Identifying Data 2020/21
Subject (*) History of Ancient Greece and Rome Code 710G01052
Study programme
Grao en Humanidades
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Second Obligatory 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Humanidades
Coordinador
Alonso Troncoso, Victor
E-mail
v.alonso.troncoso@udc.es
Lecturers
Alonso Troncoso, Victor
E-mail
v.alonso.troncoso@udc.es
Web
General description Coñecemento da historia antiga de Grecia, dende a Idade do Bronce ate a época helenística, e da Roma antiga, dende a época dos reis ate a Antigüídade tardía.
Contingency plan En caso de que se interrumpan las clases por fuerza mayor, la docencia proseguirá en línea y el trabajo de curso no se presentará en clase, sino que se enviará por escrito al profesor.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Knowledge of the different goods and heritage resources and their juridical regime.
A2 Knowledge of the past from a diachronic point of view.
A7 Syncronic and diachronic knowledge of diverse current cultural and present realities.
B3 Apply a critical, logical and creative thinking.
B8 Oral and written communication in your own language.
B10 Capacity for analysis and synthesis.
C1 Express themselves correctly, both orally and in writing , in the official languages of the autonomous region.
C4 To develop oneself to exercise an open, educated, critical, committed, democratic and united citizenship, capable of analyzing reality, diagnosing, problems, formulating and implementingknowledge-based solutions, which are guided towards the common good.
C9 Ability to organize and plan their own work.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Esta materia tiene como objetivo general el acercamiento del estudiante a los inicios de la historia como medio para comprender y explicar la génesis de nuestra civilización. Para ello, esta materia ha de contribuir a que el estudiante sea capaz de: -Explicar, situándolos en el tiempo y en el espacio, hechos y acontecimientos relevantes de la historia antigua de Grecia y Roma, valorando su significado histórico y sus posibles repercusiones. -Comprender los principales procesos económicos, sociales, políticos y culturales que configuran la historia antigua de Grecia y Roma, identificando sus rasgos más significativos y analizando los factores que los han conformado. -Introducir en el oficio de historiador. Emplear correctamente la terminología básica acuñada por la historiografía y realizar actividades de indagación y de síntesis mediante la lectura de las fuentes documentales propias del período. - Familiarizar al alumno con el estudio crítico de las fuentes grecolatinas: literarias, epigráficas, papirológicas, numismáticas y arqueológicas A1
A2
A7
B3
B8
B10
C1
C4
C9

Contents
Topic Sub-topic
Bloque I. Grecia
0. Marco xeográfico e cronolóxico
1. Creta e Micenas
2. Época Escura
3. Época Arcaica
4. Época Clásica
5. Alexandre Magno
6. O mundo helenístico

Bloque II. Roma
0. Marco xeográfico e cronolóxico
1. A Roma dos reis
2. A República
3. A crise da República
4. Augusto
5. O Alto Imperio
5. O Baixo Imperio
6. A fin do Imperio romano e os reinos xermánicos

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Long answer / essay questions A1 A2 A7 3 31 34
Supervised projects B10 C1 C4 C9 4 22 26
Guest lecture / keynote speech A1 A2 24 22 46
Document analysis B3 B8 22 20 42
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Long answer / essay questions Examen escrito de la materia.
Supervised projects Trabajo sobre un libro de la materia y exposición del mismo en clase
Guest lecture / keynote speech Exposición oral de los contenidos de la materia.
Document analysis Estudio de fuentes: literarias, epigráficas, arqueológicas y numismáticas

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
Orientación historiográfica e filolóxica sobre o tema do traballo (baseado nas fontes textuais grecolatinas).

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Long answer / essay questions A1 A2 A7 Examen sobre la materia. 75
Supervised projects B10 C1 C4 C9 Lectura de un libro de la materia y exposición pública sobre el mismo en clase 25
 
Assessment comments

A cualificación final será o resultado de facer a media entre a asistencia a clase (15%), a presentación do traballo de curso (25%) e o exame da materia impartida na aula (60%). Pra os alumnos que non estean obrigados a asistir ás clases, o traballo de curso puntuará un 40%.

Os mesmos criterios rexen na segunda convocatoria.



Sources of information
Basic

F. R. Adrados, Ilustración y política en la Grecia clásica, Madrid 1966. 

G. Alföldy, Nueva historia social de Roma, Sevilla 2014. 

V. Alonso, "Polis e imperium", en M. Artola (ed.), Historia de Europa, I, Madrid 2007, 179-243. 

P. Carlier, Homero, Madrid 2005.  

F. Coulanges, La ciudad antigua, Madrid 1968. 

J. G. Droysen, Alejandro Magno, México 1988. 

M. I. Finley, La economía de la Antigüedad, México 1986. 

G. Glotz, La ciudad griega, Barcelona 1929. 

P. López, F. J. Lomas, Historia de Roma, Madrid 2004. 

Th. Mommsen, Historia de Roma, Madrid 2003. 

S.B. Pomeroy, Diosas, rameras, esposas y esclavas. Mujeres en la Antigüedad clásica, Madrid 1991. 

A. Reyes, Obras completas, vol. XVI: Religión griega / mitología griega, México 2015 (1ª ed.-e.).

R. Syme, La revolución romana, Madrid 1989. 

P. Veyne, El imperio grecorromano, Madrid 2009. 

E. Will, El mundo griego y el Oriente. I: El siglo V (510 - 403), Madrid 1997. 

P. Zanker, Augusto y el poder de las imágenes, Madrid 1992.
Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

Por varias razóns é moi recomendábel a asistencia a clase. 



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.