Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Xeografía Humana de Galicia Código 710G01077
Titulación
Grao en Humanidades
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Cuarto Optativa 4.5
Idioma
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Armas Dieguez, Pedro Ramon
Correo electrónico
pedro.armas@udc.es
Profesorado
Armas Dieguez, Pedro Ramon
Correo electrónico
pedro.armas@udc.es
Web
Descrición xeral Xeografía Humana aplicada á análise dos problemas demográficos, políticos, económicos e de ordenación do territorio galego.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos: NON.

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen: TODAS, ADAPTADAS AOS MEDIOS A DISPOSICIÓN.

*Metodoloxías docentes que se modifican

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado: ATENCIÓN PERSONALIZADA PRESENCIAL E ONLINE (PERMANENTE).

4. Modificacións na avaliación: NON.

*Observacións de avaliación:

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía: NON.

Competencias do título
Código Competencias do título
A3 Coñocemento do espazo e do territorio
A5 Coñecemento de estratexias de desenvolvemento cultural e medioambiental
A8 Coñocemento básico da realidade socio-política contemporánea
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo
B21 Sensibilidade social, senso da xustiza e da equidade e sensibilidade cara á desigualdade
B24 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capazr de analizar a sociedade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
A3
A5
A8
B3
B21
B24
C1
C4

Contidos
Temas Subtemas
1. Introdución á Xeografía Humana de Galicia. 1.1. Definición e metodoloxía.
1.2. Fontes para o estudo da Xeografía Humana de Galicia.
2. Paisaxes culturais galegos. 2.1. Percepción da paisaxe en Galicia.
2.2. Paisaxes naturais e antrópicos.
3. Xeopolítica rexional. 3.1. Galicia como rexión periférica.
3.2. Ordenación do territorio.
4. Xeodemografía galega. 4.1. Evolución e estrutura da poboación.
4.2. Movementos migratorios.
5. Xeografía rural de Galicia. 5.1. Procesos de modernización rural.
5.2. Paisaxes rurais galegos.
6. Xeografía urbana de Galicia. 6.1. Procesos de urbanización e industrialización.
6.2. Paisaxes urbanos e industriais.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Lecturas A3 A5 A8 B3 B21 B24 C1 C4 5 10 15
Discusión dirixida A3 A5 A8 B3 B21 B24 C1 C4 10 5 15
Mapa conceptual A3 B3 5 2.5 7.5
Aprendizaxe colaborativa A3 A5 A8 B3 B21 B24 C1 C4 10 5 15
Estudo de casos A3 A5 A8 B3 B21 B24 C1 C4 15 5 20
Prácticas a través de TIC A3 A5 A8 B3 10 10 20
Análise de fontes documentais A3 B3 5 5 10
 
Atención personalizada 10 0 10
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Lecturas Competencias: A3, A5, B3, B21, B24, C1, C4. Presentación de informes sobre lecturas recomendadas.
Discusión dirixida Competencias: A3, A5, A8, B3, B21, B24, C1, C4. Grupos de discusión a partires de choiva de ideas sobre problemas socio-territoriais galegos estudados con antelación (panel, debate).
Mapa conceptual Competencias: A3, B3. Mapas conceptuais aplicados ao territorio identificados por tres características básicas: xerarquía, síntese e impacto visual. Conceptos dispostos por orde de importancia e repercusión no espacio.
Aprendizaxe colaborativa Competencias: A3, A5, A8, B3, B21, B24, C1, C4. Traballo grupal para converter a aprendizaxe sobre a realidade socio-territorial galega nunha experiencia compartida.
Estudo de casos Competencias: A3, A5, A8, B3, B21, B24, C1, C4. Estudo de casos sobre xeopolítica, demografía, economía e ordenación do territorio galego para: incentivar os razoamentos indutivos e dedutivos, establecer hipóteses, refutar paradigmas, confirmar teorías esapaciais, propor solucións...
Prácticas a través de TIC Competencias: A3, A5, A8, B3. Prácticas con series estatísticas, material cartográfico e medios audiovisuais.
Análise de fontes documentais Competencias: A3, B3. Análise persoalizada das principais fontes para o estudo da Xeografía Humana de Galicia (cartografía, estatísticas, arquivos, padróns, prensa, plans urbanísticos...).

Atención personalizada
Metodoloxías
Análise de fontes documentais
Descrición
Atención personalizada para o coñecemento básico das principais fontes documentais para o estudo xeográfico de Galicia: cartografía, padróns, rexistros, plans urbanísticos, plans de ordenación rural, estatísticas demográficas, etcétera.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Análise de fontes documentais A3 B3 Análise persoalizada das principais fontes para o estudo da Xeografía Humana de Galicia (cartografía, estatísticas, arquivos, padróns, prensa, plans urbanísticos...). 10
Lecturas A3 A5 A8 B3 B21 B24 C1 C4 Presentación de informes obre lecturas recomendadas. 10
Discusión dirixida A3 A5 A8 B3 B21 B24 C1 C4 Grupos de discusión a partires de choiva de ideas sobre problemas socio-territoriais galegos estudados con antelación (panel, debate). 20
Mapa conceptual A3 B3 Mapas conceptuais aplicados ao territorio identificados por tres características básicas: xerarquía, síntese e impacto visual. Conceptos dispostos por orde de importancia e repercusión no espacio. 10
Aprendizaxe colaborativa A3 A5 A8 B3 B21 B24 C1 C4 Traballo grupal para converter a aprendizaxe sobre a realidade socio-territorial galega nunha experiencia compartida. 10
Estudo de casos A3 A5 A8 B3 B21 B24 C1 C4 Estudo de casos sobre xeopolítica, demografía, economía e ordenación do territorio galego para: incentivar os razoamentos indutivos e dedutivos, establecer hipóteses, refutar paradigmas, confirmar teorías esapaciais, propor solucións... 20
Prácticas a través de TIC A3 A5 A8 B3 Prácticas con series estatísticas, material cartográfico e medios audiovisuais. 20
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica Llano P. de (1996). Arquitectura popular galega: razón e construcción. COAG
Lussault M. (2015). El hombre espacial. La construcción social del espacio humano.. Amorrortu
Capel H. (2012). Filosofía y ciencia en la Geografía contemporánea. Ediciones del Serbal, Barcelona
VV. AA. (1996). Galicia: Xeografía. Varios tomos. Hércules Edicións, A Coruña
VV. AA. (2004). Geografía Humana. Ariel
VV. AA. (2017). Geografía Humana de España. Tirant Humanidades, Valencia
Precedo A. (1998). Geografía Humana de Galicia. Oikos Tau
Kaplan R.D. (2015). La venganza de la Geografía. RBA Libros
Nogué J. & Romero J. (2007). Las otras Geografías. Tirant Humanidades, Valencia
Capel H. (2002). Morfología de las ciudades. Ediciones del Serbal, Barcelona
Zárate A. & Rubio M.T. (2011). Paisajes, sociedades y cultura en Geografía Humana. CEURA, Madrid
Franch J.J. (2010). Sobre la población y los recursos. Every View Ed.
Hiernaux D. & Lindon A. (2006). Tratado de Geografía Humana. Anthropos

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías