Identifying Data 2020/21
Subject (*) Galician Literature Code 710G01018
Study programme
Grao en Humanidades
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Second Basic training 6
Language
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Letras
Coordinador
Tato Fontaiña, Laura
E-mail
laura.tato@udc.es
Lecturers
Tato Fontaiña, Laura
E-mail
laura.tato@udc.es
Web
General description Estudo histórico e filolóxico das principais etapas, movementos, autores e obras da literatura galega dos séculos XX e XXI.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos
Non hai

2. Metodoloxías:
*Metodoloxías docentes que se manteñen: Todas.
*Metodoloxías docentes que se modifican
As sesións maxistrais e os obradoiros realizaranse a través de Teams.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Correo electrónico: laura.tato@udc.gal

4. Modificacións na avaliación
Non hai

*Observacións de avaliación:
A proba de ensaio será realizada a través da plataforma moodle.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Non hai modificacións.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Knowledge of the different goods and heritage resources and their juridical regime.
A2 Knowledge of the past from a diachronic point of view.
A6 Knowledge of the individual and social human behaviour
A7 Syncronic and diachronic knowledge of diverse current cultural and present realities.
A11 Knowledge of techniques and methods of work and analysis of the human and social sciences.
A12 Oral and written correct use of their own languages.
A17 Innovation in the presentation and dissemination of culture.
A18 Identification and creative construction of cultural market needs.
B1 Learn to learn.
B2 To solve problems effectively.
B3 Apply a critical, logical and creative thinking.
B4 Work independently with initiative.
B5 Work collaboratively.
B6 Behave with ethics and social responsibility as a citizen and as a professional.
B7 Communicate effectively in a work environment.
B8 Oral and written communication in your own language.
B10 Capacity for analysis and synthesis.
B11 Ability to manage the relevant information.
B15 Know how to approach interpersonal conflicts.
B16 Ability to adapt to changes in the environment.
B17 Ability to undertake improvements and propose innovations.
B18 Management and leadership capacity.
B19 Motivation and commitment to quality in professional performances.
B20 Creativity and originality in thinking and practice.
C1 Express themselves correctly, both orally and in writing , in the official languages of the autonomous region.
C3 Using basic tools of information technology and communication (ICT), necessary for the exercise of their profession and for learning throughout her life
C4 To develop oneself to exercise an open, educated, critical, committed, democratic and united citizenship, capable of analyzing reality, diagnosing, problems, formulating and implementingknowledge-based solutions, which are guided towards the common good.
C5 Understanding the importance of entrepreneurship and knowing the means available to entrepreneurs.
C6 Critically evaluate the knowledge, technology and information available to solve the problems they must face to.
C7 Assume as professionals and citizens the importance of learning throughout life.
C8 Assess the importance of research, innovation and technological development in the economic and cultural progress of society.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecemento do pasado literario galego do punto de vista diacrónico, desde comezos do século XX á actualidade, realizando unha aproximación á produción en todos os xéneros, así como aos autores e autoras máis relevantes. A1
A2
A11
A12
B1
B3
B4
B10
C1
C5
C7
C8
Coñecemento das técnicas e métodos de traballo e análise das ciencias humanas e sociais, de maneira que o alumnado se capacite para realizar procuras bibliográficas sobre asuntos específicos e para a comprensión e análise de textos teóricos, críticos e histórico-literarios. A6
A7
A11
A12
B1
B3
B4
B5
B10
B11
B18
B19
B20
C1
C4
C6
C7
C8
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo, a través da reflexión sobre os modos en que os textos literarios dialogan co seu contexto histórico, cultural e ideolóxico. A11
A12
A17
A18
B1
B3
B4
B6
B10
B11
B15
B19
B20
C3
C4
C6
Mellorar a expresión oral e escrita do alumnado a través da utilización dos textos literarios como base para consolidar o seu coñecemento da lingua estándar e mais para ampliar os seus recursos léxicos e estilísticos. A2
A11
A12
B1
B2
B3
B4
B7
B8
B16
B17
B20
C1
C6

Contents
Topic Sub-topic
I. Introdución.
Do Primeiro Renacemento ás Irmandades da Fala.
II. O Segundo Renacemento da literatura galega.

1. A renovación do sistema
2.Grupo Nós
3. A Xeración das Vangardas.
III. A segunda metade do século XX
1. O exilio americano e a recuperación cultural da posguerra.
2. Movementos poéticos
3. A renovación da narrativa
4. Obras e autores
IV. Últimas tendencias literarias. 1. Narrativa. Obras e autores
2. Poesía. Obras e autores
3. A refundación do teatro. Obras e autores

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Workbook A2 A11 A18 B3 B10 C3 2 38 40
Document analysis A6 A17 B2 B5 B15 B17 B18 C1 C6 12 0 12
Mixed objective/subjective test B6 B16 C8 4 20 24
Supervised projects A1 A7 A12 B1 B2 B3 B4 B7 B8 B11 B20 C5 0 12 12
Guest lecture / keynote speech B19 C4 C7 20 40 60
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Workbook O alumnado deberá realizar a lectura das obras literarias obrigatorias. Para un óptimo aproveitamento das sesións, deberá ter lído os textos correspondentes.
As lecturas representan, xunto ás prácticas de comentario, unha das actividades principais do curso e, como tal, serán avaliadas.
Document analysis O profesorado iniciará a análise e o comentario das obras literarias incluídas na programación e solicitará do alumnado a realización de comentarios individualizados segundo as pautas estabelecidas.

Mixed objective/subjective test Proba escrita que combinará actividades de carácter ensaístico, de análise de fontes....
.
Supervised projects Traballo de crítica literaria realizado sobre unha das obras de lectura obrigada. Se darán na aula (ou nas horas de titoría e a través do correo electrónico) instruccións sobre a súa extensión, estruturación, bibliografía, etc.
Guest lecture / keynote speech Aulas teóricas presenciais en que a profesora explicará conceptos e estratexias que posteriormente se desenvolverán nas sesións prácticas e cuxo coñecemento será esixido para a superación do curso.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Document analysis
Description
A atención personalizada ao alumnado realizarase a través das tutorías presenciais (individuais ou grupais), ou a través do correo electrónico: laura.tato@udc.gal.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects A1 A7 A12 B1 B2 B3 B4 B7 B8 B11 B20 C5 Traballo individual de crítica literaria realizado a partir dunha das obras de lectura obrigada (relacionadas no Paso 8 desta guía). Para a súa realización serán dadas as indicacións na aula, en horario de titorías ou a través do correo electrónico laura.tato@udc.gal.
20
Mixed objective/subjective test B6 B16 C8 Proba escrita que combinará actividades de carácter ensaístico, de análise de fontes....
60
Document analysis A6 A17 B2 B5 B15 B17 B18 C1 C6 Avaliarase a realización individual do comentario dos textos literarios.
20
 
Assessment comments

O alumnado que se presente á convocatoria adiantada de decembro,
con matrícula parcial, semipresencial, dispensa académica ou calquera
outra particularidade especial deberá pórse en contacto coa profesora ao
comezo do curso a través do correo
electrónico (laura.tato@udc.gal) e/ou utilizar o horarío de titorías fixado polo centro.

Na segunda oportunidade haberá que superar as mesmas probas que na primeira: entrega do traballo e realización da proba mixta.

Os traballos presentados polo alumnado poderán ser incorporados ao Turnitin, ferramenta para a detección do plaxio así como de traballos previamente presentados nesta ou noutras universidades, incluso polo mesmo/a alumno/a. En caso de que se produza algunha destas circunstancias, poderán ser aplicadas as medidas contempladas nas Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de grao e mestrado universitario da Universidade da Coruña (artigo 14.4).


Sources of information
Basic Méndez Ferrín, X.L. (1984). De Pondal a Novoneyra. Vigo: Xerais
Pena, Xosé Ramón (2019). Historia da Literatura 4. De 1936 a 1975. A "longa noite". Vigo:Xerais
VV.AA. (1996-98). Historia da literatura galega (5 vols.). Vigo: A Nosa Terra / AS-PG
Pena, Xosé Ramón (2013). Historia da Literatura Galega 3. De 1916 a 1936. Vigo: Xerais
Carballo Calero, Ricardo (1981). Historia da literatura galega contemporánea 1808-1935. Vigo: Galaxia
Tato Fontaíña, Laura (1999). Historia do teatro galego. Das orixes a 1936. Vigo: A Nosa Terra
Rodríguez, Francisco (1990). Literatura galega contemporánea (problemas de método e interpretación). Pontevedra: Edicións do Cumio

Obras de lectura:

A. R. Castelao, Cousas

R. Otero Pedrayo, O fidalgo e outros relatos ou Contos do camiño e a rúa.

Rafael Dieste, Dos arquivos do trasno

Álvaro Cunqueiro, Merlín e familia

Eduardo Blanco-Amor, A Esmorga

Complementary Domínguez Alberte, X. C. (1998). "A diversificación do xénero narrativo dende 1975", en Actas das I Xornadas das Letras Galegas en Lisboa. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia
Forcadela, Manuel (1998). "A narrativa galega contemporánea: 1800-1975. Unha perspectiva", en Actas das I Xornadas das Letras Galegas en Lisboa. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia
Fernández Barbosa, Beatriz (1998). "O livro das devoracions: a dor de ser e a dor de non ser", en Actas das I Xornadas das Letras Galegas en Lisboa. Compostela: Xunta de Galicia
Fernández Pérez-Sanjulián, Carme (2003). A Construción nacional no discurso literario de Ramón Otero Pedrayo. Vigo: A Nosa Terra
Vilavedra, Dolores (coord.) (1995-2000). Diccionario da literatura galega (3 vol.). Vigo: Galaxia
Rodríguez, Francisco (1993). Eduardo Blanco Amor. O desacougo da nación negada. Vilaboa: Edicións do Cumio
González Fernández, Helena (2005). Elas e o paraugas totalizador: escritoras, xénero e nación. Vigo: Edicións Xerais de Galicia
Carvalho Calero, Ricardo (1989). Estudos e ensaios sobre literatura galega. A Coruña: Ediciós do Castro
Tarrío Varela, Anxo (coord.) (2001). Galicia. Literatura XXXII: O século XX. A literatura anterior á Guerra Civil. A Coruña: Hércules
Vilavedra, Dolores (1999). Historia da literatura galega. Vigo: Galaxia
Gómez Sánchez, A. / Queixas Zas, M. (2001). Historia xeral da literatura galega. Vigo: A Nosa Terra
Tarrío, Anxo (1994). Literatura galega. Aportacións a unha historia crítica. Vigo: Edicións Xerais
Bernárdez, C. L./ Ínsua, E. X. / Millán, X. M. / Rei, M. / Tato, L. (2001). Literatura galega. Século XX. Vigo: A Nosa Terra
Figueroa, Antón (2001). Nación, literatura, identidade. Comunicación literaria e campos sociais en Galicia. Vigo: Xerais
Castelao, Manuel (2009). Novoneyra. Celso Emilio. Os Eidos. Longa noite de pedra. Compostela: Laiovento
Biscaínho, Carlos e Lourenço, Cillha (2002). O ideario teatral das Irmandades da Fala. Estudio e antoloxía. A Coruña: Deputación Provincial da Coruña
Rodríguez Fer, Claudio (1989). Poesía galega. Crítica e metodoloxía. Vigo: Xerais
Pereira da Rosa, Víctor / Castillo, Susan (orgs.) (1998). Pós-colonialismo e identidade. Porto: Universidade Fernando Pessoa
Castro Vázquez, Isabel (2007). Reexistencia, a obra de Manuel Rivas. Vigo: Edicións Xerais de Galicia
González Millán, X. (2000). Resistencia cultural e diferencia histórica. Barcelona: Sotelo Blanco
Ogando González, Iolanda (2004). Teatro histórico: construción dramática e construción nacional. A Coruña: Biblioteca-Arquivo Teatral Francisco Pillado Mayor da UDC
Biscaínho, Carlos (2008). Un país desde as táboas. 125 anos de teatro galego. Compostela: Xunta de Galicia


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.