Identifying Data 2022/23
Subject (*) Literature and House-Museum Code 710521014
Study programme
Mestrado Universitario en Estudos Avanzados en Museos, Arquivos e Bibliotecas
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Optional 3
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Letras
Coordinador
Pena Sueiro, Nieves
E-mail
nieves.pena.sueiro@udc.es
Lecturers
Pena Sueiro, Nieves
E-mail
nieves.pena.sueiro@udc.es
Web
General description Análisis do papel que desempeñan as casas museo na conservación e memoria do legado que deixaron os diferentes autores.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 CE1 – Estar capacitado para investigar en temas de patrimonio cultural e bibliográfico documental
A2 CE2 – Coñecer e manexar as técnicas museográficas e historiográficas
A5 CE5 – Estar capacitado para a xestión en museos
A6 CE6 – Estar capacitado para a xestión en arquivos históricos e bibliotecas patrimoniais
A8 CE8 – Estar capacitado para a posta en valor e a difusión do patrimonio culturale bibliográfico documental
A10 CE10 – Estar capacitado para deseñar, xestionar e organizar exposicións permanentes e temporais
A11 CE11 – Estar capacitado para a xestion no ámbito do turismo cultural e patrimonial
A15 CE15 – Ter capacidade para catalogar e organizar coleccións patrimoniais
B2 CB7 – Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos nunha base ou oportunidade de resolución de problemas en contornos novos ou poco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B4 CB9 – Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sin ambigüidades
B6 CG1 – Expresarse correctamente, tanto de xeito oral como escrita nas linguas oficiais da comunidade autónoma
B11 CG7 – Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da súa vida
C1 CT1 – Capacidade de análise e síntese
C3 CT3 – Habilidades para localizar e analizar información de fontes diversas
C5 CT5 – Capacidade de innovar
C6 CT6 – Capacidade de organización e planificación

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
- Coñecer a tipoloxía museística e valorar as casas museo do seu entorno AJ1
AJ2
AJ5
AJ6
AJ8
AJ10
AJ15
BJ6
Adquirir os coñecementos necesarios para a creación, o deseño e a xestión dunha casa museo AJ1
AJ2
AJ5
AJ8
AJ10
BJ2
BJ4
BJ11
CJ3
CJ5
CJ6
Relacionar un autor e/ou obra literaria con seu entorno socio-cultural Ser capaz de valorar o patrimonio cultural inmaterial e material e poder afrontar unha reflexión sobre a historia da cultura e os instrumentos para a sua conservación AJ1
AJ5
AJ6
AJ8
AJ11
AJ15
BJ2
BJ6
BJ11
CJ1

Contents
Topic Sub-topic
1.O concepto de casa-museo. 1.1. Definición
1.2. Evolución no tempo
1.3. Categorización e funcións
2. As casas-museo: exemplos e tipos.
2.1. Casas de personalidades
2.2. Consagradas a épocas artísticas
2.3. Casas museos de personaxes de ficción
2.4. Otras
3.. As casas-museo e o seu patrimonio. conservación, museización e difusión.
3.1. Montaxes museográficos: recuperación ou recreación
3.2. O público e o privado
3.3. As estratexias de visibilización das casas museo
4. Casas museo de escritores.
Estudo de casos e realización propostas dentro da contorna.
4.1. Visualización e valoración sobre o terreo dos casos
4.2 Elaboración de propostas, xustificación e discusión.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Introductory activities B11 C3 C5 1 0 1
Guest lecture / keynote speech A1 A2 B4 B6 B11 6 12 18
Workbook A1 A2 A5 A8 A10 A11 A15 B2 C1 C3 0 8 8
Field trip A1 A2 A10 B2 C3 8 10 18
Case study A6 A8 A10 B2 B4 B11 C6 3 3 6
Research (Research project) A1 A2 A8 A10 A11 B6 C3 C5 C6 3 20 23
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Introductory activities Presentación do contido e avaliación dos coñecementos previos do alumnado, así como avaliación da sua disposición fronte a materia. Valoración das necesidades específicas do alumnado.
Guest lecture / keynote speech Nestas sesións daránse as claves teóricas e describiránse conceptos básicos para fixar as nocións fundamentais que se precisan para o desenvolvimento do resto das metodoloxías de aprendizaxe.
Workbook Será preciso realizar diferentes lecturas sobre os contidos da materia e tamén lecturas de textos literarios relacionados cos casos analizados e co proxecto de investigación que realizará o alumno.
Field trip Actividades desenvolvidas fora da aula e no entorno das casa museo de escritores da contorna, e que proporcionarán a observación sistemática e directa da museización ca finalidade de por en relación todos os coñecemntos adquiridos e poder elaborar exitosamente o proxecto de investigación final.
Case study A partir da visualización ou visita a algunhas casas museos, e da lectura de fragmentos literarios, estudaráse a relación do texto e a museización proposta, avaliando e xustificando o resultado final.
Research (Research project) Se propoñen situacións que requiren do estudante identificar un problema obxecto de estudo, formulalo con precisión, desenvolver os procedementos pertinentes, interpretar os resultados e sacar as conclusións oportunas do traballo realizado.
No proxecto de investigación amósanse as habilidades logradas nas outras metodoloxías utilizadas e ponse de manifesto a autonomía fronte a aprendizaxe e as capacidades de desenvolvemento dos coñecementos adquiridos nun contexto real.

Personalized attention
Methodologies
Research (Research project)
Description
Será preciso atender de maneira individual o alumno na resolución dos problemas que poidan xurdir na realización do seu proxecto.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Case study A6 A8 A10 B2 B4 B11 C6 Será necesario elaborar unha análise dunha casa-museo a partir de uns parámetros establecidos pola profesora.
Valorarase a capacidade de obxetivar os datos observados e identificar a súa pertinencia e adecuación ao patrimonio e a memoria histórica.
20
Research (Research project) A1 A2 A8 A10 A11 B6 C3 C5 C6 Requírese orixinalidade e rigor.
Valorarase a capacidade de utilizar todos os recursos ofrecidos perante as saídas de campo, e os coñecementos adquiridos nas sesións maxistrais e no estudo de casos e lecturas nun proxecto novo que propoña unha museización razoada de contidos relacionados ca literatura.
Será fundamental que o traballo sea persoal e orixinal. O traballo escrito terá un valor de ata o 30% e a súa presentación na aula o 30%
60
Field trip A1 A2 A10 B2 C3 No marco desta materia realizarase unha saída a unha casa museo ou institución relacionada. Valorarase a asistencia e participación na actividade, a capacidade de observación, recopilación de datos, e posta en relación dos mesmos, así como a utilización da observación na proposta do proxecto de investigación posterior.
Será necesario entregar un breve resumo da actividade.
20
 
Assessment comments

Os traballos entregaránse nas datas oficiais establecidas polos centros para a realización das probas escritas, tanto na primeira oportunidade coma na segunda.

Para aprobar a materia será preciso que a nota do proxecto de investigación acade un mínimo dun 4,5 (obtido despois de valorar tanto a presentación escrita como a oral). Ademais de ter uns contidos adecuados é fundamental que os traballos estean correctamente escritos (as faltas de ortografía ou coherencia poden penalizar ata 0,5 puntos cada unha) e se presenten correctamente en papel e versión electrónica.

Os traballos han de ser orixinais e poderán ser sometidos o programa de detección de plaxios suscrito por la UDC. De detectarse plaxio, os traballos recibirán a nota de 0. Cualquera falta de
honradez académica (plaxio, copiar en exámenes, etc.)penalizarase de
acordo co establecido nas "Normas de avaliación, revisión e
reclamación das cualificacións dos estudos de grao e mestrado
univeresitario" artículo 14).

Estableceránse medidas para atender a alumnos con dispensa académica recoñecida.

O alumnado que teña dificultades para asistir ás sesións presenciais
(incompatibilidade horaria ou outras causas xustificadas documentalmente) deberá
comunicalo ás profesoras antes de que comecen as aulas ou durante a
primeira sesión. Unha vez comprobada a súa situación, poderá optar ás
mesmas condicións de evaluación que o alumnado con dispensa académica.

Convocatoria
adiantada de decembro
: O sistema de avaliación será o mesmo que
para as persoas con dispensa académica. O/A estudante deberá pórse en
contacto coa profesora no mes de outubro.


Sources of information
Basic

Caso, A.,Las casas de los poetas muertos  Barcelona, Planeta, 2013.
Jiménez- Blanco, Mª D.,Una historia del museo en nueve conceptos, Madrid, Cátedra, 2014.
Llonch, M. y J. Santacana, J., Claves de la museografía didáctica, Milenio, 2011.
Magadan Díaz, M. y J. Rivas García, Turismo literario, Septem Ediciones, 2011.

Se proporcionarán  lecturas literarias fragmentarias de lectura obligatoria.

Bibliografía electrónica

ACAMFE, Asociación de Casas Museo y Fundaciones de Escritores, http://www.museosdeescritores.com/
RUTAS LITERARIAS DE LA ASOCIACIÓN DE CASAS-MUSEO Y FUNDACIONES DE ESCRITORES http://www.museosdeescritores.com/ESP_II/publicaciones/rutas_literarias.pdf

http://www.casasmuseo.es/index.htm

Casas museo europeas: http://museocerralbo.mcu.es/web/docs/casa-museo/enlaces-casas-museo-europeas.pdfhttp://www.icom-ce.org/recursos/ICOM_CE_Digital/01/ICOMCEDigital01.pdf

http://www.icom-ce.org/recursos/ICOM_CE_Digital/01/ICOMCEDigital01.pdf

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.