Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Aspectos Xurídicos de Acceso á Información Código 710G02020
Titulación
Grao en Información e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Dereito Público
Coordinación
Santos Pita, Manuela del Pilar
Correo electrónico
m.p.santos@udc.es
Profesorado
Herce Maza, José Ignacio
Correo electrónico
ignacio.herce@udc.es
Web
Descrición xeral A materia trata de dar a coñecer os aspectos eminentemente xurídicos do acceso á información. Se pretende que o alumno adquira uns coñecementos que van ser necesarios para o desenvolvemento profesional e para elo é fundamental que se familiarice coas terminoloxía xurídica ca que ata o momento por regra xeral non tiveron relación.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecemento da natureza da información e dos documentos, dos seus diversos modos de produción e do seu ciclo de xestión, dos aspectos legais e éticos do seu uso e transferencia, e das fontes principais de intormación en calquera soporte, e ao longo do tempo.
A6 Coñocemento da realidade nacional e internacional en materia de políticas e servizos de información e das industrias da cultura
B1 Que os estudantes demostrasen posuir e comprender coñecementos nun área de estudo que parte da bas da educación secundaria xera, e adoitan encontrare a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamán algún aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrar por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
B3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
B4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solución a un público tanto especializado como non especializado
B5 Que os estudantes desenvolverán aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender os estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 Capacidade de análise e de sintese aplicaa á xestión e organización da información
B7 Capacidade da xestión da información relevante
B8 Capacidade deuso e adaptación de diversas técnicas de comunicación oral e escrita cos usuarios da información
C3 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solución baseadas no coñecemento e orientadas cara o ben común
C5 Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas a os que deben de enfrontarse
C6 Asumir como profesional e cidadán a importancia do aprendizaxe ao longo da vida
C7 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade
C8 Aprender a aprender
C9 Resolver problemas de forma efectiva
C10 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo
C11 Traballar de xeito autónomo con iniciativa
C12 Traballar de xeito colaborativo
C13 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional
C14 Comunicarse de xeito efectivo nun contorno de traballo
C15 Capacidade de organización e planificación do traballo propio
C16 Capacidade de integración en equipos multidisciplinares
C17 Recoñecemento da diversidade y multiculturalidade no ámbito do exercicio profesional
C18 Capacidade para a adaptación a cambios no contorno
C19 Capacidade de dirección e liderazgo

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
A1
A6
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
C3
C5
C6
C7
C8
C9
C10
C11
C12
C13
C14
C15
C16
C17
C18
C19

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1. ORDE LEGAL 1. Que é a lei? Primeira aproximación
2. A Constitución de Espeñola de 1978. A base constitucional da información e documentación. Dereitos fundamentais
3. As fontes do dereito comunitario.
4. Fontes da lei estatal:
4.1. As leis
4.2. A lexislación delegada: decreto lei e decreto lexislativo
4.3. As regulacións
TEMA 2. ACTE ADMINISTRATIVO E PROCEDEMENTO ADMINISTRATIVO. Referencia especial á lei 39/2015 1. O réxime xurídico da Administración Pública: introdución á Lei 40/2015.
2. Actos administrativos
3. Clasificación da actividade administrativa
4. Control da actividade administrativa
5. Procedemento administrativo
TEMA 3. A DOCUMENTACIÓN 1. O concepto de documentación
2. Produción documental e réxime xurídico das obrigacións de conservación:
2.1. A entrada documental: rexistros públicos administrativos.
2.2. A conservación de documentos e rexistros públicos: documentos e ficheiros vivos (ficheiros de oficina), documentos e ficheiros semi-activos (ficheiros intermedios) e ficheiros e documentos inactivos (ficheiros históricos).
2.3. A lingua dos documentos: réxime xurídico, con especial referencia á comunidade autónoma galega.
2.4. As especialidades da xestión local de documentos e arquivos.
2.5. A conservación de documentos e ficheiros privados: asociacións, empresas e particulares: artigo 49 e 52 LPHE.
TEMA 4 TRANSPARENCIA E DEREITO DE ACCESO A DOCUMENTOS, ARCHIVOS E RECORDS PÚBLICOS 1. Introdución: a transparencia da Administración pública.
2. Réxime xurídico da publicidade activa.
3. Réxime xurídico do dereito de acceso á información pública.
4. Os límites de acceso á información pública.
5. Réximes especiais.
TEMA 5 A PROTECCIÓN DOS DATOS PERSOALES NA XESTIÓN DA INFORMACIÓN 1. A evolución da protección de datos de carácter persoal: desde o artigo 18.4 CE ata a Lei 15/1999.
2. O alcance dos datos protexidos
3. Datos suxeitos a réximes especiais.
4. Os dereitos dos cidadáns: acceso, rectificación, desafío e cancelación.
5. Niveis de seguridade no almacenamento de datos.
6. O papel regulador da Axencia de Protección de Datos.
TEMA 6. ACCESO Á INFORMACIÓN E DEREITO PENAL 1. A protección dos datos persoais no proceso penal.
2. Delitos contra a privacidade e intimidade

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Lecturas A1 A6 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C3 C6 C7 0 20 20
Traballos tutelados A6 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 C3 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C13 C14 C15 C18 3 6 9
Proba obxectiva A6 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C3 C6 C7 C12 C16 C17 2 30 32
Estudo de casos A6 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C3 C5 C6 C7 C19 3 0 3
Sesión maxistral A1 A6 B1 B2 B4 B5 B7 C3 C9 C10 C15 C19 30 30 60
Prácticas a través de TIC A6 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C3 C6 C7 2 4 6
 
Atención personalizada 20 0 20
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Lecturas lectura de textos xurídicos de diversa índole escollidos polos aalumnos entre os sinalados pola profesora
Traballos tutelados Os alumnos contarán coa colaboración da profesora no desenvolvemento dos traballos, todos eles de carácter eminentemente xurídico, no que a aproximación á realidade xoga un papel fundamental
Proba obxectiva Exame o final do cuadrimestre para valorar os coñecementos globais da materia polos alumnos. .Consistirá unha pregunta a desenvolver e unha serie de cuestions curtas sobre os contidos tratados
Estudo de casos Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión.
Sesión maxistral É fundamental para o correcto desenvolvemento educativo do alumno. Desenvolverá os aspectos máis importantes da axenda.
Prácticas a través de TIC Trátase de aprender a utilizar as bases de datos de carácter xurídico a fin de resolver eminentemente problemas de carácter práctico

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Lecturas
Traballos tutelados
Prácticas a través de TIC
Descrición
Lecturas: Entre profesor e alumno escollerán as lecturas máis recomendables e acertadas de cara aá obtención dos obxetivos.
Sesión maxistral: A asistencia as sesión maxistrais é fundamental e nelas o profesor tratará de aclarar conceptos e contstar aquelas dúbidas que cada un dos alumnos presente.
Traballos tutelados: Farase un seguimento a cada alumno do traballo, dende o tema a escoller, así como os contidos e o seu desenvolvemento
Actividades iniciais: Nos primeiros días tentarase que os alumnos aprendan un vocabulario xuirídico básico para o posterior seguiemnto da materia, no que a resolución de as dúbidas de cada alumno é fundamental
Prácticas a través de TIC: Os alumnos deberán aprender a manexar as bases de datos xurídicas para a posterior resolución de casos

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba obxectiva A6 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C3 C6 C7 C12 C16 C17 Resposta a preguntas relacionadas coa materia impartida. O alumno realizará unha proba escrita na que terá que responder a unha proba tipo test sobre as materias estudadas. 30
Estudo de casos A6 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C3 C5 C6 C7 C19 Contestación a probas sobre estudo de casos. 10
Lecturas A1 A6 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C3 C6 C7 Los alumnos deberán entregar un resumen de las lecturas hechas. 10
Traballos tutelados A6 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 C3 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C13 C14 C15 C18 Valorarase a claridad de ideas na exposición dos traballos, a metodoloxía utilizada , e a definción tanto de obxetivo como de conclusións 20
Prácticas a través de TIC A6 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C3 C6 C7 A utilización das TIC para a elaboración dos traballos tutelados é fundamental para a súa exposición e presentación 10
Sesión maxistral A1 A6 B1 B2 B4 B5 B7 C3 C9 C10 C15 C19 A asistencia ás clases é fundamental para o desenvolvemento formativo axeitado do alumno. Polo tanto, terase en conta a asistencia e participación nas sesións. 20
 
Observacións avaliación
Segunda oportunidade:

O alumno en segunda oportunidade debe superar unha proba escrita obxectiva na que terá que responder a unha proba tipo test sobre as materias estudadas e resolver varios casos prácticos.

Fontes de información
Bibliografía básica Miguel Sánchez Morón (2018). Derecho Administrativo (parte general). Tecnos
María Jesús Gallardo Castillo (2016). Los procedimientos administrativos en la Ley 39/2015 análisis y valoración de la reforma. Tecnos
VV.AA (2019). Manual de protección de datos. Dykinson
Miguel Ángel Sendín García (2009). Régimen jurídico de los documentos. Comares
Severiano Fernández Ramos (2014). Transparencia, acceso a la información pública y buen gobierno. Aranzadi
Severiano Fernández Ramos (2014). Transparencia, acceso a la información pública y buen gobierno. Aranzadi

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Xestión da Información Fundamentos e Teoría/710G02073

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Bibliografía e Fontes de Información/710G02014
Arquivística/710G02017

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías