Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Biblioteconomía Código 710G02012
Titulación
Grao en Información e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Varela Orol, Concepción
Correo electrónico
concepcion.varela@udc.es
Profesorado
Varela Orol, Concepción
Correo electrónico
concepcion.varela@udc.es
Web http://www.udc.es/humanidades
Descrición xeral A materia constitúe unha introducción á Biblioteconomía e as bibliotecas. O seu obxectivo é a comprensión e coñecemento dos principais tipos de bibliotecas, e das funcións, procesos e servizos fundamentais que realizan, así como dos Sistemas, redes e consorcios de bibliotecas en Galicia e España.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecemento da natureza da información e dos documentos, dos seus diversos modos de produción e do seu ciclo de xestión, dos aspectos legais e éticos do seu uso e transferencia, e das fontes principais de intormación en calquera soporte, e ao longo do tempo.
A2 Coñecemento, comprensión, aplicación e valoración dos principios teóricos e metodolóxicoa, e das técnicas para a planificación, organización e avaliación de sistemas, unidades e servizos de información.
A3 Coñecemento, comprensión e aplicación dos principios teóricos e metodolóxicos, e das técnicas para a creación e eutentificación, reunión, selección, organización, representación, preservación, recuperación, acceso, difusión e intercambio, e avaliación da información e dos recursos informáticos.
A4 Coñecemento, comprensión e aplicación dos principios teóricos e metodolóxicos para o estudo, a análise, a avaliación e a mellora dos procesos de produción, transferencia e uso da información e da actividade científica.
A5 Coñecemento e aplicación das tecnoloxías da información que se emplea nas unidades e servizos de información e nos procesos e transferencia da información.
A6 Coñocemento da realidade nacional e internacional en materia de políticas e servizos de información e das industrias da cultura
A7 Habilidades para analizar, asesorar e formar a produtores, usuarios e clientes de servizos de información, así como nos procesos de negociación e comunicación
B1 Que os estudantes demostrasen posuir e comprender coñecementos nun área de estudo que parte da bas da educación secundaria xera, e adoitan encontrare a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamán algún aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solución a un público tanto especializado como non especializado
B5 Que os estudantes desenvolverán aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender os estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 Capacidade de análise e de sintese aplicaa á xestión e organización da información
B7 Capacidade da xestión da información relevante
C3 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solución baseadas no coñecemento e orientadas cara o ben común
C4 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras
C5 Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas a os que deben de enfrontarse
C6 Asumir como profesional e cidadán a importancia do aprendizaxe ao longo da vida
C7 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade
C8 Aprender a aprender
C11 Traballar de xeito autónomo con iniciativa
C12 Traballar de xeito colaborativo
C13 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional
C15 Capacidade de organización e planificación do traballo propio
C16 Capacidade de integración en equipos multidisciplinares
C17 Recoñecemento da diversidade y multiculturalidade no ámbito do exercicio profesional

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecemento da Biblioteconomía no marco das CC. da Información e a súa relación con outras CC. sociais A2
A5
Dominio do vocabulario e terminoloxía da materia A1
B4
B7
C5
C6
C8
C11
C12
Coñecemento do sistema galego e español de bibliotecas A2
A3
A6
A7
B4
B5
B6
C3
C5
C6
C7
Formación de profesionais que poden desenvolver as súas funcións en bibliotecas e outras unidades de información A2
A4
A5
A6
A7
B1
B4
B5
B6
C3
C4
C5
C6
C13
C15
C16
C17

Contidos
Temas Subtemas
1. Módulo 1. Biblioteconomía e Ciencias da Información

2. Módulo 2. Concepto e tipoloxía de bibliotecas

3. Módulo 3. Os procesos técnicos nas bibliotecas

4. Módulo 4. Servizos ó usuario

5. Módulo 5. Cooperación, Sistemas e redes bibliotecarias
• M1. Tema 1. Concepto de Biblioteconomía. Evolución histórica e relación con outras disciplinas
• M2.Tema 2. A Biblioteca: concepto actual e novos modelos
• M2.Tema 3. Bibliotecas públicas e escolares
• M2. Tema 4. Bibliotecas universitarias e especializadas
• M2. Tema 5. Bibliotecas Nacionais
• M3. Tema 6. Catálogos e organización dos fondos
• M4. Tema 7. Servizos de consulta e préstamo
• M4.Tema 8. Servizos de información e formación de usuarios. A alfabetización informacional
• M4. Tema 9. A Web institucional e a creación de contidos
• M5. Tema 10. Sistemas bibliotecarios. O sistema bibliotecario español e galego. Redes e consorcios de bibliotecas

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A2 A3 A5 A6 B6 C5 C3 21 15 36
Traballos tutelados A3 A6 B1 B5 B7 C4 C6 C8 C12 C13 C15 C16 C17 1 20 21
Lecturas A3 A5 B4 C7 C8 C11 C17 0 15 15
Resumo B4 B7 C3 C5 0 10 10
Prácticas a través de TIC A3 A4 A5 A6 B5 C11 C12 15 0 15
Presentación oral A7 B7 15 4 19
Proba de ensaio A1 A2 A3 A4 A5 A6 B4 C5 4 25 29
 
Atención personalizada 5 0 5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición nas aulas dos contidos teóricos da materia. Solución de problemas do alumnado.
Traballos tutelados Realización en grupo dun traballo proposto e tutelado pola profesora sobre contidos do programa
Lecturas Proporciónanse textos de lectura obrigada que complementan ou substitúen as sesións maxistrais
Resumo Síntese e comentarios escritos de textos das lecturas
Prácticas a través de TIC Análise das prácticas levadas adiante polos distintos tipos de bibliotecas en relación ós contidos do programa
Presentación oral Exposición na aula das análises realizadas coas prácticas a través das TIC
Proba de ensaio Proba na que se busca responder por escrito a preguntas de certa amplitude valorando que se proporcione a resposta esperada, combinada coa capacidade de razoamento (argumentar, relacionar, etc.), creatividade e espírito crítico.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Traballos tutelados
Proba de ensaio
Prácticas a través de TIC
Presentación oral
Descrición
Resolución de problemas

Orientación do traballo. Materiais metodolóxicos e bibliografía. Resolución de problemas

Axuda e resolución de problemas

Achegas da profesora

Axuda á preparación e resolución de problemas en titorías

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Resumo B4 B7 C3 C5 Comprensión, síntese, valoración dos textos. Expresión escrita 10
Sesión maxistral A1 A2 A3 A5 A6 B6 C5 C3 Asistencia ás aulas 5
Traballos tutelados A3 A6 B1 B5 B7 C4 C6 C8 C12 C13 C15 C16 C17 Valoración de contidos, achegas innovadoras, sentido crítico e argumentación e expresión escrita 25
Proba de ensaio A1 A2 A3 A4 A5 A6 B4 C5 Valoración de contidos, capacidade de argumentación, emprego da terminoloxía e expresión escrita 50
Presentación oral A7 B7 Valoración dos contidos, espírito crítico, propostas innovadoras e expresión oral 10
 
Observacións avaliación

Para a avaliación continua é preciso realizar nos tempos indicados todas
as actividades propostas nas distintas metodoloxías. Os/as alumnos/as que non o fixeran, serán
avaliados/as no exame oficial, de contidos teóricos e prácticos


Fontes de información
Bibliografía básica
  1. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios. Málaga : Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 1984-
  2. Boletín de ANABAD. Madrid : Asociación Nacional de Archiveros, Bibliotecarios, Museólogos y Documentalistas, 1950-
  3. Carrión Gutiez, Manuel: Manual de bibliotecas. 2ª ed., 3ª reimp. Salamanca : Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 2001
  4. Cuevas, Aurora,  Elmira Simeão, Elmira, coords.: Alfabetización informacional e inclusión digital : hacia un modelo de infoinclusión social. Gijón : Trea, 2011
  5. Drake, Miriam A., ed.: Encyclopedia of library and information science. 2nd. ed. New York : Marcel Dekker, [2003-2005]
  6. Fernández y Fernández-Cuesta, Paz: Bibliotecas y personas : hacia un nuevo enfoque en biblioteconomía. Gijón : Trea, 2005  
  7. García Martínez, Ana Teresa: Sistemas bibliotecarios : análisis conceptual y estructural. Oviedo : Trea, D.L. 2006
  8. Gimeno Perelló, Javier, López López, Pedro,Morillo Calero, Mª Jesús, coords.: De volcanes llena : biblioteca y compromiso social. Gijón : Trea, D.L. 2007
  9. López Gómez, Pedro, Santos Paz, José Carlos: Guía para bibliotecas escolares. A Coruña : Universidade da Coruña, 2009
  10. López López, Pedro, Gimeno Perelló,Javier, coordinadores: Información, conocimiento y bibliotecas en el marco de la globalización neoliberal. Gijón: Trea, D.L. 2005
  11. Lozano Díaz, Roser: La biblioteca pública del siglo XXI : atendiendo clientes, movilizando personas. Gijón : Trea, D.L. 2006
  12. Magán Wals, José Antonio, coordinador: Tratado básico de biblioteconomía. 4ª ed. rev. y act. Madrid : Universidad Complutense, 2002
  13. Magán Wals, José Antonio, coordinador: Temas de biblioteconomía universitaria y general. Madrid : Editorial Complutense, [2002]
  14. Martínez de Sousa, José: Diccionario de bibliología y ciencias afines. 3ª ed. corr. y notablemente aum. Gijón (Asturias) : Trea, [2004]
  15. Merlo Vega, José Antonio. (2012). Acción ante la recesión: el compromiso de las bibliotecas con los ciudadanos [En línea]. En: Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios [En línea], n. 104, Julio-Diciembre, pp. 65-91.
  16. Mouren, Rapjaële et Peignet , Dominique: Le Métier de bibliothécaire. 10è ed. [S.l.]: Editions du Cercle de la Librairie, cop. 2003
  17. Orera Orera, Luisa, ed.: Manual de Biblioteconomía.3ª reimp. Madrid : Síntesis, 2002
  18. Orera Orera, Luisa, ed.: La biblioteca universitaria análisis en su entorno híbrido. Madrid : Síntesis, [2005].
  19. Pérez Pulido, Margarita, Herrera Morillas, José Luis: Teoría y nuevos escenarios de la biblioteconomía. 2ª ed. aum. Buenos Aires : Alfagrama, 2006
  20. Seminario Internacional La Biblioteca un agente social para el desarrollo de la lectura. Santiago (Chile).2013: La Biblioteca un agente social para el desarrollo de la lectura. Santiago : Embajada de España, 2014. Dispoñible en: http://www.google.es/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCIQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.aecid.es%2FCentro-Documentacion%2FDocumentos%2FPublicaciones%2520coeditadas%2520por%2520AECID%2FLibro_Digital_Semin_Bibliotecologia%2520%252015%252004%25202014%2520reduc.pdf&ei=CSaNVcmuIIPWU4iXlBg&usg=AFQjCNFtwW5OT-Mzf05TnDXGKnlWubpldw&bvm=bv.96782255,d.d24
  21. Stueart, Robert D.: International librarianship : a basic guide to global knowledge Access. Lanham (Maryland) : Scarecrow, 2007
Bibliografía complementaria

Proporcionarase con cada tema


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Xestión de Empresas e Institucións Culturais/710G02008

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Planificación e Xestión de Unidades de Información/710G02021
Xestión da Colección/710G02027

Observacións



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías