Identifying Data 2016/17
Subject (*) Historia Antiga de Grecia e Roma Code 710G01052
Study programme
Grao en Humanidades
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Second Obligatoria 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department
Coordinador
Montero Fenollos, Juan Luis
E-mail
juan.fenollos@udc.es
Lecturers
Montero Fenollos, Juan Luis
E-mail
juan.fenollos@udc.es
Web
General description Conocimiento de la historia antigua de Grecia, desde la Edad de Bronce, hasta la época helenística, y de la Roma antigua, desde la época de los reyes hasta la Antigüedad tardía.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Knowledge of the different goods and heritage resources and their juridical regime.
A2 Knowledge of the past from a diachronic point of view.
A7 Syncronic and diachronic knowledge of diverse current cultural and present realities.
B3 Apply a critical, logical and creative thinking.
B8 Oral and written communication in your own language.
B10 Capacity for analysis and synthesis.
C1 Express themselves correctly, both orally and in writing , in the official languages of the autonomous region.
C4 To develop oneself to exercise an open, educated, critical, committed, democratic and united citizenship, capable of analyzing reality, diagnosing, problems, formulating and implementingknowledge-based solutions, which are guided towards the common good.
C9 Ability to organize and plan their own work.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Esta materia tiene como objetivo general el acercamiento del estudiante a los inicios de la historia como medio para comprender y explicar la génesis de nuestra civilización. Para ello, esta materia ha de contribuir a que el estudiante sea capaz de: -Explicar, situándolos en el tiempo y en el espacio, hechos y acontecimientos relevantes de la Historia Antigua de Grecia y Roma, valorando su significado histórico y sus posibles repercusiones. -Comprender los principales procesos económicos, sociales, políticos y culturales que configuran la Historia Antigua de Grecia y Roma, identificando sus rasgos más significativos y analizando los factores que los han conformado. -Introducir en el oficio de historiador. Emplear correctamente la terminología básica acuñada por la historiografía y realizar actividades de indagación y de síntesis mediante la lectura de las fuentes documentales propias del período. A1
A2
A7
B3
B8
B10
C1
C4
C9

Contents
Topic Sub-topic
Bloque I. Grecia
0. Marco geográfico y cronológico
1. Creta y Micenas
2. Época Oscura
3. Época Arcaica
4. Época Clásica
5. Alejandro Magno y los reinos helenísticos

Bloque II. Roma
0. Marco geográfico y cronológico
1. Etruscos
2. Época monárquica
3. Época republicana
4. Época altoimperial
5. Época bajoimperial y el fin del mundo antiguo

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Long answer / essay questions A1 A2 A7 3 31 34
Field trip C4 2 2 4
Supervised projects B10 C1 C9 4 22 26
Guest lecture / keynote speech A1 A2 22 20 42
Document analysis B8 B3 22 20 42
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Long answer / essay questions Examen escrito de la materia.
Field trip Visita a la ciudad de Lugo y/o otro sitio de época romana en Galicia.
Supervised projects Trabajo escrito sobre un emperador romano.
Guest lecture / keynote speech Exposición oral de los contenidos de la materia.
Document analysis Estudio de documentos escritos o arqueológicos.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
Orientación metodología y bibliográfica sobre el tema del trabajo.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Long answer / essay questions A1 A2 A7 Examen sobre la materia. 80
Supervised projects B10 C1 C9 Trabajo sobre un emperador de Roma. 20
 
Assessment comments

Sources of information
Basic

GRECIA:

V. Alonso, Pautas y guiones para una historia de Grecia, Santiago, 1994.

Barceló, P. Breve historia de Grecia y Roma, Madrid, 2001.

P. Barceló – D. Hernández de la Fuente, Breve historia política de la Grecia clásica, Madrid, 2015.

H. Bengtson, Historia de los griegos, Madrid, 1986 (hay una reedición de 2008).

J.M. Blázquez et al., Historia de la Grecia antigua, Madrid, 1989.

J. Boardman, Los griegos de ultramar, Madrid, 1975.

J. Boardman et al., Historia Oxford del mundo clásico 1. Grecia, Madrid, 1988.

J. Chadwick, El mundo micénico, Madrid, 1987.

K. Chris, Aníbal, Barcelona, 2006.

O. Dickinson, La Edad del Bronce Egea, Madrid, 2000.

A.J. Domínguez – J. Pascual, Atlas histórico del mundo griego antiguo, Madrid, 2006.

F.J. Fernández Nieto ed., Historia antigua de Grecia y Roma, Valencia, 2005.

M.I. Finley, Los griegos de la Antigüedad, Barcelona, 1985.

M.I.Finley ed., El legado de Grecia, Barcelona, 1983.

P. Funke, Atenas clásica, Madrid, 2001.

F.J. Gómez Espelosín, Introducción a la Grecia antigua, Madrid, 1998.

M. Gras, El Mediterráneo arcaico, Madrid, 1999.

P. Grimal, El siglo de Augusto, Barcleona, 2011.

A. Guzmán – F.J. Gómez Espelosín, Alejandro Magno, Madrid, 1997.

M.J. Hidalgo de la Vega et al., Historia de la Grecia antigua, Salamanca,1998.

W. Jaeger, Paideia, los ideales de la cultura griega, México, 1968.

C. Mossé, Historia de una democracia, Atenas, Madrid, 1981.

C. Mossé, Alejandro Magno, el destino de un mito, Madrid, 2004.

S. Pomeroy et al., La antigua Grecia, Barcelona 2011.

N. Richer, El mundo griego, Granada, 2003.

F. Rodríguez Adrados, La democracia ateniense, Madrid, 1975.

M. Rostovtzeff, Historia social y económica del mundo helenístico, Madrid, 1967.

M.S. Ruipérez – A. Tovar, Historia de Grecia, Barcelona, 1983.

F. Ruzé – M.C. Amouretti, El mundo griego antiguo, Madrid, 1987.

A.M. Snodgrass, Arqueología de Grecia, Barcelona, 1990.

ROMA:

G. Alföldi, Historia social de Roma, Madrid, 1992.

Barceló, P. Breve historia de Grecia y Roma, Madrid, 2001.

G. Bravo, Historia de la Roma antigua, Madrid, 1998.

B. Campbell, Historia de Roma, Barcelona, 2013.

T.J. Cornell, Los orígenes de Roma, Barcelona 1999.

M. Christol - D. Nony, De los orígenes de Roma a las invasiones bárbaras, Madrid, 1991.

F.J. Fernández Nieto ed., Historia antigua de Grecia y Roma, Valencia, 2005.

J. Fernández Ubiña, La crisis del siglo III y el fin del mundo antiguo, Madrid 1982.

L. García Moreno et al. Historia del mundo clásico a través de sus textos 2. Roma, Madrid, 1999.

J. Gómez Pantoja, ed. Historia antigua (Grecia y Roma), Barcelona, 2005.

P. Grimal, Historia de Roma, Paidós, Mardid, 2005.

P. Grimal, El siglo de Augusto, Crítica, Barcelona, 2011.

Y. Le Bohec, Breve historia de la Roma antigua, Madrid, 2013.

J. Mangas, J. Edad Antigua. Roma, Barcelona, 2001.

J. Martínez-Pinna, Los orígenes de Roma, Madrid, 1999.

M.A. Novillo, Breve historia de Roma, Madrid, 2012.

F. Pina, La crisis de la República, Madrid, 1999.

J.M. Roldán, Historia de Roma, 2 vols. Madrid, 1981-1989 .

J.M. Roldán, dir. Historia de Roma, Salamanca,2000.

N. Santos Yanguas, Textos para la historia antigua de Roma, Madrid, 1994.

R. Syme, La revolución romana, Madrid, 1989.

M. Torelli, Historia de los etruscos, Barcelona, 1990.

ANTOLOGÍA DE TEXTOS DE GRECIA Y ROMA:

J. Mangas, Textos para la historia antigua de Grecia, Madrid, 1991.

N. Santos Yanguas, Textos para la historia antigua de Roma, Madrid, 1994.

A. Dominguez et al., Historia del mundo clásico a través de sus textos. Grecia, Madrid, 1999.

L. García Moreno et al., Historia del mundo clásico a través de sus textos. Roma, Madrid, 1999.

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.