Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) Estatística Código 710G02018
Titulación
Grao en Información e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Matemáticas
Coordinación
Tarrio Saavedra, Javier
Correo electrónico
javier.tarrio@udc.es
Profesorado
Tarrio Saavedra, Javier
Correo electrónico
javier.tarrio@udc.es
Web
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecemento da natureza da información e dos documentos, dos seus diversos modos de produción e do seu ciclo de xestión, dos aspectos legais e éticos do seu uso e transferencia, e das fontes principais de intormación en calquera soporte, e ao longo do tempo.
A2 Coñecemento, comprensión, aplicación e valoración dos principios teóricos e metodolóxicoa, e das técnicas para a planificación, organización e avaliación de sistemas, unidades e servizos de información.
A4 Coñecemento, comprensión e aplicación dos principios teóricos e metodolóxicos para o estudo, a análise, a avaliación e a mellora dos procesos de produción, transferencia e uso da información e da actividade científica.
A5 Coñecemento e aplicación das tecnoloxías da información que se emplea nas unidades e servizos de información e nos procesos e transferencia da información.
A8 Habilidades na obtención, tratamento e interpretación de datos sobre unidades e servizos de información, dos procesos de produción, transferencia e uso da información e da actividade científica.
B6 Capacidade de análise e de sintese aplicaa á xestión e organización da información
B8 Capacidade deuso e adaptación de diversas técnicas de comunicación oral e escrita cos usuarios da información
C2 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e da comunicación (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer as medidas descriptivas e representacións gráfias de datos máis usuais. A1
Habilidade en sintetizar e analizar descriptivamente e gráficamente un conxunto de datos. A2
Coñecemento do concepto de probabilidade, regras de cálculo probabilístico e modelos probabilísticos máis usuais. A4
Coñecemento das técnicas de inferencia básicas e habilidade no cáculo e interpretación de intervalos de confianza e contraste de hipótesis nunha e dúas poboacións. A8
Capacidade de aplicar ferramentas informáticas para o desenvolvemento e a explotación de sistemas de información. A5
C2
Integrar os coñecementos teóricos e prácticos como vía para o desenvolvemento dun coñecemento e pensamento reflexivo e totalizador respecto á estatística. B8
Capacidade de análise e de síntese aplicada á xestión e organización da información B6

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. Estadística descriptiva dunha variable unidimensional. Objeto de la Estadística. Conceptos generales. Tabulación y representación gráfica de datos. Medidas descriptivas de los datos. Concepto de proporción y números índices. Obxecto da estatística. Conceptos xerais. Tabulación e representación gráfica de datos. Medidas descriptivas de datos. Concepto de proporción e números índice.
Tema 2. Estatística descriptiva dunha variable bidimensional. Estatística descriptiva de dúas variables conxuntas. Relación de dependencia entre variables cualitativas. RElación de dependencia entre variables cuantitativas: regresión lineal simple.
Tema 3. Números índices e series cronolóxicas en documentación. Numeros índice. Índices simples e compostos. Indicadores en bibliotecas e documentación. Índices empregados nas bases de datos do ISI (journal citation report). Novas alternativas: ínidice H. Introducción á análisis descriptiva de series cronolóxicas. Series de crecemento acelerado e outros procedementos bibliométricos: lei da ventaxa acumulada de Price.
Tema 4. Conceptos de investigación de base estatística de especial interese nas ciencias da información e documentación. Modelos estatísticos empregados en Documentación. A distribución das palabras nos textos: ley de Zipf. Modelización do proceso. Refinamento do modelo. Ecuación de Both.Federowicz, ecuación de Brookes, ecuación xeralizada de Mandelbrot.
Tema 5. Nocións elementais de probabilidades. Conceptos básicos. Operacións con sucesos. Regra de Laplace. Propiedades da probavilidade. Probabilidade condicionada. Regra do produto, regra das probabilidades totais, regra de Bayes. Aplicacións a problemas de documentación.
Tema 6. Variables aleatorias discretas y continuas. Definición variable aleatoria. Variables aleatorias discretas. Distribución Binomial e distribución de Poisson. Variables aleatorias discretas. Distribución normal.
Tema 7. Introducción á Inferencia Estadística. Introducción. Intervalos de Confianza. Contrastes de Hipótesis.
Tema 8. Fontes de información estatística. Organización da estatística oficial no ámbito nacional e internacional (axencias da ONU, Euroestat, INE, IGE, etc.). Principais estatísticas no ámbito socioeconómico (estatísticas demográficas, sociais, de emprego, económicas...).

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Prácticas a través de TIC A2 A4 A5 A8 B6 C2 5 2 7
Proba de resposta múltiple A1 2 10 12
Seminario A2 A4 10 20 30
Sesión maxistral A1 A2 A4 A5 A8 B6 B8 22 66 88
Proba obxectiva A2 A4 A5 A8 B6 2 10 12
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Prácticas a través de TIC Realizaranse supostos prácticos, con datos reais, que serán analizados, en ordenador, por medio dun paquete estadístico. Grazas a esta metoloxía o estudante aplicará e pondrá en práctica os coñecimentos adquiridos, facilitando a aprendizaxe y o desenvolvement de habilidades por parte del alumnado.
Proba de resposta múltiple Esta proba permitirá avaliar o grao de adquisición de coñecementos do alumno a mediados do cuatrimestre. Serve como orientación no proceso de aprendizaxe.
Seminario Traballarase en grupos sesións de problemas que permitirán poñer en práctica os coñecementos teóricos adquiridos.
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas ós estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Exporanse os principais conceptos estatísticos, facilitando a documentación adicional e indicando as fontes bibliográficas onde o estudante poderá completar a adquisición dos mencionados coñecementos.
Proba obxectiva Exame final dos contenidos teóricos e prácticos do bloque consistente en preguntas curtas e/ou resolución de problemas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Seminario
Proba obxectiva
Prácticas a través de TIC
Proba de resposta múltiple
Descrición
A atención personalizada farase, globalmente, mediante tutorías personalizadas directas e virtuais, individuais e grupais.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Seminario A2 A4 Resolución de problemas propostos polo profesor por grupos de alumnos. 10
Proba obxectiva A2 A4 A5 A8 B6 Consistirá nun exame de preguntas a desenvolver así como preguntas con respostas múltiples de 2 horas de duración. 70
Prácticas a través de TIC A2 A4 A5 A8 B6 C2 Traballo en grupos nos que se desenvolverán supostos prácticos mediante o uso dun paquete estatístico. 10
Proba de resposta múltiple A1 Proba curta ó longo do cuatrimestre nas que se avaliará a progresión do alumno. 10
 
Observacións avaliación

El exame final da materia incluirá preguntas teóricas e prácticas de opción múltiple, aínda que tamén poderá darse a posibilidade da inclusión de preguntas de resposta desenvolvidaey
problemas (70%). Os aspectos e criterios que se terán en consideración a avaliar actividades das Prácticas a través da TIC e seminarios, son a asistencia, participación e compromiso individual e grupal, coherencia dos contidos abordados, coñecementos demostrados e competencias referidas
para esta materia. O sistema de calificacións expresarase mediante calificación
numérica dacordo co establecido no art. 5 do Real Decreto 1125/2003
do 5 de septembro (BOE 18 de septembro), polo que se establece o sistema
europeo de créditos e o sistema de calificacións nas titulacións
universitarias de carácter oficial e validez en todo o territorio nacional.
Sistema de calificacións: 0-4.9=Suspenso 5-6.9=Aprobado 7-8.9=Notable
9-10=Sobresaliente 9-10 Matrícula de Honra (Graciable).




















“Aquellos/as alumnos/as que
tengan alguna clase de excepcionalidad para asistir a clase legalmente
concedida, que hablen con el/la profesor/a a comienzos del curso para
establecer las tutorías y los sistemas de evaluación correspondientes.”


Fontes de información
Bibliografía básica Marín, J. (1999). Estadística Aplicada a las Ciencias de la Documentación. Murcia: Diego Marín Editor
Peña, D. (2001). Fundamentos de estadística. Madrid: Alianza
Cao, R., Francisco, M., Naya, S., Presedo, M.A., Vázquez, M., Vilar, J.A. y Vilar, J.M. (2001). Introducción a la Estadística y sus aplicaciones. Madrid: Ediciones Pirámide
Egghe, L. y Rousseau, R. (1990). Introduction to Infometrics. Quantitative Methods in Library, Documentation and Information Science. Amsterdam: Elsevier
Cao, R., Labora, A., Naya, S. e Ríos, M. (2001). Métodos estatísticos e numéricos. A Coruña: Baía Edicións
Stephen, P. and Hornby, S. (1997). Simple statistics for library and information professionals. London: Library Association Publishing
Moya, F., López, J. y García C. (1996). Técnicas Cuantitativas Aplicadas a la Biblioteconomía y Documentación. Madrid: Síntesis

Bibliografía complementaria Gonick, L. e Smith, W. (2001). A estatística ¡en caricaturas!. Lugo: SGAPEIO
S. Alonso, F.J. Cabrerizo, E. Herrera-Viedma ,F.Herrera (2009). h-Index: A review focused in its variants, computation and standardization for different scientific fields. Journal of Informetrics: ELSEVIER
Judit Bar-Ilan (2008). Informetrics at the beginning of the 21st century—A review. Journal of Informetrics: ELSEVIER


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías