Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Paleografía e Diplomática Código 710521023
Titulación
Mestrado Universitario en Estudos Avanzados en Museos, Arquivos e Bibliotecas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Romero Portilla, Paz
Correo electrónico
paz.romero.portilla@udc.es
Profesorado
Romero Portilla, Paz
Correo electrónico
paz.romero.portilla@udc.es
Web
Descrición xeral Estudo do documento diplomático e dos grandes sistemas escriturarios, con particular atención á paleografía latina na Península Ibérica

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1 – Estar capacitado para investigar en temas de patrimonio cultural e bibliográfico documental
A2 CE2 – Coñecer e manexar as técnicas museográficas e historiográficas
A3 CE3 – Saber manexar e aplicar as novas tecnoloxías no eido do patrimonio cultural e bibliográfico documental
A6 CE6 – Estar capacitado para a xestión en arquivos históricos e bibliotecas patrimoniais
B1 CB6 – Posuir e comprender os coñecementos que acheguen una base u oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas a miúdo nun contexto de investigación
B2 CB7 – Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos nunha base ou oportunidade de resolución de problemas en contornos novos ou poco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B5 CB10 – Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun xeito que haberá de se en gran medida autodirixido ou autónomo
B10 CG6 – Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información disponible para resolver os problemas cos que deben de enfrontarse
C1 CT1 – Capacidade de análise e síntese
C2 CT2 – Capacidade de resolución de problemas
C3 CT3 – Habilidades para localizar e analizar información de fontes diversas
C10 CT11 – Ter capacidade para actualizar os coñecementos, metodoloxías e estratexias na práctica profesional

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecemento dos sistemas escriturarios e fondos documentais máis importantes Capacidade de realizar traballos paleográficos e estudos documentais Desenvolvemento de técnicas histórico-documentais: transcrición, estudo e clasificación das actas e documentos de arquivo AP1
AP2
AP3
AP6
BP1
BP2
BP5
BP10
CP1
CP2
CP3
CP10

Contidos
Temas Subtemas
I. Paleografía 1. Os grandes sistemas escriturarios
2. Orixe e evolución da escritura romana
3. A escritura medieval e moderna
II. Diplomática 1. O documento
2. Diplomático especial
3. Elaboración, descrición e agrupación documental

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A2 A3 A6 B1 8 8 16
Seminario B5 B10 8 8 16
Traballos tutelados B2 C1 C2 C3 C10 2 40 42
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición na clase da parte teórica do programa
Seminario Asistencia e participación nas clases prácticas
Traballos tutelados Estudo e transcrición de fontes documentais polos alumnos

Atención personalizada
Metodoloxías
Seminario
Traballos tutelados
Descrición
Apoio individual ou en grupos reducidos ao estudo e traballo persoal do alumno, resolución de dúbidas, explicacións personalizadas, aclaracións, indicacións e corrección dos traballos realizados, así como recomendación de lecturas complementarias

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Seminario B5 B10 Asistencia e participación nas clases prácticas 24
Sesión maxistral A1 A2 A3 A6 B1 Asistencia a clase 24
Traballos tutelados B2 C1 C2 C3 C10 Realización de análisis de fontes documentais 52
 
Observacións avaliación

Os alumnos que non cumpran as condicións de asistencia a clases e seminarios e/ou non realicen durante o período lectivo os traballos tutelados, deberán realizar unha proba obxectiva (exame final) nas convocatorias sinaladas para o efecto de xuño ou de xullo.

Aqueles alumnos que teñan algún tipo de excepcionalidade para asistir a clase legalmente concedida, terán que falar coa profesora a comezos de curso para establecer as titorías e os sistemas de avaliación correspondentes

O plaxio nas actividades e probas producirá unha nota de "0", suspendendo a materia na correspondente convocatoria e invalidando así calquera cualificación obtida en todas as actividades de avaliación da convocatoria extraordinaria


Fontes de información
Bibliografía básica

BATELLI, G., Lezioni di Paleografía, Cittá del Vaticano, 1949.

 

BISCHOFF, A., Paläographie des romisches Altertums und des abendländischen Mittelalters, Berlin, 1979. Edición francesa bajo el título Paleographie de l’Antiquite Romaine et de du Moyen Age Occidental.

 

CASADO QUINTANILLA, B., Láminas de la cátedra de Paleografía y Diplomática, Madrid, 2000.

 

CASADO QUINTANILLA, B., Paleografía. Nociones básicas para leer documentos en los archivos históricos, Madrid, 2016.

 

FRANCISCO Y OLMOS, J. M. de, Datación histórica. Problemas documentales en la España Medieval, Madrid, 2011.

 

MARÍN MARTÍNEZ, T. (dir.), Paleografía y Diplomática, UNED, 1997.

 

MILLARES CARLO, A., Tratado de Paleografía Española, ed. revisada por J. M. Ruiz Asencio, Madrid, 1984, 3 vol.

 

NÚÑEZ CONTRERAS, L., Manual de Paleografía, Madrid, 1994.

 

PETRUCCI, A., Lezioni di storia della scrittura latina, Roma, 1985.

 

RIESCO, A. - RUIZ, E. - DOMÍNGUEZ APARICIO, J. - SÁNCHEZ PRIETO, A. B., Introducción a la Cultura escrita (Material de apoyo: prácticas), Madrid, 1995.

 

RIESCO, A.(ed), Introducción a la Paleografía y la Diplomática General, Madrid, 1999.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías