Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Metodoloxía para a Investigación en Humanidades e Documentación Código 710521005
Titulación
Mestrado Universitario en Estudos Avanzados en Museos, Arquivos e Bibliotecas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Vázquez Lijó, José Manuel
Correo electrónico
j.m.vlijo@udc.es
Profesorado
Vázquez Lijó, José Manuel
Correo electrónico
j.m.vlijo@udc.es
Web
Descrición xeral Análise da metodoloxía básica e específica dos diferentes tipos de fontes (documentación escrita, bibliografía, iconografía, fotografía, audiovisual, testemuños orais,…) disponible en arquivos, bibliotecas e museos para actividades de investigación
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Non se levarán a cabo
2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen: todas as referidas na guía docente (sesión maxistral, prácticas a través das TIC, traballos tutelados e análise de fontes documentais)
*Metodoloxías docentes que se modifican. As sesións on line das clases maxistrais estarán adicadas á explicación da diversa potencialidade informativa das fontes documentais

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
- Correo electrónico. De luns a venres. Para consultas, resolución de dúbidas e titorización de traballos
- Moodle: Luns e martes. O alumnado disporá de foros temáticos asociados aos módulos da materia
- Teams: 1 sesión semanal en gran grupo para o desenvolvemento dos contidos teóricos na franxa horaria da materia segundo o calendario docente da titulación. 2 sesions semanais en grupo de ata 4 persoas para a dirección dos traballos tutelados

4. Modificacións na avaliación
Non se producen

*Observacións de avaliación:
Mantéñenese as mesmas que figuran na guía docente, agás que:
- A asistencia presencial non computará como criterio de cualificación dende o momento en que se suspenda a presencialidade docente
- Asistencia/participación nas actividades docentes
o Alumnado con dedicación completa: un mínimo de 80%
o Alumnado con adicación a tempo parcial e/ou dispensa académica: un mínimo do 60%
- Requisitos para superar a materia:
o Asistir e participar regularmente nas actividades da clase, cumprindo os prazos de entrega das tarefas académicas de obrigada realización
o Acadar a nota global dun 5 no cómputo global das actividades obxecto de avaliación

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Engádense as seguintes ligazóns:
• Portal de Archivos Españoles (PARES)
o http://pares.culturaydeporte.gob.es/inicio.html
• Arquivo Dixital de Galicia
o http://arquivo.galiciana.gal/arpadweb/gl/inicio/inicio.do
• Catálogo Colectivo del Patrimonio Bibliográfico Español (CCPB)
o http://catalogos.mecd.es/CCPB/cgi-ccpb/abnetopac/O12312/ID296dbcbe?ACC=101

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1 – Estar capacitado para investigar en temas de patrimonio cultural e bibliográfico documental
A3 CE3 – Saber manexar e aplicar as novas tecnoloxías no eido do patrimonio cultural e bibliográfico documental
B1 CB6 – Posuir e comprender os coñecementos que acheguen una base u oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas a miúdo nun contexto de investigación
B5 CB10 – Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun xeito que haberá de se en gran medida autodirixido ou autónomo
B9 CG5 – Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras
B12 CG8 – Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade
C1 CT1 – Capacidade de análise e síntese
C3 CT3 – Habilidades para localizar e analizar información de fontes diversas
C9 CT10 – Incorporas as TIC no proceso de investigación e a xestión da información, no análise de datos e a difusión e comunicación de resultados

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer as fontes para a investigación en Humanidades - Coñecer a metodoloxía básica para a investigación en Humanidades - Poñer en valor a importancia do patrimonio cultural en sentido amplo na formación integral do individuo como suxeito libre e crítico AP1
AP3
BP1
BP5
BP9
BP12
CP1
CP3
CP9

Contidos
Temas Subtemas
1. Introdución á metodoloxía para a investigación en Humanidades 1.1. Pautas para a elaboración dun TFM
2. As fontes bibliográficas 2.1. Catálogos de patrimonio bibliográfico
2.2. Bases de datos (Rebiun, CSIC)
3. As fontes de arquivo e os seus usos: da prosopografía á cuantitificación 3.1. Documentación administrativa
3.2. Documentación notarial
3.3. Documentación parroquial
3.4. Documentación empresarial
4. Os testemuños personais 4.1. Diarios e epistolarios
4.2. As fontes orais
5. As fontes iconográficas e audiovisuais para a investigación social e cultural 5.1. A pintura de xénero e as vedutas.
5.2. As fotografías
5.3. Os documentais cinematográficos

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Prácticas a través de TIC A1 B5 C3 C9 3 7 10
Sesión maxistral B1 B12 7 0 7
Traballos tutelados A3 A1 B12 C1 0 28 28
Análise de fontes documentais A1 A3 B9 C1 C3 5 25 30
 
Atención personalizada 0 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Prácticas a través de TIC Busca, dirixida polo profesor, a través de Internet, de recursos bibliográficos e documentais referidos aos contidos da asignatura
Sesión maxistral Exposición polo docente de contidos básicos do temario.
Traballos tutelados Traballo de iniciación á investigación con base en fontes primarias
Análise de fontes documentais Estudo sintético de diversas fontes para coñecer o seu rendemento desde o punto de vista da investigación no eido das ciencias sociales, e particularmente en Historia.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Prácticas a través de TIC
Descrición
Guiarase individualmente ao alumnado nas súas prácticas con fontes de información de acceso on line para investigación na eido das Humanidades. O obxectivo é que adquirar as claves para explotar adecuadamente de xeito autónomo diferentes tipo de documentación

Dirixirase individualmente ao alumnado na correcta estruturación dos contidos de seu traballo e na metodoloxía básica para usar con rigor as fontes primarias

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A3 A1 B12 C1 Terase en conta o nivel de valeirado informativo das fontes utilizadas, o rigor na estrutura de contidos e os resultados acadados na investigación 50
Análise de fontes documentais A1 A3 B9 C1 C3 Valorarase os froitos, en termos de información obtida, da análise de ditas fontes 30
Prácticas a través de TIC A1 B5 C3 C9 Valorarse o empeño do alumno na aprendizaxe e o resultado de ditas prácticas en horas presenciais e non presenciais 20
 
Observacións avaliación

Aqueles/as alumnos /as que teñan algún tipo de excepcionalidade para vir a clase legalmente concedida, que falen co/a pofesor/a á comezos de curso para establecer as titorías e os sistemas de avaliación correspondentes


Fontes de información
Bibliografía básica Burke, Peter [et. al] (2009). Formas de hacer historia. Madrid. Alianza Editorial
Vilar, Pierre (2013). Iniciación al vocabulario del análisis histórico / Pierre Vilar. Barcelona: Crítica (reed.)
Cardoso, Ciro Flamarion S. (2000). Introducción al trabajo de la investigación histórica : conocimiento, método e historia . Barcelona : Crítica (5ª ed)
Aróstegui, Julio (1995). La investigación histórica: teoría y método. Barcelona: Crítica
Hernández Sandoica, Elena (2004). Tendencias historiográficas actuales : escribir historia hoy. Madrid. Akal

Bibliografía complementaria Llona, Miren (coord.) (2012). Entreverse : teoría y metodología práctica de las fuentes orales . Bilbao : Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco
Carreras, Albert y Tafunell Xavier (coords.) (2005). Estadísticas históricas de España : Siglos XIX-XX . Madrid : Fundación BBVA
Box-Steffensmeier, Janet M. y Bradford S. Jones (2004). Event history modeling : a guide for social scientists . Cambridge ; New York : Cambridge University Press
Coll, Sebastián y Fortea, José Ignacio (1995-2002). Guía de fuentes cuantitativas para la historia económica de España . Madrid: Banco de España, Servicio de Estudios
Chaunu, Pierre (1987). Historia cuantitativa, historia serial. México: Fondo de Cultura Económica
Bernardo Ares, José Manuel de y Calvo Cuenca, Antonio (2005). Historia e informática : metodología interdisciplinar de la investigación histórica . Córdoba : Servicio de Publicaciones, Universidad de Córdoba : Servicio de Publicaciones de CajaSur
Genet, Jean-Philippe y Lottes, Günter (1996). L'Etat moderne et les élites, XIIIe-XIIIe siècles : apports et limites de méthode prosographique : actes du Colloque International CNRS-Paris I, 16-19 octobre 1991 . Paris : Publications de la Sorbonne
Plummer, K. (1989). Los documentos personales. Introducción a los problemas y la bibliografía del método humanista. Madrid: S. XXI
Burke, Peter (2001). Visto y no visto: el uso de la imagen como documento histórico . Barcelona: Crítica


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías