Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) Bibliografía e Fontes de Información Código 710G02014
Titulación
Grao en Información e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Ameneiros Rodríguez, María Rocío
Correo electrónico
rocio.ameneiros@udc.es
Profesorado
Ameneiros Rodríguez, María Rocío
López-Mayán Navarrete, Mercedes
Correo electrónico
rocio.ameneiros@udc.es
mercedes.lopez-mayan@udc.es
Web
Descrición xeral Materia que aborda a identificación, análise e uso das fontes e recursos de información, e ocúpase de iniciar ós alumnos no deseño e na elaboración de bibliografías e recursos de información de carácter profesional.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecemento da natureza da información e dos documentos, dos seus diversos modos de produción e do seu ciclo de xestión, dos aspectos legais e éticos do seu uso e transferencia, e das fontes principais de intormación en calquera soporte, e ao longo do tempo.
A2 Coñecemento, comprensión, aplicación e valoración dos principios teóricos e metodolóxicoa, e das técnicas para a planificación, organización e avaliación de sistemas, unidades e servizos de información.
A3 Coñecemento, comprensión e aplicación dos principios teóricos e metodolóxicos, e das técnicas para a creación e eutentificación, reunión, selección, organización, representación, preservación, recuperación, acceso, difusión e intercambio, e avaliación da información e dos recursos informáticos.
A4 Coñecemento, comprensión e aplicación dos principios teóricos e metodolóxicos para o estudo, a análise, a avaliación e a mellora dos procesos de produción, transferencia e uso da información e da actividade científica.
A5 Coñecemento e aplicación das tecnoloxías da información que se emplea nas unidades e servizos de información e nos procesos e transferencia da información.
A6 Coñocemento da realidade nacional e internacional en materia de políticas e servizos de información e das industrias da cultura
B6 Capacidade de análise e de sintese aplicaa á xestión e organización da información
B7 Capacidade da xestión da información relevante
C1 Expresarse correctamente tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficicais da comunidade autónoma
C2 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e da comunicación (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C3 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solución baseadas no coñecemento e orientadas cara o ben común
C4 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras
C5 Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas a os que deben de enfrontarse
C8 Aprender a aprender
C9 Resolver problemas de forma efectiva
C10 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo
C11 Traballar de xeito autónomo con iniciativa
C12 Traballar de xeito colaborativo
C13 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional
C18 Capacidade para a adaptación a cambios no contorno

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Definir a natureza, tipoloxía, evolución, estrutura e utilidade das fontes de información. A1
A3
A4
A6
Identificar as principais fontes de información de carácter xeral. A1
A6
B7
C10
Definir a metodoloxía de análise e avaliación das fontes de información de carácter xeral. A3
A4
C5
C9
C18
Deseñar e elaborar diferentes tipos de bibliografía e recursos de información. A1
A2
A5
B7
C1
C9
C10
C11
C12
C18
Utilizar adecuadamente fontes e recursos de información. A3
A6
B6
B7
C2
C5
C8
C9
Asumir responsabilidades na transferencia do coñecemento a través da selección e difusión de recursos de información relevantes e pertinentes. B6
B7
C3
C4
C13
Compartir coñecementos e experiencias con outros colegas. B6
C12
C13

Contidos
Temas Subtemas
1. AS FONTES DE INFORMACIÓN 1.1 Concepto
1.2 Tipoloxía
1.3 Análise e avaliación
2. BIBLIOGRAFÍA: CONCEPTO, HISTORIA E APLICACIÓNS

2.1 Concepto
2.2 Evolución histórica
2.3 Deseño e elaboración de repertorios bibliográficos e recursos de información
3. FONTES DE INFORMACIÓN. INSTRUMENTOS PARA A BÚSQUEDA INDIRECTA DE INFORMACIÓN
3.1 Bibliografías
3.2 Catálogos de bibliotecas e catálogos colectivos
3.3 Bases de datos
3.4 Outros recursos de información
4. FONTES DE INFORMACIÓN. INSTRUMENTOS PARA A BÚSQUEDA DIRECTA DE INFORMACIÓN 4.1 Enciclopedias
4.2 Diccionarios
4.3 Fontes biográficas
4.4 Anuarios, directorios, cronoloxías
4.5 Outros recursos de información
5. FERRAMENTAS DE LOCALIZACIÓN DE RECURSOS DE INFORMACIÓN EN INTERNET
5.1 Introducción
5.2 Motores de búsqueda
5.3 Directorios temáticos

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba de resposta múltiple A1 A3 A6 C3 C10 C13 2 16 18
Sesión maxistral A1 A3 A6 C3 C10 23 0 23
Portafolios do alumno A1 A5 A6 B7 B6 C1 C2 C5 C9 C10 C11 C12 C18 14 22 36
Traballos tutelados A2 A3 A4 B5 B6 B7 C2 C3 C4 C5 C8 C9 C10 C11 C13 C18 5 66 71
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba de resposta múltiple Test e/ou preguntas de resposta breve sobre os contidos teóricos e prácticos da materia para a avaliación dos coñecementos adquiridos.
Sesión maxistral Exposición oral por parte da profesora, complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos alumnos, coa finalidade de transmitir os coñecementos fundamentais da materia e facilitar a aprendizaxe. Fundamentarase na exposición de contidos teóricos, a visualización de exemplos e a resolución de dúbidas por parte da profesora.
Portafolios do alumno Carpeta de traballo dos alumnos que deben entregar periódicamente e no prazo estipulado á profesora coas distintas actividades plantexadas: resumos e análises de lecturas, esquemas e contido teórico-práctico, exercicios prácticos e probas escritas para o seguemento dos coñecementos adquiridos.
Traballos tutelados Traballo de aprendizaxe independente dos alumnos orientado á aplicación dos conceptos e as técnicas da materia, contando sempre coa atención personalizada e o seguimento da profesora. Elaborarase segundo as pautas formais e de contido proporcionadas.
Os alumnos presentarán verbalmente o traballo tutelado. A exposición farase segundo as pautas formais e de contido proporcionadas e os alumnos responderán as preguntas expostas pola profesora.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Portafolios do alumno
Descrición
Resolver dúbidas, ampliar formulacións, suxerir actividades e distintas formas de traballo que axuden aos alumnos na súa aprendizaxe. Seguimento personalizado e constante de cada unha das tarefas desenvolvidas polos alumnos.

Este tipo de atención terá especial peso nos traballos tutelados, para os cales a profesora irá marcando as pautas a seguir en cada caso, podendo propor as variacións ou modificacións necesarias.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A2 A3 A4 B5 B6 B7 C2 C3 C4 C5 C8 C9 C10 C11 C13 C18 Valorarase a adecuación do traballo presentado ao tema proposto, o contido, con especial interese nas achegas dos alumnos respecto as fontes e bibliografía utilizada, a coherencia da súa estrutura, a redacción e a presentación.
Entregarase na data indicada pola profesora.
Non se avaliarán os traballos presentados fóra de prazo, con faltas de ortografía ou aqueles que incumpran as indicacións prescritas para a súa elaboración.
Valorarase así mesmo a intervención de cada alumno na exposición oral do traballo tutelado, o contido presentado, a capacidade para expresarse, os materiais de apoio utilizados para a presentación e a interacción coa profesora.
50
Proba de resposta múltiple A1 A3 A6 C3 C10 C13 Avaliaranse as respostas das preguntas tipo test dos contidos da materia. No caso das respostas breves avaliarase a adecuación das mesmas ás preguntas realizadas e a súa redacción, e non se corrixirán aquelas que conteñan faltas de ortografía ou non contesten o tema exposto.
30
Portafolios do alumno A1 A5 A6 B7 B6 C1 C2 C5 C9 C10 C11 C12 C18 Valorarase a adecuación do portafolios presentado aos temas propostos para cada actividade, o contido, con especial interese nas achegas dos alumnos, a coherencia da súa estrutura, a redacción e a presentación.
Entregarase cada actividade na data indicada pola profesora.
Non se avaliarán as actividades presentadas fóra de prazo, con faltas de ortografía ou aquelas que incumpran as indicacións prescritas para a súa elaboración.
20
 
Observacións avaliación

Requisitos imprescindibles:

-Para superar a materia é necesario aprobar cada unha das partes que compoñen a metodoloxía de traballo da mesma, é dicir, se un alumno non supera o traballo tutelado non se lle avaliarán o resto de actividades e viceversa. 

-Os alumnos que non entreguen o portafolios durante o curso e os alumnos con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia realizarán unha proba final escrita dos contidos teóricos e prácticos da materia (cualificación: 50%) pero é indispensable elaborar o traballo tutelado para superar a materia (cualificación: 50%).


Fontes de información
Bibliografía básica RODRÍGUEZ BRAVO, Blanca (2011). Apuntes sobre representación y organización de la información. Gijón: Trea
ABADAL FALGUERAS, Ernest; CODINA BONILLA, Lluís (2005). Bases de datos documentales: características, funciones y métodos. Madrid: Síntesis
FERRAN FERRER, Núria; PÉREZ-MONTORO, Mario (2009). Búsqueda y recuperación de la información. Barcelona: UOC
MERLO VEGA, José Antonio (2009). Información y referencia en entornos digitales: desarrollo de los servicios bibliotecarios de consulta. Murcia: Universidad de Murcia
DELGADO CASADO, Juan (2005). Introducción a la bibliografía: los repertorios bibliográficos y su elaboración. . Madrid: Arco/Libros
MALDONADO, Ángeles; RODRÍGUEZ YUNTA, Luís (coord.) (2006). La información especializada en Internet. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas
TORRES RAMÍREZ, Isabel de (coord.) (1998). Las fuentes de información: estudios teórico-prácticos. Madrid: Síntesis
CORDÓN GARCÍA, José Antonio et al. (2010). Las nuevas fuentes de información: información y búsqueda documental en el contexto de la web 2.0. Madrid: Pirámide
CARRIZO, Gloria; IRURETA-GOYEAN, Pilar; LÓPEZ DE QUINTANA, Eugenio (2000). Manual de fuentes de información. Madrid: CEGAL
CORDÓN GARCÍA, José Antonio; GARCÍA, José Antonio; LÓPEZ LUCAS, Jesús; VAQUERO PULIDO, José Raúl (2001). Manual de investigación bibliográfica y documental. Madrid: Pirámide
TORRES RAMÍREZ, Isabel de (1996). Qué es la bibliografía: introducción para estudiantes de Biblioteconomía y Documentación . Granada: Universidad de Granada

Bibliografía complementaria BiD (). http://www.ub.es/biblio/bid.
Revista Española de Documentación Científica (). http://redc.revistas.csic.es/index.php/redc.
Anales de Documentación (). http://revistas.um.es/analesdoc/index.
Boletín de la ANABAD (). http://www.anabad.org/publicaciones/boletin.
El Profesional de la Información (). http://www.elprofesionaldelainformacion.com.

A profesora proporcionará nas clases bibliografía específica para cada un dos temas e actividades a desenvolver.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Xestión da Información Fundamentos e Teoría/710G02073

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Documentación Xeral/710G02011

Materias que continúan o temario
Fontes de Información Especializadas/710G02024
Bibliotecas Dixitais/710G02036
Fontes de Información en Ciencia e Tecnoloxía/710G02037
Deseño de Recursos Informativos en Web/710G02039
Recuperación e Avaliación de Información Electrónica/710G02040

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías