Identifying Data 2018/19
Subject (*) Documentation Techniques Applied to Scientific Research Code 710G02041
Study programme
Grao en Información e Documentación
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Fourth Obligatory 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Humanidades
Coordinador
Alfaya Lamas, Elena
E-mail
elena.alfaya@udc.es
Lecturers
Alfaya Lamas, Elena
E-mail
elena.alfaya@udc.es
Web
General description Esta materia se centra en las técnicas documentales analíticas, descriptivas y estadísticas de la investigación. Establece especial hincapié en el protocolo y la metodología de la investigación en Información, Biblioteconomía, Documentación y Archivística, así como en la aplicación de técnicas y métodos documentales a la investigación.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A5 Coñecemento e aplicación das tecnoloxías da información que se emplea nas unidades e servizos de información e nos procesos e transferencia da información.
A7 Habilidades para analizar, asesorar e formar a produtores, usuarios e clientes de servizos de información, así como nos procesos de negociación e comunicación
A8 Habilidades na obtención, tratamento e interpretación de datos sobre unidades e servizos de información, dos procesos de produción, transferencia e uso da información e da actividade científica.
B1 Que os estudantes demostrasen posuir e comprender coñecementos nun área de estudo que parte da bas da educación secundaria xera, e adoitan encontrare a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamán algún aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
B5 Que os estudantes desenvolverán aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender os estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 Capacidade de análise e de sintese aplicaa á xestión e organización da información
B7 Capacidade da xestión da información relevante
B8 Capacidade deuso e adaptación de diversas técnicas de comunicación oral e escrita cos usuarios da información
C8 Aprender a aprender
C10 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo
C11 Traballar de xeito autónomo con iniciativa
C12 Traballar de xeito colaborativo
C13 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
• Conocer y saber diferenciar los distintos tipos de investigación de acuedo con su finalidad, carácter y naturaleza. B5
• Identificar las fuentes de conocimiento humano. B3
• Definir claramente el objeto de un trabajo de investigación A8
• Crear un espiritu crítico y saber reflexionar entorno a materias científicas. B6
B8
• Extraer las conclusiones de un trabajo o investigación. B1
• Transmitir correctamente los resultados del trabajo científico (por medio oral, escrito y por medio audiovisual). A7
B7
C11
C12
• Fomentar la actitud creativa e innovadora transmitiendo un espíritu crítico. Estimular la participación activa en clase e el trabajo en grupo. B5
* Dominar las técnicas bibliográficas necesarias para la presentación de los resultados. A5
A7
A8
C8
C10
C13

Contents
Topic Sub-topic
1. Introduction to science and research - Knowledge. Characteristics and sources.
- Methods to acquire knowledge.
- Sciencie. Notion, definition.
- Characteristics of scientific knowledge.
- Origins and evolution of science.
- What is scientific research?
- Research-theory
- Importancie of research for disciplines and professions.
2. The Scientific method - Notions
- What is methodology?
- Research paradigms.
- The research process.
- Sistematization of methods.
- Empiric-analytic method.
- Experimental method.
- Hermeneutic method.
- Dialectic method.
- Fenomenologic method.
- Historic method.
- Sistemic method.
- Sintetic method.
- Logic method.
3. Quantitative research techniques - Tipos de técnicas de investigación cuantitativa de acuerdo con su finalidad, carácter, naturaleza y marco temporal.
- Unidades de análisis y observación.
- Población: definición y tipos.
- La muestra y el muestreo. Definición, requisitos y procedimientos.
- Variables: definition and types.
- Informants selection.
- Sampling methods.
- Surveys
- Modalities and characteristics.
- Surveys:sampling.
- Surveys: field work.
- Surveys: processing the data.
- Experimental design.
- Bibliometrics and statistics.
- Scientiometrics and infometrics.
4. Qualitative research techniques - Types l.
- Direct observation.
- Focal groups.
- Documentsand content analysis.
- Grounded or anchored theory.
- Structured interview.
- Life story.
- Other: etnography, etnology, etnomethodology, biography, hermeneutic-interpretative paradigm, etc.
5. Research phases. Conceptual phase: research design. - The research question.
- The research problem.
- Databases
- Registering andorganizing information.
- The framework (Procite).
- The research goals.
- Hypothesis.
6. Research phases. Methodological phase. -Definition and aim of the research design.
-Elements of the research design.
-Classification of levels of research.
-Concepts.
-Selection de una technique.
7. Research phases. Empirical and analytical phases: analysis of the data. - Methods and techniques to analyse data.
- Presentation and interpretation of results.
- Conclusions and implications in research.
- Critical Analysis of research works.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Supervised projects A5 A8 B1 B3 10 12 22
Guest lecture / keynote speech A7 B5 B6 B7 B8 C8 C10 C11 C12 C13 42 10 52
Objective test A5 B1 C8 C10 C11 C12 C13 4 26 30
ICT practicals A8 B3 42 0 42
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Supervised projects Practical use of the concepts learnt in class. Always supervised by the teacher. Individual works. Oral and written methods. The methodology provided in moodle must be followed.
Guest lecture / keynote speech Lecturer´s exposition of the contents of the subject.
Objective test Final test with questions on the subject.
ICT practicals Practical activities with information retrieval, access to different research resources. Every topic has a set of practical activities that have to be handed to the teacher no later than 2 weeks after the topic is finished.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
ICT practicals
Objective test
Guest lecture / keynote speech
Description
Office hours to deal with doubts and projects.
It is necessary to geta 4/10 in the mfollowing methodologies to pass the subject: project, oral presentation of the project, exam, practical activities.
If any of these methodologies is not handed or done the punctuation is 0.

NOe for Spanish students with: "dispensa académica de exención de asistencia":

De manera específica, las medidas de dedicación para el “Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia” son las que siguen:

-Los/as alumnos/as deben ponerse de acuerdo con la profesora para fijar varias tutorías con el fin de seguir la materia con efectividad.

-Deben asistir a clase el mínimo de horas fijadas en el reglamento.

-Deben realizar tanto el examen como las prácticas, las lecturas y el trabajo.

-Las fechas de entregas oficiales fijadas para los/as alumnos/as que asisten a clase no aplican para estos/as alumnos/as quienes entregarán todo lo que haya que entregar como muy tarde 15 días antes del examen oficial.

Aquellos alumnos/as que disponen de algún tipo de dispensa oficial para asistir a clase deben comunicárselo a la profesora y asistir a tutorías previamente acordadas para que puedan hacer un buen seguimiento de la materia. Es imprescindible que estos/as alumnos/as asistan al mínimo de clases oficialmente fijado y que realicen las tareas de clase.

Este tipo de atención tendrá especial peso en los trabajos tutelados, para los cuales la docente irá marcando las pautas a seguir en cada caso, pudiendo proponer las variaciones o modificaciones necesarias.

Apoyo directo a las cuestiones planteadas en el desarrollo de las diferentes prácticas.

Con carácter general, y en todas las metodologías aplicadas, se utilizarán las tutorías presenciales, el correo electrónico y la plataforma informática de la UDC.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects A5 A8 B1 B3 How to organize an academic research? MC-14 or the 4 research phases, hypothesis, quotes, footnotes, list of references,... 40
ICT practicals A8 B3 ICT guided activities. They have to be handed to the teacher no later than 2 weeks before every subject is finished. 20
Objective test A5 B1 C8 C10 C11 C12 C13 Final test. 30
Guest lecture / keynote speech A7 B5 B6 B7 B8 C8 C10 C11 C12 C13 Theoretical Classes. Attendance and visits. 10
 
Assessment comments

Projects not supervised by the teacher, copied or handed after the deadline have a 0/10. Handing the practical tasks and Oral and written presentation of the project is a requirement to pass.

NOTe for Spanish students with "dispensa académica de exención de asistencia":

De manera específica, las medidas de dedicación para el “Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia” son las que siguen:

-Los/as alumnos/as deben ponerse de acurdo con la profesora para fijar varias tutorías con el fin de seguir la materia con efectividad.

-Deben asistir a clase el mínimo de horas fijadas en el reglamento.

-Deben realizar tanto el examen como las prácticas, las lecturas y el trabajo.

-Las fechas de entregas oficiales fijadas para los/as alumnos/as que asisten a clase no aplican para estos/as alumnos/as quienes entregarán todo lo que haya que entregar como muy tarde 15 días antes del examen oficial.

a. Para la primeraoportunidad los criterios y las actividades de evaluación para este alumnado son: prácticas, teoría, lecturas y trabajo de fin de curso. El peso que tendrán en la avaliación es el arriba indicado, y el porcentaje que dispensa de la asistencia es e lcorrespondiente al 10% + 10% de asistencia en clase a prácticas y sesiones magistrales que computa para el resto de alumnos. Las prácticas y lecturas realizadas en clase contarán un 10%+ 10%

b. Para la segundaoportunidad los criterios y las actividades de evaluación para este alumando son los mismos que en a.


Sources of information
Basic

ALFAYA LAMAS, E. (2008). La fit-technique como técnica documental aplicada al fondo antiguo. El Cursor Mundi. A Coruña.

ALGUACIL, J. (2011) Cómo se hace un trabajo de investigación en sociología. Madrid: Catarta.

ANDER EGG, E. (2017) Técnicas de investigación social. México: El Ateneo.

BALCELLS I JUNGYENT, J. (2004). La investigación social: introducción a los métodos y técnicas. Barcelona: Escuela Superior de Relaciones Públicas, PPU.

BABBIE, E. (2014) Manual para la práctica de la investigación social. Bilbao: Desclée de Brouwer.

BUENDÍA EISMAN, L.; COLÁS BRAVO, P.; & F. HERNÁNDEZ PINA (2007) Métodos de investigación en Psicopedagogía. Madrid: Mc Graw Hill.

BUNGE, M. La investigación científica. (1981) 8ª ed. Barcelona Ariel.

BUSHA, Ch.H.& S. P. HARTER(1990) Métodos de investigación en Bibliotecología. Técnicas e interpretación. México: UNAM.

CAMARERO, L. (2010) Estadística para la investigación social. Madrid: UNED.

CEA D'ANCONA, M.A. (1996) Metodología cuantitativa: Estategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis.

CORBETTA, P. (2003) "investigación cuantitativa e investigación cualitativa ". En Metodología y técnicas de investigación social,. Madrid: McGraw Hill, pp.33-68.

DELGADO LÓPEZ-CÓZAR, E. (2002) La investigación en Biblioteconomía y Documentación. Gijón: Ediciones Trea.

FRÍAS, J.A. & J. A. RÍOS HILARIO eds. (2004) Metodologías de investigación en información y documentación. Salamanca: Ediciones Salamanca, 2004.

GOLDHOR, H. Introducción a la investigación científica en Bibliotecología. (1981) México: UNAM.

GONZÁLEZ RÍO, M.J. (1997) Metodología de la investigación social. Técnicas de recolección de datos. Madrid: Aguaclara.

GORDO, A. & A. SERRANO. Estrategias y prácticas cualitativas de investigación social. Madrid: Pearson Educación.

GUTIÉRREZ, J. (2008) Dinámica del grupo de discusión. Madrid: Centro de Investigaciones sociológicas.

LÓPEZ YEPES, J. (1995) La aventura de la investigación científica. Madrid, Síntesis.

MARTYN, J. & F. W. LANCASTER, (2014) Investigative methods in library and information science: an introduction. Arlington, VI., Information Resources Press.

POWEL, R.R. (2001) Basic research methods for librarians. 2ª ed. Norword, NJ: Ablex.

RUIZ, J. I. (2012) Teoría y práctica de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.

RUIZ OLABUÉNAGA, J.I. (1996) Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.

SANTANA, A. (2013) Fundamentos de investigación social. Madrid: Alianza.

SIERRA BRAVO, R. (1998). Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios. Madrid: Paraninfo.

SLATER, M., ed. (1990) Research methods in Library and Information Studies. London: Library Association.

VALLÉS, M. S. (2003) Técnicas cualitativas de investigación social: reflexión, metodología y práctica profesionall. Madrid: Síntesis.

VISAUTA, R. (2009) Técnicas de investigación social. I: recogida de datos. Barcelona: PPU.

Complementary

BUNDY, M.L.; WASSERMAN, P. (1970). Reader in research methods por librarianship. Washington, C.D.: Microcard Editions.

BUSHA, C.; HARTER, S.P. (1990). Métodos de investigación en Bibliotecología. Técnicas e interpretación. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

GLAZIER, J.; POWELL, R.R. (1992). Qualitative research in information management. Englewood, CO: Libraries Unlimited.

GORMAN, G.E. et al. (1997). Qualitative research for the information professional: a practical handbook. London: Library Association.

GRADUATE SCHOOL OF LIBRARY SCIENCE (1968). Research methods in Librarianship: Measurement and Evaluation. Illinois: Graduate School of Library Science.

LÓPEZ YEPES, J. (1995). La aventura de la investigación científica. Madrid: Síntesis.

MARTYN, J.; LANCASTER, F.W. (1981). Investagitive methods in Library and Information Science: an introduction. Arlington, VA: Informtion Resources Press.POWELL, R.R. (1997). Basic research methods por librarians. Norwood, NJ: Ablex.

SLATER, M.ed. (1990). Research methods in Library and Information Studies. Londres: Library Association.

STEVENS, R. (1971). Research methods in Librarianship: historical and bibliographic methods in library research. Illinois: University of Illinois, Graduate School of Library Science.

WYNAR, B.S. (1971). Research methods in Library Science: a bibliographic guide with topical outlines. Littleton, CO: Libraries Unlimited.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Fundamentos de teoría e xestión da información/710G02073
Bibliografía e Fontes de Información/710G01085
Archaeology and Numismatics/710G0107R

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Statistics/710G02018

Other comments
NOTA IMPORTANTE: As horas asignadas a cada actividade así como a avaliación relativa ás mesmas serán cambiadas unha vez que se concedan os créditos ECTS de esta asignatura, xa que foi adoptada aos mesmos.


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.