Identifying Data 2022/23
Subject (*) Territory-Museum and Cultural Tourism: Interpretation of Heritage Code 710521016
Study programme
Mestrado Universitario en Estudos Avanzados en Museos, Arquivos e Bibliotecas
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Optional 3
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinador
E-mail
Lecturers
Souto García, Andrea
E-mail
andrea.souto@udc.es
Web
General description Nesta materia tratarase de observar a importancia da conexión entre o Patrimonio e a súa Interpretación no denominado "Territorio-Museo", considerando este concepto como unha ferramenta capaz de poñer en valor os bens culturais e logar, desta maneira, converterse nun atractivo turístico que promova o desenvolvemento socioeconómico e cultural do territorio e a poboación que o habita. Ao mesmo tempo estableceranse todas as medidas necesarias para que o visitante se enriqueza culturalmente e teña unha experiencia satisfactoria.


Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 CE1 – Estar capacitado para investigar en temas de patrimonio cultural e bibliográfico documental
A4 CE4 – Saber manexar estratexias de márqueting cultural
A8 CE8 – Estar capacitado para a posta en valor e a difusión do patrimonio culturale bibliográfico documental
A11 CE11 – Estar capacitado para a xestion no ámbito do turismo cultural e patrimonial
B2 CB7 – Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos nunha base ou oportunidade de resolución de problemas en contornos novos ou poco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B4 CB9 – Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sin ambigüidades
B9 CG5 – Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras
B12 CG8 – Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade
C2 CT2 – Capacidade de resolución de problemas
C5 CT5 – Capacidade de innovar
C6 CT6 – Capacidade de organización e planificación
C10 CT11 – Ter capacidade para actualizar os coñecementos, metodoloxías e estratexias na práctica profesional

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
AJ1
AJ4
AJ8
AJ11
BJ2
BJ4
BJ9
BJ12
CJ2
CJ5
CJ6
CJ10

Contents
Topic Sub-topic
1. Culture, heritage and museum territory 1.1. Basic concepts: culture, heritage, territory, museum, sustainable tourism
1.2. Heritage, tourism and management
1.3. Models of heritage value
2. From the patrimonial object to the tourist product 2.1. Collective memory, culture and heritage: three axes of social change. The sociocultural projects
2.2. Resources and products in cultural tourism
2.3. Cultural tourism as a socioeconomic phenomenon
2.4. Heritage policies and tourism planning
2.5 Planning, management and social effectiveness
3. Heritage interpretation 3.1. History and meaning of heritage interpretation.
3.2. The principles of interpretation.
3.3. Interpretation and tourism
3.4. Interpretation as a management instrument
3.5. Interpretation and communication
3.6. Interpretive media
3.7. Interpretive Planning
3.8. Interpretation Evaluation

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A1 A4 A8 A11 B12 C6 C10 10 15 25
Supervised projects A1 A4 A8 A11 B2 B4 B9 B12 C2 C5 C6 5 25 30
Workbook A1 B2 B4 C2 C5 C6 5 10 15
 
Personalized attention 5 0 5
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Explanation by the teacher of the contents of the subject in the classroom. The classes are to understand the concepts and theories and raise possible doubts about them. During the course, special sessions can be held with invited people, as well as attendance at seminars, conferences, colloquiums and conferences related to the subject matter of the subject, whenever possible. In that case, attendance for students would be mandatory. Likewise, and as far as possible, training trips may be carried out with visits to museums and socio-cultural projects underway or already carried out.
Supervised projects The students, individually or collectively (no more than three) will carry out a work that involves the writing of an applied study based on culture and heritage by exposing a museum-territory. These works will be directed or supervised by the teacher. For the preparation of these works, students will rely on the existing specialized bibliography for each of the different topics, as well as on projects carried out by different institutions. The systems to carry out this work are access to the existing bibliography on the subject, the survey, the participant observation, the in-depth interview with different experts and the discussion and debate groups that allow them to specialize and know in depth the reality of the different institutions and organizations of culture, heritage, tourism and management. This work will be delivered before the exam.
Workbook Reading, by the student, of fundamental texts or related to the subject, among those indicated by the teacher and, where appropriate, proposed by the student. Students should read and present orally to their classmates one of the readings agreed with the teacher. In addition, you must actively participate in the subsequent discussion of the readings, both of the one you have presented, and of those presented by your classmates.

Personalized attention
Methodologies
Workbook
Supervised projects
Guest lecture / keynote speech
Description
Facilitarase apoio aos estudantes para a selección de textos e proporcionarase asesoramento en caso de dúbida para realizar a revisión. Os comentarios comentaránse cos propios estudantes.

En traballos supervisados, os estudantes presentarán un proxecto ao docente, que o aceptará ou fará as consideracións que consideren oportunas. Durante a execución do traballo o docente realizará un seguimento dos mesmos e, unha vez rematado e corrixido, falarase co estudante sobre o seu contido para determinar os resultados e avalialos.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Workbook A1 B2 B4 C2 C5 C6 Reading, by the student, of fundamental texts or related to the subject, among those indicated by the teacher and, where appropriate, proposed by the student. Students should read and present orally to their classmates one of the readings agreed with the teacher. In addition, you must actively participate in the subsequent discussion of the readings, both of the one you have presented, and of those presented by your classmates. 20
Supervised projects A1 A4 A8 A11 B2 B4 B9 B12 C2 C5 C6 The students, individually or collectively (no more than three) will carry out a work that involves the writing of an applied study based on culture and heritage by exposing a museum-territory. These works will be directed or supervised by the teacher. For the elaboration of these works the students will rely on the existing specialized bibliography for each of the different topics as well as on projects carried out by different institutions. The systems to carry out this work are access to the existing bibliography on the subject, the survey, the participant observation, the in-depth interview with different experts and the discussion and debate groups that allow them to specialize and know in depth the reality of the different institutions and organizations of culture, heritage, tourism and management. This work will be delivered before the exam. 70
Guest lecture / keynote speech A1 A4 A8 A11 B12 C6 C10 Attendance is compulsory. Those students who have semi-presence or some kind of exceptionality to come to class, who speak with the teacher at the beginning of the course to establish the corresponding tutorials and evaluation systems 10
 
Assessment comments

Cada uno de los diferentes apartados que computan en la
evaluación, una vez superado, se guardará su calificación para la
convocatoria siguiente.

Aquellos alumnos que tengan semipresencialidad
o algún tipo de excepcionalidad para venir a clase, que hablen con el pofesor a
comienzos de curso para establecer las tutorías y los sistemas de evaluación
correspondientes


Sources of information
Basic

LEIRA, J. ((1999)). Memoria colectiva, cultural y patrimonio.Tres ejes del cambio social". En: Historia Regional e Local (III). Cámara Municipal de Maia, Maia (Portugal)

 LEIRA, J ((2003)). Cultura proyectual y turismo emergente". En: Sociología del Turismo, Rubio Gil, A. (Coord.), Editorial Arie

 LEZCANO GONZÁLEZ, M.E ((2011)). El Sanatorio Riazor, una auténtica experiencia interpretativa. .En: Boletín de Interpretación nº 25, AIP. "http://www.interpretaciondelpatrimonio.com/bole

 PADRÓ, J. ((2000)). La gestión del patrimonio. Una perspectiva territorial". O patrimonio e a cultura proxectual.Un diálogo necesario.Leira y Méndez. Deputación da Coruña

 MIRÓ, M. ((2000)). El patrimonio en busca de su lugar en el mundo. Una reflexión sobre los modelos de puesta en valor del patrimonio en España". En: O patrimonio e a cultura proxectual. Un diálogo necesario.Leira, J. y Méndez, R. (coords.).Depu

 TILDEN, F. ((2006)). La interpretación de nuestro patrimonio. Asociación para la Interpretación del Patrimonio, Sevilla.

 

Bibliografía complementaria     

GONZÁLEZ, M., LEZCANO, M:E. y SERANTES, A. ((2014)). Interpretación do patrimonio artístico: guía para profesionáis do turismo. CEIDA (Centro de Extensión UNiversitara e Educación Ambiental de Galicia, Oleiros, A Coruña

 HAM, S. ((1992)). Environmental Interpretation. A practical guide for people with Big Ideas and Small Budgets. Fulcrum Publishing, Colorado.

 LEIRA , J. ((2001)). "El turismo cultural como sistema dinamizador. Eficacia y planificación social". En: Desenvolvemento e planificación municipal do turismo. Álvarez Sousa, , A. (Coord.). Ariel, Madr

 LEIRA , J. ((2007)). Europa: As raíces da construcción de novas identidades. Claves reflexivas para un debate". En: Aulas no Camiño. Diálogos nun Camiño da Cultura Europea. Leira, X. (ed.). Servizo de publicació

 LEZCANO GONZÁLEZ, M.E ((2012)). El Camino de San Andrés de Teixido: Una experiencia turística auténtica, emocional e integral". En: Actas del I Congreso Internacional EJTHR, Destination Branding, Heritage an Authenticity.ISBN 97

 LEZCANO GONZÁLEZ, M.E. ((2004)). A reinterpretación do patrimonio como cultura e economía : os casos de Galicia e Illes Balears". En: Actas do XV Congreso Nacional de Historia da Arte, Universitat de les Illes Balears, Palma de Ma

 LEZCANO GONZÁLEZ, M.E. ((1999)). Novas tendencias en Museoloxía: A Interpretación do patrimonio". En: Actas do congreso Desenvolvemento Municipal do Turismo, Universidade da Coruña, A Coruña.

 MORALES, J. ((1998)). Guía práctica para la Interpretación del Patrimonio. Instituto Andaluz del Patrimonio, Sevilla

 MORALES, J. ((2008)). El sentido y metodología de la interpretación del patrimonio". En: La comunicación global del patrimonio cultural. MATEOS RUSILLO, S.M. (coord.). Ediciones trea,

 PRENTICE, R. ((1993)). Tourism and heritage atractions. Routledge, London.

 HAM, S. ((2015)). Interpretación: para marcar la diferencia intencionadamente. Asociación para la Interpretación del Patrimonio (AIP; Valladolid

 LEIRA , J. ((2011)). La interpretación necesaria en el Turismo Cultural. De los principios de Tilden a los procesos actuales". En: Teoría sociológica y turismo. Álvarez Sousa, A., (Ed.). Netbiblo, Oleiros (A Coruña. •

 VEVERKA, J. ((1998)). Interpretive master planning. Accorn Naturalists

 

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

Recoméndase ao estudantado ler o programa e as normas de avaliación da disciplina. Tamén se recomenda que asista regularmente ás clases; realice os exercicios propostos polo docente; discuta os casos cos compañeiros(a) e participe activamente dos debates xerados en clases.

A entrega dos traballos que se realicen nesta materia se enviarán a través de Moodle en formato dixital sen necesidade de imprimilos.

Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural e débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais. 

Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade.

Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria.

A bibliografía recomendada non será a única utilizada nas discusións. O docente recomenda que o alumnado traia para as clases, discusións da actualidade, quer sexa xurdida na prensa escrita, quer na radiofónica ou televisiva (nos novos medios de comunicación, redes sociais, ou en medios tradicionais). Seguramente esa aplicación enriquecerá a aprendizaxe e facilitará a asimilación dos temas teóricos abordados.

Para facilitar a comprensión significativa dos coñecementos, o alumnado deberá revisar, antes das clases, o material posto á súa disposición por parte do docente. 



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.