Identifying Data 2019/20
Subject (*) The History of the Americas and European Expansion Code 710G01021
Study programme
Grao en Humanidades
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Third Obligatory 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Humanidades
Coordinador
García Hurtado, Manuel Reyes
E-mail
reyes.garcia.hurtado@udc.es
Lecturers
,
García Hurtado, Manuel Reyes
E-mail
s.viverol@udc.es
reyes.garcia.hurtado@udc.es
Web
General description Se persigue una aproximación a la realidad americana desde la etapa anterior al Descubrimiento hasta la pérdida definitiva de las colonias en 1898. Las instituciones, la sociedad, la economía y la cultura vertebrarán el estudio, tanto de la América Colonial como del resto de áreas que estuvieron sometidas a potencias europeas.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Knowledge of the different goods and heritage resources and their juridical regime.
A2 Knowledge of the past from a diachronic point of view.
A10 Knowledge of modern languages.
A11 Knowledge of techniques and methods of work and analysis of the human and social sciences.
A12 Oral and written correct use of their own languages.
B1 Learn to learn.
B3 Apply a critical, logical and creative thinking.
B4 Work independently with initiative.
B6 Behave with ethics and social responsibility as a citizen and as a professional.
B7 Communicate effectively in a work environment.
B8 Oral and written communication in your own language.
B10 Capacity for analysis and synthesis.
B11 Ability to manage the relevant information.
C1 Express themselves correctly, both orally and in writing , in the official languages of the autonomous region.
C3 Using basic tools of information technology and communication (ICT), necessary for the exercise of their profession and for learning throughout her life
C4 To develop oneself to exercise an open, educated, critical, committed, democratic and united citizenship, capable of analyzing reality, diagnosing, problems, formulating and implementingknowledge-based solutions, which are guided towards the common good.
C6 Critically evaluate the knowledge, technology and information available to solve the problems they must face to.
C7 Assume as professionals and citizens the importance of learning throughout life.
C8 Assess the importance of research, innovation and technological development in the economic and cultural progress of society.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Conocer la evolución histórica de América A1
A2
B8
B10
C4
Conocer las fuentes de información para la Historia de América A2
A11
C3
Conocer las metodologías adecuadas para la elaboración de trabajos A11
B4
B8
B11
C3
Aprender a exponer oralmente y por escrito A10
A11
A12
B1
B8
B10
B11
C1
C3
Poner en valor la importancia del conecimiento de la historia, y de la cultura en general, en la formación integral del ciudadano como sujeto libre y crítico B1
B3
B6
C4
C6
C7
B7
B8
B10
B11
C1
C8

Contents
Topic Sub-topic
2. Las áreas culturales de América en 1492.
1. El origen del hombre americano.
3. Las altas culturas de Mesoamérica: aztecas y mayas
4. La cultura inca.
5. La expansión europea y los descubrimientos geográficos.
6. Colón y el descubrimiento de América.
7. Las exploraciones en el siglo XVI.
8. La Conquista y su régimen.
9. La Iglesia en Indias.
10. El gobierno de las Indias: siglos XVI-XVIII
11. La demografía indiana: siglos XVI-XVIII
12. La economía hispanoamericana: siglos XVI-XVIII
13. La sociedad hispanoamericana: siglos XVI-XVIII
14. El Brasil colonial.
15. La colonización inglesa y francesa en América. La rebelión de las Trece Colonias
16. Las independencias hispanoamericanas.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Workbook 0 40 40
Guest lecture / keynote speech A1 A2 A10 A11 A12 B1 B3 B4 B6 B7 B8 B10 B11 C1 C3 C4 C6 C7 C8 21 0 21
Directed discussion 11 8 19
Critical bibliographical 0 50 50
Document analysis 6 10 16
Objective test A1 A2 A10 A11 A12 B1 B3 B4 B6 B7 B8 B10 B11 C1 C3 C4 C6 C7 C8 2 0 2
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Workbook Lectura de material bibliográfico seleccionado por el docente al objeto de profundizar en los contenidos de la materia
Guest lecture / keynote speech Exposición oral completada con la introducción de algunas preguntas dirigidas a los estudiantes, con la finalidad de transmitir conocimientos y facilitar el aprendizaje de Historia de América y de la expansión colonial europea.
Directed discussion Debate en el aula moderado por el docente sobre materias relacionadas con los contidos de la asignatura a partir de documentación impresa o audiovisual

Critical bibliographical Reseña de un libro o de articulos elegido por el profesor
Document analysis Iniciación del alumno en la consulta de documentación histórica referida a los conteidos de la asignatura
Objective test Examen de los contenidos expuestos en clase.

Personalized attention
Methodologies
Objective test
Directed discussion
Critical bibliographical
Description
Polo que corcirne á discusión dirixida, o tema será elixido polo profesor que tamén fixará a metodoloxía adecuada para que o alumno analice e comente o contido dos textos e/ou material audiovisual base do debate moderado polo docente

En canto á proba obxectiva, o profesor aclarará a modalidade do exame e os criterios de puntuación. Ademais resolverá individualmente as dúbidas do alumnado sobre o que se pregunta na devandita proba

No caso da recensión bibliográfica, o profesor marcará as pautas metodolóxicas e fará un seguimento do traballo do alumno


As dúbidas que xurdan durante as sesións maxistrais resolveranse na aula. As consultas relativas a lecturas e outras cuestións atenderanse en horario de titorías e tamén por correo electrónico

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Objective test A1 A2 A10 A11 A12 B1 B3 B4 B6 B7 B8 B10 B11 C1 C3 C4 C6 C7 C8 Se puntuará el examen téorico sobre contenidos impartidos en clase en función de los conocimientos demostrados en esta prueba y también se valorara la claridad expositiva y el nivel léxico-gramatical 40
Directed discussion Se tendrá en cuenta el grado de participación del alumno y la solidez de sus reflexiones y razonamientos sobre los temas debatidos 25
Critical bibliographical Se valorará la capacidad de análisis y de síntesis del material objeto de recensión, además de la claridad expositiva y el nivel léxico-gramatical de este trabajo escrito 35
 
Assessment comments

“Aquellos/as alumnos/as que
tengan alguna clase de excepcionalidad para asistir a clase legalmente
concedida, que hablen con el/la profesor/a a comienzos del curso para
establecer las tutorías y los sistemas de evaluación correspondientes.”


Sources of information
Basic

ALFONSO MOLA, M., Historia de la América española (1492-1824), Madrid, 2002.

BENNASSAR, B., La América española y la América portuguesa, siglos XVI-XVIII, Madrid, 1996.

CÉSPEDES DEL CASTILLO, G., América hispánica (1492-1898), Barcelona, 1992.

CÉSPEDES DEL CASTILLO, G., Textos y documentos de la América hispánica (1492-1898), Barcelona, 1992.

CHEVALIER, F., América Latina de la independencia a nuestros días, México, 1999.

DEGLER, C., Historia de Estados Unidos, Barcelona, 1986.

HANKE, L., La lucha española por la justicia en la conquista de América, Madrid, 1967.

LOCKHART, J., América Latina en la Edad Moderna. Una historia de la América Española y el Brasil coloniales, Madrid, 1992.

LYNCH, J., Las revoluciones hispanoamericanas, 1808-1826, Barcelona, 1998.

MORALES PADRÓN, F., Átlas Histórico Cultural de América, Las Palmas de Gran Canaria, 1988.

PÉREZ, J., Los movimientos precursores de la emancipación en Hispanoamérica, Madrid, 1982.

STEIN, S. J. - STEIN, B. H., La herencia colonial de América Latina, México, 1990.

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Medieval History/710G01016

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Modern History/710G01024

Subjects that continue the syllabus
Social Anthropology and Current Problems/710G01026
Contemporary Spanish History/710G01039

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.