Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) Literatura Española Código 710G02010
Titulación
Grao en Información e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Filoloxía Española e Latina
Coordinación
Correo electrónico
Profesorado
Correo electrónico
Web
Descrición xeral Estudio de la Literatura Española a través de sus textos más representativos.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecemento da natureza da información e dos documentos, dos seus diversos modos de produción e do seu ciclo de xestión, dos aspectos legais e éticos do seu uso e transferencia, e das fontes principais de intormación en calquera soporte, e ao longo do tempo.
A2 Coñecemento, comprensión, aplicación e valoración dos principios teóricos e metodolóxicoa, e das técnicas para a planificación, organización e avaliación de sistemas, unidades e servizos de información.
B3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
B4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solución a un público tanto especializado como non especializado
B5 Que os estudantes desenvolverán aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender os estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B8 Capacidade deuso e adaptación de diversas técnicas de comunicación oral e escrita cos usuarios da información
C1 Expresarse correctamente tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficicais da comunidade autónoma
C2 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e da comunicación (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C5 Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas a os que deben de enfrontarse

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Conocimiento de las producciones culturales de la Humanidad (Arte, Pensamiento, Literatura e Instituciones) A1
Conocimiento de técnicas y métodos de trabajo y análisis de las ciencias humanas y sociales A2
Uso correcto, oral y escrito, de las lenguas propias C1
Capacidad de análisis y de síntesis B8
Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo B3
Creatividad y originalidad en el pensamiento y la práctica B3
Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y de la comunicación (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida C2
Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas a los que deben enfrentarse C5
Trabajar de forma colaborativa. B5
Trabajar de forma autónoma con iniciativa. B4

Contidos
Temas Subtemas
1. Introducción metodolóxica. 1. Aspectos métricos
2. Cuestións de retórica
3. Aproximación narratolóxica
2. A literatura medieval 1. Contexto sociohistórico
2. Contexto literario
3.Os textos
- La Celestina
3.A literatura dos séculos XVI e XVII 1. Contexto sociohistórico
2. Contexto literario
- Lazarillo de Tormes
- La vida es sueño
- Selección de poesía
4. Da Ilustración ao Naturalismo 1. Contexto sociohistórico
2. Contexto literario
-Los pazos de Ulloa
5. Do Modernismo á actualidade 1. Contexto sociohistórico
2. Contexto literario
3. A xeración do 27
4. A narrativa actual



Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A1 C2 2 0 2
Lecturas C5 2 78 80
Sesión maxistral A1 A2 C5 21 0 21
Proba mixta B3 B4 B5 C1 C5 2 20 22
Obradoiro A2 B8 C1 C5 23 0 23
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais No primeiro día de clase los estudiantes realizarán un comentario literario por escrito para poder determinar o nivel xeral e adecuar en función deste o punto de partida sobre o que iniciar as explicacións.
Aproveitarase esta práctica de comentario inicial para abordar a explicación dos materiais relacionados coas ferramentas metodolóxicas introductorias á materia.
Lecturas O estudante terá que realizar ao longo do cuadrimestre polo menos unha serie de lecturas representativas dos diversos períodos histórico-literarios:
- Poesía medieval: Selección de textos preparada por la profesora
- La Celestina
- Lazarillo de Tormes
- La vida es sueño
- Antología de la generación del 27 [selección de textos]
- La colmena
A lectura de cada unha destas obras deberá estar rematada con antelación a súa explicación nas clases interactivas. É necesaria a utilización das ediciones recomendadas na bibliografía básica.

Sesión maxistral Haberá una sesión maxistral por semana de 90 minutos de duración. Nestas sesións o ritmo da clase recaerá fundamentalmente sobre a profesora, que tratará de responder a dous obxetivos prioritarios:
- ofrecer panorámicas xerais de cada un dos períodos literarios abordados,
- profundizar nalgúns dos aspectos máis relevantes dos autores e obras nos que se centra o programa.
Proba mixta En la fecha oficial fijada por el centro, el estudiante deberá realizar una prueba en la que muestre los conocimientos adquiridos a lo largo del curso, tanto desde una perspectiva teórica como en lo que atañe al análisis literario.
Obradoiro Semanalmente habrá una sesión interactiva en la que se realizarán actividades diversas que pueden englobarse bajo la etiqueta genérica de obradoiro. En estas sesiones se abordará de modo más específico el trabajo con los textos literarios objeto de estudio en las clases teóricas. Individualmente o en grupo. los alumnos tendrán que analizar diversos aspectos a través de textos previamente seleccionados, realizar actividades de relación o reflexionar acerca de trabajos críticos diversos. Para realizar estas actividades el alumno tendrá que haber trabajado previamente el texto propuesto para su análisis y puesta en común, tanto si éste es un fragmento de las lecturas obligatorias como si se trata de un artículo crítico sobre el que se discutirá. Ocasionalmente y sin previo aviso pueden recogerse los ejercicios realizados en estas sesiones para su corrección y posterior cómputo en la evaluación.

Atención personalizada
Metodoloxías
Actividades iniciais
Obradoiro
Descrición
Tanto nos obradoiros, para a realización de comentario literario de textos, coma nas 6 h. semanais fixadas de titorías, o alumno poderá facer uso da atención personalizada que ofrece o profesor.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Lecturas C5 La lectura de las obras es imprescindible para el seguimiento adecuado de la materia. El estudiante debe hacer estas lecturas con anterioridad a que sean abordadas en clase, lo que redundará en su participación en las clases interactivas.
En cualquier caso, en la prueba que deberá realizarse al final del cuadrimestre el alumno deberá dar cuenta de que efectivamente ha leído reflexiva y críticamente estas lecturas.
Se harán pruebas de lecturas antes de la explicación de cad tema; en las clases interactivas el estudiante demostrará su correcto seguimiento de las lecturas con sus intervenciones, y también en la prueba mixta final.
30
Proba mixta B3 B4 B5 C1 C5 Teranse en conta para a avaliación:
- a adecuación da resposta á pregunta formulada
- a correcta estructuración do discurso
- a correción ortográfica, sintáctica e gramatical

70
 
Observacións avaliación

Arbitraránse medidas para os alumnos con dispensa académica recoñecida.


Fontes de información
Bibliografía básica
 Comedia de Calixto y Melibea

, ed. de J. Luis Canet, Parnaseo, 2010.

LA vida de Lázaro de Tormes.... ed. de Francisco Rico, Madrid, RAE, 2012.

Calderón de la Barca, Pedro, La vida es sueño, ed. de José Mª Ruano de la Haza, Madrid, Castalia, 1994.También: ed. de Evangelina Rodríguez Cuadros, Madrid, Espasa-Calpe, 1990.

PARDO BAZÁN, E. Los pazos de Ulloa, Cátedra, 2004.

VV.AA., Antología comentada de la generación del 27, ed. de Víctor García de la Concha, Madrid, Espasa Calpe, 1998.

CELA, Camilo José, La colmena, Madrid, Cátedra, 2010.

*As edicións indicadas son as recomendadas para a lectura.

 

 

Bibliografía complementaria

1. Historias de la literatura española:

Alberich, J. et alii, Historia de la literatura española, Madrid, Cátedra, 1990.

Alborg, J.L., Historia de la literatura española, Madrid, Gredos, 1966-1999.

Canavaggio, J., Historia de la literatura española, Barcelona, Ariel, 1994-1995.

Díez Borque, J.M., Historia de la literatura española, Madrid, Taurus, 1980.

García de la Concha, V., Historia de la literatura española, Madrid, Espasa-Calpe, 1995-1998.

Jones, R.O., Historia de la literatura española, Barcelona, Ariel, 1977.

Pedraza Jiménez, F. y M. Rodríguez Cáceres, Las épocas de la literatura española, Barcelona, Ariel, 1997.

Pedraza Jiménez, F. y M. Rodríguez Cáceres, Manual de literatura española, Tanfalla, Cénlit, 1980-2000.

Rodríguez Cacho, L., Manual de historia de literatura española, Madrid, Castalia, 2009.

2. Herramientas para el análisis literario:

Azaustre Galiana, A. y J. Casas Rigall, Manual de retórica española, Barcelona, Ariel, 1997.

García Barrientos, J.L., Como se comenta una obra de teatro, Madrid, Síntesis, 2001.

Jauralde Pou, P., E. Varela Merino y P. Moíño Sánchez, Manual de métrica española, Madrid, Castalia, 2005.

Luján Atienza, A., Como se comenta un poema, Madrid, Síntesis, 1999.

Navarro Durán, R., La mirada al texto. El comentario de textos literarios, Barcelona, Ariel, 1995.

Quilis, A., Métrica española, Barcelona, Ariel, 1994.

Pujante, D., Manual de retórica, Madrid, Castalia, 2003.

* Entregarase ao alumno unha bibliografía específica para cada un dos temas no momento da súa explicación na aula.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Recoméndase ao alumno a asistencia regular ás aulas e a súa participación. É fundamental realizar as lecturas obligatorias  canto antes  para poder facer un bo aproveitamento das sesiónspresenciais. Para superar a materia é imprescindible o uso correcto do idioma, tanto oral coma escrito: ortografía, puntuación, corrección sintáctica e gramatical.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías