4. Las bibliotecas públicas y la sociedad de la información. Luxemburgo: Oficina de Publicacións da CEE, 1998.

Fuentes Romero, J J. “Sistemas bibliotecarios en el Estado español”. En I Conferencia de Bibliotecarios y Documentalistas Españoles. Madrid: Ministerio de Cultura, 1992.

Fuentes Romero, J J. “Bibliotecas centrales de Comunidades Autónomas del Estado Español: su colección de materiales”. Revista española de documentación científica. 4,  23. 2001, pp. 395-416.

Hernandez, H. Las bibliotecas públicas en  España. Una realidad abierta. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 2001.

IFLA – FUNDESCO. Servicio de bibliotecas públicas. Directrices para el desarrollo. FundaCultura, 2002.

Kendal, K. E. Análisis de diseño de sistemas. México: Ed. Prentice, 1991

Osborne, L e Nakamura, M. Systems analysis for librarians an information professionals. Rnglewood: Libraries Ulimited, 2000

sistemas de información.

Bertalanffy, von L., Asbhy, W. R., Weinberg, et al.  Tendencias en la teoría general de sistemas. Madrid : Alianza Editorial, 1987.

Comision Europea DG XIII/E.4. Las bibliotecas públicas y la sociedad de la información. Luxemburgo: Oficina de Publicacións da CEE, 1998.

Fuentes Romero, J J. “Sistemas bibliotecarios en el Estado español”. En I Conferencia de Bibliotecarios y Documentalistas Españoles. Madrid: Ministerio de Cultura, 1992.

García Lopez, Genaro. "El origen del sistema bibliotecario Español. Características y utilidad de los fondos bibliográficos que conformaron las primeras bibliotecas públicas en el segundo tercio del s. XIX". Revista Investigación Bibliotecológica, vol. 30, nº69, maio-agosto 2016, pp. 231-272.

Complementária