Identifying Data 2019/20
Subject (*) Fundamentos de teoría e xestión da información Code 710G02073
Study programme
Grao en Información e Documentación
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
First Basic training 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department
Coordinador
Alfaya Lamas, Elena
E-mail
elena.alfaya@udc.es
Lecturers
Alfaya Lamas, Elena
E-mail
elena.alfaya@udc.es
Web
General description
Materia que achega unha visión global e introductoria á teoría e xestión da información, e que proporciona os coñecementos e técnicas básicas para a recuperación da información e a súa representación a nivel de usuario.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Coñecemento da natureza da información e dos documentos, dos seus diversos modos de produción e do seu ciclo de xestión, dos aspectos legais e éticos do seu uso e transferencia, e das fontes principais de intormación en calquera soporte, e ao longo do tempo.
A2 Coñecemento, comprensión, aplicación e valoración dos principios teóricos e metodolóxicoa, e das técnicas para a planificación, organización e avaliación de sistemas, unidades e servizos de información.
A3 Coñecemento, comprensión e aplicación dos principios teóricos e metodolóxicos, e das técnicas para a creación e eutentificación, reunión, selección, organización, representación, preservación, recuperación, acceso, difusión e intercambio, e avaliación da información e dos recursos informáticos.
A5 Coñecemento e aplicación das tecnoloxías da información que se emplea nas unidades e servizos de información e nos procesos e transferencia da información.
A6 Coñocemento da realidade nacional e internacional en materia de políticas e servizos de información e das industrias da cultura
B1 Que os estudantes demostrasen posuir e comprender coñecementos nun área de estudo que parte da bas da educación secundaria xera, e adoitan encontrare a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamán algún aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrar por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
B5 Que os estudantes desenvolverán aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender os estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 Capacidade de análise e de sintese aplicaa á xestión e organización da información
B7 Capacidade da xestión da información relevante
C1 Expresarse correctamente tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficicais da comunidade autónoma
C2 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e da comunicación (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras
C5 Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas a os que deben de enfrontarse
C6 Asumir como profesional e cidadán a importancia do aprendizaxe ao longo da vida
C8 Aprender a aprender
C9 Resolver problemas de forma efectiva
C10 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo
C18 Capacidade para a adaptación a cambios no contorno

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Knowledge of national and international reality A1
A2
B2
B5
B6
C4
C8
C9
C10
C18
Be conscious of the impact of new technologies on all the processess and elemnts of information management. Taking advantage of this. A5
C5
Be conscious of information needs and learning to determine and formalize them. A2
A3
A5
A6
B1
B2
B7
C1
C2
C6

Contents
Topic Sub-topic
1. INTRODUCTION. INFORMATION THEORY. 1.1. Introduction: From its origins to the society of information and knowledge.
1.3. Main concepts
2. TIPOLOGIES of LIBRARIES, ARCHIVES AND MUSEUMS 2.1 Concept, functions and tipology of libraries, documentation centres, archives and museums.
2.2 Definition and types of documents
3. MANAGEMENT OF BIBLIOGRAPHIC TOOLS 3.1 Normas e estilos de citación e referencia bibliográfica
3.2 Xestores bibliográficos
3.3 Pautas de elaboración dunha bibliografía para traballos académicos
4. INFORMATION RETRIEVAL 4.1. Introdución á seleción, organización, recuperación e evaluación da información
4.2. Estratexias de búsqueda de información
5. INFORMATION MANAGEMENT IN ORGANIZATIONS 5.1 Introduction: Concepts, antecedents and tendencies
5.2 Information management principiles
5.3 Processes and phases

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Objective test A1 A2 A3 A5 A6 B1 B2 B5 B6 B7 C1 C2 C4 C5 C9 C10 C18 2 20 22
Supervised projects A1 A2 A5 C5 C6 C8 2 20 22
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Objective test Theoretical and practical exam. Method toassess pupils´knowledge. Final objective test which is a 50% of the final evaluation.
Supervised projects Focused on the concepts and techniques learnt by the puil. Supervised by the teacher. Individual projects that have to follow the formal orientations and basics given by the teacher. 50% of the final assessment.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
Individual tutorial sessiona to help with doubts, interpretations and other cuestions related to the subject.
Personalized attention for supervised projects. The teacher will tell the student how to organise and structure the project and will propose modifications and variations to the students´suggestions.
Direct support for questions.

In general, personalized attention is necessary for all the methodologies of this subject. Also, the e-mail and moodle are to be used.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects A1 A2 A5 C5 C6 C8 The teacher will assess the adequcy to the guidelines provided (content and presentation), application of knowledge acquired by the pupil, coherence, iniciative, solving of problems, information sources, bibliography and timescale required.
Those projects that are not handed to the teacher in the timescale required, not adapted to the guidelines provided by the teacher in tutorials and not following the basics will be failed.
50
Objective test A1 A2 A3 A5 A6 B1 B2 B5 B6 B7 C1 C2 C4 C5 C9 C10 C18 Adequacy of answers provided by the pupil; clarity, synthesis and exposition order of questions to be answerd; knowledge of the subject matter, no errors and presentation. All this will be assessed. 50
 
Assessment comments

It is a prerequisite to present a supervised project if the pupil wants to sit for the exam. It is necessary to have a minimum of a 4/10 to calculate the average mark and pass. Instructions for projects are in Moodle.

There is no difference in assessment between the 1st and 2nd opportunity.


Sources of information
Basic

CLANCHY, John; BALLARD, Brigid. Cómo se hace un trabajo académico: guía práctica para estudiantes universitarios. 2ª ed. aum. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza, 2000. 198 p.

CORDON GARCÍA, José Antonio et al. Libros electrónicos y contenidos digitales en la sociedad del conocimiento: mercado, servicios y derechos. Madrid: Pirámide, 2012

CRUZ MUNDET, José Ramón. Manual de archivística. 6ª ed. corr. y act. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 2005.

LÓPEZ YEPES, José Luís, ed. Diccionario enciclopédico de ciencias de la documentación. Madrid: Síntesis, 2004. 2 v. 

LÓPEZ YEPES, José Luís, coord. Manual de ciencias de la documentación. 2ª ed. Madrid: Pirámide, 2006.

MAGÁN WALS, José Antonio, ed. Tratado básico de biblioteconomía. 5ª ed.  Madrid: Universidad Complutense, 2004.

PONJUÁN DANTE, Gloria. Gestión de información: dimensiones e implementación para el éxito organizacional. Gijón: TREA, 2007. 

RODRÍGUEZ BRAVO, Blanca. Apuntes sobre representación y organización de la información. Gijón: TREA, 2011.

 

 

Complementary
Revistas especializadas

Anales de Documentación. http://revistas.um.es/analesdoc/index

BiD. http://www.ub.es/biblio/bid/

Boletín de la ANABAD. http://www.anabad.org/boletin/

Pecia Complutense. http://www.ucm.es/BUCM/pecia/

El Profesional de la Información. http://www.elprofesionaldelainformacion.com/

Revista española de documentación científica. http://redc.revistas.csic.es/index.php/redc

Revista general de información y documentación. http://www.ucm.es/BUCM/revistasBUC/portal/modules.php?name=Revistas2&id=RGID

 


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Bibliography and Information Sources/710G02014
Specialised Information Sources/710G02024
Nature and Development of Information Units/710G02031
Information Sources in Science and Technology/710G02037

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.