Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) Literatura e Casas Museo Código 710521014
Titulación
Mestrado Universitario en Estudos Avanzados en Museos, Arquivos e Bibliotecas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Filoloxía Española e Latina
Coordinación
Pena Sueiro, Nieves
Correo electrónico
nieves.pena.sueiro@udc.es
Profesorado
Pena Sueiro, Nieves
Correo electrónico
nieves.pena.sueiro@udc.es
Web
Descrición xeral Análisis del papel que desempeñan las casas museo en la conservación y memoria del legado que han dejado diferentes autores.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1 – Estar capacitado para investigar en temas de patrimonio cultural e bibliográfico documental
A2 CE2 – Coñecer e manexar as técnicas museográficas e historiográficas
A5 CE5 – Estar capacitado para a xestión en museos
A6 CE6 – Estar capacitado para a xestión en arquivos históricos e bibliotecas patrimoniais
A8 CE8 – Estar capacitado para a posta en valor e a difusión do patrimonio culturale bibliográfico documental
A10 CE10 – Estar capacitado para deseñar, xestionar e organizar exposicións permanentes e temporais
A11 CE11 – Estar capacitado para a xestion no ámbito do turismo cultural e patrimonial
A15 CE15 – Ter capacidade para catalogar e organizar coleccións patrimoniais
B2 CB7 – Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos nunha base ou oportunidade de resolución de problemas en contornos novos ou poco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B4 CB9 – Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sin ambigüidades
B6 CG1 – Expresarse correctamente, tanto de xeito oral como escrita nas linguas oficiais da comunidade autónoma
B11 CG7 – Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da súa vida
C1 CT1 – Capacidade de análise e síntese
C3 CT3 – Habilidades para localizar e analizar información de fontes diversas
C5 CT5 – Capacidade de innovar
C6 CT6 – Capacidade de organización e planificación

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
- Coñecer e valorar as casas museo do seu entorno AP1
AP2
AP5
AP6
AP8
AP10
AP15
BP6
Conseguir os instrumentos e coñecementos necesarips para a valoración, coñecemento e/ou xestión dunha exposición ou dunha casa museo AP1
AP2
AP5
AP8
AP10
BP2
BP4
BP11
CP3
CP5
CP6
-Relacionar un autor e/ou obra literaria con seu entorno socio-cultural AP1
AP5
AP6
AP8
AP11
AP15
BP2
BP6
BP11
CP1
Conseguir os instrumentos e coñecementos necesarips para a valoración, coñecemento e/ou xestión dunha exposición ou dunha casa museo AP1
AP2
AP5
AP10
AP11
BP2
BP4
BP6
BP11
CP3
CP6

Contidos
Temas Subtemas
1. El concepto de casa-museo.
1.1. Definición
1.2. Evolución en el tiempo
1.3. Funciones: Conservar el patrimonio material e inmaterial, difundir, etc.
2. Las casas-museo: ejemplos y tipos.
2.1. Casas museo de escritores
2.2. Casas museo consagradas a épocas artísiticas
2.3. Otras
3. Las casas-museo con instrumento para el conocimiento literario.
3.1. Las casas-museo de escritores
3.2. Los muebles y objetos
3.3. Las bibliotecas y archivos
3.4. Las obras de escritores en las casas-museo
4. Las casas-museo y su valor didáctico. 4.1. Las estrategias de visibilización de las casas museo
4.2. Páginas web y bibliotecas virtuales
4.3. Recorridos didácticos
4.2. Centros de investigación anexos
5. Posible imbricación en diferentes iniciativas.
5.1. Bibliotecas virtuales
5.2. Turismo literario
5.3. Investigación especializada
5.4. Otras iniciativas

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Lecturas A1 A2 A5 A8 A10 A11 A15 B2 C1 C3 2 20 22
Sesión maxistral A1 A2 B4 B6 B11 16 0 16
Traballos tutelados A6 B11 C1 C3 C5 1 20 21
Estudo de casos A8 A10 B2 B4 B11 C6 10 5 15
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Lecturas Será preciso realizar diferentes lecturas sobre os contidos da materia e tamén lecturas de algunha obra literaria relacionada
Sesión maxistral O profesor explicará os diferentes contidos
Traballos tutelados Será preciso realizar un traballo tutelado no que o alumno, guiado polo profesor, desenvolva un tema relacionado coa materia.
Estudo de casos A partir da visualización ou visita a algunhas casas museos, e da lectura de algunha obra literaria, analizarase a relación de literatura e casas museo

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Traballos tutelados
Descrición
Será preciso que o alumno concerte 2 titorías co profesor para tratar do traballo tutelado e solventar dúbidas ou necesidades de información.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A6 B11 C1 C3 C5 Será necesario realizar un traballo tuelado, no que o alumno, guiado polo profesor, desenvolva un tema relacionado coa materia. 100
 
Observacións avaliación

Os traballos entregaranse nas datas oficiais establecidas polos centros para a realización das probas escritas, tanto na primeira oportunidade (maio-xuño) coma na segunda (xullo).

Paa aprobar a materia será preciso que os traballos,ademáis de uns contidos adecuados, se presenten correctamente en papel e versión electrónica,  e e coa adecuada corrección ortográfica, e de redacción.

Estableceránse medidas para atender a alumnos con dispensa académica recoñecida.

Aqueles/as alumnos /as que teñan algún tipo de excepcionalidade para vir a clase legalmente concedida, que falen co/a pofesor/a á comezos de curso para establecer as titorías e os sistemas de avaliación correspondentes.


Fontes de información
Bibliografía básica

Propocionaráse bibliografía específica en cada tema.

Caso, A.,Las casas de los poetas muertos  Barcelona, Planeta, 2013.
Jiménez- Blanco, Mª D.,Una historia del museo en nueve conceptos, Madrid, Cátedra, 2014.
Llonch, M. y J. Santacana, J., Claves de la museografía didáctica, Milenio, 2011.
Magadan Díaz, M. y J. Rivas García, Turismo literario, Septem Ediciones, 2011.

Algunas obras literarias relacionadas co tema, de lectura será obligatoria:

Pardo Bazán, E.,Los pazos de Ulloa, Madrid, Cátedra, 2004.
Cela, C. J.,La colmena, ed. de J. Urrutia, Madrid, Cátedra, 2010.

Bibliografía electrónica

ACAMFE, Asociación de Casas Museo y Fundaciones de Escritores, http://www.museosdeescritores.com/
RUTAS LITERARIAS DE LA ASOCIACIÓN DE CASAS-MUSEO Y FUNDACIONES DE ESCRITORES http://www.museosdeescritores.com/ESP_II/publicaciones/rutas_literarias.pdf

http://www.casasmuseo.es/index.htm

Casas museo europeas: http://museocerralbo.mcu.es/web/docs/casa-museo/enlaces-casas-museo-europeas.pdf

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías