Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Historia da Arte Clásica Código 710G01053
Titulación
Grao en Humanidades
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Villaverde Solar, Dolores
Correo electrónico
dolores.villaverde@udc.es
Profesorado
Villaverde Solar, Dolores
Correo electrónico
dolores.villaverde@udc.es
Web
Descrición xeral Estudio de la arquitectura y artes plásticas en la Antigüedad Clásica, desde el Período Prehelénico hasta la caída del Imperio romano de Occidente en el s. V
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Non se modifican

2. Metodoloxías
• Metodoloxías docentes que se manteñen
As metodoloxías docentes se manteñen provisionalmente, en caso de novo confinamento se modificarían segundo o seguinte:
• Metodoloxías docentes que se modifican
Cambia a sesión maxistral que ao non poder ser presencial se muda pola entrega ao alumnado dos temas e imaxes necesarias para o desenrolo da materia. Completando con vídeos explicativos e artigos en Pdf



3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado

Moodle e coreo electrónico Poden poñerse en contacto ca profesora en calquera momento, non é preciso que usen só o horario fixado de tutorías e clases.


4. Modificacións na avaliación
Metodoloxía Peso na cualificación Descrición
Traballos tutelados 40 Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor. Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Os traballos basearánse en temas do programa e profundizarán a parte teórica
Proba de ordenación 30 Proba onde se presenta unha serie de elementos ou datos que teñen que ordenarse segundo un criterio dado no enunciado (cronolóxico, lóxico, xeográfico, cuantitativo, cualitativo, etc.).

Lecturas 10 Lectura e reflexión persoal sobre textos que la profesora entrega con los temas
Tarefas interactivas 20 Búsqueda de información sobre obras de arte do programa que deben ser entregadas a través de moodle

*Observacións de avaliación:

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Daránse prioridade a material en pdf ou recursos web

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñocemento das producións culturais da Humanidade (Arte, Pensamento, Literatura e Institucións)
A2 Coñocemento do pasado desde un punto de vista diacrónico
A6 Coñecemento do comportamento humano individual e social
A9 Coñocemento de linguas e culturas clásicas
A14 Deseño e producción de bens culturais
B1 Aprender a aprender.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa
B5 Traballar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como ciudadano e como profesional
B8 Comunicación oral e escrita nas linguas propias
B10 Capacidade de análise e de síntese.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Diseñar y elaborar correctamente fichas de catalogación de bienes muebles e inmuebles A1
A2
Identificar claramente las obras y sus autores A1
A2
A6
A9
A14
Identificar claramente las obras y sus autores A1
A2
A6
A9
A14
B1
B3
B4
B5
B6
C1
C2
Saber compartir conocimentos con sus compañeros A6
A14
B1
B3
B4
B5
B6
B10
C1
C2
Conocer las principales fuentes impresas y bibliográficas existentes A1
A2
A6
A9
A14
B1
B3
B4
B5
C1
C2
Diseñar y elaborar correctamente fichas de catalogación de bienes muebles e inmuebles A1
A2
A9
A14
B1
B3
B4
B5
Realizar de forma autónoma una lectura comprensiva de textos sobre historia y teoría del arte clásico, con todos los beneficios que ello implica (ampliación de vocabulario, desarrollo de la capacidad de conceptualización y sentido crítico, etc…), aprendiendo a valorar lo necesario de este hábito para comprender e interpretar el desarrollo del arte. A1
A2
A6
A9
A14
Crear un ejercicio escrito, a partir de la lectura de diferentes documentos, desarrollando el pensamiento crítico y analítico del alumno, que le ayude a iniciarse en la realización de sus propias tareas de investigación y contextualización histórica A1
A2
A6
A9
A14
B1
B3
B4
B5
B8
B10
C1
C2
Identificar el arte de la Antigüedad Clásica A1
A2
A9
A14
B1
B3
B4
B5
B10
Reflexionar sobre los procesos de simbolización y analizar críticamente las ideas que han animado al arte de este período, poniéndolas en relación con el contexto sociocultural en el que surgen. A1
A2
A6
B1
B3
B4
B5
B6

Contidos
Temas Subtemas
BLOQUE 1. Arte Helénico

BLOQUE 2. Arte Romano

Bloque 1
1. Arte Prehelénico: Arte Cicládico, Minoico y Micénico
2. Período Arcaico
3. Período Clásico
4. Helenismo
Bloque 2
5. El arte etrusco
6. Arquitectura
7. Escultura
8. Pintura y mosaico

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Lecturas A1 A2 A6 A9 A14 B1 B3 B4 B5 B6 B8 B10 C1 C2 1 30 31
Sesión maxistral A1 A2 A6 A9 A14 B1 B3 B4 B5 B6 B8 B10 C1 C2 40 0 40
Traballos tutelados A1 A2 A6 A9 A14 B1 B3 B4 B5 B6 B8 B10 C1 C2 2 36 38
Proba de ordenación A1 A2 A6 A9 A14 B1 B3 B4 B5 B6 B8 7 14 21
 
Atención personalizada 20 0 20
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Lecturas Son un conxunto de textos e documentación escrita que se recolleron e editaron como fonte de profundización dos contidos.
Serán de carácter obrigatorio e elexidas polo profesor
Sesión maxistral Exposición oral do profesor complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.



Traballos tutelados Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor. Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.

Proba de ordenación Proba onde se presenta unha serie de elementos ou datos que os alumnos deben ordenar segundo un criterio dado no enunciado (cronolóxico, lóxico, xeográfico, cuantitativo, cualitativo, etc.) ou polo profesor

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Proba de ordenación
Sesión maxistral
Descrición
Partirase da exposición oral complementada con medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Na Proba de ordenación se presentan unha serie de elementos ou datos que teñen que ordenarse segundo un criterio dado no enunciado (cronolóxico, lóxico, xeográfico, cuantitativo, cualitativo, etc.).

Na Proba oral se busca responder, de forma oral, a preguntas cortas ou de certa amplitude, valorando a capacidade de razoamento, creatividade e espírito crítico.

Nos Traballos tutelados se trata de promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor. Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”.
Nos tarballos hai dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.



Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A1 A2 A6 A9 A14 B1 B3 B4 B5 B6 B8 B10 C1 C2 Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor. Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Os traballos basearánse en temas do programa e profundizarán a parte exposta nas clases maxistrais

30
Proba de ordenación A1 A2 A6 A9 A14 B1 B3 B4 B5 B6 B8 Proba onde se presenta unha serie de elementos ou datos que teñen que ordenarse segundo un criterio dado no enunciado (cronolóxico, lóxico, xeográfico, cuantitativo, cualitativo, etc.).
Ó longo do curso faránse fichas de catalogación de obras emblemáticas na historia da arte por parte do alumnado

30
Sesión maxistral A1 A2 A6 A9 A14 B1 B3 B4 B5 B6 B8 B10 C1 C2 Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar.
Na avaliación será tida en conta a asistencia ás clases maxistrais.
20
Lecturas A1 A2 A6 A9 A14 B1 B3 B4 B5 B6 B8 B10 C1 C2 Conxunto de textos e documentación escrita que se recolleron e editaron como fonte de profundización dos contidos.
Dous libros escollidos polo profesor terán que ser lidos ó longo do curso
20
 
Observacións avaliación

Ls criterios de avaliación son los mismos para cada una de las oportunidades de evaluación. Se tendrán en cuenta las calificaciones de las pruebas realizadas en o para las clases interactivas, los trabajos tutelados y las pruebas escritas


Los criterios de puntuación de cada una de las pruebas se darán a
conocer en el momento de la prueba.


Las pruebas no realizadas puntúan como cero.


La calificación de "no presentado" corresponde al alumno que no
participase en ninguna prueba de evaluación


Los únicos utensilios con los que está permitido acceder al recinto de
la prueba son los básicos para contestar al examen: lápiz, bolígrafo o
pluma, goma de borrar y calculadora electrónica no programable.


Alumnado con reconocimeinto de dedicación a tiempo parcial y dispensa
académica de exención de asistencia: excepto para las fechas aprobadas
en Junta de Facultad en lo que compete a la prueba objetiva, para las
restantes pruebas se acordará, al inicio del cuatrimestre, un calendario
específico de fechas compatibles con su dedicación, motivo por el cual
dicho alumnado deberá poñerse en contacto con el profesor de la materia. Las pruebas tendrán
el mismo formato que para los alumnos con dedicación a tiempo completo.


Fontes de información
Bibliografía básica

ANDREAE, B. (1974). Arte Romano. Barcelona: Gustavo Gili

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

BARATTE, F. (1984). Etruria y Roma. Madrid: Alianza

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

BIANCHI BANDINELLI, R. (1969). Roma, el centro del poder. Madrid: Aguilar

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

BIANCHI BANDINELLI, R. (1971). Roma, el fin del arte antiguo. Madrid: Aguilar

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

BIANCHI BANDINELLI, R. (1974). Los etruscos y la Italia anterior a Roma. Madrid: Aguilar

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

BIANCHI BANDINELLI, R. (1998). El arte de la Antigüedad Clásica. Grecia. Madrid: Akal

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

BIANCHI BANDINELLI, R. (1998). El arte de la Antigüedad Clásica. Etruria-Roma. Madrid: Akal

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

BLANCO FREIJEIRO, A./ELVIRA, J. M. (1990). Etruria y Roma Republicana. Madrid: Historia 16

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

BLANCO FREIJEIRO, A. (1990). Roma Imperial. Madrid: Historia 16

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

BLANCO FREIJEIRO, A. (1996). El Arte Griego. Madrid: CSIC

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

BOARDMAN, J. (1995). El arte griego. Barcelona: Destino

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

BOARDMAN, J. (2001). Escultura griega. El período clásico tardío. Barcelona: Destino

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

CHADWICK, J. (1998). El mundo micénico. Madrid: Ariel

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

CHARBONNEAUX, J. (1969). Grecia arcaica (620-480 a.J.C). Madrid: Aguilar

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

CHARBONNEAUX, J. (1970). Grecia Clásica (480-330 a.J.C). Madrid: Aguilar

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

CHARBONNEAUX, J. (1971). Grecia helenística. Madrid: Aguilar

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

DEMARGNE, P. (1964). Nacimiento del arte griego. Madrid: Aguilar

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

DICKINSON, O. (2000). La Edad del Bronce Egea. Madrid: Akal

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

ELVIRA BARBA, M. A. (1996). Arte Clásico. Madrid: Historia 16

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

GARCÍA BELLIDO, A. (1990). Arte Romano. Madrid: CSIC

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

HENIG, M. (Dir.) (1985). El Arte Romano: una revisión de las artes visuales del mundo romano. Barcelona: Destino

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

MARTIN , R. (1987). Arquitectura Griega. Madrid: Aguilar

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

OLAGUER FELIU, F. (1989). La Pintura y el mosaico romanos. Barcelona: Vicens Vives

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

ONIANS, J. (1996). Arte y pensamiento en la época helenística. Madrid: Alianza

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

POLLIT, J.J. (1984). Arte y experiencia en la Grecia Clásica. Barcelona: Xarait

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

POLLIT, J.J. (1989). El arte helenístico. Madrid: Nerea

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

RICHTER, G. (1980). El Arte griego: una revisión de las artes visuales de la antigua Grecia. Barcelona: Destino

https://guiadocente.udc.es/ata1415/docencia/guia_docent/images/square.gif

ROBERTSON, D.S. (1994). Arquitectura griega y romana. Madrid: Cátedra

Bibliografía complementaria Hall, J. (1987). Diccionario de temas y símbolos artísticos. Madrid
Fatás-Borrás (1993). Diccionario de términos de arte. Madrid
Paniagua,J.P. (1978). Vocabulario básico de arquitectura. Barcelona


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Historia Antiga/710G01091

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías