Datos Identificativos 2018/19
Asignatura (*) Historia Antiga de Grecia e Roma Código 710G01052
Titulación
Grao en Humanidades
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Alonso Troncoso, Victor
Correo electrónico
v.alonso.troncoso@udc.es
Profesorado
Alonso Troncoso, Victor
Correo electrónico
v.alonso.troncoso@udc.es
Web
Descrición xeral Conocimiento de la historia antigua de Grecia, desde la Edad de Bronce, hasta la época helenística, y de la Roma antigua, desde la época de los reyes hasta la Antigüedad tardía.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñocemento das producións culturais da Humanidade (Arte, Pensamento, Literatura e Institucións)
A2 Coñocemento do pasado desde un punto de vista diacrónico
A7 Coñecemento sincrónico y diacrónico de diversas realidades culturais actuáis
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo
B8 Comunicación oral e escrita nas linguas propias
B10 Capacidade de análise e de síntese.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C9 Capacidade de organización e planificación do traballo propio

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Esta materia tiene como objetivo general el acercamiento del estudiante a los inicios de la historia como medio para comprender y explicar la génesis de nuestra civilización. Para ello, esta materia ha de contribuir a que el estudiante sea capaz de: -Explicar, situándolos en el tiempo y en el espacio, hechos y acontecimientos relevantes de la historia antigua de Grecia y Roma, valorando su significado histórico y sus posibles repercusiones. -Comprender los principales procesos económicos, sociales, políticos y culturales que configuran la historia antigua de Grecia y Roma, identificando sus rasgos más significativos y analizando los factores que los han conformado. -Introducir en el oficio de historiador. Emplear correctamente la terminología básica acuñada por la historiografía y realizar actividades de indagación y de síntesis mediante la lectura de las fuentes documentales propias del período. - Familiarizar al alumno con el estudio crítico de las fuentes grecolatinas: literarias, epigráficas, papirológicas, numismáticas y arqueológicas A1
A2
A7
B3
B8
B10
C1
C4
C9

Contidos
Temas Subtemas
Bloque I. Grecia
0. Marco geográfico y cronológico
1. Creta y Micenas
2. Época Oscura
3. Época Arcaica
4. Época Clásica
5. Alejandro Magno y los reinos helenísticos

Bloque II. Roma
0. Marco geográfico y cronológico
1. Etruscos
2. Época monárquica
3. Época republicana
4. Época altoimperial
5. Época bajoimperial y el fin del mundo antiguo

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba de ensaio A1 A2 A7 3 31 34
Traballos tutelados B10 C1 C4 C9 4 22 26
Sesión maxistral A1 A2 24 22 46
Análise de fontes documentais B3 B8 22 20 42
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba de ensaio Examen escrito de la materia.
Traballos tutelados Trabajo sobre un libro de la materia y exposición del mismo en clase
Sesión maxistral Exposición oral de los contenidos de la materia.
Análise de fontes documentais Estudio de fuentes: literarias, epigráficas, arqueológicas y numismáticas

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Orientación metodología y bibliográfica sobre el tema del trabajo.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba de ensaio A1 A2 A7 Examen sobre la materia. 75
Traballos tutelados B10 C1 C4 C9 Lectura de un libro de la materia y exposición pública sobre el mismo en clase 25
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica

GRECIA:

V. Alonso, Pautas y guiones para una historia de Grecia, Santiago, 1994.

Barceló, P. Breve historia de Grecia y Roma, Madrid, 2001.

P. Barceló – D. Hernández de la Fuente, Breve historia política de la Grecia clásica, Madrid, 2015.

H. Bengtson, Historia de los griegos, Madrid, 1986 (hay una reedición de 2008).

J.M. Blázquez et al., Historia de la Grecia antigua, Madrid, 1989.

J. Boardman, Los griegos de ultramar, Madrid, 1975.

J. Boardman et al., Historia Oxford del mundo clásico 1. Grecia, Madrid, 1988.

J. Chadwick, El mundo micénico, Madrid, 1987.

K. Chris, Aníbal, Barcelona, 2006.

O. Dickinson, La Edad del Bronce Egea, Madrid, 2000.

A.J. Domínguez – J. Pascual, Atlas histórico del mundo griego antiguo, Madrid, 2006.

F.J. Fernández Nieto ed., Historia antigua de Grecia y Roma, Valencia, 2005.

M.I. Finley, Los griegos de la Antigüedad, Barcelona, 1985.

M.I.Finley ed., El legado de Grecia, Barcelona, 1983.

P. Funke, Atenas clásica, Madrid, 2001.

F.J. Gómez Espelosín, Introducción a la Grecia antigua, Madrid, 1998.

M. Gras, El Mediterráneo arcaico, Madrid, 1999.

P. Grimal, El siglo de Augusto, Barcleona, 2011.

A. Guzmán – F.J. Gómez Espelosín, Alejandro Magno, Madrid, 1997.

M.J. Hidalgo de la Vega et al., Historia de la Grecia antigua, Salamanca,1998.

W. Jaeger, Paideia, los ideales de la cultura griega, México, 1968.

C. Mossé, Historia de una democracia, Atenas, Madrid, 1981.

C. Mossé, Alejandro Magno, el destino de un mito, Madrid, 2004.

S. Pomeroy et al., La antigua Grecia, Barcelona 2011.

N. Richer, El mundo griego, Granada, 2003.

F. Rodríguez Adrados, La democracia ateniense, Madrid, 1975.

M. Rostovtzeff, Historia social y económica del mundo helenístico, Madrid, 1967.

M.S. Ruipérez – A. Tovar, Historia de Grecia, Barcelona, 1983.

F. Ruzé – M.C. Amouretti, El mundo griego antiguo, Madrid, 1987.

A.M. Snodgrass, Arqueología de Grecia, Barcelona, 1990.

ROMA:

G. Alföldi, Nueva historia social de Roma, Sevilla, 2012.

V. Alonso, "Polis e Imperium", en Miguel Artola (dir.), Historia de Europa, I, Madrid 2007.

Barceló, P. Breve historia de Grecia y Roma, Madrid, 2001.

G. Bravo, Historia de la Roma antigua, Madrid, 1998.

B. Campbell, Historia de Roma, Barcelona, 2013.

T.J. Cornell, Los orígenes de Roma, Barcelona 1999.

M. Christol - D. Nony, De los orígenes de Roma a las invasiones bárbaras, Madrid, 1991.

F.J. Fernández Nieto ed., Historia antigua de Grecia y Roma, Valencia, 2005.

J. Fernández Ubiña, La crisis del siglo III y el fin del mundo antiguo, Madrid 1982.

L. García Moreno et al. Historia del mundo clásico a través de sus textos 2. Roma, Madrid, 1999.

J. Gómez Pantoja, ed. Historia antigua (Grecia y Roma), Barcelona, 2005.

P. Grimal, Historia de Roma, Paidós, Mardid, 2005.

P. Grimal, El siglo de Augusto, Crítica, Barcelona, 2011.

Y. Le Bohec, Breve historia de la Roma antigua, Madrid, 2013.

J. Mangas, J. Edad Antigua. Roma, Barcelona, 2001.

J. Martínez-Pinna, Los orígenes de Roma, Madrid, 1999.

M.A. Novillo, Breve historia de Roma, Madrid, 2012.

F. Pina, La crisis de la República, Madrid, 1999.

J.M. Roldán, Historia de Roma, 2 vols. Madrid, 1981-1989 .

J.M. Roldán, dir. Historia de Roma, Salamanca,2000.

N. Santos Yanguas, Textos para la historia antigua de Roma, Madrid, 1994.

R. Syme, La revolución romana, Madrid, 1989.

M. Torelli, Historia de los etruscos, Barcelona, 1990.

ANTOLOGÍA DE TEXTOS DE GRECIA Y ROMA:

J. Mangas, Textos para la historia antigua de Grecia, Madrid, 1991.

N. Santos Yanguas, Textos para la historia antigua de Roma, Madrid, 1994.

A. Dominguez et al., Historia del mundo clásico a través de sus textos. Grecia, Madrid, 1999.

L. García Moreno et al., Historia del mundo clásico a través de sus textos. Roma, Madrid, 1999.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías