Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Xeografía Rexional de Galicia Código 710G01042
Titulación
Grao en Humanidades
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Cuarto Optativa 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento
Coordinación
Correo electrónico
Profesorado
Correo electrónico
Web
Descrición xeral Conocer las características del medio natural de Galicia. Conocer la Galicia actual descendiendo a nivel de comarca. Detectar y explicar los desajustes territoriales. División en regiones naturales. Comarcalización de Galicia, organización del espacio.

Competencias do título
Código Competencias do título
A3 Coñocemento do espazo e do territorio
A5 Coñecemento de estratexias de desenvolvemento cultural e medioambiental
A7 Coñecemento sincrónico y diacrónico de diversas realidades culturais actuáis
A11 Coñecemento das técnicas e métodos de traballo e análise das ciencias humanas e sociais
B1 Aprender a aprender.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa
B5 Traballar de forma colaborativa.
B10 Capacidade de análise e de síntese.
B11 Capacidade de xestión da información relevantes.
B13 Recoñecemento da riqueza da diversidade e da multiculturalidade
B22 Sensibilidade polo medio ambiente e a súa protección.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Conocer las características generales del medio físico de Galicia, su división territorial (histórica y actual) y las características físicas y humanas que condicionan su estructuración y organización. A3
A5
A7
A11
B1
B3
B4
B5
B10
B11
B13
B22
C3
C6

Contidos
Temas Subtemas
BLOQUE I: El Medio Natural en Galicia Tema 1. Génesis y características del relieve.
Tema 2. Dinámica de la atmósfera y clima.
Tema 3. Paisajes biogeográficos y regionalización.
BLOQUE II: El Territorio Tema 4. Divisiones territoriales históricas.
Tema 5. Criterios para la división territorial
Tema 6. El proceso de comarcalización.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Discusión dirixida B3 B5 9 0 9
Prácticas a través de TIC B11 C3 C6 30 9 39
Lecturas B10 2 27 29
Saídas de campo A5 B22 6 0 6
Sesión maxistral A3 A7 A11 B13 30 0 30
Traballos tutelados B1 B4 4 28 32
 
Atención personalizada 5 0 5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Discusión dirixida Participación en clase y en debates. Actitud mostrada en el desarrollo de los contenidos y trabajos. Trabajos entregados, elaboración de guiones, organización de las fuentes y referencias bibliográficas, etc.
Prácticas a través de TIC Las prácticas en el aula facilitarán la comprensión de aspectos complementarios. Se utilizarán como materiales de apoyo gráficos y mapas a distintas escalas. También está previsto el acceso a páginas web y la consulta de bases de datos alfanuméricos y cartográficos en tiempo real
Lecturas Lectura de una monografía comarcal, para complementar la formación en algunos contenidos que no se desarrollan en las sesiones magistrales, pero que son fundamentales.
Saídas de campo Visita a un centro de producción cartográfica en Galicia o excursión organizada para recorrer un espacio territorial organizado en varias comarcas.
Sesión maxistral Para las sesiones teóricas los distintos temas se desarrollarán con la metodología pedagógica de clases interactivas con el objetivo de conseguir un desarrollo armónico de los contenidos de los temas y facilitar la comprensión explicativa del espacio territorial gallego. Todo ello deberá plasmarse en la elaboración de guiones para cada uno de los temas que se traten.
Traballos tutelados Los trabajos prácticos tutelados serán elaborados, principalmente, en horario no presencial tutelado. El objetivo de los mismos es conocer las principales fuentes cartográficas de Galicia y combinar su manejo para comprender las distintas divisiones territoriales.

Atención personalizada
Metodoloxías
Discusión dirixida
Prácticas a través de TIC
Lecturas
Saídas de campo
Sesión maxistral
Traballos tutelados
Descrición
La atención personalizada está indicada como consecuencia de las dificultades que puedan surgir en la comprensión de los contenidos teóricos y en la consecución de los objetivos de los trabajos tutelados. También para resolver las dificultades de las lecturas y para ampliar la bibliografía básica con el objetivo de mejorar las destrezas específicas dentro de la programación de la asignatura.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Prácticas a través de TIC B11 C3 C6 Capacidad de análisis y comprensión global de la materia mediante la participación y manejo de TICs en el aula y la realización de pruebas o ejercicios prácticos. 6
Lecturas B10 Lectura y comentario de una monografía sobre aspectos geográficos de una comarca de Galicia. 10
Saídas de campo A5 B22 Visita a un centro cartográfico de Galicia. Excursión con recorrido de varias comarcas contrastadas. 4
Sesión maxistral A3 A7 A11 B13 Prueba de conocimientos teóricos mediante examen final que consistirá en 10 preguntas, de las cuales 6 serán preguntas concretas que precisan respuestas cortas. Las otras 4 serán tipo “test” con respuestas alternativas. En total el 30% de la calificación final. 60
Traballos tutelados B1 B4 Trabajos prácticos: Cartografía, selección y análisis de fuentes de información geográfica de Galicia. 20
 
Observacións avaliación

“Aquellos/as alumnos/as que
tengan alguna clase de excepcionalidad para asistir a clase legalmente
concedida, que hablen con el/la profesor/a a comienzos del curso para
establecer las tutorías y los sistemas de evaluación correspondientes.”


Fontes de información
Bibliografía básica Estébanez, J. et al. (1994). A Poboación de Galicia a crise demográfica e o seu impacto territorial . Santiago, Xunta
Pérez Alberti, Augusto (1986). A Xeografía o espacio xeográfico e o home . Vigo, Galaxia
Vélez Barrio, E. (). As Montañas de Galicia . Vigo, Xerais
Precedo, A. (2001). Comarcas de Galicia. Santiago, Xunta
Precedo, A. (1989). Geografía de España (Galicia). Barcelona, Planeta
López Taboada, J. A. (1996). La población de Galicia 1860-1991 . A Coruña, Caixa Galicia
VV.AA. (1986). O meio natural galego . A Coruña
Torres Luna, M.P. et al. (1994). Parroquias y arciprestazgos de Galicia . Santiago, Universidad
Pazo Labrador, Alberto Xosé. (1995). Poboación e territorio as parroquias galegas nos últimos cen anos . A Coruña, Difus
VV.AA. (1982). Xeografía de Galicia. Tomo I o medio . A Coruña, Sálvora

Bibliografía complementaria Castro, M. (1990). Guía das árbores de Galicia . Vigo, Xerais
Villares, R. (1982). La propiedad de la tierra en Galicia, 1500-1936 . Madrid, Siglo XXI
Rey Castelao, O. (1995). Montes y política forestal en la Galicia del antiguo régimen . Santiago, Universidad
VV.AA. (1995). Rutas dos Ancares . As Nogais
Durán, F. (1986). Viveiro achegamento á realidade dun núcleo urbano galego. Santiago, Xunta


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Xeografía Humana/710G01003
Xeografía Rexional/710G01029

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Xeografía Humana de Galicia/710G01034
Historia de Galicia/710G01041

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías