Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Gestión de la Colección Código 710G02027
Titulación
Grao en Información e Documentación
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
Grado 2º cuatrimestre
Tercero Obligatoria 6
Idioma
Gallego
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinador/a
Ameneiros Rodríguez, María Rocío
Correo electrónico
rocio.ameneiros@udc.es
Profesorado
Ameneiros Rodríguez, María Rocío
Correo electrónico
rocio.ameneiros@udc.es
Web
Descripción general O obxectivo desta materia é explicar os conceptos fundamentais da planificación e desenvolvemento das coleccións nas unidades de información, así como das técnicas existentes para a preparación de plans de desenvolvemento e de adquisición dos recursos informativos físicos e electrónicos e a xestión dos mesmos.
Plan de contingencia 1. Modificacións nos contidos: non se realizarán cambios.

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen:
-As sesións maxistrais mantéñense por videoconferencia, no seu horario oficial, primando, a aprendizaxe activa e participativa.
-O portafolios do alumno mantense, os alumnos entregarán, periodicamente e no prazo estipulado, distintas actividades para o seguimento dos coñecementos adquiridos. Estas actividades forman parte do traballo autónomo dos alumnos pero todas elas serán debatidas e correxidas conxuntamente entre a profesora e os alumnos nas clases por videoconferencia.
-A proba mixta mantense, os alumnos traballarán de forma periodica en pequenos cuestionarios de avaliación (con preguntas de “resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación”) sobre cada un dos temas analizados nas clases.

*Metodoloxías docentes que se modifican: ningunha.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado:
3.1. Docencia virtual: Teams
3.2. Contidos teóricos e prácticos da materia: Moodle / Genially con enlace en Moodle
3.3. Entrega e corrección de actividades: Moodle / Genially con enlace en Moodle
3.4. Cuestionarios de avaliación: Forms con enlace en Moodle
3.5. Titorías: Teams, Moodle e correo electrónico da UDC

4. Modificacións na avaluación: proba obxectiva mediante cuestionarios en Forms, nos que se avaliarán os contidos teóricos da materia. Tempo para a súa realización: 2 horas. Cualificación: 50%; portafolios do alumno, os alumnos entregarán, periodicamente e no prazo estipulado, distintas actividades para o seguimento dos coñecementos adquiridos a través de Moodle. Cualificación: 50%

*Observación da avaliación: para superar a materia é necesario aprobar cada unha das partes que compoñen a metodoloxía de traballo, é dicir, se un alumno non supera o portafolios non se lle avaliará a proba mixta e viceversa. Para superar cada unha das partes que compoñen a metodoloxía de traballo é preciso realizar nos tempos indicados todas as actividades propostas. Os alumnos que non entreguen ou non superen o portafolios completo, e todos os cuestionarios, xunto cos alumnos con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia serán avaliados de xeito síncrono nos exames oficiais dos contidos teóricos e prácticos da materia (cualificación: 100%).

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía: ningunha.

Competencias del título
Código Competencias del título
A1 Conocimiento de la naturaleza de la informacion y de los documentos, de sus diversos modos de producción y de su ciclo de gestión, de los aspectos legales y éticos de su uso y transferencia, y de las fuentes principales de información en cualquier soporte, y a lo largo del tiempo.
A2 Conocimiento, comprensión, aplicación y valoración de los principios teóricos y metodológicos, y de las técnicas para la planificación, organización y evaluación de sistemas, unidades y servicios de información.
A3 Conocimiento, comprensión y aplicación de los principios teóridos y metodológicos, y de las ténicas y normativas para la creación y autenticación, reunión, selección, organización, representación, preservación, recuperación, acceso, difusión e intercambiio, y evaluación de la información y de los recursos informativos.
A4 Conocimiento, comprensión y aplicación de los principios teóridos y metodológicos para el estudio, el análisis, la evaluación y la mejora de los procesos de producción, transferencia y uso de la información y de la actividad científica.
A5 Conocimiento y aplicación de las tecnologías de la información que se emplea en las unidades y servicios de información y en los procesos y transferencia de la información.
A6 Conocimiento de la realidad nacional e internacional en materia de políticas y servicios de información y de las industrias de la cultura.
A7 Habilidades para analizar, asesorar y formar a productores, usuarios y clientes de servicios de información, así como habilidades en los procesos de negocación y comunicación.
A8 Habilidades en la obtención, tratamiento e interpretación de datos sobre unidades y servicios de información, de los procesos de producción, transferencia y uso de la información y de la actividad científica.
B1 CB1 Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte dela base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
B2 CB2-Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio
B3 CB3- Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética
B4 CB4- Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
B5 CB5- Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía.
B6 Capacidad de análisis y de síntesis aplicada a la gestión y organización de la información
B7 Capacidad de gestión de la información relevante
B8 Capacidad de uso y adaptación de diversas técnicas de comunicación oral y escrita con los usuarios de la información.
C3 Desenvolverse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C4 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras.
C5 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponibles para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C6 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
C7 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desenvolvimiento tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.
C10 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo
C11 Trabajar de forma autónoma con iniciativa
C12 Trabajar de forma colaborativa
C13 Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional
C14 Comunicarse de manera efectiva en un entorno de trabajo
C15 Capacidad de organización y planificación del trabajo propio
C16 Capacidad de integración en equipos multidisciplinares
C17 Reconocimiento de la diversidad y multiculturalidad en el ámbito del ejercicio profesional
C18 Capacidad para la adaptación a cambios en el entorno
C19 Capacidad de dirección y liderazgo

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias del título
Coñecer e comprender os conceptos da xestión de coleccións, e as súas implicacións sociais, éticas e tecnolóxicas A1
A2
A3
A4
A5
A6
A8
B3
B4
B5
B6
B7
B8
C3
C4
C5
C7
C16
C17
C18
C19
Adquirir habilidades para traballar en planificación, formación e avaliación de coleccións A2
A3
A5
A8
B1
B2
B3
B5
B8
C3
C5
C7
C10
C11
C12
C13
C14
C15
Coñecer e saber valorar a implicación das tecnoloxías nas coleccións A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
B2
B3
B6
B8
C4
C7
C13
C16
C18
C19
Coñecer e adquirir habilidades sobre a importancia dos provedores, dos profesionais das unidades de información, dos usuarios e dos cidadáns na xestión de coleccións e os seus procesos A2
A4
A6
A7
B1
B2
B3
C3
C4
C5
C6

Contenidos
Tema Subtema
Módulo 1. Xestión de coleccións: marcos conceptuais, sociais e tecnolóxicos Tema 1. Xestión de coleccións: marcos conceptuais, sociais e tecnolóxicos
Módulo 2. Desenvolvemento das coleccións Tema 2. Planificación e Programa
Tema 3. Selección, adquisición e xestión de provedores
Módulo 3. Mantemento das coleccións Tema 4. A avaliación de coleccións
Tema 5. A dixitalización de coleccións: planificación, proxectos e propiedade intelectual
Tema 6. O expurgo
Módulo 4. Coleccións electrónicas Tema 7. Xestión de e-libros e revistas electrónicas
Tema 8. Xestión de repositorios institucionais

Planificación
Metodologías / pruebas Competéncias Horas presenciales Horas no presenciales / trabajo autónomo Horas totales
Portafolio del alumno A2 A3 A4 A7 A8 B1 B2 B3 B4 B5 B7 B8 C19 C18 C17 C16 C15 C14 C13 C12 C10 C6 C4 C3 21 51 72
Sesión magistral A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 B6 B7 C5 C7 C10 C11 C15 21 0 21
Prueba mixta A1 A2 A3 A6 B2 B3 B6 B7 C10 C15 2 51 53
 
Atención personalizada 4 0 4
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Portafolio del alumno Carpeta de traballo dos alumnos que deben entregar periodicamente e no prazo estipulado á profesora coas distintas actividades plantexadas: resumos e análises de lecturas, exercicios prácticos, reflexións críticas e estudos de caso.
Sesión magistral Exposición oral por parte da profesora, complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos alumnos, coa finalidade de transmitir os coñecementos fundamentais da materia e facilitar a aprendizaxe. Fundamentarase na exposición de contidos teóricos, a visualización de exemplos e a resolución de dúbidas por parte da profesora.
Prueba mixta Proba que pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación sobre os contidos teóricos e prácticos da materia para a avaliación dos coñecementos adquiridos.

Atención personalizada
Metodologías
Prueba mixta
Sesión magistral
Portafolio del alumno
Descripción
Resolver dúbidas, ampliar formulacións, suxerir actividades e distintas formas de traballo que axuden aos alumnos na súa aprendizaxe. Motivar á participación. Seguimento personalizado e constante de cada unha das tarefas desenvolvidas polos alumnos.

Na medida do posible, intentarase facilitar a atención personalizada a aqueles alumnos con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia.

Evaluación
Metodologías Competéncias Descripción Calificación
Prueba mixta A1 A2 A3 A6 B2 B3 B6 B7 C10 C15 Cuestionarios de avaliación de cada tema da materia:
Avalíanse o número de erros e acertos de cada cuestionario. No caso das preguntas de resposta breve ademáis os contidos das mesmas: a adecuación ás preguntas realizadas, a capacidade de argumentación, o emprego da terminoloxía, a expresión escrita, a capacidade de razoamento (argumentar, relacionar, etc.), a creatividade e o espírito crítico.

Os alumnos poden e deben empregar e revisar toda a documentación relacionada cos temas/subtemas da materia para dar resposta a cada cuestionario.

Entregarase cada cuestionario na data indicada pola profesora, non sendo avaliados os entregados fóra de prazo.
50
Portafolio del alumno A2 A3 A4 A7 A8 B1 B2 B3 B4 B5 B7 B8 C19 C18 C17 C16 C15 C14 C13 C12 C10 C6 C4 C3 Valórase a adecuación do traballo dos alumnos aos temas propostos para cada actividade, o contido, con especial interese nas achegas dos alumnos, a coherencia da súa estrutura, a redacción e a presentación. En cada unha das actividades valórase, polo tanto, a capacidade de análise e resolución de problemas, as habilidades informativas e a expresión oral e escrita. Ademáis do esforzo e dedicación demostrados polo alumno.

Entregarase cada actividade na data indicada pola profesora.

Non se avaliarán as actividades presentadas fóra de prazo ou aquelas que incumpran as indicacións prescritas para a súa elaboración.
50
 
Observaciones evaluación
Requisitos imprescindibles:

-Para superar a materia é necesario aprobar cada unha das partes que compoñen a metodoloxía de traballo da mesma, é dicir, se un alumno non supera o portafolios non se lle avaliará a proba mixta e viceversa.

-Para superar cada unha das partes que compoñen a metodoloxía de traballo é preciso realizar nos tempos indicados todas as actividades propostas. 

-Os alumnos que non entreguen ou non superen o portafolios completo, e todos os cuestionarios, xunto cos alumnos con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia serán avaliados nos exames oficiais dos contidos teóricos e prácticos da materia (cualificación: 100%).

Fuentes de información
Básica

-Agee, Jim (2007). Acquisitions to global: an introduction to library collection management in the 21st Century. Oxford

-Alabaster, Carol (2002). Developing an outstanding Core Collection: a guide for libraries. Chicago

-Alonso Arévalo, J. (2013). Plataformas de préstamos de libros digitales en las bibliotecas públicas

-American Library Association. Collection development Committee (1979). Guidelines for Collection Development. Chicago

-Bluh, Pamela; Hepfer, Cindy (2006). Managing electronic resources: contemporary problems and emerging issues. Chicago

-Dahl, Mark; Banerjee, Kyle; Spalti, Michael (2006). Digital Libraries: integrating content and systems. Chicago

-Fuentes Romero, J. (2010). La colección de materiales en las bibliotecas. Madrid

-García Gómez, F.J. (2006). Desarrollo y gestión de la colección local en la biblioteca pública. Buenos Aires

-Gaudet, F.; Lieber, C. (2000). El expurgo en la biblioteca. Madrid

-Gregory, V. L. (2011). Collection development and management for 21st Century Library Collections. New York, etc.

-Grupo Selección cooperativa (s.a.). Pautas para establecer una política de colecciones en una biblioteca pública

-IFLA (2016). IFLA Principles for Library eLending.

-IFLA (2010). IFLA: Donaciones para las colecciones: directrices para las bibliotecas [en liña], 2010

-IFLA (2014). Directrices para planificar la digitalización de colecciones de libros impresos antiguos y manuscritos

-IFLA (2012). Cuestiones clave para el desarrollo de colecciones con recursos electrónicos: una guía para bibliotecas

-Johnson, Peggy. (2014). Fundamentals of collection development & management. Chicago: ALA

-Johnson, Peggy (2013). Developping and managing electronic collections: the essentials. Chicago: ALA

-Kennedy, John (2006). Collection Management: a concise introduction. Wagga Wagga

-Mouren, R., dir. (2007). Manuel du patrimoine en bibliothèque. Paris

-PolDoc Hispànic (https://fima.ub.edu/poldoc/es/node/10)

-Sayão, Luis [et al.] (2009). Implantação e gestão de repositórios institucionais: políticas, memória, livre acesso e preservação. Bahía: EDUFBA

-Serrano Vicente, Rocío; Melero Melero, Remedios, Abadal, Ernest (2014). Indicadores para la evaluación de repositorios institucionales de acceso abierto. Murcia

-Vicente García, Remedios de (2013). Los libros electrónicos en las colecciones de las bibliotecas públicas. Barcelona

Complementária

A profesora proporcionará nas clases e no material de traballo bibliografía específica para cada un dos temas e actividades a desenvolver, co fin de adecuar e actualizar de maneira continua os contidos da materia.


Recomendaciones
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
Biblioteconomía/710G02012
Planificación y Gestión de Unidades de Información/710G02021

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente

Asignaturas que continúan el temario

Otros comentarios


(*) La Guía Docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la UDC. Este documento es público y no se puede modificar, salvo cosas excepcionales bajo la revisión del órgano competente de acuerdo a la normativa vigente que establece el proceso de elaboración de guías