Identifying Data 2020/21
Subject (*) Historiography Code 710G01074
Study programme
Grao en Humanidades
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
First Basic training 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Humanidades
Coordinador
Romero Portilla, Paz
E-mail
paz.romero.portilla@udc.es
Lecturers
Romero Portilla, Paz
E-mail
paz.romero.portilla@udc.es
Web
General description Conocimiento de las principales técnicas historiográficas de la investigación documental
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen

*Metodoloxías docentes que se modifican

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado

4. Modificacións na avaliación

*Observacións de avaliación:

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Knowledge of the different goods and heritage resources and their juridical regime.
A2 Knowledge of the past from a diachronic point of view.
A4 Knowledge of the different goods and heritage resources and their juridical regime.
A6 Knowledge of the individual and social human behaviour
A9 Knowledge of classical languages and cultures.
A11 Knowledge of techniques and methods of work and analysis of the human and social sciences.
B2 To solve problems effectively.
B3 Apply a critical, logical and creative thinking.
B4 Work independently with initiative.
B5 Work collaboratively.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Conocimiento de la evolución de la escritura latina y la producción documental de la Edad Media A1
A2
A4
A6
A9
A11
B2
B3
B4
B5
Trabajar (lectura y análisis) de manera asidua y exhaustiva con documentos manuscritos de los siglos XV al XVII. Analizar las principales carácterísticas gráficas de las letras del citado período. Adquirir el utillaje teórico y metodológico que permita un perfecto conocimiento de los documentos que integran el universo histórico A1
A2
A4
A6
A9
A11
B2
B3
B4
B5
Conocimiento de las escrituras occidentales europeas desde la antiguedad hasta 1600. Conocimiento de la escritura antigua egipcia. A1
A2
A9
A11
B2
B3
B4
B5

Contents
Topic Sub-topic
PRIMERA PARTE:


Tema 1. Ciencias y técnicas historiográficas
Tema 2. Evolución de la escritura latina
Tema 3. El documento
Tema 4. Diplomática especial
SEGUNDA PARTE:



ema 1. Introducción a la Paleografía del siglo XV.
Tema2. La escritura gótica cursiva castellana: escritura cortesana y escritura procesal.
Tema 3. La escritura humanística.
Tema 4. La escritura en Hispanoamérica.
Inserir

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Objective test A1 A2 A4 A6 A9 A11 B2 B3 B4 B5 2 145 147
 
Personalized attention 3 0 3
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Objective test Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. Constitúe un instrumento de medida, elaborado rigorosamente, que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, intelixencia, etc. É de aplicación tanto para a avaliación diagnóstica, formativa como sumativa.

Personalized attention
Methodologies
Objective test
Description
Seguimiento a través de tutorías de los alumnos que cursan materias de títulos en extinción y sin docencia.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Objective test A1 A2 A4 A6 A9 A11 B2 B3 B4 B5 Examen escrito 100
 
Assessment comments

Ejercicios de transcripción y examen documental


Sources of information
Basic

Bibliografía General

BATELLI, G. Lezioni di Paleografía, Cittá del Vaticano, 1949.

BISCHOFF, A. Paläographie des romisches Altertums und des abendländischen Mittelalters, Berlin, 1979, ed. Francesa bajo el título Paleographie de l’Antiquite

romaine et du Moyen Age, Paris, 1985.

CASADO QUINTANILLA, B., Láminas de la cátedra de Paleografía y Diplomática, Madrid, 2000.

MARÍN MARTÍNEZ T. (DIR.), Paleografía y Diplomática, UNED (1997)

MILLARES CARLO, A. Tratado de Paleografía Española, ed.revisada por J.M.Ruiz Asencio, 3 vols., Madrid, 1984.

NÚÑEZ CONTRERAS, Manual de Paleografía, Madrid, 1994

PETRUCCI, A. Lezioni di storia della scrittura latina, Roma, 1985.

RIESCO, A.;RUIZ, E.: DOMÍNGUEZ APARICIO, J.; SÁNCHEZ PRIETO, A.B., Introducción a la Cultura escrita (Material de apoyo: prácticas), Madrid, 1995.

RIESCO , A.(ed): Introducción a la Paleografía y la Diplomática General, Madrid, 1999

 

Bibliografía Tercera Parte

 

Alfaya, E. 2008. La “fit”-technique como técnica documental aplicada a la investigación científica. El Cursor Mundi. La Coruña: Tórculo.

Alfaya, E. 2008. “La técncia de Angus McIntosh y el método Zipf en la investigación documental medieval. Un caso práctico”. En: De la Información al conocimiento: Investigación documental aplicada. La Coruña: Tórculo, pp. 11-40.

Brown, M. P. 2002. A Guide to Western Historical Scripts from Antiquity. Londres: The British Library.

Kamrin, J. 2004. Ancient Egyptian Heroglyphs. A Practical Guide. Cairo: The American University in Cairo Press.

McIntosh, A., M. L. Samuels & M. Benskin. 1986. A Linguistic Atlas of Late Mediaeval English. 4 vols. Aberdeen: Aberdeen University Press.

Munby, L., Hobbs, S. & A. Crosby. 2012. Reading Tudor and Stuart Handwriting. Londres: British Association for Local History.

Complementary (). .
(). .


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.