Identifying Data 2020/21
Subject (*) Contemporary Spanish History Code 710G01039
Study programme
Grao en Humanidades
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Fourth Obligatory 6
Language
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Humanidades
Coordinador
Velasco Souto, Carlos Francisco
E-mail
carlos.velasco@udc.es
Lecturers
Velasco Souto, Carlos Francisco
E-mail
carlos.velasco@udc.es
Web
General description Presentación y análisis de las líneas básicas de la evolución historica de España en la etapa contemporánea, haciendo hincapié en el carácter plural de la formación social española.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos
Non hai modificacións

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen:
Leituras, Análise de fontes documentais.

*Metodoloxías docentes que se modifican:
Sesión maxistral, Proba Obxetiva, Discusión Dirixida, Traballos tutelados.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado:
Ferramenta: correo electrónico.
Temporalización: sen temporalidade definida.

4. Modificacións na avaliación:
Sesión Maxistral: será sustituída por materiais digitalizados fornecidos polo profesor que cubran a materia do programa.
Proba Obxetiva: Será realizada telematicamente a través de proba síncrona e sen vixilancia

Traballo Tutelado: O seguimento farase telematicamente.

Discusión Dirixida: Será sustituída por comentario de materiais dixitalizados ofrecidos polo profesor.

*Observacións de avaliación:
Mantéñense os criterios de proporcionalidade na ponderación das diversas metodoloxías: 40% Proba Obxetiva; 40% Teraballo Tutelado; 20% Discusión Dirixida.
Mantéñense igualmente as observacións dispostas nesta Guía Docente para o período de normaidade presencial.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía:
Non hai.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Knowledge of the different goods and heritage resources and their juridical regime.
A2 Knowledge of the past from a diachronic point of view.
A3 Knowledge of the space and of the territory.
A4 Knowledge of the different goods and heritage resources and their juridical regime.
A6 Knowledge of the individual and social human behaviour
A7 Syncronic and diachronic knowledge of diverse current cultural and present realities.
A8 Basic knowledge of the contemporary socio-political reality.
A11 Knowledge of techniques and methods of work and analysis of the human and social sciences.
A20 Knowledge and application of information technologies used at the units of information services and in the process of information transfer.
A23 Knowledge of the nature of information and the documents aboutthe various modes of production and their management cycle , the legal and ethical issuesof their use and transferance, and of the main sources of information on any media support, and over time.
A24 Knowledge, understanding and application of the theoretical and methodological principles, and of the techniques for the planning, organisation and assesment of the units and services information system.
B1 Learn to learn.
B2 To solve problems effectively.
B3 Apply a critical, logical and creative thinking.
B4 Work independently with initiative.
B5 Work collaboratively.
C1 Express themselves correctly, both orally and in writing , in the official languages of the autonomous region.
C4 To develop oneself to exercise an open, educated, critical, committed, democratic and united citizenship, capable of analyzing reality, diagnosing, problems, formulating and implementingknowledge-based solutions, which are guided towards the common good.
C6 Critically evaluate the knowledge, technology and information available to solve the problems they must face to.
C7 Assume as professionals and citizens the importance of learning throughout life.
C8 Assess the importance of research, innovation and technological development in the economic and cultural progress of society.
C9 Ability to organize and plan their own work.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer as metodoloxías e ferramentas adecuadas para a elaboración de traballos. A11
A20
A23
A24
B1
B2
B3
B4
B5
Coñecer as fontes de información utilizadas na Historia de España Contemporánea. A4
B1
B2
B3
Aprender a expor oralmente e por escrito. B3
C1
C9
Promover a través do coñecemento un mellor exercicio da cidadanía. C4
C6
C7
Tomar consciencia da necesidade de unha aprendizaxe continua. C7
C8
C9
Coñecer os acontecimentos e procesos mais relevantes na Historia Contemporánea de España. A1
A2
A3
Coñecer as continuidades e mudanzas na Historiade España Contemporánea . A6
A7
A8
A6
A7
A8
A4
A20
A23
A24
B1
B2
B3
A1
A2
A3
A11
A20
A23
A24
B1
B2
B3
B4
B5
B3
C1
C9
C4
C6
C7
C7
C8
C9

Contents
Topic Sub-topic
I. Crise do Antigo Rexime, construción do Estado Liberal e Revolución Burguesa (1808-1874). I.1. Guerra e revolución (1808-1814): reformismo e revolución política.
I.2. A crise definitiva do Antigo Regime e a quebra da monarquía absoluta (1814-1833).
I.3. O período isabelino: Rexencias e construción do Estado liberal (1833-1868).
I.4. A Revolución Burguesa en España. Do estancamiento económico á expansión capitalista.
I.5. O sexenio democrático(1868-1874). A I República.
II. A I Restauración(1874-1923). II.1. A I Restauración monárquica: configuración do rexime e bloco oligárquico de poder (1874-1923). A crise do parlamentarismo(desde 1914).
II.2. As realidades socio-económicas da Restauración(1874-1923). Movemento obreiro e cuestión social.
III. Ditadura, República e Guerra Civil (1923-1939). III.1. A Ditadura de Primo de Rivera e a "dictablanda" (1923-1931).
III.2. A II República (1931-1936). Democracia, reformismo e ascenso do bloco social subalterno.
III.3. O golpe de estado reacionario e a Guerra Civil (1936-1939).
IV. Franquismo, Transición Democrática e II Restauración (1936-2000) IV.1. A ditadura franquista(1939-1975).
IV.2. A Transición Democrática (1976-1981).
IV.3 O rexime monárquico-parlamentar da II Restauración.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Workbook A1 A2 A3 A6 A7 A8 B1 B3 B4 B10 B11 C4 C6 C7 0 40 40
Guest lecture / keynote speech A2 A6 A7 A8 B3 B7 B11 B16 B21 C1 C4 C6 C7 21 0 21
Directed discussion A2 A3 A6 A7 A8 B1 B3 B5 B8 B10 B22 C1 11 8 19
Supervised projects A2 A6 A7 A8 A11 B1 B2 B3 B4 C1 C6 C8 C9 6 50 56
Objective test A2 A6 A7 A8 B10 B11 C1 2 0 2
Document analysis A1 A2 A4 A6 A7 A11 A20 A23 A24 B1 B3 B4 B5 C6 0 10 10
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Workbook Lectura por conta do aluno de monografías ou outro material bibliográfico selecionado e recomendado polo profesor. Estas lecturas estarán relacionadas preferentemente coas propostas do temario de "Historia de España Contemporánea".
Guest lecture / keynote speech Exposicións explicativas realizadas polo profesor sobre cuestións fulcrais relacionadas co temario de "Historia de España Contemporánea".
Directed discussion Debate na aula com base nos contidos de materiais previamente selecionados e distribuídos polo profesor e preparados polos alumnos em horas non presenciais; ou bien sobre as exposiciós orais de carácter monográfico e individualizado que realizarem os alunos na aula. O profesor orientará a discusión en que deberán participar todos os alunos sen excepción, o que implica a asistencia obrigatoria ás aulas interactivas.
Os alunos en situación de dispensa académica realizarán esta actividade no gabinete do profesor, debatendo e dialogando con ele conforme un cronograma previamente combinado.
Supervised projects Consisten en traballos individuais feitos polos alunos sobre temas do programa de "Historia de España Contemporánea" ou otros temas por eles escollidos. Para a súa realización cada aluno deberá consultar bibliografía especializada e/ou fontes documentais e seguir as pautas dadas polo profesor. O alumno deberá ir presentando periódicamente ao profesor, mediante cronograma previamente establecido, os avances realizados na confección do traballo, a fin de que o dito profesor faga o seguimento do mesmo.
Objective test Consiste nun exame escrito acerca dos contidos de "Historia de España Contemporáea", estudados durante o curso.
Document analysis Consulta, por parte do aluno, de fontes históricas documentais proprias de "Historia de España Contemporánea", para se iniciar no seu coñecemento e na metodoloxía aplicada a elas.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Objective test
Description


Na realización dos "traballos tutelados" dentro da materia "Historia de España Contemporánea", o profesor instruirá o aluno nas metodoloxías aplicábeis, proporcionará referencias bibliográficas de carácter xeral, e fará un acompañamento periódico do traballo. Ao aluno corresponderá completar a relación bibliográfica nunha primeira fase de prospectiva e achegamento á información, ben como elaborar ol traballo consoante un esquema que haberá de ser presentado previamente ao profesor.

A respeito da "proba obxectiva" o profesor deberá informar sobre a modalidade de exame a realizar na materia de "Historia de España Contemporánea" e sobre os criterios de valoración. Tamén corresponderá ao profesor esclarecer calquera dúbida sobre a formulación das preguntas, os temas e, en xeral, a materia obxecto de exame.








Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Directed discussion A2 A3 A6 A7 A8 B1 B3 B5 B8 B10 B22 C1 A avaliación desta actividade será feita exclusivamente sobre a base das intervenciós dos alunos no debate.
Valorizarase a capacidade do aluno para argumentar de maneira organizada e fundamentada, e para contrastar a opinión propria coa dos compañeiros/as.
20
Supervised projects A2 A6 A7 A8 A11 B1 B2 B3 B4 C1 C6 C8 C9 Será obxeto de estimación a abordaxe e estruturación do tema, a organización da información e mais a bibliografía consultada. 40
Objective test A2 A6 A7 A8 B10 B11 C1 Valorizaranse de xeito preferente as respostas dos alunos, a articulación da exposición e mais a adecuación ás cuestións formuladas. 40
 
Assessment comments

1. Serán requisitos imprescindíbeis para aprobar a materia superar a "proba obxetiva" e ter entregado en tempo e forma as actividades encargadas durante o curso. Caso da suma das cualificacións ultrapasar os cinco pontos sem se terem alcanzado un mínimo do dous na proba obxetiva, farase constar como cualificación final 4,9 implicando a reprobación da materia.

 2.Serán avaliados os alunos/as que asistiren á proba objetiva e entregaren o traballo tutelado. Onde non, serán considerados como non presentados.
 3.As faltas de ortografía (grallas), cando graves e reiteradas, pueden ser motivo de reprobación automática. En calquera caso suporán unha diminución da cualificación final.
 4.Os alunos/as en situación de matrícula a tempo parcial ou dispensa académica deberán realizar os mesmos traballos e probas que os estudantes suxeitos á matrícula ordinaria, conforme as variantes para eles estabelecidas no apartado das metodoloxías.
 5. Na "segunda oportunidade" de xullo, e sucessivas, serán avaliadas unicamente aquelas metodoloxías que nom tiverem sido superadas na primeira oportunidade, conservándose para as restantes metodoloxías as cualificacións obtidas en xuño.
 6.Na "segunda oportunidade" de xullo, e sucessivas,a avaliación da actividade "Discusión dirixida" será realizada sobre a base da presentación, por parte do aluno/a, de resumos ou comentarios dos materiais objeto de debate na dita actividade ao longo do curso.
 7. Todos os alunos/as matriculados na materia (incluídos os que a tiveren pendente de cursos anteriorers) deberán entregar unha ficha con foto actualizada a fin de facilitar o seguimento e consigna das súas actividades por parte do profesor.

Sources of information
Basic Bahamonde, A y Martínez, J.A. ( 1998). Historia de España siglo XIX.. Madrid, Cátedra
Avilés Farré, J (et ali). ( 2002). Historia política 1875-1939.. Madrid, Ediciones Istmo.
Carreras, A. (1990). Industrialización española. Estudios de historia cuantitativa.. Madrid
Solé Tura, J. y Aja, E. (2009). Constituciones y períodos constituyentes en España (1808-1936). Madrid, Siglo XXI
Jover Zamora, J. M ª (2001). España: Sociedad, Política y Civilización, (Siglos XIX-XX). Barcelona, Areté
Comín Comín, F. (1988). Hacienda y economía en la España contemporánea (1800-1936).. Madrid.
Casanova, J. (2009). Historia de España en el siglo XX. Barcelona, Ariel
Martínez, J.A. (1999). Historia de España. Siglo XX (1939-1996). . Madrid, Cátedra
Paredes, J. (Coord.). (2004). Historia de España. Siglo XX.. Barcelona, Ariel.
Martínez Cuadrado, M. (1991). La burguesía conservadora (1874-1931).. Madrid, Alianza.
Artola, M. (1973). La burguesía revolucionaria(1808-1869).. Madrid, Alianza.
Fontana, J. (2009). La época del liberalismo.. Madrid, Marcial Pons-Crítica.
Juliá, S., García Delgado, J.L., Jiménez, J.C., Fusi, J.P. (2007). La España del siglo XX.. Madrid, Marcial Pons
Esdail, Ch. (2001). La quiebra del liberalismo(1808-1936).. Barcelona, Crítica.

Complementary (). .
Saz, Ismael y Pérez Ledesma, Manuel ( 2015). Del franquismo a la democracia.. Madrid, Marcial Pons.
Casanova, Julián (2014). Historia de España Vol. 8: República y Guerra Civil. . Madrid,Marcial Pons.
Orduña Rebollo, Enrique. (2015). Historia del Estado español.. Madrid,Marcial Pons.
Forcadell Álvarez, Carlos y Suárez Cortina, Manuel (2015). La Restauración y la República 1874-1936.. Madrid,Marcial Pons.
Lida, C. (1995). Antecedentes y desarrollo del movimiento obrero español (1835-1888). . Madrid.
Navarro, V. (2002). Bienestar insuficiente, democracia incompleta. Sobre lo que no se habla en nuestro país.. Barcelona, Anagrama
Cañellas Mas, A (ed.). (2013). Conservadores y tradicionalistas en la España del s. XX..
Bardavio, J. (2009). Crónica de la Transición, 1973-1978.. Ediciones B.
Gallego, F. (2008). El mito de la Transición. La crisis del franquismo y los orígenes de la democracia (1973-1977). Barcelona, Crítica
Bernal García, F. (2010). El sindicalismo vertical. Burocracia, control laboral y representación de intereses en la España franquista (1936-1951). .
Capel, R. M. (1986). El trabajo y la educación de la mujer en España.. Madrid, MTSS.
Winston, C. m. (1989). La clase trabajadora y la derecha en España. . Madrid, Cátedra.
Riquer, Borja de. (2009). La dictadura de Franco.. Madrid, Marcial Pons-Crítica.
Moradiellos, E. (2000). La España de Franco(1939-1975). Política y sociedad.. Madrid, Síntesis.
Castells, L.(Ed.). (1995). La historia de la vida cotidiana. Ayer, n º 19. Madrid.
Cacho Viu, V. (1962). La Institución Libre de Enseñanza. Orígenes y etapa universitaria (1860-1881).. Madrid
Gil Novales, A. (Ed.). (2001). La revolución liberal.. Madrid, edicione del Orto.
Luengo, F, Aizpuru, M. (2013). La segunda república y la guerra civil. .
Tuñón de Lara, M. (1976). La Segunda República. 2 vol.. Madrid, Siglo XXI.
Tussell, J. (2007). La transición a la democracia (España 1975-1982).. Espasa.
Álvarez Junco, J. (2001). Mater Dolorosa. La idea de España en el siglo XIX.. Madrid, Taurus.
Puelles Benitez, M. de. (2008). Modernidad, republicanismo y democracia: una historia de la educación en España..
Menendez Alzamora, M., Robles Egea, A., (ed.). (2013). Pensamiento político en la España contemporánea..
Malefakis, E. (1971). Reforma agraria y revolución campesina en la España del siglo XX.. Barcelona, Ariel.
Casanova, J. (2009). República y guerra civil.. Madrid, Marcial Pons-Crítica


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Introduction to History/710G01002
Literatura española/710G01010
Ancient History/710G01091
Medieval History/710G01016
The History of the Americas and European Expansion/710G01021
Modern History/710G01024
Social Anthropology and Current Problems/710G01025
Social Anthropology and Current Problems/710G01026
Contemporary Art/710G01028

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Historia de Galicia/710G01041

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.