Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Espazos Naturais e Ecomuseos Código 710521017
Titulación
Mestrado Universitario en Estudos Avanzados en Museos, Arquivos e Bibliotecas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Lopez Vizoso, Jose Maria
Correo electrónico
j.lvizoso@udc.es
Profesorado
Lopez Vizoso, Jose Maria
Correo electrónico
j.lvizoso@udc.es
Web
Descrición xeral Conocer los principales elementos del medio natural, los criterios empleados en la delimitación de espacios naturales y las metodologías empleadas en la valoración del patrimonio natural y su puesta en valor.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1 – Estar capacitado para investigar en temas de patrimonio cultural e bibliográfico documental
A2 CE2 – Coñecer e manexar as técnicas museográficas e historiográficas
A3 CE3 – Saber manexar e aplicar as novas tecnoloxías no eido do patrimonio cultural e bibliográfico documental
A5 CE5 – Estar capacitado para a xestión en museos
A9 CE9 – Ter capacidade como xestor cultural e patrimonial
B1 CB6 – Posuir e comprender os coñecementos que acheguen una base u oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas a miúdo nun contexto de investigación
B2 CB7 – Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos nunha base ou oportunidade de resolución de problemas en contornos novos ou poco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B3 CB8 – Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partires dunha información que sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexión sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos.
B4 CB9 – Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sin ambigüidades
B10 CG6 – Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información disponible para resolver os problemas cos que deben de enfrontarse
B12 CG8 – Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade
C3 CT3 – Habilidades para localizar e analizar información de fontes diversas
C4 CT4 – Capacidade de crítica e autocrítica
C6 CT6 – Capacidade de organización e planificación
C10 CT11 – Ter capacidade para actualizar os coñecementos, metodoloxías e estratexias na práctica profesional

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Conocer los principales elementos del medio natural. Comprender los criterios empleados en la delimitación de espacios naturales. Conocer las metodologías empleadas en la valoración del patrimonio natural y su puesta en valor. AP1
AP2
AP3
AP5
AP9
BP1
BP2
BP3
BP4
BP10
BP12
CP3
CP4
CP6
CP10

Contidos
Temas Subtemas
BLOQUE I: El Medio Natural.


1. Elementos del Medio Natural.
2. Criterios para valorar la importancia del Medio Natural.
BLOQUE II: Puesta en valor y gestión del Medio Natural. 3. Delimitación de espacios naturales.
4. Parques naturales, ecomuseos y centros de interpretación.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Saídas de campo A2 A5 0 19 19
Investigación (Proxecto de investigación) B1 B4 B10 B12 C6 0 20 20
Sesión maxistral A1 B3 10 0 10
Prácticas a través de TIC A3 C3 C10 2 0 2
Discusión dirixida B2 B3 C4 2 0 2
Lecturas A9 0 20 20
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Saídas de campo Visita a un Parque Natural bien organizado que posea un completo Centro de Interpretación.
Visita a un organismo encargado de la gestión de los parques u otras figuras de protección del Medio Natural.
Investigación (Proxecto de investigación) Trabajo realizado por el alumno, con el apoyo del profesor, en el que demuestre ser capaz de proponer la creación de un espacio natural de nueva creación.
Sesión maxistral Explicación de los saberes teóricos y prácticos necesarios para adquirir un adecuado conocimiento de esta asignatura.
Prácticas a través de TIC Conocimiento de los recursos existentes en la Red y posibilidades de utilización de los mismos.
Discusión dirixida Avanzado ya el curso, exponer a los alumnos a debates dirigidos que permitan analizar su grado de conocimiento y afianzar lo ya aprendido.
Lecturas Lectura de un libro en el que se explique de forma breve y concisa la situación actual de la ciencia en el campo de estudio de esta asignatura.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas a través de TIC
Saídas de campo
Investigación (Proxecto de investigación)
Sesión maxistral
Discusión dirixida
Descrición
Se preparará un documento explicativo y el profesor o profesores acompañarán en todo momento al alumnado.


Los alumnos contarán con el permanente apoyo del profesor.


En todo momento los alumnos contarán con la ayuda del profesor.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Lecturas A9 Lectura de un manual con los contenidos teóricos y prácticos más relevantes de la asignatura. 30
Saídas de campo A2 A5 Visita a un Parque Natural que posea un Centro de Interpretación y/o visita a un organismo encargado de la gestión de parques u otras figuras de protección del Medio Natural. 10
Investigación (Proxecto de investigación) B1 B4 B10 B12 C6 Trabajo práctico sobre los contenidos de la asignatura. Propuesta de un espacio natural. 30
Sesión maxistral A1 B3 Prueba de conocimientos teóricos mediante examen final que consistirá en 20 preguntas, de las cuales 14 serán preguntas concretas que precisan respuestas cortas. Las otras 6 serán tipo “test” con respuestas alternativas. En total el 60% de la calificación final. 30
 
Observacións avaliación

Aqueles/as alumnos /as que teñan algún tipo de excepcionalidade para vir a clase legalmente concedida, que falen co/a pofesor/a á comezos de curso para establecer as titorías e os sistemas de avaliación correspondentes


Fontes de información
Bibliografía básica AGULÓ M. et alt., Madrid (1982). Guía para la elaboración de estudios del medio físico: contenido y metodología. Madrid, CEOTMA, MOPU
FLORES, C. (1986). Arquitectura popular española. Madrid, Aguilar
BRADSHAW,AD. et al. (1986). Ecology and Design in Landscape . Oxford, Blackwell
WEAVER, D (2002). Ecotourism. New York, John Wiley and Sons
WEARING, S. y NEIL, J. (2000). Ecoturismo, impacto, tendencias y posibilidades. Madrid, síntesis
WAGNER, CH. (1993). Entender la ecología. Barcelona, Blume
TRICART, J y KILIAN, J. (1982). La ecogeografía y la ordenación del medio natural. Barcelona, Anagrama
BOLÓS, M. et al. (1990). Manual de ciencia del paisaje. Barcelona, Masson
MARTINEZ DE PISON, E. et al. (1998). Paisaje y medio ambiente. Valladolid, Universidad
RAMOS A. et al. (1979). Planificación física y ecología. Modelos y métodos. Madrid, Emesa

Bibliografía complementaria ESTEPA JIMENEZ, J. et al. (2007). CONCEPCIONES SOBRE LA ENSEÑANZA Y DIFUSIÓN DEL PATRIMONIO EN LAS INSTITUCIONES EDUCATIVAS Y LOS CENTROS DE INTERPRETACIÓN. ESTUDIO DESCRIPTIVO. Enseñanza de las Ciencias Sociales nº 6
VV.AA. (2008). Consolidando Participativamente el Manejo Sostenible Refugio de Vida Silvestre Laguna de Guaimoreto. Fundación Calentura y Guaimoreto, Colón, Honduras
MARTINEZ VALERO, A. (2007). EL PATRIMONIO COMO REVALORIZACIÓN DE LO RURAL. Revista de Desarrollo Rural y Cooperativismo Agrario, 10, 205-222
HOMOBONO MARTINEZ, I. (2006). EL PATRIMONIO INDUSTRIAL Y SUS ACTIVACIONES: TURISMO, MUSEOS, ECOMUSEOS Y REUTILIZACIÓN. KOBIE (Serie Antropología Cultural). Bilbao Bizkaiko Foru Aldundia-Diputación Foral cle Bizkaia N.°
NAVAJAS CORRAL, O. (2012). La museología social como herramienta del cambio en los museos de Japón. Series Iberoamericanas de Museología.Vol. 4.
VACAS GUERRERO, T. (2005). “Los espacios naturales protegidos: figuras de protección en España”. Actas del XIX Congreso de Geógrafos Españoles: Espacios públicos, espacios privados, Asociación de G


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Musealización do Medio Ambiente Mariño e a Cultura Pesqueira/710521019
Territorio Museo e Turismo Cultural: Interpretación Do Patrimonio/710521016
Musealización do Patrimonio Arqueolóxico/710521018

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías