Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Musealización do Patrimonio Arqueolóxico Código 710521018
Titulación
Mestrado Universitario en Estudos Avanzados en Museos, Arquivos e Bibliotecas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Alonso Troncoso, Victor
Correo electrónico
v.alonso.troncoso@udc.es
Profesorado
Alonso Troncoso, Victor
Montero Fenollos, Juan Luis
Correo electrónico
v.alonso.troncoso@udc.es
juan.fenollos@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia ofrece teoría e prática da musealización e didáctica sobre museos e posta en valor de bens arqueolóxicos.

Competencias do título
Código Competencias do título
A2 CE2 – Coñecer e manexar as técnicas museográficas e historiográficas
A4 CE4 – Saber manexar estratexias de márqueting cultural
A5 CE5 – Estar capacitado para a xestión en museos
A11 CE11 – Estar capacitado para a xestion no ámbito do turismo cultural e patrimonial
A15 CE15 – Ter capacidade para catalogar e organizar coleccións patrimoniais
B1 CB6 – Posuir e comprender os coñecementos que acheguen una base u oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas a miúdo nun contexto de investigación
B4 CB9 – Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sin ambigüidades
B12 CG8 – Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade
C2 CT2 – Capacidade de resolución de problemas
C4 CT4 – Capacidade de crítica e autocrítica
C5 CT5 – Capacidade de innovar
C9 CT10 – Incorporas as TIC no proceso de investigación e a xestión da información, no análise de datos e a difusión e comunicación de resultados

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Poñer en valor o patrimonio arqueolóxico. AP2
AP4
AP5
AP11
AP15
BP1
BP4
BP12
CP2
CP4
CP5
CP9
Didáctica do patrimonio arqueolóxico. AP2
AP4
AP5

Contidos
Temas Subtemas
1. Arqueoloxía: definición e tipos.
2. Patrimonio arqueolóxico e marco legal.
3. Museos arqueolóxicos convencionais e de sitio.
4. Centros de interpretación e parques arqueolóxicos.
5. Didáctica e técnicas expositivas en arqueoloxía.
6. Estudos de caso: Mesopotamia, Grecia, Roma, Hispania antiga.
1. Arqueoloxía: definición e tipos.
2. Patrimonio arqueolóxico e marco legal.
3. Museos arqueolóxicos convencionais e de sitio.
4. Centros de interpretación e parques arqueolóxicos.
5. Didáctica e técnicas expositivas en arqueoloxía.
6. Estudos de caso: Mesopotamia, Grecia, Roma, Hispania antiga.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Traballos tutelados A5 A11 C4 C5 4 51 55
Saídas de campo A2 3 0 3
Sesión maxistral A4 A15 B1 B4 B12 C2 C9 16 0 16
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Traballos tutelados Traballo sobre posta en valor do patrimonio arqueolóxico.
Saídas de campo Visita presencial ou por videoconferencia a un museo arqueolóxico ou exposición sobre arqueoloxía.
Sesión maxistral A sesión maxistral constitúe a base teórica da materia.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Descrición
Consistirá nun apoio ós alumnos na elaboración do seu traballo de curso.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A5 A11 C4 C5 Traballo sobre musealización e didáctica do patrimonio arqueolóxico. 100
 
Observacións avaliación

O alumno que non poida defender o traballo de curso pra avaliación, ofréceselle a oportunidade de se presentaren ao exame final dos contidos explicados na clase (ata 100% da cualificación final).  

A asistencia a clase puntuará de maneira complementaria, no caso de o alumno non chegaren a cualificación máxima (10), podendo sumar un máximo de 1,5 sobre 10.

A metodoloxía será a mesma na segunda oportunidade. 

A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta da primeira oportunidade, se fose necesario.



Fontes de información
Bibliografía básica

Azuar, R. (2013) Museos, arqueología, democracia y crisis, Gijón

Alonso Troncoso, V., (2003) "Xestión do patrimonio: consideracións críticas dun historiador", en id., Patrimonio histórico de As Pontes de García Rodríguez, Servizo de Publiacións UDC, A Coruña, p. 283-294.

Egea Vivancos, E. et al. coord. (2018) Y la arqueología llegó al aula, Gijón

Fagan, B. (2019) Breve historia de la arqueología, Madrid

Foster, B.R. y Polinger Foster, K. (2011) Las civilizaciones antiguas de Mesopotamia, Madrid.

Gónzalez Ruibal, A. y Ayán, X. (2018) Arqueología. Una introducción al estudio de la materialidad del pasado, Madrid.

Hernández Cardona, F.X. y Rojo Ariza, M.C. coord. (2012) Museografía didáctica e interpretación de espacios arqueológicos, Gijón.

Hernández Hernández, F. (2010) Los museos arqueológicos y su museografía, Gijón

López Menchero, V.M. (2012) Manual para la puesta en valor del patrimonio arqueológico al aire libre, Gijón.

Margueron, J.C. (1991) Los mesopotámicos, Madrid

Montero Fenollós, J.L. coord. (2010) Torre de Babel. Historia y mito, Murcia

Pérez Juez, A. (2006) Gestión del patrimonio arqueológico, Barcelona.

Querol Fernández, M.A. (2020) Manual de gestión del patrimonio cultural, Madrid

Santacana, J. y Masriera, M. (2012) La arqueología reconstructiva y el factor didáctico, Gijón

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías