Datos Identificativos 2017/18
Asignatura (*) Biblioteconomía Código 710G02012
Titulación
Grao en Información e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento
Coordinación
Varela Orol, Concepción
Correo electrónico
concepcion.varela@udc.es
Profesorado
Ameneiros Rodríguez, María Rocío
Varela Orol, Concepción
Correo electrónico
rocio.ameneiros@udc.es
concepcion.varela@udc.es
Web http://www.udc.es/humanidades
Descrición xeral A materia constitúe unha introducción á Biblioteconomía e as bibliotecas no contorno dixital. Os seus obxectivos son: A)A comprensión e coñecemento do papel das bibliotecas na sociedade, e o seu valor para as comunidades; B) A comprensión e coñecemento das súas funcións, procesos técnicos e servizos; C) Comprensión é coñecemento dos distintos tipos de bibliotecas e as súas funcións; D) Desenvolvemento de habilidades informativas no uso e aproveitamento das bibliotecas; E) Adquisición dunha formación profesional básica para a realización de tarefas profesionais nas bibliotecas

Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecemento da Biblioteconomía no marco das CC. da Información e a súa relación con outras CC. sociais A2
A5
Dominio do vocabulario e terminoloxía da materia A1
B4
B7
C5
C6
C8
C11
C12
Coñecemento do sistema galego e español de bibliotecas A2
A3
A6
A7
B4
B5
B6
C3
C5
C6
C7
Formación de profesionais que poden desenvolver as súas funcións en bibliotecas e outras unidades de información A2
A4
A5
A6
A7
B1
B4
B5
B6
C3
C4
C5
C6
C13
C15
C16
C17
Desenvolvemento de habilidades informativas no uso dos recursos das bibliotecas e outras unidades de información B2
B3
C2

Contidos
Temas Subtemas
1. Módulo 1. Biblioteconomía e Ciencias da Información

2. Módulo 2.Os procesos técnicos nas bibliotecas
3. Módulo 3. Servizos das bibliotecas

4. Módulo 4. Tipoloxía de Bibliotecas

5. Módulo 5. Cooperación, Sistemas e redes bibliotecarias
• M1. Tema 1. Concepto de Biblioteca. A Biblioteconomía e as súas relacións con outras disciplinas
• M2. Tema 2. Coleccións: introducción á formación e organización
• M2. Tema 3. O Catálogo
• M3. Tema 4. Servizos de consulta e préstamo
• M3. Tema 5. Servizos de información e formación de usuarios. A alfabetización informacional
• M3. Tema 6. A Web institucional e a creación de contidos. Contidos dixitais: modelos institucionais e participativos (crowdcontent)
• M4. Tema 7. Bibliotecas públicas e escolares
• M4. Tema 8. Bibliotecas universitarias e especializadas
• M4. Tema 9. Bibliotecas Nacionais
• M5. Tema 10. Sistemas bibliotecarios. O sistema bibliotecario español e galego. Redes e consorcios de bibliotecas

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A2 A3 A5 A6 B6 C3 C5 21 15 36
Traballos tutelados A3 A6 B1 B5 B7 C4 C6 C8 C12 C13 C15 C16 C17 4 25 29
Resumo B4 B7 C3 C5 0 25 25
Obradoiro A3 A7 B2 B3 B5 B7 C2 C7 C11 21 0 21
Proba de ensaio A1 A2 A3 A4 A5 A6 B4 C5 4 30 34
 
Atención personalizada 5 0 5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición nas aulas dos contidos teóricos da materia, con axuda de vídeos e outros recursos electrónicos. Solución de problemas do alumnado
Traballos tutelados Realización en grupo dun traballo escrito proposto e tutelado polas profesoras sobre contidos do programa
Resumo Síntese e comentarios escritos de artigos ou capítulos de libros que complementan as sesións maxistrais
Obradoiro Prácticas guiadas, prácticas a través das TIC, exposicións orais
Proba de ensaio Proba na que se busca responder por escrito a preguntas de certa amplitude valorando que se proporcione a resposta esperada, combinada coa capacidade de razoamento (argumentar, relacionar, etc.), creatividade e espírito crítico

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Traballos tutelados
Proba de ensaio
Obradoiro
Descrición
Resolución de problemas

Orientación do traballo. Materiais metodolóxicos e bibliografía. Resolución de problemas

Axuda e resolución de problemas

Achegas das profesoras

Axuda á preparación e resolución de problemas en titorías

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Resumo B4 B7 C3 C5 Comprensión, síntese, valoración dos textos. Expresión escrita 10
Traballos tutelados A3 A6 B1 B5 B7 C4 C6 C8 C12 C13 C15 C16 C17 Valoración de contidos, achegas innovadoras, sentido crítico e argumentación e expresión escrita 25
Proba de ensaio A1 A2 A3 A4 A5 A6 B4 C5 Valoración de contidos, capacidade de argumentación, emprego da terminoloxía e expresión escrita 50
Obradoiro A3 A7 B2 B3 B5 B7 C2 C7 C11 Capacidade de análise e resolución de problemas. Habilidades informativas. Expresión oral e escrita 15
 
Observacións avaliación

Para a avaliación continua é preciso realizar nos tempos indicados todas
as actividades propostas nas distintas metodoloxías. Os/as alumnos/as que non o fixeran, serán
avaliados/as no exame oficial, de contidos teóricos e prácticos




















"Aqueles/as alumnos /as
que teñan algún tipo de excepcionalidade para vir a clase legalmente concedida,
que falen co/a pofesor/a á comezos de curso para establecer as titorías e os
sistemas de avaliación correspondentes."


Fontes de información
Bibliografía básica
  1. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios. Málaga : Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 1984-
  2. Boletín de ANABAD. Madrid : Asociación Nacional de Archiveros, Bibliotecarios, Museólogos y Documentalistas, 1950-
  3. Carrión Gutiez, Manuel: Manual de bibliotecas. 2ª ed., 3ª reimp. Salamanca : Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 2001
  4. Cuevas, Aurora,  Elmira Simeão, Elmira, coords.: Alfabetización informacional e inclusión digital : hacia un modelo de infoinclusión social. Gijón : Trea, 2011
  5. Drake, Miriam A., ed.: Encyclopedia of library and information science. 2nd. ed. New York : Marcel Dekker, [2003-2005]
  6. Fernández y Fernández-Cuesta, Paz: Bibliotecas y personas : hacia un nuevo enfoque en biblioteconomía. Gijón : Trea, 2005  
  7. García Martínez, Ana Teresa: Sistemas bibliotecarios : análisis conceptual y estructural. Oviedo : Trea, D.L. 2006
  8. Gimeno Perelló, Javier, López López, Pedro, Morillo Calero, Mª Jesús, coords.: De volcanes llena : biblioteca y compromiso social. Gijón : Trea, D.L. 2007
  9. López Gómez, Pedro, Santos Paz, José Carlos: Guía para bibliotecas escolares. A Coruña : Universidade da Coruña, 2009
  10. López López, Pedro, Gimeno Perelló,Javier, coordinadores: Información, conocimiento y bibliotecas en el marco de la globalización neoliberal. Gijón: Trea, D.L. 2005
  11. Lozano Díaz, Roser: La biblioteca pública del siglo XXI : atendiendo clientes, movilizando personas. Gijón : Trea, D.L. 2006
  12. Magán Wals, José Antonio, coordinador: Tratado básico de biblioteconomía. 4ª ed. rev. y act. Madrid : Universidad Complutense, 2002
  13. Magán Wals, José Antonio, coordinador: Temas de biblioteconomía universitaria y general. Madrid : Editorial Complutense, [2002]
  14. Martínez de Sousa, José: Diccionario de bibliología y ciencias afines. 3ª ed. corr. y notablemente aum. Gijón (Asturias) : Trea, [2004]
  15. Merlo Vega, José Antonio. (2012). Acción ante la recesión: el compromiso de las bibliotecas con los ciudadanos [En línea]. En: Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios [En línea], n. 104, Julio-Diciembre, pp. 65-91.
  16. Mouren, Rapjaële et Peignet , Dominique: Le Métier de bibliothécaire. 10è ed. [S.l.]: Editions du Cercle de la Librairie, cop. 2003
  17. Orera Orera, Luisa, ed.: Manual de Biblioteconomía. 3ª reimp. Madrid : Síntesis, 2002
  18. Orera Orera, Luisa, ed.: La biblioteca universitaria análisis en su entorno híbrido. Madrid : Síntesis, [2005].
  19. Pérez Pulido, Margarita, Herrera Morillas, José Luis: Teoría y nuevos escenarios de la biblioteconomía. 2ª ed. aum. Buenos Aires : Alfagrama, 2006
  20. Saorín Pérez, Tomás; Mª Verónica de Haro de San Mateo (Coords.): Contenidos digitales locales: modelos institucionales y participativos. Madrid: Arco Libros, 2011
  21. Seminario Internacional La Biblioteca un agente social para el desarrollo de la lectura. Santiago (Chile). 2013: La Biblioteca un agente social para el desarrollo de la lectura. Santiago : Embajada de España, 2014. Dispoñible en: http://www.google.es/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCIQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.aecid.es%2FCentro-Documentacion%2FDocumentos%2FPublicaciones%2520coeditadas%2520por%2520AECID%2FLibro_Digital_Semin_Bibliotecologia%2520%252015%252004%25202014%2520reduc.pdf&ei=CSaNVcmuIIPWU4iXlBg&usg=AFQjCNFtwW5OT-Mzf05TnDXGKnlWubpldw&bvm=bv.96782255,d.d24
  22. Stueart, Robert D.: International librarianship : a basic guide to global knowledge Access. Lanham (Maryland) : Scarecrow, 2007
Bibliografía complementaria

Proporcionarase con cada tema


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Planificación e Xestión de Unidades de Información/710G02021
Xestión da Colección/710G02027

Observacións



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías