Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) Bibliografía e Fontes de Información Código 710G01075
Titulación
Grao en Humanidades
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Montero Fenollos, Juan Luis
Correo electrónico
juan.fenollos@udc.es
Profesorado
Montero Fenollos, Juan Luis
Correo electrónico
juan.fenollos@udc.es
Web
Descrición xeral Materia que aborda a identificación, análise e uso das fontes e recursos de información, e ocúpase de iniciar no deseño e na elaboración de bibliografías e recursos de información de carácter profesional.

Competencias do título
Código Competencias do título
A19 Coñocemento da realidade nacional e internacional en materia de políticas e servizos de información e das industrias da cultura
A20 Coñocemento e aplicación das tecnoloxías da información que se empregan nas unidades de servizos de información nos procesos de transferencia de información
A23 Coñocemento da natureza da información e dos documentos, dos diversos modos de produción e do seu ciclo de xestión, dos aspectos legais e éticos e do seu uso e transferencias, e das fontes principais de información en calquera soporte, e ao longo do tempo.
A24 Coñocemento, comprensión e aplicación dos principios teóricos e metodolóxicos e das técnicas para a planificación, organización e avaliación do sistema de unidades e servizos da información
A25 Coñecemento, comprensión e aplicación dos principios e metodolóxicos, e das técnicas e normativas para a creación e autenticación, reunión, selección, organización, representación, preservación, recuperación, acceso, difusión e intercambio, e avaliación da información e dos recursos informáticos
A26 Habilidades na obtención, tratamento e interpretación de datos sobre unidades e servizos de información, nos procesos de produción, transferencia e uso da información e da actividade científica
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa
B5 Traballar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como ciudadano e como profesional
B10 Capacidade de análise e de síntese.
B11 Capacidade de xestión da información relevantes.
B16 Capacidade para a adaptación a cambios no contorno
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Definir a natureza, tipoloxía, evolución, estrutura e utilidade das fontes de información. A19
A20
A23
A24
A25
A26
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B10
B11
B16
Identificar as principais fontes de información de carácter xeral. A19
A23
B1
B3
B11
Definir a metodoloxía de análise e avaliación das fontes de información de carácter xeral. A25
A26
B2
B10
B16
C5
Deseñar e elaborar diferentes tipos de bibliografía e recursos de información. A20
A23
A24
B2
B3
B4
B5
B11
B16
C1
Utilizar adecuadamente fontes e recursos de información. A19
A25
B1
B2
B10
B11
C1
C3
C4
C5
C6
Asumir responsabilidades na difusión do coñecemento a través da selección e difusión de recursos de información relevantes e pertinentes. B6
B10
B11
C4
C5
Compartir coñecementos e experiencias con outros colegas. B5
B6

Contidos
Temas Subtemas
1. AS FONTES DE INFORMACIÓN 1.1 Concepto
1.2 Tipoloxía
1.3 Análise e avaliación
2. BIBLIOGRAFÍA: CONCEPTO, HISTORIA E APLICACIÓNS

2.1 Concepto
2.2 Evolución histórica
2.3 Diseño y elaboración de repertorios bibliográficos y recursos de información
3. FONTES DE INFORMACIÓN I. INSTRUMENTOS PARA A BÚSQUEDA INDIRECTA DE INFORMACIÓN
3.1 Bibliografías
3.2 Catálogos de bibliotecas e catálogos colectivos
3.3 Bases de datos
3.4 Outros recursos de información
4. FONTES DE INFORMACIÓN II. INSTRUMENTOS PARA LA BÚSQUEDA DIRECTA DE INFORMACIÓN 4.1 Enciclopedias
4.2 Diccionarios
4.3 Fuentes biográficas
4.4 Anuarios, directorios, cronoloxías
4.5 Outros recursos de información
5. FERRAMENTAS DE LOCALIZACIÓN DE RECURSOS DE INFORMACIÓN EN INTERNET
5.1 Introducción
5.2 Motores de búsqueda
5.3 Directorios temáticos

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba de resposta múltiple A19 A23 A25 B3 B6 C4 2 16 18
Prácticas a través de TIC A20 B5 B10 B11 C3 12 12 24
Sesión maxistral A19 A23 A25 B3 B6 C4 23 0 23
Traballos tutelados A24 A25 A26 B1 B2 B4 B5 B6 B10 B11 B16 C1 C4 C5 C6 5 66 71
Lecturas A19 A23 C1 2 10 12
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba de resposta múltiple Proba obxectiva que consiste en formular unha cuestión en forma de pregunta directa ou de afirmación incompleta, e varias opcións ou alternativas de resposta que proporcionan posibles solucións, das que só unha delas é válida.
Prácticas a través de TIC Actividades de carácter práctico que permiten ao alumnado aprender de forma efectiva a teoría dun ámbito de coñecemento. Realizaranse procuras bibliográficas, procuras de información e consultas a diferentes recursos accesibles a través de Internet.
Sesión maxistral Desenvolvemento expositivo dos contidos esenciais correspondentes aos temas en que se divide o programa. Visualización de exemplos e modelos. Resposta a dúbidas e preguntas.
Traballos tutelados Estarán orientados á aplicación dos conceptos e técnicas da materia de forma autónoma por parte do alumnado, contando sempre coa atención personalizada e seguimento da docente. Os traballos elaboraranse de acordo coas pautas formais e de contido proporcionadas pola profesora.
Lecturas Inclúese baixo este epígrafe o resumo e comentario de lecturas, vídeos, conferencias, etc. Trátase de actividades que permiten profundar nos contidos traballados.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Este tipo de atención terá especial peso nos traballos tutelados, para os cales a docente irá marcando as pautas a seguir en cada caso, podendo propor as variacións ou modificacións necesarias.

Con carácter xeral, e en todas as metodoloxías aplicadas, utilizaranse as tutorías presenciais, o correo electrónico e a plataforma informática da UDC.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A24 A25 A26 B1 B2 B4 B5 B6 B10 B11 B16 C1 C4 C5 C6 Computará a adecuación ás pautas marcadas (contido e presentación), a aplicación dos coñecementos adquiridos, a coherencia entre a proposta e o seu desenvolvemento, as iniciativas, a resolución de problemas, fontes e bibliografía utilizada, e entrega no prazo establecido. E a presentación oral.
50
Prácticas a través de TIC A20 B5 B10 B11 C3 Avaliaranse as prácticas de acordo coa asistencia e a execución das prácticas sinaladas.

10
Proba de resposta múltiple A19 A23 A25 B3 B6 C4 Exame tipo test.
30
Lecturas A19 A23 C1 Avaliarase a entrega na data establecida, síntese e reflexión persoal do asunto tratado.

10
 
Observacións avaliación

<p> A realización dos traballos tutelados é requisito imprescindible para presentarse á proba obxectiva. Para aprobar a materia deberán superarse tanto a proba de resposta múltiple como os traballos tutelados. As notas dos traballos tutelados, individuais e en grupo, en caso de ser positivas, conservarase para as dúas probas sucesivas do ano académico; en caso de nota negativa, e tamén para as dúas probas sucesivas, poderase/n reelaborar o/o traballo/s presentado/s inicialmente ou presentar un novo traballo, sempre de acordo coa profesora.
As entregas das prácticas e lecturas terán que presentarse na data establecida. Nestes casos, non hai opción á súa repetición nin entrega posterior.
</p>


















"Aqueles/as alumnos /as
que teñan algún tipo de excepcionalidade para vir a clase legalmente concedida,
que falen co/a pofesor/ a á comezos de curso para establecer as titorías e os
sistemas de avaliación correspondentes."




Fontes de información
Bibliografía básica CODINA BONILLA, Lluís (). Análisis y métodos en Ciencias de la Información. http://www.lluiscodina.com/
RODRÍGUEZ BRAVO, Blanca (2011). Apuntes sobre representación y organizació de la información. Gijón: Trea
ABADAL FALGUERAS, Ernest; CODINA BONILLA, Lluís (2005). Bases de datos documentales: características, funciones y métodos. Madrid: Síntesis
FERRAN FERRER, Núria; PÉREZ-MONTORO, Mario (2009). Búsqueda y recuperación de la información. Barcelona: UOC
MERLO VEGA, José Antonio (2009). cInformación y referencia en entornos digitales: desarrollo de los servicios bibliotecarios de consulta. Murcia: Universidad de Murcia
GALLEGO LORENZO, Josefa; JUNCÀ CAMPDEPARDÓS, Manuela (2009). Fuentes de información. http://ocw.uoc.edu/informacio-i-comunicacio/fonts-dinformacio-i/Course_listing
DELGADO CASADO, Juan (2005). Introducción a la bibliografía: los repertorios bibliográficos y su elaboración. . Madrid: Arco/Libros
MALDONADO, Ángeles; RODRÍGUEZ YUNTA, Luís (coord.) (2006). La información especializada en Internet. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas
TORRES RAMÍREZ, Isabel de (coord.) (1998). Las fuentes de información: estudios teórico-prácticos. Madrid: Síntesis
CORDON GARCÍA, José Antonio et al (). Las nuevas fuentes de información: información y búsqueda documental en el contexto de la web 2.0. Madrid: Pirámide
CARRIZO, Gloria; IRURETA-GOYEAN, Pilar; LÓPEZ DE QUINTANA, Eugenio (2000). Manual de fuentes de información. Madrid: CEGAL
CORDÓN GARCÍA, José Antonio; GARCÍA, José Antonio; LÓPEZ LUCAS, Jesús; VAQUERO PULIDO, José Raúl (2001). Manual de investigación bibliográfica y documental. Madrid: Pirámide
TORRES RAMÍREZ, Isabel de (1996). Qué es la bibliografía: introducción para estudiantes de Biblioteconomía y Documentación . Granada: Universidad de Granada

Bibliografía complementaria Boletín de la ANABAD (). .
BiD (). http://www.ub.es/biblio/bid/.
Revista Española de Documentación Científica (). http://redc.revistas.csic.es/index.php/redc.
Anales de Documentación (). http://revistas.um.es/analesdoc/index.
El Profesional de la Información (). http://www.elprofesionaldelainformacion.com/.

* La bibliografía básica se incrementará a lo largo del curso con la bibliografía básica y complementaria de cada tema, que incluirá artículos de revistas especializadas y recursos en Internet.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Xestión da Información Fundamentos e Teoría/710G02073

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Documentación Xeral/710G02011

Materias que continúan o temario
Fontes de Información Especializadas/710G02024
Bibliotecas Dixitais/710G02036
Fontes de Información en Ciencia e Tecnoloxía/710G02037
Deseño de Recursos Informativos en Web/710G02039
Recuperación e Avaliación de Información Electrónica/710G02040

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías