Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Documentación Xeral Código 710G02011
Titulación
Grao en Información e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Dereito Público
Humanidades
Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinación
Alfaya Lamas, Elena
Correo electrónico
elena.alfaya@udc.es
Profesorado
Alfaya Lamas, Elena
Correo electrónico
elena.alfaya@udc.es
Web
Descrición xeral Materia focalizada no estado actual da disciplina, na natureza da información así como no concepto "documentación". Adentrarémosnos nos depósitos e na evolución dos documentos. Verase a importancia da Información e Documentación para o análise crítico da información na sociedade do coñecemento, así como na natureza e evolución dos Arquivos, as Bibliotecas, Museos e Centros de Documentación.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecemento da natureza da información e dos documentos, dos seus diversos modos de produción e do seu ciclo de xestión, dos aspectos legais e éticos do seu uso e transferencia, e das fontes principais de intormación en calquera soporte, e ao longo do tempo.
A3 Coñecemento, comprensión e aplicación dos principios teóricos e metodolóxicos, e das técnicas para a creación e eutentificación, reunión, selección, organización, representación, preservación, recuperación, acceso, difusión e intercambio, e avaliación da información e dos recursos informáticos.
A6 Coñocemento da realidade nacional e internacional en materia de políticas e servizos de información e das industrias da cultura
A8 Habilidades na obtención, tratamento e interpretación de datos sobre unidades e servizos de información, dos procesos de produción, transferencia e uso da información e da actividade científica.
B6 Capacidade de análise e de sintese aplicaa á xestión e organización da información
B7 Capacidade da xestión da información relevante
C1 Expresarse correctamente tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficicais da comunidade autónoma
C2 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e da comunicación (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras
C6 Asumir como profesional e cidadán a importancia do aprendizaxe ao longo da vida
C7 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade
C8 Aprender a aprender
C10 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo
C11 Traballar de xeito autónomo con iniciativa
C12 Traballar de xeito colaborativo
C13 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional
C15 Capacidade de organización e planificación do traballo propio

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Capacidade de análise e de síntesis aplicada á xestión e organización da información A1
A3
A6
A8
B6
Utilizar as ferramientas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da sua profesión B7
C4
C6
C7
C10
C11
C12
C13
C15
Habilidades na obtención, tratamento e interpretación de datos A6
A8
B6
C1
C2
C8

Contidos
Temas Subtemas
1. INTRODUCIÓN á Documentación 1.1 O concepto integrador de Otlet
1.2 A perspectiva biblioteconómica
1.3 A perspectiva documental
1.4 A perspectiva informativa
1.5 A documentación en España
2. A DOCUMENTACIÓN no marco da Información e Documentación 2.1 As características, funcións e necesidades documentales nos medios de comunicación e de información.
2.2 As fontes informativas e documentales
2.3 Os documentos. Tipos.
2.4 Seleción e valoración da información
3.- As INSTITUCIÓNS DOCUMENTALES e seus arquivos 3.1 O Departamento de Documentación nas institucións e empresas
3.2 A documentación fotográfica e periodística
3.3 A documentación audiovisual
3.4 A documentación dixital
4.- A documentación en EUROPA 4.1 Formatos e cauces de comunicación
4.2 A documentación da Unión Europea
4.3 Fontes documentales eurocomunitarias
4.4 A recuperación da documentación eurocomunitaria
a) As BBDD da Unión Europea
b) A Unión Europea en internet
4.4 Políticas, redes e centros de información da unión Europea

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Prácticas a través de TIC A1 A3 A8 C6 C7 C8 C10 40 0 40
Sesión maxistral A3 A6 B7 B6 C4 C2 40 10 50
Proba obxectiva C1 C2 C6 C8 C11 C15 4 20 24
Presentación oral A3 C2 C4 C6 C11 C12 C13 C15 4 6 10
Traballos tutelados B6 C10 C11 C12 C13 C15 10 12 22
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Prácticas a través de TIC Prácticas a través de TIC: Búsqueda e utilización de recursos relacionados coa materia. Análisie de páxinas web e bases de datos.
Sesión maxistral Sesión magistral: Exposición do contido da materia, acompañada de recursos audiovisuales, e apoiada en guións e bibliografía específica.
Proba obxectiva Probas de carácter obxetivo: Consistente en responder a un tema de relación e a varios epígrafes do temario. Así mesmo realizaranse cuestións prácticas similares a algún dos traballos desenvolvidos ao longo do curso nas TIC.
Presentación oral É obligatoria a presentación por parte de cada alumno/a dunha sección de cada un dos 4 temas e do traballo final.
Traballos tutelados Traballos tutelados: Elaboración dun tema da materia, de acordo coa profesora e según as indicacóns da mesma e as directrices de Moodle coa fin de promover o aprendizaxe autónomo do alumno/a, cuxo seguemento se efectuará mediante a correción dos guións e borradores dos traballos durante o seu desarrolo.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Presentación oral
Prácticas a través de TIC
Proba obxectiva
Sesión maxistral
Descrición


Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados B6 C10 C11 C12 C13 C15 Traballos orientados ao desarrolo dun tema sempre de acordo coa profesora e consensuado coa mesma en tutorías. As directrices serán proporcionadas pola profesora e poderán ser consultadas en Moodle. 30
Presentación oral A3 C2 C4 C6 C11 C12 C13 C15 É obligatoria a presentación oral de 4 subtemas do temario e do traballo final para poder superar a materia. Haberá que facer as presentacións orales no plazo establecido pola profesora. 10
Prácticas a través de TIC A1 A3 A8 C6 C7 C8 C10 Estas prácticas realizaránse na clase e entregaránse como moi tarde 2 semanas despois de finalizar cada tema. Tóda-las prácticas de cada tema entregaranse xuntas con grapa ou clip e en sobre transparente. O/a alumno/a débese identificar correctamente así como a profesora, a materia, o tema, os enunciados e tódolos datos relevantes. 10
Proba obxectiva C1 C2 C6 C8 C11 C15 Exame teórico-práctico. 40
Sesión maxistral A3 A6 B7 B6 C4 C2 Exposición teórica do temario por parte da profesora.
Os/as alumnos/as participarán deste proceso expositivo preparando unha sección de cada un dos 4 temas e expoñéndoa e explicándoa na clase ao resto dos seus compañeiros.
10
 
Observacións avaliación

É requisito imprescindible presentar oralmente o traballo tutelado e as 4 seccións dos 4 temas para poder aprobar. Necesítase un
mínimo de 4 en cada parte da metodoloxía para facer media. Si a nota é inferior non se fai media e o alumno non pode aprobar.

Non hai diferencia na evaluación da primeira e da segunda oportunidade.

Nota para estudantes con "dispensa académica de exención de asistencia":


De maneira específica, as medidas de adicación para o “Alumnado con
recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de
exención de asistencia” son as que seguen:

-Os/as alumnos/as deben
poñerse de acordo coa profesora para fixar varias tutorías coa fin
de seguir a materia con efectividade.

-Deben asistir a clase, tanto ás sesións maxistrales como ás prácticas a través das TIC o mínimo
de horas fixadas no regulamento.

-Deben realizar tanto o examen como as prácticas, as presentacións orales e o traballo.

-Entregarán todo o que teñen que
entregar como moi tarde 30 días antes do exame oficial.

a. Para a primeira
oportunidade os criterios e as actividades de evaluación para este
alumnado son: prácticas, teoría, exame, presentacións orales e traballo de fin de curso. O peso que terán é o arriba indicado, e a
porcentaxe que dispensa da asistencia é o que corresponde ao 10% +
10% de asistencia en clase a prácticas e sesións maxistrales que
computa para o resto de alumnos. As prácticas e presentacións orales
realizadas en clase contarán un 10%+ 10%

b. Para a segunda
oportunidade os criterios e as actividades de evaluación para este alumando son os mesmos que en a.


Fontes de información
Bibliografía básica
ADRADOS VILLAR, Esperanza: "Los fondos sigilográficos del Archivo Histórico Nacional". En: GALENDE DÍAZ, Juan Carlos (coord.): De sellos y blasones: miscelánea científica. Madrid: Universidad Complutense, Departamento de Ciencias y Técnicas Historiográficas: Asociación de Diplomados en Genealogía, Heráldica y Nobiliaria 2012, pp. [11]-27. ALFONSO ALONSO-MUÑOYERRO, Belén de: "Fuentes en el Archivo Histórico Nacional para el estudio del desastre militar de Marruecos en 1921: el 'Expediente Picasso', la causa contra el mando y otros documentos". En: Boletín Informativo: Sistema Archivístico de la Defensa,nº 21, junio 2012, pp. 3-15. ALFONSO ALONSO-MUÑOYERRO, Belén de; MARTÍN MORENO, Cecilia: "Fuentes documentales para la Numismática en la Sección de Fondos Contemporáneos del Archivo Histórico Nacional". En: La Moneda: Investigación numismática y fuentes archivísticas. Encuentros Científicos de la Cátedra de Epigrafía y Numismática de la UCM.Madrid: Asociación de Amigos del Archivo Histórico Nacional: Grupo de Investigación UCM: Numisdoc, 2012. CASTRO MARTOS, Pilar: "El archivo del Consejo de Estado". En: Boletín de la ANABAD, t. 46, nº 1, 1996, pp. 119-138. CASTRO MARTOS, Pilar: "Los fondos de la Sección de Estado en el Archivo Histórico Nacional". En: Colaboraciones, nº3, 1991, pp. 83-99. CORTÉS ALONSO, Vicenta: El archivo como ilusión: memoria del Archivo Histórico Nacional. Madrid: 1985. CRUZ HERRANZ, Luis Miguel de la: "La organización de los fondos en el Archivo Histórico Nacional (1866-1989)". En: Boletín de la ANABAD, t. 46, nº 1, 1996, pp. 65-94. GAITE PASTOR, Jesús: "Los archivos del Ministerio de Hacienda". En: Studia Historica. Historia Contemporánea, nº 6-8, 1988-1989, pp. 197-224. GAITE PASTOR, Jesús: "Los Fondos Contemporáneos en el Archivo Histórico Nacional". En: Boletín de la ANABAD, t. 46, nº 1, 1996, pp. 191-215. GUZMÁN PLA, Mª Carmen: "Los archivos privados en el Archivo Histórico Nacional". En: Boletín de la ANABAD, t. 46, nº 1, 1996, pp. 217-219. LA TORRE MERINO, Luis [et. al]: Archivo Histórico Nacional. [Madrid] : Ministerio de Cultura, Subdirección General de Publicaciones, Información y Documentación, D. L. 2009 . SIERRA BÁRCENAS, Carmen; LA TORRE MERINO, José Luis: "Archivo Histórico Nacional". En: Archivos de España y América: 25 años de tecnología al servicio de su conservación, gestión y difusión. Barcelona; Madrid: Lunwerg, D.L. 2011.
Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Arquivística/710G02017
Xestión de Documentos Administrativos/710G02023
Practicum (Prácticas Externas)/710G02044

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións
El estudio de los archivos históricos exige unos conocimientos básicos de archivística y de las especializaciones de la misma; de las técnicas que facilitan su gestión y el acceso a las fuentes de información especializadas; y de las materias que tratan aspectos jurídicos relacionados con el acceso, que deberán completarse con cuestiones relativas a la conservación documental y su difusión vía web.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías