Datos Identificativos 2018/19
Asignatura (*) Administración de Arquivos Históricos Código 710G02034
Titulación
Grao en Información e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Cuarto Optativa 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Alfaya Lamas, Elena
Correo electrónico
elena.alfaya@udc.es
Profesorado
Alfaya Lamas, Elena
Correo electrónico
elena.alfaya@udc.es
Web
Descrición xeral Especialización de la Archivística, que se ocupa de los documentos originados desde los municipios y/o particulares, y conservados por los Archivos Históricos. La materia se centra en el estudio de estos centros, su documentación, sus funciones y la planificación de sus tareas para el mejor cumplimiento de sus fines de conservar y dar acceso a los documentos y a su información.
Esta materia se imparte en inglés.

Competencias do título
Código Competencias do título
A2 Coñecemento, comprensión, aplicación e valoración dos principios teóricos e metodolóxicoa, e das técnicas para a planificación, organización e avaliación de sistemas, unidades e servizos de información.
A3 Coñecemento, comprensión e aplicación dos principios teóricos e metodolóxicos, e das técnicas para a creación e eutentificación, reunión, selección, organización, representación, preservación, recuperación, acceso, difusión e intercambio, e avaliación da información e dos recursos informáticos.
A4 Coñecemento, comprensión e aplicación dos principios teóricos e metodolóxicos para o estudo, a análise, a avaliación e a mellora dos procesos de produción, transferencia e uso da información e da actividade científica.
A5 Coñecemento e aplicación das tecnoloxías da información que se emplea nas unidades e servizos de información e nos procesos e transferencia da información.
A6 Coñocemento da realidade nacional e internacional en materia de políticas e servizos de información e das industrias da cultura
A7 Habilidades para analizar, asesorar e formar a produtores, usuarios e clientes de servizos de información, así como nos procesos de negociación e comunicación
A8 Habilidades na obtención, tratamento e interpretación de datos sobre unidades e servizos de información, dos procesos de produción, transferencia e uso da información e da actividade científica.
B1 Que os estudantes demostrasen posuir e comprender coñecementos nun área de estudo que parte da bas da educación secundaria xera, e adoitan encontrare a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamán algún aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrar por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
B3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
B4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solución a un público tanto especializado como non especializado
B6 Capacidade de análise e de sintese aplicaa á xestión e organización da información
B7 Capacidade da xestión da información relevante
B8 Capacidade deuso e adaptación de diversas técnicas de comunicación oral e escrita cos usuarios da información
B9 Habilidades no uso de software xenérico
C1 Expresarse correctamente tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficicais da comunidade autónoma
C4 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras
C6 Asumir como profesional e cidadán a importancia do aprendizaxe ao longo da vida
C8 Aprender a aprender
C9 Resolver problemas de forma efectiva
C11 Traballar de xeito autónomo con iniciativa
C12 Traballar de xeito colaborativo
C14 Comunicarse de xeito efectivo nun contorno de traballo
C16 Capacidade de integración en equipos multidisciplinares
C17 Recoñecemento da diversidade y multiculturalidade no ámbito do exercicio profesional
C18 Capacidade para a adaptación a cambios no contorno
C19 Capacidade de dirección e liderazgo
C20 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
- Conocimiento de los principios y métodos por que se rige la creación y funcionamiento de los archivos históricos. A7
B2
C4
C8
C9
C11
- Conocimiento de los principios y métodos por que se rige la creación y funcionamiento de los archivos históricos. A2
A7
B2
C4
C8
C9
C11
C19
- Conocimiento de la documentación producida por los archivos históricos provinciales y su tipología archivística. A2
A7
B2
C4
- Conocimiento de la documentación producida por los archivos históricos provinciales y su tipología archivística. A2
A7
C4
- Conocimiento de las funciones que desempeñan los archivos históricos para el desempeño de sus objetivos A8
B2
B6
C4
C8
C9
C12
- Conocimiento de las funciones que desempeñan los archivos históricos para el desempeño de sus objetivos A3
B3
B4
B7
C1
- Conocimiento de las técnicas más avanzadas en el campo de la gestión y administración de archivos históricos en España A5
A6
B8
B9
C14
- Conocimiento de las técnicas más avanzadas en el campo de la gestión y administración de archivos históricos en España A4
B1
C6
C16
C17
C18
C19
C20

Contidos
Temas Subtemas
1. Main concepts and Archives 1.1 Some concepts
1.2 Some historical Archives
1.3 Practical tasks
2. The Archivist and the Archival document 2.1 Professional Responsibilities
2.2 The purpose of Archives
2.3 The cycle of documents from their creation to the researcher´s hands
2.4 Forms of manuscripts
2.5 Practical tasks
3. Selection and Transfer of records 3.1 Paper records´transfer
3.2 Digital transfer steps
3.3 Practical tasks
4. Describing information 4.1 Introduction
4.2 ISAD(G)
4.3 ISDIAH
4.4 ISAAR(CPF)
4.5 Practical tasks
5. Historical scripts 5.1 The Roman system of scripts
5.2 The national hands or sub-Roman hands
5.3 The Insular system
5.4 Anglo-Saxon scripts
5.5 Protogothic scripts or Littera Minuscule Protogothica
5.6 The Gothic system
5.7 Italian scripts
5.8 The Humanistic system
5.9 Egyptian scripts
5.10 Practical tasks

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Prácticas a través de TIC A5 A6 A7 A8 B1 B2 42 20 62
Sesión maxistral A2 A3 A4 B1 B2 B3 B4 B6 C1 C4 C6 C8 42 10 52
Traballos tutelados B9 C12 C14 C16 C17 C19 14 18 32
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Prácticas a través de TIC Temas prácticos relacionados con la teoría de la materia.
Sesión maxistral Tanto la parte teórica como la práctica serán explicadas en clase. Los comportamientos, actitudes y asistencia serán evaluados
Traballos tutelados Se presentará un trabajo en el que se describirá y transcribirá un documento siguiendo las 3 normas internacionales aprendidas en clase.
El documento con el que trabaje el alumno/a se seleccionará de acuerdo con la profesora. La fecha límite de entrega es 10 días antes del examen final.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas a través de TIC
Sesión maxistral
Traballos tutelados
Descrición
Habrá atención personalizada para todas las metodologías descritas en el paso 5: prácticas, clases teóricas y trabajo tutelado. En ocasiones está atención será en el despacho, en clase, via e-mail y via moodle.

Nota para estudiantes españoles con "dispensa académica de exención de asistencia":
De manera específica, las medidas de dedicación para el “Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia” son las que siguen:
-Los/as alumnos/as deben ponerse de acurdo con la profesora para fijar varias tutorías con el fin de seguir la materia con efectividad.
-Deben asistir a clase el mínimo de horas fijadas en el reglamento.
-Deben realizar un examen teórico y práctico así como entregar las lecturas y el trabajo.
-Las fechas de entregas oficiales fijadas para los/as alumnos/as que asisten a clase no aplican para estos/as alumnos/as quienes entregarán todo lo que haya que entregar como muy tarde 15 días antes del examen oficial.definitiva.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Prácticas a través de TIC A5 A6 A7 A8 B1 B2 Se computará la asistenci a las prácticas a través de TIC en el aula net y los trabajos individuales realizados 30
Sesión maxistral A2 A3 A4 B1 B2 B3 B4 B6 C1 C4 C6 C8 Se computará la asistencia a las sesiones magistrales, así como las actitudes, comportamientos y participación de los alumnos en las mismas, y en el curso en general 10
Traballos tutelados B9 C12 C14 C16 C17 C19 Se computarán los trabajos tutelados individuales que se encomienden a los alumnos.
60
 
Observacións avaliación

Es requisito imprescindible para aprobar presentar las prácticas de clase y el
trabajo/proyecto tanto oralmente como de forma escrita.

Para aprobar el
estudiante debe conseguir un mínimo de 5/10 en el proyecto y en las prácticas. Si este no es el caso el alumno está suspenso.

La asistencia a clase se evalua con un 10% de la nota.

La no asistencia a las visitas programadas se penalizará con 1 punto que se restará de la media final.

Nota para estudiantes españoles con "dispensa académica de exención de asistencia":


De manera específica, las medidas de dedicación para el “Alumnado con
recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de
exención de asistencia” son las que siguen:

-Los/as alumnos/as deben
ponerse de acurdo con la profesora para fijar varias tutorías con el fin
de seguir la materia con efectividad.

-Deben asistir a clase el mínimo
de horas fijadas en el reglamento.

-Deben realizar tanto el examen como
las prácticas, las lecturas y el trabajo.

-Las fechas de entregas
oficiales fijadas para los/as alumnos/as que asisten a clase no aplican
para estos/as alumnos/as quienes entregarán todo lo que haya que
entregar como muy tarde 15 días antes del examen oficial.

a. Para
la primera
oportunidad los criterios y las actividades de evaluación para este
alumnado son: prácticas, teoría, lecturas y trabajo de fin de curso. El
peso que tendrán en la avaliación es el arriba indicado, y el porcentaje
que dispensa de la asistencia es e lcorrespondiente al 10% + 10% de
asistencia en clase a prácticas y sesiones magistrales que computa para
el resto de alumnos. Las prácticas y lecturas realizadas en clase
contarán un 10%+ 10%

b. Para la segunda
oportunidad los criterios y las actividades de evaluación para este alumando son los mismos que en a.


Fontes de información
Bibliografía básica

Archiv Jugoslavije (2017). Enlace: http://www.arhivyu.gov.rs/active/en/home/glavna_navigacija/upoznajte_arhivistiku.html

Archives Association of Ontario (2001). What to keep and what to destroy? http://aao.fis.utoronto.ca/aa/appraisal.html

Beagrie, N. and Jones, M. (2001). Preservation Management of Digital Materials: A Handbook. British Library: London.

British Library (2004). Collection Development Policy for UK websites. http://www.bl.uk/collections/britirish/modbritcdpwebsites.doc 

Brown, Michelle P. (2003). A Guide to Western Historical Scripts from Antiquity to 1600. London: The British Library.

Cloonan, M.V. (2001) “W(h)ither preservation?”. In: Library Quarterly, 71 (2), 231-242. 

Cook, H. (2000). "Beyond the screen: the records continuum and archival cultural heritage". Paper presented at the Australian Society of Archivist Conference, Melbourne, 18 August 2000 http://www.archivists.org.u/sem/conf2000/terrycook.pdf

Cornell University Library (2004). Digital Preservation Policy Framework. http://commondepository.library.cornell.edu/cul-dp-framework.pdf

Edinburgh University Archives (2016). Archival Selection Criteria http://www.lib.ed.ac.uk/resources/collections/specdivision/criteria.pdf

Ellis, J. (ed.)(1993)  Keeping archives 2nd edn. Melbourne: Thorpe in association with the Australian Society of Archivists.

Harvey, Ross (2007).   Instalment on Appraisal and Selection. GSLIS, Simmons College. http://www.dcc.ac.uk/resource/curation-manual/chapters/appraisal-and-selection/

Hedstrom, Margaret  (2016). “Cohesion and Chaos: The State of Archival Science in the United States,” The Concept of Record, 38. 

Janes, J. (2003) “Internet librarian: authority by community.” American Libraries, January, 92.

Jones, M. and Beagrie, N. (2001) Preservation management of digital materials: a handbook. London: British Library.

Kamrin, Janice (2004). Ancient Egyptian Hieroglyphs. Cairo: The American University in Cairo Press.

Ketelaar, Eric (2000). “De culturele context van archieven,” in Peter J. Horsman, Frederick C.J. Ketelaar, and Theo H.P.M. Thomassen, eds., Context Interpretatiekaders in de archivistiek. Jaarboek 2000 Stichting Archiefpublicaties (‘s-Gravenhage: Stichting Archiefpublicaties, 83–91.

Lord, P. and Macdonald, A. (2003) E-science curation report: data curation for e-science in the UK: an audit to establish requirements for future curation and provision. Prepared for the JISC Committee for the Support of Research (JCSR). London: Digital Archival Consultancy.

McIntosh, Robert (2008). “The Great War, Archives, and Modern Memory,” Archivaria, 46: 18–20.

National Archives of Australia. http://www.naa.gov.au/

Pearce-Moses, Richard (2005). A Glossary of Archival and Records Terminology. Chicago: The Society of American Archivists. http://files.archivists.org/pubs/free/SAA-Glossary-2005.pdf

Piggott, M. (2001). Appraisal: the state of the art. Paper delivered at a professional development workshop presented by ASA South Australia Branch, 26 March 2001 http://www.archivists.org.au/sem/misc/piggott.html

Preservation metadata, (2003). PADI summary. National Library of Australia http://www.nla.gov.au/padi/topics/32.html

Public Record Office, (2000). Evaluating information assets: appraising the inventory of electronic records. Kew, Public Record Office http://www.nationalarchives.gov.uk/electronicrecords/advice/pdf/appraisal_toolkit.pdf

Tibbo, H. R. (2003). “On the nature and importance of archiving in the digital age.” Advances in Computers, 57, 1-67.

Schwirtlich, A. (2002). The functional approach to appraisal: the experience of the National Archives of Australia. Comma, 1-2, 57-62.

Searle, S. (2005) ‘Conference Report: Business Models Related to Digital Preservation’, New Zealand Libraries, 49: 418- 422.

Smith, A. (2003) New-model scholarship: how will it survive? Washington, D.C.: Council on Library and Information Resources.

TNA Digital preservation policies: guidance for archives http://www.nationalarchives.gov.uk/documents/information-

management/digital-preservation-policies-guidance-draft-v4.2.pdf

UNESCO, 2003. Guidelines for the Preservation of Digital Heritage. National Library of Australia. Paris: UNESCO.

http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001300/130071e.pdf

University of California Berkeley SunSITE Digital Library (2006). Archived Collection Level. http://sunsite.berkeley.edu/Admin/archived.html

Vogt-O’Connor, D. (2000) “Selection of materials for scanning.” In Handbook for digital projects: a management tool for preservation and access, ed. M. Sitts. Andover, Mass.: Northeast Document Conservation Center http://www.nedcc.org/digital/dighome.htm

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Arquivística/710G02017
Xestión de Documentos Administrativos/710G02023
Practicum (Prácticas Externas)/710G02044

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

El estudio de los archivos históricos exige unos conocimientos básicos de archivística y de las especializaciones de la misma; de las técnicas que facilitan su gestión y el acceso a las fuentes de información especializadas; y de las materias que tratan aspectos jurídicos relacionados con el acceso, que deberán completarse con cuestiones relativas a la conservación documental y su difusión vía web.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías