Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) Catalogación Descritiva de Documentos Especiais Código 710G02019
Titulación
Grao en Información e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Varela Orol, Concepción
Correo electrónico
concepcion.varela@udc.es
Profesorado
Varela Orol, Concepción
Correo electrónico
concepcion.varela@udc.es
Web http://wwww.udc.es/humanidades
Descrición xeral Introdución ó concepto de materiais especiais e o seu papel nas bibliotecas, así como ás normas e fontes para a catalogación descritiva dos mesmos. Aplicación de normas descriptivas e emprego de fontes para a catalogación de documentos especiais

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecemento da natureza da información e dos documentos, dos seus diversos modos de produción e do seu ciclo de xestión, dos aspectos legais e éticos do seu uso e transferencia, e das fontes principais de intormación en calquera soporte, e ao longo do tempo.
A3 Coñecemento, comprensión e aplicación dos principios teóricos e metodolóxicos, e das técnicas para a creación e eutentificación, reunión, selección, organización, representación, preservación, recuperación, acceso, difusión e intercambio, e avaliación da información e dos recursos informáticos.
A5 Coñecemento e aplicación das tecnoloxías da información que se emplea nas unidades e servizos de información e nos procesos e transferencia da información.
B1 Que os estudantes demostrasen posuir e comprender coñecementos nun área de estudo que parte da bas da educación secundaria xera, e adoitan encontrare a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamán algún aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrar por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
B3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
B4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solución a un público tanto especializado como non especializado
B5 Que os estudantes desenvolverán aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender os estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 Capacidade de análise e de sintese aplicaa á xestión e organización da información
B7 Capacidade da xestión da información relevante
B8 Capacidade deuso e adaptación de diversas técnicas de comunicación oral e escrita cos usuarios da información
B9 Habilidades no uso de software xenérico
C1 Expresarse correctamente tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficicais da comunidade autónoma
C2 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e da comunicación (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C5 Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas a os que deben de enfrontarse
C6 Asumir como profesional e cidadán a importancia do aprendizaxe ao longo da vida
C7 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade
C8 Aprender a aprender
C9 Resolver problemas de forma efectiva
C10 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo
C11 Traballar de xeito autónomo con iniciativa
C12 Traballar de xeito colaborativo
C13 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional
C14 Comunicarse de xeito efectivo nun contorno de traballo
C15 Capacidade de organización e planificación do traballo propio
C16 Capacidade de integración en equipos multidisciplinares
C18 Capacidade para a adaptación a cambios no contorno

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer a tipoloxía e características dos materiais especiais e o interese informativo, documental e patrimonial dos mesmos. A1
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
C2
C5
C6
C7
Coñecer os principios teóricos e metodolóxicos da descrición bibliográfica e da elaboración de rexistros catalográficos dos documentos especiais. A3
B1
B3
B4
B8
C1
C2
C6
C7
C13
Aprender os principios operativos da catalogación descritiva dos distintos tipos de materiais especiais A3
B1
B2
B3
B4
B5
B8
C1
C2
C6
C7
C8
C18
Adquirir habilidades para recuperar, tratar e interpretar rexistros bibliográficos de materiais especiais nas principais fontes de información de materiais especiais A1
A3
A5
B5
B7
B9
C1
C2
C5
C7
C9
C10
C11
C12
C14
C15
C16

Contidos
Temas Subtemas
Módulo 1. Os materiais especiais Tema 1. Concepto e clases. Os materiais especiais nas bibliotecas

Módulo 2. Materiais especiais impresos Tema 2. Os fondos patrimoniais. Concepto e estrutura formal e material de manuscritos e impresos
Tema 3. Catalogación de manuscritos e impresos antigos
Tema 4. Catalogación descriptiva de publicacións seriadas

Módulo 3. O material cartográfico Tema 5. Tipoloxía e fontes para a catalogación do material cartográfico
Tema 6. Catalogación de mapas
Módulo 4. Gravacións sonoras Tema 7. Tipoloxía do material e catalogación
Módulo 5. Materiais gráficos Tema 8. Tipoloxía do material e catalogación
Módulo 6. Materiais audiovisuais Tema 9. Tipoloxía do material e catalogación de películas e videogravacións

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Obradoiro A1 A3 A5 B2 B3 B4 B6 C1 C2 C5 C6 C7 C8 C9 C12 C13 C14 C16 20 20 40
Proba obxectiva B1 B2 B6 B7 2 20 22
Sesión maxistral A1 A3 A5 B9 C18 20 20 40
Traballos tutelados A1 A3 B2 B3 B5 C1 C5 C12 C14 C15 4 20 24
Resumo A1 A3 B3 B4 B6 B7 B8 C1 C10 C11 0 20 20
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Obradoiro Recuperación de información descritiva de materiais especiais en fontes automatizadas. Prácticas e solución de problemas de catalogación descritiva de materiais especiais coa axuda de información en rede. Realización individual dun caderno de prácticas de catalogación descritiva de materiais especiais.
Proba obxectiva Proba teórico-práctica na que se valora a aprendizaxe dos estudantes
Sesión maxistral Desenvolvemento dos contidos da materia por parte da profesora con apoio das TIC. Resolución de dúbidas e ampliacións requiridas polos estudantes
Traballos tutelados Desenvolvemento en grupo dos contidos dun tema proposto pola profesora.
Resumo Síntese escrita das lecturas propostas pola profesora e comentarios ás mesmas

Atención personalizada
Metodoloxías
Obradoiro
Sesión maxistral
Traballos tutelados
Descrición
Resolución de problemas de catalogación e emprego de fontes

Asistencia ós estudantes para resolver problemas teóricos e prácticos
Axuda cos problemas prácticos de catalogación

Axuda ó desenvolvemento da actividade

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Obradoiro A1 A3 A5 B2 B3 B4 B6 C1 C2 C5 C6 C7 C8 C9 C12 C13 C14 C16 Valorarase a capacidade de identificar materiais especiais e os seus rexistros, fontes de información empregadas e aplicación de normas de catalogación 25
Proba obxectiva B1 B2 B6 B7 Valora a aprendizaxe dos estudantes dos contidos teóricos e prácticos 50
Traballos tutelados A1 A3 B2 B3 B5 C1 C5 C12 C14 C15 Avalía o avance dos estudantes na aplicación de regras e formatos de catalogación 20
Resumo A1 A3 B3 B4 B6 B7 B8 C1 C10 C11 Valora a comprensión e capacidade de síntese dos textos propostos, así como a creatividade e interrelación con outros coñecementos nos comentarios dos mesmos 5
 
Observacións avaliación

Os estudantes que non realicen todas as actividades sinaladas realizaran un exame teórico- práctico sobre os contidos da materia 




















"Aqueles/as alumnos /as
que teñan algún tipo de excepcionalidade para vir a clase legalmente concedida,
que falen co/a pofesor/a á comezos de curso para establecer as titorías e os
sistemas de avaliación correspondentes."


Fontes de información
Bibliografía básica CG46 Information et documentation Groupe AFNOR CG46 / CN 46-9 Identification et description / GE6 Ev (2016). Catalogage des monographies anciennes Description bibliographique et données d'exemplaire:Recommandation.
Rodrigo Echalecu, Ana Mª (2006). Curso de catalogación de materiales especiales en formato ISBD e IBERMARC: grabaciones sonoras, vidograbaciones, recursos electrónicos en soporte óptico. Madrid : Estudio de Técnicas Documentales
(2001). Documentación cartográfica tratamiento, gestión y uso . Huelva : Universidad de Huelva, Servicio de Publicaciones
Valle Gastaminza, Félix del (1999). Documentación fotográfica. Madrid: Síntesis
(2001). Formato IBERMARC para registros bibliográficos. Madrid: Biblioteca Nacional
(2004). Formato IBERMARC para registros de fondos y localizaciones . Madrid: Biblioteca Nacional
Triviño Sánchez,Cristina, Brihuega Fronteriz, Begoña: (2000). Fuentes de información cartográfica básicas para una biblioteca con fondos cartográficos. Boletín de la ANABAD, 50, 2 (2000) , pp. 155-174
Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas Sección de Catalogación Com (2007). International Standard Bibliographic Description . München : Saur
Díez Carrera, Carmen (2005). La catalogación de los materiales especiales. Gijón: TREA
Martín Abad, Julián; Becedas González, Margarita; Lilao Franca, Óscar (2008). La descripción de impresos antiguos: análisis y aplicación de la ISBD(A). Madrid: Arco
Jiménez Pelayo,Jesús, ed. (2001). La documentación cartográfica: tratamiento, gestión y uso. Huelva : Universidad
Martín Abad, Julián (2004). Los libros impresos antiguos. Valladolid : Universidad de Valladolid
Díez Carrera, Carmen (1998). Los materiales especiales en las Bibliotecas. Gijón:TREA
García Albella, Fernando (1993). Materiales bibliográficos especiales. Gijón: TREA
Fothergill, Richard; Butchart, Ian (1992). Materiales no librarios en las bibliotecas: guía práctica. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez
(2007). Reglas de catalogación . [Madrid] : Subdirección General de Coordinación Bibliotecaria
Joint Steering Committee for Revision of AACR, American Library Association(ed.) (2004). Reglas de catalogación angloamericanas . Bogotá, D.C. : Rojas Eberhard

Bibliografía complementaria

Proporcionarase bibliografía específica con cada tema


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Bibliografía e Fontes de Información/710G02014

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Catalogación Formal de Documentos Electrónicos/710G02022

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías